KH:n nosto

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

suomijäbä
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 22:33, 15.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

KH:n nosto

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

Altaassani on KH ollut alhaalla jo muutaman kuukauden ja alkaa vaikuttaa koralleihin.
KH on tällä hetkellä 5 ja siinä se on pysynyt, vaikka olen lisännyt Bio Calsium B liosta 0.5 dl /vrk. (välillä hieman enemmänkin)
Testasin tänään itse B lioksen ja KH siinä oli ainakin yli 8, en saanut mitattua loppuun kun testi loppui :P Eli testi kunnossa.
Valaistus aika on nyt 10 tuntia/vrk ja PH 8.3, Ca 420-430.
Mitä mie teen, että kh nousisi, laitanko B:tä litran /päivä.

Tomppa.
brittlestar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 13:25, 16.10.2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja brittlestar »

Kokeilee esim. Seran kH+ liuosta.
KR
suomijäbä
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 22:33, 15.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

Eikö se aja saman asian kun se B lioskin??
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Suosittelisin annostella aina kaikkia biocalsium-litkuja, mutta jos jostain syystä et halua, niin käytä ruokasoodaa, mikä on puhdasta bikarbonaattia, eli kH:ta, Seran litku saattaa sisältää muita puskureita, kuin karbonaattipohjaisia, ettei makeaveden pH nousisi liian ylös, mikä ei ole hyvä merivesipuolella.
suomijäbä
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 22:33, 15.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

Olen kyllä käyttänyt kaikkia A,B,C litkuja, mutta B:tä jonkin verran enemmän. En ole uskaltanut laittaa ruokasoodaa kun epäilytti mitä muuta siinä on.
No kokeilen lisäillä varovasti!
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Mutta osatko perustella itsellesi miksi tarvitset erillistä alkaliniteettilisäystä eikä tasapainotettua alkaliniteetti / kalsiumlisäystä, kuten biocalsium? [;)]
suomijäbä
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 22:33, 15.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

Itse asiassa tasapainotettu calsiumlisä ei ole korjannut ongelmaa 1 1/2 kuukauden aikana, joten kaikki tuntuisi olevan kiinni vain annostuksesta.
MUTTA, vaikka olen yrittänyt nostaa ensin KH:n "oikeaan" arvoon (edes 6-7),
kohtalaisen suurella määrällä sitä B:tä, niin kaikki muut arvot lähtevät huitelemaan pilviin, mutta KH sen kun pysyy viitosessa.
Eli en kyllä osaa perustella paremmin.
Joku syö karbonaatteja, mutta mikä???
Sen takia tiputinkin valaistuksen 12H->10H:iin..
Olen pihalla kuin lumiukko, onneksi oikeaan aikaan :roll:
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Älä kokeile nostaa B:lla vaan lisäämällä reilusti kaikkien litkujen annostusta niin rupea homma sujumaan, paitsi jos kerkisit jo sotkea vesi lisäämällä vain yhtä litkua. :roll:
suomijäbä
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 22:33, 15.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

Ongelma taas siinä muidenkin annosmäärien lisäämisessä on se että , kun 1 1/2 kk-2kk sitten laittelin 1/2 dl päivässä jokaista litkua, niin CA oli 500+ ja KH käväisi muutaman päivän 8:ssa.
Kalkkiarvoista johtuen jouduin lopettamaan 2 viikoksi kalkkiveden syötön ja lisäilin pieniä määriä A:ta ja C:tä, mutta B:tä sitten enemmän ja lopetin kalkkiveden lisäämisen.
Tuloksena: KH laski 5:een.
Nyt kun kalkki on sopiva, niin pitäisi jatkaa normaalisti, mutta jos KH on noin alhaalla ja lisäilen tasapainotettua litkua, niin eikö ne arvot nouse ja laske samassa suhteessa.? :roll:
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Olen pihalla kuin lumiukko
Terve. Lue vaikka tämä juttu missä on selkeä kuvaus mistä yleensä moinen luulo johtuu (mittausvirhe) ja myös mistä todellinen KH:n lasku Ca-arvojen pysyessä OK tasolla voi johtua.

http://reefkeeping.com/issues/2004-12/rhf/index.htm
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viestit: 593
Liittynyt: 18:58, 21.03.2002
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

suomijäbä kirjoitti: Nyt kun kalkki on sopiva, niin pitäisi jatkaa normaalisti, mutta jos KH on noin alhaalla ja lisäilen tasapainotettua litkua, niin eikö ne arvot nouse ja laske samassa suhteessa.? :roll:
Ruokasoodalla vaan nostat kh:n, kun arvot on kohdallaan niin bio-calciumilla ylläpito.

