Leppävaariossa upeita kiekkoja

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
FishIt
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 10:56, 01.01.2003

Leppävaariossa upeita kiekkoja

Viesti Kirjoittaja FishIt »

Oli "pakko" toteuttaa itämään jäännyt haave(10v. sitteen) hankkia uudet kiekot, edellinen päätyi katastrofaalisesti joukkotuhoon, en syitä sen kummemmin spekuleeraa...
Mutta menin Leppävaarioon muiden kalojen takia, mutta pakko oli hommata ensin 5kpl ja ei kun seuraavana päivänä 5 lisää. Upeita punaturkoosi kiekkoja.
Ja jos joku luulee niiden möllöttävän paikoillaan ja piilossa, liikkuvan vain virran mukana, niin saa tulla kattomaan, millaista ravia ne painelee. Lippulehtikalatkin ottivat ne "Jengiinsä" ilman tulikokeita. Ruoka maittaa ja purkki sellainen.
Rohkeasti kokeilemaan vaan kiekkojen kanssa, suosittelen lämpimästi!
alini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 150
Liittynyt: 21:47, 31.08.2003
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja alini »

Kun kerran kävit tuolla leppävaariossa, niin oliko siellä muun värisiä kiekkoja?
Etsiskelen blue diamondia nyt ainakin.
Virpi1
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 18:20, 16.11.2004
Paikkakunta: Orimattila

Kiekoista

Viesti Kirjoittaja Virpi1 »

Missähän mahtaa olla tämä "leppävaario" ? Olen kiekko allasta perustamassa ja kiekot siis hakusessa.. Paljonko maksoivat?
Rapunzel
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 11:53, 21.10.2004
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Rapunzel »

Blue diamondeja on oikein hyväkuntoisia kotimaisia poikasia Megaeläimessä Herttoniemessä (kauppakeskus Megahertsi) [;)]

Nimim. sieltä yhden eilen ostanut.
FishIt
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 10:56, 01.01.2003

Viesti Kirjoittaja FishIt »

www.leppavaario.com, taisivat 35 €/kpl, isompiakin löytyy, omani ovat edelleen viihtyneet loistavasti
zafira
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 17:57, 22.09.2004
Paikkakunta: savonlinna

Viesti Kirjoittaja zafira »

ostin ilmeisesti samoja leobardin ja punaturkoosin risteytyksiä ( todella upeita, suuret värikkäät evät..paljon sinistä pitkittäistä, aaltoilevaa kuviointia. kts inian akvaariosivut, sieltä sain itse inspiraation näitä ostaa) ja ovat todella aktiivisia
täytyy kiittää leppävaarion kaveria, kiekot lisäksi siitä mukavia että vesiä vaihtaessa tulevat kovasti seurustelemaan, syövät kaiken mitä akvaarioon laittaa..hyvä etteivät koristeita. Aiemmat kiekkoni eivät ole vielä kertaakaan olleet näin seurallisia mutta myös blue diamondini ja red marlboroni innostuivat saadessaan aktiiviset kaverit.

Suodatus 1 x 1350 ltr Rena ulko ja 1x 700 ltr Rena ulko
sisäsuodatinta en laittanut koska siitä kiekkoni eivät pidä..ulkosuodattimen virtaukset suunnattu seiniä pitkin..ei haittaa.

Ilmastinkivet ja härvelit on..en ole vielä kauheasti käyttänyt..pikkuhiljaa

LÄMPÖ 30 laskin 29 voisinko laskea sen 27-28 asteeseen joka olisi hieman parempi kasveilleni ja joillekin pohjakaloille
Muistan jonkun viestistä lukeneeni että 27 riittää kiekoille..30 lienee
siksi etteivät loiset viihdy helteessä ?????

T: Arto
jouniv
Senior Member
Senior Member
Viestit: 502
Liittynyt: 14:29, 19.10.2001
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja jouniv »

27 astetta voi osoittautua ajan mittaan liian matalaksi, näin ainakin hyvin monet tietolähteet kertovat käytännön osoittamana. Kiekkojen optimiksi on todella usein todettu 29-30, että teet tietoisen kompromissin kasvien puolesta, mutta toivottavasti onnistuu.

30 asteessa viihtyvät hyvin monet loiset, mutta valkopilkkutaudin loisille se on liikaa. Sen sijaan suolistossa viihtyvän Hexamitan häätö vaatii 34-36 astetta, se on jo lämmintä, liikaa kasveille ja monille kaloille.

