Viherkasvit altaassani

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Yanna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 618
Liittynyt: 00:24, 21.06.2001
Paikkakunta: Sipoo, Keravan kupeessa
Viesti:

Viherkasvit altaassani

Viesti Kirjoittaja Yanna »

Jo jonkin aikaa olen kasvatellut myös viherkasveja altaassani. Suurin ongelmani onkin ollut, miten ne kiinnittää. Eilen pähkäilin ratkaisun.

Kasveiksi valitsin sanikoita, saniaisia, mähkiä, lihansyöjäkasveja ja muutamia muita.

Ostin Plantagenista köynnösverkon nimellä myytävää muoviverkkoa. Tämä on tosiaan kokonaan muovia, ei muovitettua rautalankaa.
Muutama nippuside ja pyykkipoika sekä laatikollinen kasveja.

Kasveista pesin kaiken mullan irti ja pujottelin verkkoon. Suurimmille kasveille leikkasin reilumpia aukkoja, saksilla.

Allas ennen operaatiota
Kuva

Verkko
Kuva

Verkko rullattuna, pyykkipojat tilapäisinä pidikkeinä
Kuva

Verkkorulla kiinnitettynä nippusiteillä välitukiin
Kuva

Yksityiskohta valmiista virityksestä
Kuva

Yläviistosta
Kuva

Ylhäältä, toisenlaisessa valossa
Kuva


Kokonaisuustena
Kuva

Verkko näkyy paikotellen, jaavansammalta ajattelin lisäillä aukkopaikkoihin. Sähköjohdot roikkuu rumana, siihen vois kietoa jonkun silkkikasviköynnöksen... Hiilaripullo 10kg, altaan edessä oikealla, tarvitsee jonkun kaunistuksen hatukseen...
Että tämmöistä :D

Edit: Lisätty kuva

Yanna
Viimeksi muokannut Yanna, 17:18, 15.03.2005. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
heidiS23
Junior Member
Junior Member
Viestit: 141
Liittynyt: 20:47, 03.07.2004
Paikkakunta: tampere/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja heidiS23 »

VAU!!!!! todella hieno ratkaisu, kumpa ittekkin jaksaisi alkaa väsätä vois saada paremman näköiseksi tota olkkaria.
NannaKoo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 188
Liittynyt: 18:47, 27.10.2003
Paikkakunta: Helsinki, Käpylä

Viesti Kirjoittaja NannaKoo »

Nerokasta :D
Tuota ideaa pitää ihan välttämättä röyhkeästi kopioida!
-Nanna
jumase
Senior Member
Senior Member
Viestit: 705
Liittynyt: 10:56, 17.07.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jumase »

Todella upea. Mitenkäs kasvien juuret? Kiinnostaisi kovasti muokata yhteen altaaseen juuri tuon näköistä kasvipuutarhaa, mutta olen kovasti pelännyt, että kasvien juuret alkavat rehottaa altaassa ajan myötä ja niiden esteettisyydestä voidaan olla montaa mieltä. Itse en haluaisi vedenalaista paratiisia "pilata" huonekasvien juurien viidakolla. Onko tällaista ongelmaa ollut havaittavissa?
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1687
Liittynyt: 15:57, 13.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Joo ja minä kun taas oikein haluaisin sellaisia juuriviidakoita altaaseeni...saattaisivat piikkisilmätkin kutea! :D
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Komea on allas ja kasvisto! :)
Laitahhan kuvia lisää kun kasvit kotiutuvat altaan reunalle.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Yanna, upea! Tule laittamaan paludaarioni pinnan yläpuolinen osa kuntoon, tarvitsisin tuommoisia upeita ideoita :)

Nuo Yannan kasvit tuskin kasvattelevat mitään monsterijuuria akvaarioon (sanikat, saniaiset, mähkät, lihansyöjäkasvit jne.) :mrgreen: Kun tutustuu kasvilajeihin ja niitten kasvutapoihin niin kyllä sieltä omaan makuun sopivia löytyy jotka eivät kasvattele juuria tai jotka kasvattavat niitä oikein reippaasti, kuka nyt mistäkin tykkää.
KalamiesJukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 59
Liittynyt: 10:20, 19.01.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja KalamiesJukka »

Kestävätkö nuo kasvien juuret jatkuvaa upoksissa olemista? Olen ymmärtänyt, että hydroviljely pitäisi aloittaa vähitellen ja antaa kasvin totutella.

