Altaan sisustusvinkkeja -ketju

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1565
Liittynyt: 11:38, 21.07.2004
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Altaan sisustusvinkkeja -ketju

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Jospa minä tämän aloitan niin ei jää puheeksi vain. Idea lähtöisin tästä ketjusta. Ajatuksena laittaa kuvia altaista ja muut voipi antaa vinkkejä sisustuksen suhteen.

Tässä minun vesimaailmani:
Kuva
Kuva on kuukausi sitten otettu mutta aikalailla samalta näyttää nytkin. Isoin ero on noiden melalehtien puuttuminen (ne päättivät pari viikkoa sitten sulaa pois, nyt pienet alut vaan kasvamassa).

Omasta mielestäni tuo papukaijalehti on vähän pöhkössä paikassa kun se on lähes keskellä allasta, vai mitäs olette mieltä? Ko. kasvin edessä olevat kivet olisi tarkoitus ottaa pois tai asetella muualle, eivät näytä siltä mitä hain.

Kasvit joita tuolla nyt on: papukaijalehti, tiikerilumme, vesirutto, melalehti, vesiärviä, karttulehti, rasvalehti (tai joku vastaava), pari isoa anubiasta ja yksi pieni sekä ruosteärviä (ihme kyllä kasvaa jotenkuten vaikka valoa ei olekaan kuin kaksi 35W putkea). Niin ja onhan tuolla pallopartaleväkin pyörimässä.
Olen miettinyt toisen lumpeen hankkimista, mutta menisiköhän sekavaksi kun noita kasveja nytkin on jo niin montaa laatua..

Kaloina on sitruuna- ja mustaneontetroja, sysievä- ja helmimonnisia, kaksi partista ja sinirihmakala.

Saapi antaa vinkkejä! :)
MiSt
Senior Member
Senior Member
Viestit: 539
Liittynyt: 13:29, 08.11.2001
Paikkakunta: Kotka/Karkkila - Ciklidistit - KLAS

Viesti Kirjoittaja MiSt »

Lyhyestä virsi kaunis [;)] - siirtäisin tuon punertavalehtisen kasvin keskeltä allasta noin 1/4 altaanmittaa oikealle.
><{{{(*> ><Mikko(*> ><{{{(*>
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2881
Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Samat sanat, tuohon mustaan aukkoon suunnilleen "kultaisenleikkauksen" mukaisesti.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1565
Liittynyt: 11:38, 21.07.2004
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Täytyypä kokeilla, tuo papukaijalehti on jo niin iso että pitää muutenkin vähän pätkäistä sitä. Musta aukko on olemassa siksi, että siinä kohdin on juurakko jossa kasvaa anubias. Taidanpa siirtää sitäkin ettei jää ihan piiloon.. Yhtä asiaa kun siirtää niin kohta on koko allas myllätty ympäri. :)
Betula
Member
Member
Viestit: 405
Liittynyt: 17:44, 25.01.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Betula »

Akvaarioiden sisustamisessa olen ihan noviisi, mutta jos puutarhasilmällä:

Kivet voisivat näyttää paremmilta, jos mukana olisi 1-2 isompaa kiveä.

Jos hankit toisen lumpeen, niin jotain muuta kannattanee karsia pois. Noin kauniista ja hyvinvoivista kasveista on varmaan kyllä vaikea valita mitään poistettavaksi.

Kannattaa myös katsoa, että (siirretyn) papukaijalehden ja lumpeitten yhdistelmästä tulee harmoninen. Haluatko punasävyisistä kasveista pari katseenvangitsijaa, vai haluatko rakentaa puna-vihreää kokonaisuutta, jossa värit ovat tasa-arvoisia? Vai miksi suunnittelet sitä toista lummetta?
"Kun kirsikkabarbit on petoja niin kuin tiikerit, niin siksi on hyvä että niillä on viidakko." (Oona 6 v)
Yanna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 618
Liittynyt: 00:24, 21.06.2001
Paikkakunta: Sipoo, Keravan kupeessa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yanna »

