"Puolipaludaarion" rakentelua

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Miikku
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 17:18, 18.02.2004
Paikkakunta: Jyväskylä, JAS

"Puolipaludaarion" rakentelua

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Nyt kun näyttää siltä, että en raaskikaan luopua vaihdossa vanhasta 200-litraisestani, niin ajattelin sille uutta elämää puolittain täytettynä taistovaariona.

Nyt kaipaisinkin toimivia vinkkejä tälläisen laitoksen rakenteluun. Jos en väärin muista, niin olikohan millialla joku tämän tapainen..? Lähinnä, että minkälainen puu pärjäisi parhaiten osittain vedessä, osittain kuivalla, millaiset kasvit menestyisivät parhaiten "kuivassa" osassa, vaikka mattoon istutettuna? Kultaköynnös?

Olisi kovin mielenkiintoinen rakennelma, ja akvaarion pituus antaisi mahdollisuudet pitää jo kivankokoista taistohaaremia :D

Kaikenlaiset vinkit & kokemukset tervetulleita!
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Puu tuon kokoisessa? Yksi mahdollisuus olisi keinotekoinen vedessä kasvava puu, joka ulottuisi paludaarion yläreunaan. Siinä oleviin kokoihin ja rakoihin voisi istutella erilaisia epifyyttejä (Mari tietänee sopivia). Myös kultaköynnös kävisi vesiviljelyyn.
Oikeasta puusta et tuossa koossa puuta saa, mutta tosiaan keinoketoinen, vaikka lankkujuurinen puu. Pelkkä kuori riittää eli sisältä ontto.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Miikku
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 17:18, 18.02.2004
Paikkakunta: Jyväskylä, JAS

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Hups... En siis tarkoittanut kokonaista, elävää puuta vaan ihan oksia :mrgreen: ja sitä, että millainen puulaatu olisi parhaiten "lahonkestävää", ettei tarvitsisi kerran viikossa upotella uusia. Katajaa löytyy yhdestä altaasta ja on osoittautunut hyväksi, mutta sitähän nyt ei ole ihan jatkuvasti saatavilla eikä ole halua lähteä lakia rikkomaan [;)]

Kestäisiköhän kotoinen omppu tai kuusi/mänty tällaista elämää? Tiedän kyllä jutun havupuiden mahdollisista vaaroista mutta monet tuntuvat pitävän näitä vedessä (niinkuin itsekin) ja hyvällä menestyksellä.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Edelleen silti tarjoilen tuota keinotekoista ratkaisua. Saisit täysin mittojen mukaisen ja paludaarion sisustukseen sopivan.

Sahatut oksat näyttävät sahatuilta oksilta. Sademetsässä käyntini jälkeen vain aidon näköinen näyttää aidolta. Kannattaa selailla biotooppeja netistä. Löytää monia hyviä paludaarioideoita.

Edelleen: varsinkin ilman ja veden rajakohta on paikka, joka mätänee hyvin helposti. Siinä kun on kosteutta ja happea sienien ja homeiden elellä ja puuta lahottaa!
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
janecky
Senior Member
Senior Member
Viestit: 557
Liittynyt: 17:01, 30.06.2004
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja janecky »

Jos onnistut vesiviljely-tyyppistä rakentelemaan niin on yksi eläväkin "puu" ja vieläpä halpa ja yleinen. Limoviikuna. Äitini kasvatti menestyksellisesti vesiviljelyssä, ei tosin paludaariossa. Se sietää rajuakin leikkausta ja joskus olen nähnyt bonsaina. Itse tekisi kovasti mieli kokeilla sitä...

Epifyyttejä tiedän ainakin orkideat ja anopinkieli.
"Ostetaan sit rapuja, ja juksataan mummolle ettei meillä ole haavia, niin se ei voi syödä niitä" SANNA 4-v
bettaboy85
Senior Member
Senior Member
Viestit: 834
Liittynyt: 20:43, 11.09.2002
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja bettaboy85 »

Eikös anopin kieli ole iso ja nahkea&kovalehtinen(luultavasti siis kuivista oloista)

