Levä vaivaa edelleen

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ebogga
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 20:37, 22.02.2004
Paikkakunta: Turku

Levä vaivaa edelleen

Viesti Kirjoittaja ebogga »

Levän kanssa kamppailu jatkuu edelleen, tosin edellisen viestini jälkeen olen nyt taipunut uskomaan että kyseessä ei ole cyanobakteeri vaan joku muu levä, piilevä?? Olen yrittänyt kamppailla vastaan lisäämällä vedenvaihtoja, lyhentämällä valorytmiä, vähentämällä ruokintaa ja viikon alussa sain käyttöön RO-laitteen. RO-vedellä on tehty vasta yksi 30% vedenvaihto mutta levä kasvoi nopeasti vaihdon jälkeen taas entiseen malliin matoksi takaisin. :( Fosfaatinpoistajia en ole kokeillut, koska Salifert näyttää nollaa. Vaihtojen yhteydessä olen pursottimella puhaltanut levät irti kivistä ja hiekasta ja sitten haavinnut ja laponnut kaiken irtonaisen pois. Levä lähtee siis puhaltamalla varsin helposti irti.

Laitan kuvan esille siinä toivossa että joku sen tunnistaa.

http://www.saunalahti.fi/ebogga/matto.jpg

Tuollainen matto peittää siis koko hiekkapohjan sekä suuria osia kivistä ja on monissa paikoissa vielä paksumpikin. Se häiritsee myös koralleja, sen palasia on tarttunut Xeniaan joka tuntuu ottaneen pahasti nokkiinsa. Tankki on kyllä niin ruokottoman näköinen että mielellään haluaisin tuosta jo eroon, vaan lähteekö itsellään kunhan RO-vaihtoja jatkaa? Olenko mokannut kun olen puhallellut levän irti, pitäisikö vaan antaa olla?
minttu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 10:44, 13.04.2002
Paikkakunta: merivesinanoisti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja minttu »

Näyttää samalta mitä nanossani oli pariin otteeseen. Eli neuvoni olisi pysyä kärsivällisenä eikä koskea pohjaan lainkaan. Voipi kestää useampia kuukausia ennenkuin pääset tuosta eroon.

Epäilen omassa nanossanin sen villiintyneen juuri siksi, että siirtelin ja ostin kiveä useammassa eri erässä. Aina kun pohjaan koski tuo levä tuli uudestaan.

Korallit mitä luultavammin virkistyy taas tuon lähdettyä pois. Jos pelkäät oman xeniasi puolesta. Niin voin taata, että se on aika sitkeä sissi ja kestää ties millaisia vastoinkäymisiä. Jos kuitenkin ei selviä hengissä niin minulta sitä löytyy yllin kyllin. :D
Kun kadonneen maan valo jälleen loistetta valaa, kuusi Nukkujaa ratsastaa, kuusi Tunnusta palaa, ja korkeaksi kun kasvaa juhannuspuu, Pendragonin miekkaan Pimeä kukistuu.
suomijäbä
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 22:33, 15.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

Ilmeisesti piilevää ja lähtee pois itsestään.
Jos puhaltelet tai sekoittelet sitä hiekassa se kasvaa aina uudestaan ja pahemmin.
Tältä näytti mun allas kun oli tuota piilevää..
http://koti.mbnet.fi/riutta/Elokuu%2020 ... /index.htm
homer
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 23:21, 10.12.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja homer »

Mulla on samanlaista ja muutakin ruskeaa levää nyt todella runsaasti.

Enää tota allasta ei saa balanssiin. Helpotkin korallit kuolee.
Mylläsin sen joulukuun alussa ja jätin hiekan pois, sen jälkeen kaikki on mennyt päin p**settä.
Allas toimi 2 vuotta ihan OK, korallit kasvoi ihan mukavasti, tosin kalkkilevää ei ikinä ole ollut reilusti...

Sitten kikkailu uuden BioCalsiumin kanssa taisi olla lopullinen niitti.
Miten te sitä lisäätte ?

Nyt Ca on 370 ja KH 8
suomijäbä
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 22:33, 15.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

mullakin meni puolisen vuotta ihan hyvin, vesiarvot ihan ok koko ajan, mutta sitten aloitin Bio Calsium Liquidin ja arvot menivät sekaisin.
Minun kohdalla taisi olla annostuksesta kiinni, sekä harvoista veden vaihdoista.
BC kannattaa laittaa kalkkiveden lisäksi ja veden vaihdoilla saa arvot kohdalleen!
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viestit: 593
Liittynyt: 18:58, 21.03.2002
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Re: Levä vaivaa edelleen

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

ebogga kirjoitti:
Laitan kuvan esille siinä toivossa että joku sen tunnistaa.

http://www.saunalahti.fi/ebogga/matto.jpg

.....pitäisikö vaan antaa olla?
Ihan normaalia kypsymislevää tai sitten mun allas ei kypsynyt normaalisti http://koti.mbnet.fi/hillybil/Kuvat/Nan ... /index.htm

Jostain syystä kuvat ei näy kuin slideshow tilassa, mennyt näköjään rikki?
Kotilot ja bristlewormit mulla pisteli poskeensa aika tehokkaasti, vaati tietysti että kypsyminen meni ohi eikä levä enää kasvanut. Kyseessä on siis sama levä kuin noissa kuvissa vaikka ei varsinaisesti levän lähikuvia ole.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”