Itselläni on samanlainen viritelmä, mutta kasvien juurilla on lecasoraa. Juurien peittäminen onnistuu vaikka javansammalella.

Mielenkiintoista nähdä, miten tsydeemisi kehittyy. Pistä ihmeessä kuvia lisää :D
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3024
Liittynyt: 21:18, 27.01.2004
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala & Tre / TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Itseäni on myös kiehtonut tämä kasvipuutarha allas ja nyt kun sitten parin kk päästä saan taas ison altaani käyttöön niin yritän toteuttaa erään "unelmistani". Valoa altaaseen tulee luultavasti 0,6W/l eli sen pitäisi riittää kaíkenlaisille kasveille hyvin.

Mitä kaikkia kasveja voi yleisesti hyvällä menestyksellä kokeilla vesiviljelyssä? :)
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
tellie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 569
Liittynyt: 20:12, 11.01.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja tellie »

KalamiesJukka kirjoitti:Kestävätkö nuo kasvien juuret jatkuvaa upoksissa olemista? Olen ymmärtänyt, että hydroviljely pitäisi aloittaa vähitellen ja antaa kasvin totutella.
Parempi on toki aloittaa hiljakseen tai pistokkaalla, joka on kasvattanut kaikki juurensa vedessä. Yllättävän hyvin kuitenkin sopeutuvat myös mullasta otetut, vaikka tappiot niiden kanssa ovatkin suurempia ja sopeutuminen ottaa oman aikansa.

Mielenkiintoista tosiaan nähdä miten tuon kanssa käy. Aika herkänoloisia kasveja osa noista, mm. mähkät nimittäin vaikuttavat aika nokkiinsa ottavilta jos juurten olot muuttuvat rajusti. Alkuvaiheessa saattaa tulla melkoisia tippumisia, toivotaan kuitenkin ettei :)
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
Mandinka
Member
Member
Viestit: 492
Liittynyt: 15:34, 24.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Mä viherrän kateudesta. En käsitä miten ihmiset saa altaansa noin hienoiksi, mulle riittäs ihan jo nuokin mitä on pinnan alla, mutta että päälläkin kasvaa rehut noin hienosti. *huokaus* Onnea viritelmälle, lisää kuvia siitä miten etenee! Niin ja miksei tuo www-namiska toiminu, heti olin menossa kyttäämään muitakin kuvia, mutta "sivua ei voi näyttää"...
"Mä luin jostain..."
Yanna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 618
Liittynyt: 00:24, 21.06.2001
Paikkakunta: Sipoo, Keravan kupeessa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yanna »

Olen henkisesti varautunut siihen että noista useampikin saattaa kuukahtaa [;)]
Vahvat ennakkosuosikit tippujiksi ovat juuri ne mähkät ja kirjoheinä :roll:
Noiden saniaistyyppisten, epifyytteinäkin kasvavien kohdalla olen toiveikkaampi. Tuossa verkkosysteemissä kun voi helposti säädellä sitä kuinka paljon ovat vedessä. Jaavansammalta olen tunkenut joka kasville kasvualustaksi sinne verkkorullan sisään. Loppui tosin kesken ja jos jollakulla on ylimääräisenä ämpärillinen, hihkaiskoon hep yv:llä [;)]

En tainnut mainita aiemmin, mutta suurin osa kasveista oli erittäin edukkaita [;)]
Vantaan Viherpajalta, euron kappale :D
Siten mahdollistavat kokeilun ilman itkuraivaria vaikka kupsahtaisivatkin :mrgreen:
Lihansyöjät ovat olleet altaassa jo pidempään ja viihtyvät.

