Bambua akvaarioon?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Mandinka
Member
Member
Viestit: 492
Liittynyt: 15:34, 24.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kauniainen

Bambua akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Etsivä löytää ja ahdistuu. Kun hain tietoa aasialaisesta biotoopista (opettelen tässä samalla uutta sanastoa) törmäsin seuraavaan:
Pohjakalat nauttivat elämästään pohjalla, kun sisustuksessa ollaan huomioitu runsaat piiloutumis mahdollisuudet, avovedessä uivat taas taas piiloutuvat kasvillisuuden ja bamburuokojen sekaan.
ja
Bambu on kuitenkin tärkeä osa sisustusta, sillä kasvaahan luonossakin suuria alueita bambua.
Linkki koko tekstiin.

Tarkoittaako tuo nyt sitä, että bambu kuin bambu käy tuohon? Mulla alko jo väikkymään sellaset kuviot nupissa, että hoh!
Viimeksi muokannut Mandinka, 03:02, 03.12.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Mä luin jostain..."
Anii
Member
Member
Viestit: 338
Liittynyt: 20:33, 21.09.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anii »

Mulla on ihan tavallista bambukeppiä aasia-altaassa, lisääkin sinne on tulossa kunhan löydän vähän paksumpaa tuon ohkaisen lisäksi.
Todellisuus on niitä ihmisiä varten, jotka eivät pysty kohtaamaan science fictionia.
Sonj@
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 00:18, 18.12.2003
Paikkakunta: SJK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sonj@ »

Mulla ainakin pilaantui tavalliset kuivatut bambukepit akvassa alta aika yksikön. Pilaantumista saattoi tosin nopeuttaa se, etteivät kepit olleet kokonaan upoksissa veden alla. Epoksilakalla päällystetyt voisivat hyvinkin kestää... Harmi vaan, että se on ymmärtääkseni aika kallista :?
- Kaikkehen tottuu, paitti puukkohon seljäs ja siihenki tottuu, jos makaa vattallansa -
Mandinka
Member
Member
Viestit: 492
Liittynyt: 15:34, 24.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Heh, tää vastausten vastakohtaisuus alkaa jo naurattaa! :mrgreen: Kysy mitä vaan, niin aina joukosta löytyy kaksi erilaista näkemystä tai kokemusta. Ei oo helppoo! En sano tätä irvaillakseni, pistinpähän nyt merkille.

Mutta siis periaatteessa bambu kuin bambu käy? Joko se mätänee tai sitten ei. Ja jos kalalanka kestää akvaariossa myös, niin sitomalla niitä kepukoita yhteen saa aikaan vaikka mitä! Vaikka seinämiä tai penkereitä.
"Mä luin jostain..."
millifani
Starting Member
Starting Member
Viestit: 48
Liittynyt: 09:13, 25.08.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja millifani »

Minulla on akvaariossa Ikean "bambuja" :mrgreen: Olen tökännyt hiekkaan pystyyn, kasvavat kuhisten..

Lasissa on kulmassa pikkuinen aukko, mistä se päälipuoli sitten kasvaa ulkopuolelle.
tiger
Member
Member
Viestit: 381
Liittynyt: 13:55, 13.04.2004
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja tiger »

Mulla kävi onnenbambujen kanssa huonosti..

kalat sai jonkun myrkytyksen siitä irtoavasta aineesta.. joten kannattaa olla varovainen.

tiger
eden
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 13:50, 09.07.2004
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja eden »

Onko muilla kokemusta Ikean onnenbambuista akvaariossa? Uskaltaakohan laittaa varsinkin, kun olen lisännyt kuukausi sitten jotain Substralia sen veteen...
Kimbela
Senior Member
Senior Member
Viestit: 522
Liittynyt: 09:45, 02.11.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Orimattila

Onnenbambu

Viesti Kirjoittaja Kimbela »

Oliko se Ikean onnenbambu nyt sitten oikeasti traakkipuu vai jotain ihan muuta?
Linux is like wigwam - no Gates no Windows and there is an Apache inside
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Bambuiset syömäpuikot ainakin homehtuvat vedessä oikein näppärästi. Ottaisin äkkiä pois akvaariosta sellaiset bambutuotteet jotka eivät näin tee.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Onnenbambu