Ruokasoodalla itsekkin trimmasin kun ca oli kiivennyt liian korkeaksi kh arvoon nähden.
suomijäbä
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 22:33, 15.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

No niin, lapset tuolta kaupasta tulikin juuri ruokasoodapurkki kädessä... :mrgreen:
Melko vaikeeta tekstiä toi enklanti, mutta kyllä sieltä taas jotakin oppi, kiitos linkistä, luen loput kun saan eurowordin asennettua.. 8-)
suomijäbä
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 22:33, 15.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

No niin, taas on aikaa kulunut ja joka päivä on annosteltu Bio Calsium Liquidia hiukan enemmän kun ennen ja soodaakin on laitettu lähes joka päivä ja KH on kuin onkin 5 8O
Korallit voivat nyt ihan ok, mutta aika outoa jos mikään ei sitä nosta!
Eli se mitä olen epäillyt piiiitkään on suola.
Onko kellään samanlaista kokemusta TM:n pro reeffistä??
Mikä suola on muuten nyt IN, jotta voisi aloittaa ton uuden altaan pikkusen paremmalla KH:lla :P
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

suomijäbä kirjoitti: Onko kellään samanlaista kokemusta TM:n pro reeffistä??
Mikä suola on muuten nyt IN, jotta voisi aloittaa ton uuden altaan pikkusen paremmalla KH:lla :P
Voit olla varma että käytät parasta suolaa mitä kaupasta saa, eli kh:n alhaisuus ei ole siitä kiinni. Itse käytin sitä koko ajan ja ikinä ei ongelmia ollut ja jos biocalsiumin ja soodan lisäyksen jälkeen ei kh yhtään nouse niin lähtisin hakemaan uutta kh testiä. Salifertin testit ovat parhaita mitä merivedessä yleisesti käytetään, jos Siniriutassa ei ole hyllyssä niin minulla taitaa olla ylimääräinen pakkaus ellen sitten heittänyt sitä roskiin.
suomijäbä
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 22:33, 15.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

Testi on Tetran ja hommasin juuri uuden paketin.
On testiäkin epäilty ja kokeiltu, muutaman kerran olen mitannut suoraan B lioksen ja kyllä se testi näyttää reippaasti muitakin arvoja.
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viestit: 593
Liittynyt: 18:58, 21.03.2002
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Mulla ryöstäyty kalkin kulutus niin kovaksi että 3 mitallista bio calciumia piti laittaa kalkkiveden kaveriksi päivittäin, tämä teki sen että ca kiipesi lähelle 500 kuin varkain ajan kanssa (allas vajaa 100 litraa). Lopulta oli pakko tehdä päätös ja hankkia reaktori. En yksinkertaisesti pysynyt enää arvojen laskun perässä kun piti töissäkin käydä, kh laski 10 tunnin aikana 9 -> 6. Ja illan aikana se olisi pitänyt nostaa takaisin 9 :ään tai muuten seuraavana iltana kh oli 5 tai jopa 4. Aika hurjaa.