Hups, väärä osoite www-nappulassa on nyt korjattu [:I]

Yanna
Viimeksi muokannut Yanna, 00:10, 16.03.2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1519
Liittynyt: 20:45, 24.06.2003
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuukkis »

Upea allas ja hieno idea, lisää tälläistä.
In numbers of ten the power is in one.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Mä olen ollut laiskempi omien kasvieni kiinnittelyssä kuin Yanna ja kiinnitellyt ne vain ruukkuineen akvaariosta ylösnouseviin juurakoihin. Tosin saniaiset ja sanikat juurtuvat ihan suoraan noihin juurakoihinkin ja osan kasveista (kuten vesifiikuksen) olen pyykännyt mullasta puhtaaksi ja tökkinyt vain sopiviin juurakonväleihin juuret vedessä.
Mun pytyissä kasvaa pinnan päällä hopeaköynnöstä, vesifiikusta, kaislaa (en tiiä lajia, mutta leviää aika reipasta kyytiä), sanikoita jokusta lajia, boakasvi, pitsilehteä (ruma, saa lähteä ja keksin tilalle jotain muuta), sellainen kihara- ja hyvin pienilehtinen, tiuhakasvuinen saniainen, nukkumattia ja aasinkorvaa.
Pitsilehti on ainoa jonka juuria joutuu karsimaan, sillä ne kasvavat todella tuuheina. Olen aika ajoin veitsellä lyhentänyt juuret ruukun pohjaan asti, eli kaikki altaassa roikkuvat veks. Ei ole ollut moksiskaan.
Tota puutarhaa on tarkoitus vielä laajennella, kunhan sopivia lajeja osuu kohdalle. Saatan joutua pistäytymään Viherpajassa noutamassa vähän sanikoita, Yannan altaassa oli pari oikein kiinnostavan näköistä lajia...
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
mightyblue
Senior Member
Senior Member
Viestit: 982
Liittynyt: 11:09, 19.03.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

Siiiiis..*huokaisee* aivan UPEA!!! Voi kumpa itselläkin olisi mielenkiintoa ja aikaa alkaa tuollaista rakennelmaa toteuttamaan..Olen mykkänä ihailusta...
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
Aquados
Junior Member
Junior Member
Viestit: 152
Liittynyt: 11:55, 21.02.2004
Paikkakunta: SJK-TAS

Viesti Kirjoittaja Aquados »

Upean näköistä!! Akvaario "urallani" en ole kokeillut kuin yhden Aasinkorva kasvattamista akvassa, siinäkin epäonnistuin :roll:

Nuo kuvat kyllä motivoivat kokeilemaan uudelleen, kiitos niistä!
sadie
Member
Member
Viestit: 447
Liittynyt: 09:57, 11.10.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja sadie »

Tuo verkko on siis noihin poikkitukiin kiinnitetty, mutta entäs miten kulmat pysyy pinnalla noiden kasvien kanssa?
In all venues there are two types of people, those who "do" and those who complain about those who do.
Yanna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 618
Liittynyt: 00:24, 21.06.2001
Paikkakunta: Sipoo, Keravan kupeessa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yanna »

Tuo verkko on sen verran tukevaa että pysyy ittekseen, eihän ne kasvit niin paljoa paina. Verkko on aikas tukevaa rullattuna, sai ihan reippaasti käyttää voimaa taivutellessa tukien alle :)

Yanna
haukka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 782
Liittynyt: 20:36, 07.03.2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja haukka »

On kyllä erittäin upea akvaario ja todella hauskoja kuvia olet ottanut :mrgreen: piti käydä vähän vaklaamassa sivustoja. Kivat kissa kuvat olet saanut napattua [;)]
cW
Member
Member
Viestit: 393
Liittynyt: 19:41, 04.02.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja cW »