Minä saattaisin laittaa/siirtää jotain hiukan isolehtisempää altaan reunoille jotta poistuisi tuo "vihreässä pumpulissa" efekti. Ehkäpä niitä Anubiaksia siirtäisi sivuille antamaan ryhtiä? Tai jotain miekkaa tms? Varsin hyvinvoivan näköinen kasvusto altaassasi :)

Yanna
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1565
Liittynyt: 11:38, 21.07.2004
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Betula kirjoitti:Jos hankit toisen lumpeen, niin jotain muuta kannattanee karsia pois. Noin kauniista ja hyvinvoivista kasveista on varmaan kyllä vaikea valita mitään poistettavaksi.
Nuo kasvit näyttää kuvissa paremmalta. Vaikka kyllä noista suurin osa on kai ihan hyvinvoivia, minä olen aika totaalisen tietämätön kasvien suhteen. Tuo papukaijalehti on osittain aika kärsineen näköinen, saa nähdä mitä se tykkää jos pätkäisen reippaasti ja siirrän vielä toiseen kohtaankin. Lisävalo olisi varmaan hyvä juttu, mutten haluaisi toista valaisinkoteloa altaan päälle. Enkä haluaisi luopua papukaijalehdestäkään. Haluan siis kaiken. :mrgreen:
Kannattaa myös katsoa, että (siirretyn) papukaijalehden ja lumpeitten yhdistelmästä tulee harmoninen. Haluatko punasävyisistä kasveista pari katseenvangitsijaa, vai haluatko rakentaa puna-vihreää kokonaisuutta, jossa värit ovat tasa-arvoisia? Vai miksi suunnittelet sitä toista lummetta?
Toisella lumpeella ajattelin yhtenäisyyttä saada aikaan - jos sen laittaisi altaan oikeaan reunaan. En tiedä, voihan siitä kyllä tulla aika sekavakin sitten.. Vihreä on hallitseva väri, mutta haluaisin punaista olevan ihan reilusti seassa.

Kasveja on vaan kerääntynyt. Esim. tuo ruostaärviäkin tuli kokeiluun kun ostin eläinkaupasta jonkun toisen kasvin niin myyjä kysyi jos haluan testata kasvaisiko ruosteärviä. Olivat aika surkeassa kunnossa ne pari tainta jotka sain, mutta tuollahan se kasvaa. Ei niin punainen kuin voisi olla, mutta ihan kivan värinen.

Kiitos vinkistä kivienkin suhteen. Ehkäpä otan ne altaasta pois ja odottelen kesää. Taidan tarvita toisenkin akvaarion, kun ei pysty kaikkia ideoita samaan altaaseen tunkemaan. [;)]
Yanna kirjoitti:Minä saattaisin laittaa/siirtää jotain hiukan isolehtisempää altaan reunoille jotta poistuisi tuo "vihreässä pumpulissa" efekti. Ehkäpä niitä Anubiaksia siirtäisi sivuille antamaan ryhtiä? Tai jotain miekkaa tms?
Miekkakasveista en oikein välitä, mutta tuo anubiaan siirtäminen reunalle on kiva idea. Miksihän en itse tajunnut, olen vaan manaillut kun takana oleva anubias meinaa kerätä levää suihkuputken edessä nököttäessään. Kiitos! :)

Etualalla olevan pienen anubiaan olisi tarkoitus kiivetä matalaa juurakkoa pitkin kasvamaan. Se ei vielä ole suostunut sitä tekemään, mutta pikkuhiljaa..

