Onkelmia ammoniakin mittauksessa

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jensku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 16:41, 29.01.2005
Paikkakunta: Vantaa

Onkelmia ammoniakin mittauksessa

Viesti Kirjoittaja jensku »

Olen tässä yrittänyt saada 300-litraista allastani kypsymään, mutta ongelmaksi muodostui ammoniakin mittaaminen. Käytössäni on JBL:n tippatesti, jota ymmärtääkseni käytän oikein, sen verran moneen kertaan oon nyt ohjeet tavannut läpi. Vedenhän pitäisi ymmärtääkseni muuttua sellaiseksi tummanvihreäksi, mutta minulla vain pysyy tummanruskeana, jollaista viimeinen siihen tipautettu testiaine on. Vesi akvaariossa on kyllä ruskeaa (ilmeisesti juurakosta johtuen), mutta ei testiputkessa. Mikäköhän on vikana?
"Voi Karhu," Tiikeri sanoi, "Eikö elämä olekin hirveän ihanaa!" - "On," Pikku Karhu sanoi, "Elämä on hirveää ja ihanaa ."
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

On valitettavan yleistä etteivät testit toimi. Liekö siinä tuoreuspäivääkään? Lainsäädännön mukaan kauppias korvaa toimimattoman tuotteen. Samalla voi miettiä sitä vielä uudelleen, tarvitseeko todella ammoniumtestiä, vai olisiko parempi nitriitti ja nitraatti. Niillä nimittäin kypsytyksen hyvin hoitaa.

Tee nyt kuitenkin vielä testi, että mittaat ammoniumin vedestä jossa sitä varmasti on. Lisäksi jos odottaisi niiltä tietoja, kellä tuosta testistä kokemuksia on. Minulla ei ole.
jensku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 16:41, 29.01.2005
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jensku »

Nyt sitten testasin niin, että otin ihan vesijohtovettä astiaan, sekoitin siihen ammoniakkia, ja testasin. Samaa tummanruskeaa edelleen.. Nyt alkaa kärsivällisyys loppua.. :x Missä voi olla vika..? Minussa vai testissä?
"Voi Karhu," Tiikeri sanoi, "Eikö elämä olekin hirveän ihanaa!" - "On," Pikku Karhu sanoi, "Elämä on hirveää ja ihanaa ."
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1040
Liittynyt: 14:48, 02.11.2001
Paikkakunta: Vaasa / OAS

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

jensku kirjoitti:Missä voi olla vika..? Minussa vai testissä?
Testissä. JBL:n ammoniakkitesti vanhenee ilmeisen nopeasti. Itse sain kokea tämän tässä: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=23274 keskustelussa.

Seran vastaava testi osoittautui toimivaksi aikanaan.
jensku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 16:41, 29.01.2005
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jensku »

Jaahas, testi on siis vanhentunut. :( Tiedätkö onko minun nyt mahdollista saada kauppiaalta rahat takaisin tms. vai joudunko tyytymään siihen, että olen maksanut mielestäni melkoisen kalliista testistä, joka ei toimikaan, ja nyt joudun sitten vielä ostamaan uuden, ja toivomaan, että se ehkä jopa voisi toimia.. Voih.. Kalatkin olisi kiva joskus saada siirrettyä uuteen isoon kotiin.
"Voi Karhu," Tiikeri sanoi, "Eikö elämä olekin hirveän ihanaa!" - "On," Pikku Karhu sanoi, "Elämä on hirveää ja ihanaa ."
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”