Pitää testaa tota limoviikunaa
minnak
Junior Member
Junior Member
Viestit: 98
Liittynyt: 21:05, 29.10.2004
Paikkakunta: kuusankoski

vesiviljelystä

Viesti Kirjoittaja minnak »

milteipä kaikki viherkasvit sopii vesiviljelyyn.
Itse olen vesiviljelyä harrastanut jo monta vuotta ja kokeillut kaktuksista palmuihin ja kaikki olen saanut menestymään vesiviljelyssä.
Kasvit kannattaa istuttaa vesiviljelyyn keväällä jolloin kasvuun lähtö on taattua ja helpoimmin pääsee alkuun kun on juurruttanut pistokkaista alkuja, muuten täytyy liottaa mullassa kasvaneen kasvin juuripaakkua pari tuntia likomäräksi ja pestä kaikki mullan murusetkin pois. Typistää puolet juurien pituudesta pois lukuunottamatta paria kokonaista juurta reiittää kukkaruukun pohja, laitta kukka sinne ja pesty kokonainen lekasora päälle, vedä kukkaa kevyesti ylöspäin niin sora laskeutuu juuriston alun väliin pja juuret oikenee eikä kukka ole liian syvällä. Sitten tarvitset vielä vettäpitävän suojaruukun ja puuhiiltä joka pitää puhtaana. lannoita ensimmäisen kerran vasta kun uutta kasvua on selvästi. Näin kukkaruukussa kasvattaessa mutta paludaarioon et varmaan halua kukkaruukkuja joten viritä kanahäkkiverkosta akvaarioon kori joka on pari cm veden pinnan yläpuolella. istuta pelkkä kasvi siihen ja odottele juuriston kasvamista ennen minkäänlaista lannoittamista. Pian verkko on kasvien peitossa ja akvaarioon näkyy komea juuristo. kkasvin muut osat pitää pysyä pinnan yläpuolella, varsi, runko, lehdistö, eikä juuristokaan sais olla kokonaan upoksissa. Vesiviljelyn helppous huolettomuus ja kukkien komeus perustuu juuri siihen että kasvit saa juurillaan vettä happea ja ravinteita just sen verran kuin kasvi tarvitsee. Multaviljelyssä monesti multa tiivistyy ja juuristo kärsii hapen puuttesta, mullassa on myös aikamoinen elämä ja tuholaisten mahdollisuus. Vesiviljelyssä ei pahemmin kukkien tuholaisia ole, ei juuristoa eikä lehdistöä/kukkia tuhoavia varsinkaan kun on paludaariosta kyse jossa ilmankosteus on epäsopiva muille kuin homeelle ja sienille joita taas ei vesiviljelyssä esiinny koska lekasora tms kasvualusta ei niitä sisällä. Itse olen virittelemässä akvaani akvaarion mittaista 10cm leveää kanalanka verkosta tehtyä koria johon istutan jotain köynnös kasvia jossa olis vahva juuristo joka on sitten akvaariossa siistin näköinen ja marmoritapparat kiittää. Paludaarioon sopisi hienosti vesifiikkus (fiikkus pumila) kova kasvamaan ja rakastaa korkeaa ilmankosteutta ja kasvaa kyllä esim puuta tms pitkin ylös jos kiinnität sen siihen kevyesti paikkapaikoin ja pidät suihkuttelemalla runkoa kosteana ellei se paludaariossa ole jo riittävän kostea. kiinnittyy kosteaan alustaan itsekkin ilmajuurillaan samoin käy myös erit muratit. kaikki muutkin köynnöskasvit tekee ilmajuuria mutta painavempina pitää tukea enemmän. Eipä muuta kuin kevättä odottelemaan ja kukan alkuja juurruttamaan :D
ILH
janecky
Senior Member
Senior Member
Viestit: 557
Liittynyt: 17:01, 30.06.2004
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja janecky »

Anopinkieli on pitkälehtinen ja nahkea, muistat oikein. Näin kuitenkin erään luontodokumentin josta hämmästyin niin että jäi mieleeni. Joen päälle oli kaatunut puu ja siihen rungon päälle oli alkanut kasvaa anopinkieltä. Juuret saa vettä vain sateella mutta ympäröivä ilma on aina kosteaa. Se taitaa olla epifyyttien perusominaisuus. Orkideat on myös kovalehtisiä.
"Ostetaan sit rapuja, ja juksataan mummolle ettei meillä ole haavia, niin se ei voi syödä niitä" SANNA 4-v
lasasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 16:46, 14.10.2003
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja lasasu »

Mä istuttaisin tuohon 200-litraiseen lisäksi jonkin kaislan (Scirpus). Kaisla pärjää juuret vedessä, vaikka ruukussa olisikin multaa. Sen elintoiminnot sietävät hapetonta juuritilaa. Multaruukun voinee upottaa akvaarion soraan, ja kaislan lehdet kasvavat (lajista riippuen) metrinkin verran akvaarion yläpuolelle. Mutta millä aiot valaista?