Minä olen arvellut, että kasvit kasvavat ok siksi, että kalojen kanssa on ollut ongelmaa. Joku kosminen tasapaino pitää olla - ei mene kaikki pieleen samassa akvaariossa. :P
Sade
Senior Member
Senior Member
Viestit: 613
Liittynyt: 13:32, 15.09.2002
Paikkakunta: Kangasala / TAS

Viesti Kirjoittaja Sade »

Kivan näköinen akvaario sinulla, kylpyankka. [;)] Laitanpa tässä omankin altaani, kun niin innokkaasti ketjua kannatinkin. :mrgreen: Pahoittelen kuvien surkeaa laatua ja epäselvyyttä, huono digikamera ja huono kuvaaja merkitsee huonoja kuvia lähes poikkeuksetta. :(

100-litrainen, kokokuva, otettu ilman salamaa, joten epäselvä ja jotenkin leväisen näköinen, sitä levää ei oikeasti ole siellä... [;)] Olen samaa mieltä siitä, että tuo kurkku lusikassa on todella sisustuksellinen yksityiskohta. Lämpömittari on ikävästi esillä... Sisustuksesta en osaa sanoa juuta enkä jaata, kasvit on lähinnä tökitty siten että jotenkuten kestäisi katsella. :mrgreen: Kasvistona punarotalaa, iso anubias, ruskomelalehti, intianvesitähdikki, jättiläismiekkakasvi, karkeaviuhkalehti, hentorotala ja vallisneria.
Kuva

Ja sitten salamalla otettu kuva, terävämpi mutta pimeän näköinen:
Kuva

Ja vasen reuna salamalla:
Kuva

Ja oikea reuna salamalla myöskin:
Kuva

Tavara näyttää keskittyneen enemmän tuonne vasempaan reunaan. :? Ideoita saa esittää. :mrgreen:
höntti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 907
Liittynyt: 19:24, 12.11.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja höntti »

Mörkö: noita melalehtiä voisi istuttaa isommalle alalle harvempaan. Niillä oli enemmän kasvutilaa ja ne saattaisivat kasvaa isommiksi. Lisäksi kummassakin altaassa tässä ketjussa voisi noita kasveja pitää lyhyempänä. Se ainakin minun silmää viehättää kun kasvien yläpuoella näkyy taustaa. Muualla taustaa ei saisi paljoa näkyä.
Sade
Senior Member
Senior Member
Viestit: 613
Liittynyt: 13:32, 15.09.2002
Paikkakunta: Kangasala / TAS

Viesti Kirjoittaja Sade »

Höntti: Akvaariossani on labyrinttikaloja (hunajarihmakala ja taistokoiras) joten köynnöstävät saavat jo senkin takia kasvaa pintaan asti, ja niitä saisi olla pätkimässä kolmesti viikossa jos haluaisi pitää ne juuri oikean mittaisina. :mrgreen: Nuo melalehdet kasvattavat lapsosia ihan viereensä, kasvavat siksi niin tiheässä. Välillä toki siirtelen uusia taimia väljemmille vesille. :D

Laittakaa ihmeessä muutkin akvaarioidenne kuvia, en usko että tarvitsee pelätä liian musertavaa kritiikkiä... :mrgreen:
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Yanna kirjoitti:Minä saattaisin laittaa/siirtää jotain hiukan isolehtisempää altaan reunoille jotta poistuisi tuo "vihreässä pumpulissa" efekti.
Ensimmäiseksi itsellenikin tuli mieleen "pumpuli" tai jonkinmonoinen sammalmätäs ;)

Akvaario näyttää jotenkin liian täydeltä, oikeastaan aika tasapaksulta. Hiukan lättänältä - se ulottovuus puuttuu siitä täysin. Se varmaan johtuu osaksi siitäkin, että keskeltä akvaa löytyy tuo lähes pintaan asti ulottuvat papukaijalehti.

Lumpeen karut varret näyttävät viehättävältä yksityiskohdalta. Ottaisin nuo rasvalehden(?) aivan etulasia vasten olevat varret pois, jotta sitä ulottuvuutta saa paremmin aikaiseksi.