Yanna kirjoitti:Lihansyöjät ovat olleet altaassa jo pidempään ja viihtyvät.
Tämäpä yllättävää. Olen antanut vakuuttaa itselleni moneen otteeseen että jokseenkin kaikki lihikset hermostuvat jos typpeä tulee suurempia määriä muustakin kuin kiinteästä ravinnosta 8O Ei se sitten taida olla yleispätevä sääntö; varsin mielenkiintoista... :twisted:

Mitä varsinaiseen aiheeseen tulee, niin näppärä idea tuo verkon rullaaminen. Hieman myöhään vaan tuli omia kultaköynnöksiäni ajatellen - roikkukoot nyt miten roikkuvat. Seuraavalla kerralla sitten. =)
coeliac disease
rullarapu
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 23:09, 16.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja rullarapu »

Onko saniainen ollut hyvä akvaariossa? Siis tuollainen ns. huonesaniainen vai mikä :roll: itse kiinnostaisi laittaa akvaarioon rehottamaan, mutten vielä uskalla kun ei tiedo onko kuin myrkyllinen tms? (ei haluaisi kokeilla kalojen kustannuksella [:I] :cry: )
Ex-kiekkoilija...
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Uhh, aivan mieletöntä Yanna 8O ! Itse vasta sain ekan kerran yhdestä altaastani kansilasittoman ja pääsin kokeilemaan tuota huonekasvien pitoa altaassa. Kultaköynnöstä on yksi hassu pistokas ja yksi "vahinkolapsi" eli akvaariokasvina ostettu heinä ovat altaan päällä, vedestä sojottavien juurakoiden nokissa. Täytyykin kehitellä joku vastaava ratkaisu omaan altaaseen, olisi kiva kokeilla erilaisia kasvivirityksiä. Meillä kun ei muuten huonekasvit viihdy, huonosti saavat valoa ikkunoiden suuntien takia :( .

Mitens kun marketeissa on välillä halpaa kasvia tyrkyllä, bongasin julmetun kokoista kultaköynnöstä (Hollannista tuotua) vähän reilulla 10€ Citymarketista muutama kk sitten... Jäi ostamatta, lehdet oudon kiiltävät ja siitä aloin miettimään josko kasvia olisi lannoitettu tai myrkytetty niin että se voisi tehdä hallaa akvaarion vedelle? Ja olisiko jossakin listaa kasveista joita voi huoletta laittaa altaan reunalle, kukkakaupassa voisi käydä listan kanssa niin ei tulisi ainakaan vahingossa ostettua mitään myrkkymurattia [;)] .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
sammari
Junior Member
Junior Member
Viestit: 145
Liittynyt: 22:23, 05.07.2005
Paikkakunta: Satakunta/Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja sammari »

Tosi hieno kokonaisuus ja hieno idea toi verkon rullaus!
-PIETARI-
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 14:50, 08.10.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja -PIETARI- »

Tuon lihansyöjäkasvin kasvatus voi muododtua ongelmaksi, koska tuo mikä sinulla tuossa kasvoi on sarracenia suvun kasvi ja se vaatii talvilevon n. 5-10 asteen lämpötilassa. Esim. nepenthes suvun lihansyöjät sopisivat tuohon paremmin, mutta kaikki lihansyöjät elävät vähäravinteisessa maassa niin akvaariovesi voi olla myös liian ravinteikasta niille. Täällä paljon tietoa eri lihansyöjäkasveista http://www.lihikset.net
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Kuinkahan nuo kasvit ovat Yanna, kasvaneet ja pysyneet hengissä?

Tässä kasveja,
joita täällä on vesiviljelyssä;
Vesifiikus
Aasinkorva
Kultaköynnös
Rönsylilja
Hopeaköynnös
Juoru

Muita;
Suikeroalpi
Peikonlehti
Viirivehka
Kaislat
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”