Jouni
zafira
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 17:57, 22.09.2004
Paikkakunta: savonlinna

Viesti Kirjoittaja zafira »

pidänpä siis lämpötilan 29 asteessa..eipä tuo tuosta edes laskenut vaikka käänsin lämmittimen kiekkoa lähes asteen kylmemmälle 26.5 asteeseen

lämmittimen säätökiekko ei ihan pidä kutiaan

Albiinomonnisten ja parin muun monnislajin lähinnä ajattelin kärsivän..plekot sietänevät lämmintä ja ainakin tikrut pitävät kovasti
ehkä otan monniset joku päivä kiinni ja lahjoitan jollekin
voi tosin olla mahdotonta johtuen kasvien , kantojen ja muiden piilojen määrästä

Kiekkoakvaarioksi olen sen rakentanut joten kiekkojen mukaan mennään
10 kiekkoa minultakin kuoli, en tiedä loisiin vai mihin..pieniä kiekkoja olivat eivätkä kovin kalliita 14 - 22 euroa kappale mutta harmitti kuitenkin

lisäksi 13 nuoli-imumonnia meni myös mutta syynä lienee ollut juuri lämpötila..vai hiekkapohja..1 elelee vielä tyytyväisenä samassa tankissa
Malawien kanssa on kolme..siellä viihtyvät

Vedenvaihto 30 - 35 prosenttia viikossa..pohjaa en lappoa vaan kotilot hoitavat homman.

Täytyy uskoa että kyllä minustakin joku päivä akvarisiti tulee..3 vuotta takana ja toivottavasti kymmeniä edessä

T: Arto
Kalatkin tuijottavat tietäväisen oloisena..kuin peiliin katsoisi
haukka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 782
Liittynyt: 20:36, 07.03.2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja haukka »

En nyt oikein varmasti osaa sanoa, mutta sen käsityksen olen saanut kun kiekoista olen itselleni tietoa kerännyt. Veden vaihdot olisi hyvä suorittaa 2 kertaa viikossa ja silloin n.20-25% jotta vesi pysyisi puhtaana ja tälläin itse ajattelin toimia kunhan saan ne ensimmäiset kiekot hankittua tämän kevään aikana:) ja kuumehan on todella kova, mutta maltti on aina valttia :roll: korjatkaa jos olen veden vaihto rutiinissa väärässä :mrgreen:
jouniv
Senior Member
Senior Member
Viestit: 502
Liittynyt: 14:29, 19.10.2001
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja jouniv »

Jos on mahdollista käyttää hyvälaatuista vettä, niin ei sitä vettä liikaa voi vaihtaa. Minimimäärä riippuu sitten jo monesta tekijästä, ja suunnitelmasi on ihan ok. Jos kalatiheys on suuri, nyrkkisääntönä normaalille noin 40 litraa per kiekko, niin silloin vedenvaihtoja pitää lisätä. Samoin jos haluaa maksimaalista kasvua irti kaloista, niin kyllä kiekot kiittävät roimaa vedenvaihtoa syömällä ahkerasti.

Mulla on ollut villejä kiekkoja nyt altaassa neljän viikon ajan, ja kun niihin meni kuitenkin aika paljon rahaa, niin näin vaivaa myös vedenvaihdoissa. Olisiko 3-4 kertaa jäänyt päivittänen vedenvaihto väliin, muuten noin 30% joka päivä. Kaloja 200 ja 300-litraisissa nyt 8 ja 10, ei kasveja, ei muita kaloja, kova ruokinta.
zafira
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 17:57, 22.09.2004
Paikkakunta: savonlinna

Viesti Kirjoittaja zafira »

Omille kiekoilleni annan ruokaa kolmesti päivässä..aamulla ja illalla hiutaleet, iltapäivällä pakasteruoka ( sydäntä, matoja tms..mitä nyt sattuu pakastimesta löytymään)
'
Tarkoituksenani ei ole saada kiekkoja kasvamaan rajusti..enkä myöskään
yritä saada niitä lisääntymään. Olen tämänhetkiseen tilanteeseen tyytyväinen kun kiekot ovat touhukkaita ja terveen oloisia
Vedenvaihtoja en myöskään aio lisätä..riittävä suodatus pitänee veden tarpeeksi puhtaana..ainakin se on kirkasta jatkuvasti

T. Arto
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”