Allas on toki kaunis ja olisin siihen itse ihan tyytyväinen, mutta kun kerran kysyit, niin saamasi pitää ;)

Tuo mitä sanottiin kultaisesta leikkauksesta voi muuttaa tilanteen jo aivan toiseksi. Kokeile sitä ainakin aluksi.
Mörkö kirjoitti:Laitanpa tässä omankin altaani, kun niin innokkaasti ketjua kannatinkin. Laugh Pahoittelen kuvien surkeaa laatua ja epäselvyyttä, huono digikamera ja huono kuvaaja merkitsee huonoja kuvia lähes poikkeuksetta.
Kuvat ovat ihan riittävän selviä, ei niissä vikaa ole.

Mutta... Siirrä oitis tuo lämpömittari vaikka tuonne oikealle, suodattimen viereen. Kaikki huomio keskittyy täysin tuohon lämpömittariin, johon silmät napittaa koko ajan. Tämän kokoisessa akvaariossa on suorastaan rikos laittaa lämpömittari akvaarion etulasiin :mrgreen:

Akvaario on kaunis ja kelpaisi minulle tuollaisenaankin. Tässä on samaa efektiä kuin Kylpyankankin akvaariossa - vaikuttaa pannukakulta. Kasvit yhdessä rykelmässä littanana takana.

Suodatin on hienosti onnistuttu piilottamaan, enkä koskisi nuohon heiniin lainkaan. Mutta sitten toi keskimmäinen ryteikkö kaipaa vähän karsintaa. Mielestäni liikaa erilaljeja sekoitettu. Parempi keskittyä vain muutamaan kasviin.

Värivalinta miellyttää, vaikka tuntuukin, että akvaarion vasenpääty on aika punaisen voittoinen. Tuo anubias ei oikein riitä tuomaan vielä vehreyttä riittävästi ja melalehdet ei vielä tässä vaiheessa näytä riittävän voimakkaalta "puskalta". Akvaario kaipaa kirkaampaa vihreää vasenpaan laitaan, vaikka anubiaan alle.

Melalehdet oikeassa reunassa on ihan ok, mutta tässä kohden on syytä sanoa sitten se varoituksen sana. Jos kasvavat tuosta vielä kovin, niin itse karsisin etulasia yhtään lähemmäksi tulevat taimet. Jos ne tulee aivan lasiin kiinni, niin tunnelma latistuu heti - tulee heti "täyteen ahdettu" fiilis ja ahdas tunne.
Betula
Member
Member
Viestit: 405
Liittynyt: 17:44, 25.01.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Betula »

Mörkö:

Tykkään kovasti tuosta oikeasta reunasta. Lämpömittari vaan äkkiä reunalasiin rotalan taakse! Rotala saisi vaikka levitä vähän edemmäskin reunalasia peittämään.

Jos olisi minun akvaarioni (olisikin!): Siirtäisin miekkakasvia hiukan eteenpäin ja pienen luolan sen oikealle puolelle. Kasvattaisin intianvesitähdikkiä leveämmälle alueelle ja luopuisin yksinäisestä vallisneriasta. Karsisin vasemmalla punarotalan paljon kapeammaksi (siinä kohtaa on ikään kuin liikaa punaista). Siirtäisin anubiasjuurakkoa hiukan oikealle, jotta sen vasemmalle puolelle mahtuisi vihreää. Hankkisin lisää viuhkalehteä intianvesitähdikin ja vaikka punarotalankin eteen ja vasenta sivulasia peittämään.

Tai sitten korvaisin intianvesitähdikin takaa jollain muulla kasvilla, jolla olisi ihan erityyppiset lehdet (pitäisi kuitenkin peittää taustaa hyvin). Se "tasapaksuuden" vaikutelma voi tulla osaltaan siitä, että punarotalan ja intianvesitähdikin lehdistö ovat samantyyppisiä ja niitä on samanmittainen pätkä taustalla.