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Kimbela kirjoitti:Oliko se Ikean onnenbambu nyt sitten oikeasti traakkipuu vai jotain ihan muuta?
Ruokotraakkipuu [Dracaena sanderiana].
eden kirjoitti:Onko muilla kokemusta Ikean onnenbambuista akvaariossa? Uskaltaakohan laittaa varsinkin, kun olen lisännyt kuukausi sitten jotain Substralia sen veteen...
Eipä kannata laittaa "Onnenbambua" veteen, ainakaan kokonaan. Yleensäkkin siitä on vain lähinnä se juuriosa siellä vedessä, sillä se ei ole oikeasti vesikasvi tai edes bambu, vaan traakkipuuta. Ja kun juuret ovat kasvaneet pidemmiksi, sen voi istuttaa multaan ja hoitaa niinkuin muitakin traakkilaleja.

http://www.viherpiha.fi/vastaa/3590.html
eden
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 13:50, 09.07.2004
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja eden »

kiitos tiedosta! Pidetään kasvi maljakossaan edelleen...
tiger
Member
Member
Viestit: 381
Liittynyt: 13:55, 13.04.2004
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja tiger »

NIin piti siis vielä selventää aikaisempaa viestiäni..

että just noita onnenbambuja oli mulla akvassa hiekassa pystyssä.. ja kasveista ehti jo nähdä että mukavan lannoitettua vettä ja tykkäsivät kovasti...

samaan aikaa alkoi myös kaloissa näkyä.. että kivan myrkyllistä vettä.. apaattista oleilua ja ei ruoka enää maistunut entiseen tahtiin..

joten otinpa pois bambut ja vedenvaihtoa ja aktiivihiiltä hetki niin palas kalojen ruokahalu ja alkoivat olla huomattavan paljon aktiivisempia. Eli ei tuu mun akvaan mokomat enää!
toisilla taas kuulemma ovat ihan jees akvassa.. tiedä häntä..

tiger
Mandinka
Member
Member
Viestit: 492
Liittynyt: 15:34, 24.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

No niin. Jos siis hankin bambua, se on sitä tukikeppimallia jonka käsittelen epoiksilakalla ennen akvaarioon laittoa. Oon lukenu tätä foorumia nääs!

Nyt mietin että voiko akvaarioon laittaa puolijalokiviä? Siis tyyliin ametistit yms? Poronsarvetkin tuolta kaapista löytys ja katselin niitä vähän sillä silmällä... kun en hirvensarvisuolaa ole löytäny enkä mitään muutakaan kypsyttelyyn sopivaa ainetta (Kauniaisten apteekki on syvältä!!) niin että jos nuo sarvet heittäs sinne lillimään? No se oli oikiastaan vitsi. Kello on mitä on ja mun unirytmi sekä pää pahasti sekaisin tän akvaario-homman takia. Vaikka oishan se aika uljas näky, nuo sarvet, jos siihen päälle sais sammaleen kasvamaan. Ja sinne tänne pohjalle puolijalokiviä, eipä niitten rinnalla jotkut muoviset aarrearkku-koristeet ois mitään! :D

Edittiä: Selvennettäköön vielä etten ole traakkipuuta tai sen johdannaisia ostamassa. Vaan kuivaa aitoa tavaraa joka on tarkoitettu esimerkiksi tukikepiksi kasveille akvaarion ulkopuolella. :)
Viimeksi muokannut Mandinka, 11:14, 03.12.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Mä luin jostain..."
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Olin marista että haulla olisi löytänyt monta bambukeppikeskustelua, mutta voih ja eih tuota hakupalvelimen alhaallaoloa :mrgreen:

Ko asiasta on siis keskusteltu muutamaan otteeseen ja muistaakseni Mari jo aikoinaan totesi "lucky bamboon" dracenaksi jota voi hyvällä lykyllä istuttaa maahan ja kasvattaa siitä traakkipuu. Myrkyllisenä ei siis sovi akvaarioon.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Nyt en muista liekö traakkipuut itsessään myrkyllisiä (ja onko myrkky vesiliukoista), mutta vaikkeivat olisikaan, suhtautuisin aina varauksella kukkakaupan taimien suoraan istuttamiseen akvaarioon.
Kasvihuoneilla nääs käytetään varsin vahvoja tuholaismyrkkyjä ja mikäli sellaisten jäämiä taimessa on, eivät varmasti kalat tykkää hyvää.
Tämä saattaa myös selittää sen, miksi toisilla traakit eivät ole aiheuttaneet akvaariossa ongelmia ja tigerillä taas ongelmia tuli. Tigerillä ilmeisesti kävi huonompi tuuri ja sai vastikään myrkyllä käsitellyn yksilön...
Puhdas veikkaus, mutta mielestäni mahdollinen selitys.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Mandinka
Member
Member
Viestit: 492
Liittynyt: 15:34, 24.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Nyt menin ostamaan kaupasta kukkaosastolta sellasia sileitä littanoita mustia koristekiviä. Ideana oli liimailla niitä yhteen akvaarioon tarkoitetulla silikonilla. Ja liimasinkin jo. Alkuun keitin kivet ja sen jälkeen huomasin niissä pieniä halkeamia jotka olivat valkoisia/vaaleita, ikäänkuin kiven sisus olisi hiekkaa. Uskaltaakohan noita käyttää? Onko kukaan muu ostanut tuollaisia ja testaillut? Tuossa ne nyt nököttää pöydällä, kun en uskalla viskata akvaarioon.
"Mä luin jostain..."
epeli2
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 10:26, 12.12.2004
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja epeli2 »

Tampereen reporangasta saa paksuja terraarioihin tarkoitettuja tosi komean näköisiä bambukeppejä joissa liskot voi löhöillä. Aika hienoja oli mutta omaani ne eivät sopineet joten jätin kauppaan. Pussissa olisi tullut mukana vihreitä muovisia bambunlehtiä :D
Mandinka
Member
Member
Viestit: 492
Liittynyt: 15:34, 24.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Täytynee suunnata Espoon Reporankaan sitten... kai niitä sieltäkin löytyy. :)
"Mä luin jostain..."
cinogen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 22:08, 23.11.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja cinogen »

Täältäkin löytyy ikean bambukeppejä ja kasvavat nopeasti ja voivat hyvin ja hyvällä menestyksellä!
Mandinka
Member
Member
Viestit: 492
Liittynyt: 15:34, 24.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Ikean bambut ei olekaan bambuja vaan traakkipuita. Myrkyllisiä. Jotain olen oppinut! [;)]
"Mä luin jostain..."
Irene
Junior Member
Junior Member
Viestit: 220
Liittynyt: 16:02, 14.12.2002
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Irene »

Mandinka kirjoitti:Ikean bambut ei olekaan bambuja vaan traakkipuita. Myrkyllisiä. Jotain olen oppinut! [;)]
Traakkipuut eivät ole myrkyllisiä sinällään, oli pakko oikaista tämä väittämä.
Itselläni on myös tuota onnen-bambua eli traakkipuuta akvassa ja ei ole ollut mitään ongelmia.

AINA pitää olla varovainen jos akvaarioon laitetaan jotakin sellaista jota vartavasten ei ole tehty, kasvatettu sinne kuuluvaksi. Kasveilla hyvinkin saattaa olla pinnoillaan jäämiä tuholais yms aineista joista todellakin monet luokitellaan haitallisiksi tai jopa erittäin vaarallisiksi vesieliöille.
Koitan täällä ja sivuillanikin joissa kerron huonekasveista akvaariossa kovasti painottaa sitä seikkaa ettei heti ostettuaan mene ja tyrkkää niitä uusia hienoja kasveja sinne akvaarioon vaan muutamien viikkojen kasvatus ja suihkutu jos suinkin mahdollista olisi vähintä mitä voi tehdä. Näin saataisiin ainakin enempien torjunta-aineiden määrät vähenemään ja huuhtoutumaan kasvien pinnoilta pois.
Tippa jotakin haitallista ainetta voi olla vaikkapa 500 litraisessa erittäin haitallinen määrä sinne sopimatonta myrkkyä.
Tämä ei ole satua sillä juuri on plakkarissa erityistutkinto torjunta-aineista!