Myös minun mielestäni vesiviljelyidea on hyvä. Limoviikunalle 200 l juuritilaa on niin paljon, että huoneiston katto tulee vastaan paljon ennen kuin juuritila käy kasvua rajoittavaksi tekijäksi. Kunhan siis vettä riittää, ja sitähän paludaariossa pitäisi olla. Lämpimässä iso limoviikuna voi sitten haihduttaa kohtuullisen paljon, enemmän kuin mitä pelkästä avoimesta akvaarion vesipinnasta haihtuisi!

Anopinkieltä olen tottunut pitämään autiomaakasvina, joka elää kuukausia ilman vettä, mutta kai sekin sitten vesiviljelyssä pärjää, jos siitä kerran on kokemuksia.
Miikku
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 17:18, 18.02.2004
Paikkakunta: Jyväskylä, JAS

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Kiitosta kaikille :D Saapi nähdä jos tässä kevään korvalla alkaa viherpeukaloimaan oikein urakalla. Limoviikunasta sen verran että eikös se ole myrkyllinen? Tässä käsityksessä olen ainakin itse ollut.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Miikku kirjoitti:Limoviikunasta sen verran että eikös se ole myrkyllinen? Tässä käsityksessä olen ainakin itse ollut.
Ainakin tämä linkki väittää, että limoviikuna olisi myrkytön ja samaa mieltä olen itsekin. Kannattaa kuitenkin muistaa, että jotkut ovat saaneet limolaisista allergisia reaktioita.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Ja muutenkin, monet myrkylliset huonekasvit ovat ihan yleisesti käytössä akvaarion reunalla, esimerkkinä peikonlehti. Joulutähteä en akvaarioon laittaisi, mutta aika moni myrkyllinen kasvi näyttää olevan sopiva kasvamaan juuret vedessä.

Täältä lisää omia sepustuksiani: Huonekasvit akvaariossa. Niille jotka ovat odotelleet päivityksiä, hiphei, ne alkavat tässä viikon-parin sisällä ja lisäilen esimerkiksi tuonne sivuille tietoja muistakin kuin peikonlehdestä. =)
bettaboy85
Senior Member
Senior Member
Viestit: 834
Liittynyt: 20:43, 11.09.2002
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja bettaboy85 »

No nyt kerkesin jo poikkasta yhdestä viikunastani oksan ja tunkea sen osittain altaaseen juuriakasvattamaan joten toivottavasti se selviää ja tässävaiheessa ei ole enään yhtään väliä vaikka se olisi myrkyllinen(se okun on semmonen hienompi viikuna)

Asiasta kymmenenteen eli mikä viikuna se voisi olla; se on muuten täysin kuin limoviikuna(siis rungoltaan), mutta lehdet on todella pitkät(20-30cm) ja ohuet(1-2cm) ja vaaleammat kuin limoviikunalla. Tuskin kuitenkaan mikään sen eriokoisempi laji koska se ostettiin viherpajasta ei viime mutta sitäedellisenä kesänä
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Itse olen enemmän ihmetellyt niitä rajapintakasveja kuin alla/yllä jaottelulla. Ylle voi väsätä taustan johon saa multaa/muuta kasvualustaa kuoppiin tms maakasveille, mutta mitä siihen rajaveteen? Anubias barteri tulee kivasti vedenpinnan yläpuolelle ja riccia on mainittu, mutta olisko jotain muita?
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viestit: 752
Liittynyt: 00:50, 13.07.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JustinSan »

-Alix- kirjoitti:Itse olen enemmän ihmetellyt niitä rajapintakasveja kuin alla/yllä jaottelulla. Ylle voi väsätä taustan johon saa multaa/muuta kasvualustaa kuoppiin tms maakasveille, mutta mitä siihen rajaveteen? Anubias barteri tulee kivasti vedenpinnan yläpuolelle ja riccia on mainittu, mutta olisko jotain muita?
Liuskavesitähdikki voisi soveltua paludaarioon hyvin, ehkä vähän liiankin hyvin :D

TJEU:

Kuva

Tuo taitaa kasvaa toisaalta vähän liiankin raivokkaasti pinnan yläpuolella :roll:



Jättivesitähdikki kasvattaa myös pinnanpäälisiä lehtiä ja jotkut lumpeet lienevät myös varsin hyviä ratkaisuja.
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
bettaboy85
Senior Member
Senior Member
Viestit: 834
Liittynyt: 20:43, 11.09.2002
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja bettaboy85 »

Saisipas siitä kauniin pensaan siihen altaan yläpuolelle ennenkuin se fiikus kasvaa tarpeeks isoks. Heti suunnittelen akvaariokauppaan ryntäämistä
lasasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 16:46, 14.10.2003
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja lasasu »

bettaboy85 kirjoitti:Asiasta kymmenenteen eli mikä viikuna se voisi olla; se on muuten täysin kuin limoviikuna(siis rungoltaan), mutta lehdet on todella pitkät(20-30cm) ja ohuet(1-2cm) ja vaaleammat kuin limoviikunalla.
Voisikohan se olla Ficus maclellandi? Katso googlella, luulen tietäväni minkälaista kasvia tarkoitat, mutta olen itsekin unohtanut nimen. :?
spakarin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 69
Liittynyt: 22:39, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja spakarin »

Mulla on kasvanut konnanputki akvaariosta pinnan yläpuolelle. Ne osat, jotka valuivat akvaarion reunan yli pitkälle tosin aina kuolivat kuivuuteen, mutta ne jotka olivat suoraan akvaarion yläpuolella tai vähän reunalla pärjäsivät hyvin ilmeisesti riittävän ilmankosteuden ansiosta. Paludaariossa ainakin kosteus on sitä luokkaa että konnanputki voisi hyvinkin pärjätä.
Satu
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Täällä pinnan yläpuolelle ovat nousseet Rusolehti, Tammenlehväruoho ja Papukaijalehti, eivätkä olleet moksiskaan ilmasta. Paludaarioon kävisi hienosti Anubiakset ja Jaavansammal, erilaiset pintakasvit; Kelluspapukaijalehti ja Vesihyasintti. Itselläni on myös jokunen Miekkis, Rasvalehti, Vesiasteri, Liuskavesisaniainen kasvanut pois vedestä, eivätkä lehdet ole kärsineet ollenkaan. Myös Riccia viihtyy vedenpinnalla.
Miikku
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 17:18, 18.02.2004
Paikkakunta: Jyväskylä, JAS

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Ja vanha kunnon intianvesitähdikkihän se kasvaa myös ylös vedestä :D Tässä täytyykin vielä rajailla sitten nuo kasvit Aasian suuntaan kunhan projekti jossain vaiheessa käynnistyy... Itseasiassa myös jaavansammal näyttää aika kivalta kun se kapuilee kuivalle maalle.

Sitten mietiskelin valaistusta. Ilmankosteuden kannalta olisi varmaan hyvä pitää systeemi suljettuna. Tähän mennessä ko. akvaariossa ei ole ollut kansilaseja, koska loisteputkikotelot peittää sen kokonaan. Jos on kuitenkin tarkoitus kasvatella kasveja myös kuivassa tilassa, niin vaarana taitaa olla, että ne kärtsäävät. Olisikohan parempi vaihtaa tähän toisesta akvasta elohopeaspotit ja lätkäistä kansilasit päälle? Vai menisikö ilman laseja?
bettaboy85
Senior Member
Senior Member
Viestit: 834
Liittynyt: 20:43, 11.09.2002
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja bettaboy85 »

Saattais olla. tuolla mainittiin että foliage on willow-like ja niin mun mielestäni tälläkin. tuolla sanottiin myös että pudottais vähemmän lehtiä kun benjamina ja 1½vuodessa toi on pudottanu yhteensä 2 lehtee. kuvaa en oo viellä löytäny

edit
samantien seuraava linkki oli tää http://128.192.110.246/pthomas/Hort3130 ... ndiii.html ja kyllä se vaikuttais samalta mutta suurinosa mun lehdistä on reilusti ohuempia kun oikeella olevalla kasvilla. Yhtään lehtee ei oo ollu semmosta kun vasemmalla olevalla kasvilla. Se on myös vähän vaaleempi kesäsin mutta talvisin se on kyllä aika lailla ton värinen. Valaistus saattaa vaikuttaa kun se saa kesäsin aamuyöaurinkoa(johonkin 1asti siis valossa)
_________________
Se ei pidä paikkaansa, tai no pitää, mutta vaan jos mä sanon niin
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”