Taustapaperi voisi olla parempi kokonaan sinisenä, varsinkin salamalla otetuissa kuvissa vähän häiritsee se, että sieltä näkyy heleää vaaleanvihreää. Luonnossa vaikutelma voi tietysti olla toisenlainen, ei niin heleä. :D

Jos kaikkien saamiesi erilaisten kommenttien :) jälkeen päätät siirrellä kasveja, niin varo etteivät pohjalannoitteet pääse pahasti pöllähtämään, tai saat niitä leviä akvaarioosi.
"Kun kirsikkabarbit on petoja niin kuin tiikerit, niin siksi on hyvä että niillä on viidakko." (Oona 6 v)
Sade
Senior Member
Senior Member
Viestit: 613
Liittynyt: 13:32, 15.09.2002
Paikkakunta: Kangasala / TAS

Viesti Kirjoittaja Sade »

aqua2002 kirjoitti:Mutta... Siirrä oitis tuo lämpömittari vaikka tuonne oikealle, suodattimen viereen. Kaikki huomio keskittyy täysin tuohon lämpömittariin, johon silmät napittaa koko ajan. Tämän kokoisessa akvaariossa on suorastaan rikos laittaa lämpömittari akvaarion etulasiin :mrgreen:
Lämpömittari oitis siirretty! *tekee kunniaa* Apua, en tiennyt että akvaarion sisutuksessa voi tehdä rikoksia! 8O [;)]

Kiitokset rakentavasta kritiikistä, aqua2002! :D Ja Betulalle samaten. Suurempia mylläyksiä tuskin tulen toteuttamaan ihan heti, mutta pistän korvan taakse kaikki vinkit. :)
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1565
Liittynyt: 11:38, 21.07.2004
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

aqua2002 kirjoitti:Akvaario näyttää jotenkin liian täydeltä, oikeastaan aika tasapaksulta. Hiukan lättänältä - se ulottovuus puuttuu siitä täysin. Se varmaan johtuu osaksi siitäkin, että keskeltä akvaa löytyy tuo lähes pintaan asti ulottuvat papukaijalehti.
Tällä hetkellä papukaijalehti on jo yli pinnan kasvanut. :P On tosiaan täysi, ihan varmaan siksikin että osa kasveista kasvaa hirmu vauhtia ja minä en ole niin kauhean ahkera niitä karsimaan.
Lumpeen karut varret näyttävät viehättävältä yksityiskohdalta.
Itsekin tykkään noista lumpeen varsista. Meinasin, että pätkin kelluslehdet (jostain luin, että se sitten saattaisi kasvaa matalana) mutta ei raatsikaan.
Allas on toki kaunis ja olisin siihen itse ihan tyytyväinen, mutta kun kerran kysyit, niin saamasi pitää ;)
Kiitos, kiitos. :)

Alkujaan ajattelin, että keskellä olisi avarampi tila ja sivuilla enemmän kasveja. Noh, ei ihan silleensä ole tuo sisustus mennyt. Oon ollu niin tohkeissani noista kaloista, ettei ole tullut ajateltua kasvien paikkoja niin kauhiasti. Nyt kun miettii niin tuntuu kummalta, että noita kasveja onkin tullut haalittua noin montaa sorttia. Harmi, etten voi tubin takia antaa niitä kenellekään. Joutuu tosi paljon heittämään menemään etenkin ärviää ja karttulehteä.

Se mitä höntti sanoi kasvien isosta koosta, on ihan totta kyllä. Minulla vaan on suihkuputket takalasissa ja niitä tykkäisin vähän piilotella + kasvit vaan kasvaa niin vauhdilla, ettei perässä pysy.

Oikeastaan aloitin tän ketjun enemmän sen takia, että se tulisi aloitettua mutta tosi hyviä neuvoja tullut. Kiitos kaikille. :) Minäpä palailen asiaan kun on kultainen leikkaus kohdillaan ja vähemmän pumpulia akvaariossa. :mrgreen:
Minni
Junior Member
Junior Member
Viestit: 229
Liittynyt: 19:47, 21.10.2004

Viesti Kirjoittaja Minni »

Minulla olisi esittää nyt tällainen tekeillä oleva akvaario, jonka olen vastattain laittanut pystyyn ja tuonut ensimmäiset kalat. Sisustus on vielä ihan tekeillä eli kaikki vinkit ovat tervetulleita. Mitään muserrusta en pelkää, joten ihan reilusti vain :D