No tähän ei kerinnyt sitten reaktori mukaan kun tuli El Ninjo ja tuhosi hienon korallien kasvun ja allas täyttyi levällä. Koko homma piti ikäänkuin aloittaa alusta mutta nyt alkaa kalkin kulutus olla kohta samaa vauhtia, erona se että nyt ei tarvitse kun kääntää reaktoria kovemmalle sitä mukaa kun tilanne altaassa paranee ja kasvu kiihtyy.
suomijäbä
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 22:33, 15.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

No, kaikki on kokeiltu 9.9.2004 alkaen ja KH on 5 ja kun 4 kuukaudessa ei ole noussut muuta kun alussa kerran hetkellisesti, niin saa nyt ollakkin!
Ei sitä kalkkia mun mielestä vaan voi laittaa koko ajan lisää vaikka ca-arvo lähtee huitelemaan 500-600 välille..ja nousis varmaan siitäkin.
Nyt on testattu salifertilla ja KH =5, ei mittavirhe vaan 5.
Siitä 5.
:frown:
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Mikä mahtaa olla Mg-arvo? Itselläni kun se oli alhaalla niin Ca:ta ei saanut pysymään oikealla tasolla vaan pysytteli normaalein keinoin noin 360-380 paikkeilla. Mutta kun nostin Mg:n oikealle tasolle niin nousi Ca 400:taan ja KH myös arvosta 6 arvoon 8.
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viestit: 593
Liittynyt: 18:58, 21.03.2002
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Jos ca on jo ylhäällä niin ei silloin voi bio-calciumilla nostaa kh:ta, vaan nosto pitää tehdä ruokasoodalla. Se miksi ca ja kh välinen suhde on päin p... prinkkalaa niin on jo toinen juttu, siihen en osaa sanoa tällä oppimäärällä mitään.

Eli ensin on saatava kh haluttuun arvoon ca arvoon nähden, sitten ylläpito bio-calciumilla tai vastaavalla joka pitää suhteen kohdillaan eikä jompi kumpi nouse enemmän kuin toinen.

Eli ehdottaisin että nostat kh arvoa ruokasoodalla ja annat ca arvon tippua itsekseen sopivaksi, jos se nyt on lähelle 500.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

HillyBilly kirjoitti:Eli ehdottaisin että nostat kh arvoa ruokasoodalla ja annat ca arvon tippua itsekseen sopivaksi, jos se nyt on lähelle 500.
Koska kyseessä on 200 litrainen allas niin minusta kannattaisi tehdä suhteellisen lyhyessä ajassa täydellinen vedenvaihto - sen jälkeen Ca ja KH ovat kohdallaan ja jatkaa Ca:n tason pitäminen oikeana kalkkivedellä ja tarvittaessa lisäksi BioCalsiumilla.

Nyt vesikemia voi olla niin sekaisin, että tasapainon löytäminen saattaa olla vaikeaa.
suomijäbä
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 22:33, 15.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

Rupesin vaihtaa vettä urakalla, huomenna saan magnesiumit varmuuden vuoksi!
Ari S
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 20:28, 14.12.2004
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Ari S »

Allas on ollut vasta neljä kuukautta. kh oli heti kättelyssä ongelma mullakin. Kokeilin rohkeasti tätä ruokasoodaa ja hups. kh nousi heti.
Totesin että kaiken mitä altaaseen laittaa ei tarvi maksaa maltaita.
A.S.
suomijäbä
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 22:33, 15.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

minäpä nostelin 4 kuukautta eikä noussu, ei edes soodalla.
Mutta kun rupesin vaihtamaan vettä reilummin, niin KH nousi parissa päivässä 5-7:ään.
vaihdoin siis 80 L ja ehkä vaihdan vielä ainakin 40L.
homer
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 23:21, 10.12.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja homer »

Mitenkäs Kh:n saa alas ? :)
Kaadoin vähän liian suuret annokset kaikkia litkuja,
nyt Kh jotain 16 ja Ca 460.

Näitä aineita piti nimenomaan lisätä aina samassa suhteessa, minä sitten laitoin muutaman litran kaikkia...
Missään ohjeissa (jotka olivat aika suppeat) sitä ei kielletty.

Kyllä tämä on vaikeaa... :x
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

Mulla on kanssa ollut kh aika alhaalla, ca testi oli loppu, joten viime kuukaudet olen nakannut BC:tä oikein urakalla.. noh, nyt tuli testattua, kh 6, ca meni yli salifertin asteikon :)

Eli, jospa jätän ton BC:n hetkeksi, ja pistän kanssa soodaa.
homer kirjoitti:Mitenkäs Kh:n saa alas ? :)
Jätät muut mömmöt pois, ja lisäät kalsiumkloridia.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”