Lisäys: Epäilenpä suuresti juuri tällaisten katkaistujen versojen kohdalla että niitä on käsitelty homeiden toiminnan estämiseksi siihen tehdyillä aineilla ja juuri ne ovat erittäin haitallisia vesieliöille joissa torjutaan homesieniä ja itiöitä. Olisin varovainen juuri tuollaisten bambu-ruoko tuotteiden kohdalla tämän asian tiimoilta. Jos mahdollista tehkää kokeilu jossakin saavissa muutamilla kotiloilla jotka reagoivat varmasti jos tuotteessa on torjunta-aine jäämiä.
Yksi kokeilemisen arvoinen juttui olisi kotimaassamme menestyvä aika kivasti bambua muistuttava kasvi jonka versot voi kuivattaa ja pätkiä sopiviksi paloiksi on japanintatar jonka versot tulevat jopa 2m korkuisiksi ja voidaan syksyllä leikata aivan alas saakka se kun kasvaa keväällä taas uusiksi. Versoissa on nivelet aivan kuin oikeassakin bambussa, ovat siis onttoa ja kevyttä ja paksuuttakin löytyy [;)]
Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito jos sekään nyt niin kovin tärkeää..
Mandinka
Member
Member
Viestit: 492
Liittynyt: 15:34, 24.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Höh. No nyt olen taas viisaampi. :D

Ja kun ekassa viestissä sitä bambua kyselin, niin tarkoitin niitä keppejä. En eläviä kasveja. Vaan eihän tieto pahaa tee! Tuskaannuttaa toisinaan, mutta ei sen enempää. Mä kyllä haluaisin kasvattaa vaikka peikonlehteä akvaariovedessä, mutta ei siitä tule mitään noiden peitinlasien vuoksi, jotka pitää aika ajoin voida irrottaa. Lasittomana en halua akvaariota pitää. Sen kyllä teen, että kastelen kukkaset tuolla akvaarion vedellä, ei mene ihan kaikki hukkaan.
"Mä luin jostain..."
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1055
Liittynyt: 10:30, 10.08.2001
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

maisu kirjoitti:Bambuiset syömäpuikot ainakin homehtuvat vedessä oikein näppärästi.
Hih-hii, sushin ystävä kun olen, tuli tästä lauseesta keskellä akvaariokeskustelua oikein hauskoja mielikuvia. :D

Eipä silti, pitkät puikot, sellaiset mitä tulee wokkipannujen mukana, voisivat itseasiassa olla oikein kätevä väline akvaarion huollossa. Ja halvemmat kuin "amanopinsetit". Taidanpa nyysiä yhden parin keittiön laatikosta....
samara
Senior Member
Senior Member
Viestit: 900
Liittynyt: 18:00, 12.08.2004
Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)

Viesti Kirjoittaja samara »

soitin Helsingin yliopiston kasvitieteelliseen puutarhaan eräälle tutkijalle ja se sanoi että traakkipuu/ikean bambukepit soveltuu akvaario käytöön kunhan lehtiä jää myös vedenpinnan yläpuolelle!! kertoi näitä olevan myös joissain koe akvaariossa!!notta istuttamaan vaan akvan taustalle ja hiano siitä tulee... [;)]

-M
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

samara kirjoitti: ..kunhan lehtiä jää myös vedenpinnan yläpuolelle
Siinäpä se pontti onkin.
Meneehän kultaköynnös, aasinkorva, peikonlehti ja moni muukin kasvi juuret vedessä. Eli lehdet pinnalla.
Usein akvaariokaupassa myötävät traakkipuut(ynnä muut viherkasvit) ovat niin matalia, että ne uppoavat kokonaan ja silloin kasvi ei saa happea, jolloin se tukehtuu, kuolee, märänee, pikkuhiljaa....

Tavallisia traakkipuita en tyrkkäisi siltikkään veteen, ruokotraakki voisi menestyäkkin, ellei siitä irtoa torjunta-aineita ym. Itse en ole uskaltanut tunkea traakkia akvaan, joten en osaa varmaksi sanoa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”