Olen valitettavasti huono kuvaamaan, mutta jospa tuosta nyt jotain irtoaisi. Toiveena olisi viidakkomainen kasviparatiisi, jossa olisi paljon piilopaikkoja monneille ja monnisille ynnä muille pohjakaloille, sekä tuuheaa kasvillisuutta ylös asti.

http://img.photobucket.com/albums/v303/ ... litraa.jpg

Kaikki vinkit kehiin :mrgreen:

Edit: tulipa iso kuva, pienentäkää sitä jos on tarvis. Tarkoituskaan ei muuten ole laittaa taustaa, vaan saada tausta kasveista ja sisustuselementeistä. Allas sijaitsee keskellä olkkaria, sohvan takana.

Edit: Kuva muutettu linkiksi. -Skroik-
Sade
Senior Member
Senior Member
Viestit: 613
Liittynyt: 13:32, 15.09.2002
Paikkakunta: Kangasala / TAS

Viesti Kirjoittaja Sade »

Minni: En kommentoi varsinaisesti sisustuselementtien järjestykseen yms, mutta minua häiritsee, kun vedenpinta ei yllä kehykseen asti! Näyttää vielä vähän autiolta mutta sanoitkin että sisustus on kesken. Eivätköhän nuo kasvitkin kasva melko nopeasti tuuheiksi kun olosuhteet ovat hyvät! :D
Minni
Junior Member
Junior Member
Viestit: 229
Liittynyt: 19:47, 21.10.2004

Viesti Kirjoittaja Minni »

Mörkö kirjoitti:Minni: En kommentoi varsinaisesti sisustuselementtien järjestykseen yms, mutta minua häiritsee, kun vedenpinta ei yllä kehykseen asti! Näyttää vielä vähän autiolta mutta sanoitkin että sisustus on kesken. Eivätköhän nuo kasvitkin kasva melko nopeasti tuuheiksi kun olosuhteet ovat hyvät! :D
Altaassa ei ole kehyksiä vaan se on kokolasinen. Sisäsuodattimena mulla on eheimin 2252 ja se aiheuttaa sen verran kovan virtauksen, että isommalla vesimäärällä vesi roiskuu laidan yli. Tuossa eheimin suodattimessa on muutenkin outo kiinnityssysteemin, en saa laitettua sitä alemmas enkä kiinni altaan päätyyn.

Suunnitelmissa olisi laittaa itse altaaseen mustasta metallilistasta kehykset. Ei näkyisi silikonit ja saisin juuri tuon yläreunan siistimmäksi.
ToniR81
Junior Member
Junior Member
Viestit: 221
Liittynyt: 20:41, 20.08.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

Laita se suodatin imukupeilla kiinni niin saat sen myös altaan päähän. Ja jos virtaus on vielä niin kovaa että nostaa veden reunan yli niin laita pieni letkun pätkä suodattimen poistoon ja leikkaa se viistosti, suuntaa vähän virtaa alas päin.

Tai ota nuo suodatin osat irti ja ota nurkista nuo reunapalat irti ja vaihda niiden paikkaa jolloin saat nuo kiinnikkeet sivulle ja käännettyä pumpun 90 astetta. Muistaakseni ne nurkka palat irtoaa alapäästä kun niitä vain vetää alaspäin. Joku kuka löytää ja viitsii linkittää niin voi heittää varmaan eheimin sivuilta tms kuvan jossa näytetään tuo juttu(jos siellä on kuvaa kyseisestä hommasta).
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1565
Liittynyt: 11:38, 21.07.2004
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Minni kirjoitti:Altaassa ei ole kehyksiä vaan se on kokolasinen. Sisäsuodattimena mulla on eheimin 2252 ja se aiheuttaa sen verran kovan virtauksen, että isommalla vesimäärällä vesi roiskuu laidan yli. Tuossa eheimin suodattimessa on muutenkin outo kiinnityssysteemin, en saa laitettua sitä alemmas enkä kiinni altaan päätyyn.
Minulla on tuo samainen sisäsuodatin, olen laittanut sen pohjaa vasten ja imukupeilla lasiin kiinni. Ne kiinnityssysteemit on hankalat (ainakin minulle :)) enkä minäkään niillä saisi suodatinta takanurkkaan piiloon. Suodattimen alla on soraa, ettei imaise kaikkea hiekkaa sisäänsä. Hyvin on toiminut tuo systeemi. Minä ostin tuohon jatkopalan, joten melkeinpä se silti pintaan saakka ylettää.

Jos et halua kovaa virtausta niin laitappa suihkuputki, auttaa todella paljon.

Sisustukseen en osaa mitään sanoa, omakin vähän hakusessa vielä. :) Minusta nuo juurakot on aseteltu kivasti, etenkin altaan vasemmassa päädyssä oleva(t).
Betula
Member
Member
Viestit: 405
Liittynyt: 17:44, 25.01.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Betula »

Minni,

Kivet ja kannot ovat minusta kivan näköisesti. Mietin, että sillä aikaa kun odottelet muiden kasvien kasvua ja leviämistä, voisit peittää takaseinää vaikka vesirutolla tai jollain muulla, joka kasvaa korkeutta hyvin nopeasti. Sen voi sitten poistaa, kun muut kasvit peittävät tarpeeksi. Etualalle voisi sijoittaa ainakin paikoitellen jotain matalaa kasvia, vaikka haluaisikin jättää paljasta hiekkaa monnisten peuhutilaksi.
"Kun kirsikkabarbit on petoja niin kuin tiikerit, niin siksi on hyvä että niillä on viidakko." (Oona 6 v)
mirlin
Member
Member
Viestit: 255
Liittynyt: 21:39, 27.01.2004
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää

Viesti Kirjoittaja mirlin »

No kai minäkin uskallan laittaa kuvan omasta altaastani tänne arvosteltavaksi, joten kritiikki on tervettullutta. :)

Kuva

Joten mitä tälle vois tehdä? Muuten tossa pinnalla kelluu jonkin verran lumpeita, kuten varsista näkyy ja myöskin sieltä löytyy 5-6 vesihyasinttiä....
Ole varovainen kun puhut. Sanoillasi luot maailman ympärillesi.
lilo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 719
Liittynyt: 21:50, 19.02.2004
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja lilo »

Ehkä ryhmittelisin vieläkin rohkeammin noita kasveja;
esim. kaikki vesihyasintit, miekkakasvit (?) tuonne vallisnerioiden
luokse oikeaan reunaan, niin että jäisi selkeä aukko (2/4-kohtaan).
(Jos vasen neljäsosa on 1/4 ja oikea reuna on 4/4, jos ymmärsit..).
Niin että kasvit eivät olisi 'tasaisena vanana'.
Taustasta en saanut oikein selvää; millainen on?
Mutta hyvin hoidetun näköinen muuten!
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi. (Lapsen kouluaineesta poimittu)
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

mirlin kirjoitti:no kai minäkin uskallan laittaa kuvan omasta altaastani tänne arvosteltavaksi , joten kritiikki on tervettullutta
Oikeenpuolimmaiset rehut on liian lähellä etulasia. Kehystähän niillä ei varmaan ole tarkoitus rakentaa? [;)] Sopisi paremmin kasvamaan siihen kannon taakse sivulasin vierustella. Vai onko siellä suodatin piilossa? joka tapauksessa, noin voimakkaan ja suuren kasvin (+sijoittelu) takia huomio keskittyy pois itse akvaariosta ja kaloista siihen akvaarion oikeaan päätyyn.

Vasemman puoleiset kasvit kärsivät, eivät saa riittävästi valoa. Joko lisäät päätyyn lisää valoa tai ryhmittelet ne keskemmälle ja laitat päätyyn kasvia, jolle nykyinen valaistus riittää. Noista paistaa rankat liian selvästi.

Minun silmiini allas näyttää ahtaalta. Ahtaalta siksi, että kiekot näyttävät niin isoilta.

Vasemman puoleinen miekkakasvin/kriinuminen näköinen rehu (vallisneriaa sekin?) uudelleen sijoitteluun. Sinne voisi jättää enemmän vapaata tilaa ja laittaa vain muutaman taustakasvien ja/tai sijoitella nuo vedensuosikit(?, vasemmassa reunassa olevat kasvit) puskaksi. Tai vaihtoehtoisesti laittaa sitä vapaata tilaa enempi tuohon oikeaan reunaan. Eli sitä keskellä olevaa miekkakasvia siirretään vasemmalle.

Tuleepa sekavaa tekstiä, kun ei tunnista kasveja ja voi käyttää niistä suoraan sitä nimeä.

No, joo... Oikea puoli akvaariosta näyttää hyvin hoidetulta, kun taas tuo vasen puoli näyttää vähän siltä, että on jäänyt elämää omaa elämäänsä (valon puute...).
lilo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 719
Liittynyt: 21:50, 19.02.2004
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja lilo »

aqua2002 kirjoitti:Vasemman puoleiset kasvit kärsivät, eivät saa riittävästi valoa.
Veisikö virta lumpeenlehdet valonesteeksi?

Asiasta kolmanteen; en ole ikinä oikein ymmärtänyt 'etualalle
matalat, taakse korkeat kasvit'-ohjetta.
Toki siinä mielessä, että jos etulasi on täynnä korkeaa kasvia, ei
näe sisään :D, mutta helposti ao. ryhmittelyssä näkee 'kaiken'
kertasilmäyksellä. Minusta myös etualalle voisi laittaa hallitusti korkeampia
kasveja, jolloin osa kaloista olisi ajoittain näkymättömissä ja niiden
esiin puikahtelu tekisi katsomisesta mielenkiintoisemman.
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi. (Lapsen kouluaineesta poimittu)
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

lilo kirjoitti:
aqua2002 kirjoitti:Vasemman puoleiset kasvit kärsivät, eivät saa riittävästi valoa.
Veisikö virta lumpeenlehdet valonesteeksi?
En mää nää.. Kun on niin kirkas pinta :mrgreen:
Asiasta kolmanteen; en ole ikinä oikein ymmärtänyt 'etualalle
matalat, taakse korkeat kasvit'-ohjetta.
Siten saadaan paremmin sitä kolmiuloitteisuutta ja syyvyysvaikutelmaa aikaiseksi.

Jos kasveja vaan istutellaan miten sattuu, niin lopputuloksena on tien toiselta puolelta löytyvä ryteikkö, heh..

Toki voidaan istuttaa pinnalle asti kasvavia kasveja, jos se osataan tehdä malliikkaasti.

Esimerkiksi tässä altaassahan on voimakas heinikko tuolla vasemmassa laidassa, mutta se ei haittaa katsojaa. Koska tuo akvaarion loppukasvisto muodostaa tasaisen nousevan mättään, joka hallitsee voimakkaasti kokonaisuutta.

Tässä akvaariossa on hyvin saatu tuo syvyysvaikutelma aikaiseksi juuri jättämällä "paljasta pintaa" näkyviin ja sijoittamalla heinää tuonne taakse, mutta sen kuitenkin annetaan kasvaa myös pintaa myöten. Ainoa asia, joka hiukan häiritsee tässäkin on suoraan lasia vasten kasvavat kasvit. Tekee hiukan ahtaantuntuiseksi altaan. Tai sellaiseksi, että ne kasvit on väkisin sullutto juuri tuohon kohtaan.

Siksi mä itse jättäisin reippaasti tilaa etulasin ja kasvien väliin tai vaihtoehtoisesti muutaman sentin, mutta kasvit ovat sitten riittävän matalia, jottei tule sellaista vaikutelmaa, että kasvit hyökkää kimppuun..
Lukittu

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”