Uusia kiekkoja vanhojen seuraksi

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kantarelli
Member
Member
Viestit: 411
Liittynyt: 19:51, 27.07.2002
Paikkakunta: Espoo

Uusia kiekkoja vanhojen seuraksi

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Miten on, onko viisasta ostaa 5 kiekon poikasta 5 nuoren aikuisen (noin vuoden ikäsiä) seuraksi? Jostain olen lukenut tai kuullut, että "vanhukset" saattaisivat erittää nuorien kasvua haittaavia hormoneja. Onko siis vaarana etteivät uudet pikkukiekot kasvaisi kovin isoiksi taikka olisivat hyvin arkoja ja eivät uskaltaisi tulla syömään? Litroja on 530 ja muuna kalastona toimii coryjä, kardinaalitetroja (n. 15) ja tulee vielä pikku parvi kongon tetroja (6kpl).

Ajattelin hankkia lähinnä sen vuoksi uusia kiekkoja, koska vanhat ovat aika arkoja, niin ehkä uudet sitten rohkaisisivat niitä kun on isompi parvi.
jarppa82
Member
Member
Viestit: 306
Liittynyt: 13:14, 19.05.2004
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jarppa82 »

Jostain viestistä luin, että vanhetessaa kiekoista tulee arkoja jokatapauksessa. Mutta varmaan piristyisivät ainakin väliaikaisesti.
Terveisin minä.
mirlin
Member
Member
Viestit: 255
Liittynyt: 21:39, 27.01.2004
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää

Viesti Kirjoittaja mirlin »

Jossain oli taas mainittu ett kiekot vaatii tilaa 100l ensimmäistä kiekkoa kohden ja sitten muille 50l / kala, mut oiskohan tässä ollut kyse aikuisista kiekoista?? :?
Ole varovainen kun puhut. Sanoillasi luot maailman ympärillesi.
kantarelli
Member
Member
Viestit: 411
Liittynyt: 19:51, 27.07.2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Niin...en sitten tiedä..toisaalta on kyllä niin autio akvaario kun olla ja voi viidelle kiekolle. Ajattelin viittä ostaa uutena, koska ehkä parveilisivat ensin keskenään enemmän ja eivät olisi niin arkoja ja sitten myöhemmin "liittoutuisivat" isompien kanssa :). Mutta varmaankin tuosta määrästä on joskus karsittava jos vaan raaskii ;)
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Viesti Kirjoittaja Misu »

Minkähän kokoinen altaasi mahtaa olla? 8O

No niin, luin ensimmäisen viestisi kokonaan ja litrojahan on 530. Minusta 10 kiekkoa saattaa olla hieman liikaa, paitsi jos karsit myöhemmin. Minulla on seitsemän kpl kiekkoja 30 l pienemmässä altaassa ja haluaisin ostaa vielä yhden kiekon, mutta sekin mietityttää onko 8 aivan tyystin liikaa. Minä en meinaan haluaisi niitä karsia kun ne ovat altaassa aikansa olleet ja niitä on hoitanut ja seuraillut....Miten yleensä? Minulla on kiekot noin 1-1 1/2 vuotiaita, mutta minkäänlaista pariskuntameininkiä ei ole ollut, ainakaan selkeästi havaittavissa. Onkohan tämä omituista? 8O
kantarelli
Member
Member
Viestit: 411
Liittynyt: 19:51, 27.07.2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Minulla taas kiekot innostuivat kutemaan ja tällä kertaa tein väliseinänkin (parin päivän kuluttua silikonit ovat kuivuneet ja voin laittaa jo akvaarioon). Että ehkä taas siirrän kiekkojen ostoa jos kerran viittä ei tuonne lisää mahdu. Ja jos nyt tulee omastakin takaa ;). Neljä ei nimittäin millään muodosta parvea ja ovat orpoja :(. Ostin joku puol vuotta sitten yhden kiekon ja se jäi aika alakynteen! Enää en tee samaa virhettä että ostaisin liian vähän kiekkoja. Muttamutta liian pienelle pytylle ei mahda mitään. Täytyy odottaa että vanhat kuolevat ja ostaa reilu kymmenen poikasta sitten :).

Täällä alkoi hurjat kutupuuhat reilun vuoden ikäisenä. Oikeastaan heti kun pääsivät 205 litraisesta isompaan 530 litraiseen :). Sinulla on varmasti kaikki kalat uroksia tai naaraita, jos ei vielä pariutuneet...tai sitten ovat stressissä tjmsp. Tai toisaalta ovat kyllä minunkin kalat stressissä ja silti kutevat... Ja olen kuullut myös että Aasiassa jotkut viljelijät käsittelevät kemikaaleilla kalojaan niin että tulevat steriileiksi. Omatkin ovat kyllä sieltä, mutta tuskimpa kaikki viljelijät käyttää niin kieroja konsteja...
Jami
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 23:14, 09.02.2003
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Kiekkoja...

Viesti Kirjoittaja Jami »

Kiekot on parvikaloja, ja 500 litraisessa mielestäni pitää olla 15-20 kiekkoa. Kutuparit dominoi muita, mutta se on elämää. Jos joku pari sattuu erityisen kiihkeäksi kutijaksi, kannattaa ne laittaa omaan altaaseen kutemaan(tai myydä). Nämä ohjeet on saatu kantapään kautta. :twisted:
TV: Jami
kantarelli
Member
Member
Viestit: 411
Liittynyt: 19:51, 27.07.2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Itsellänikin oli sellainen kutina, että kiekot tykkäävät vain seurasta ja sitä olisi saatava lisää, jottei olisi niin arkoja ja pääsisivät loistamaan parvessa. :D
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3024
Liittynyt: 21:18, 27.01.2004
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala & Tre / TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

kanttarelli kirjoitti:Itsellänikin oli sellainen kutina, että kiekot tykkäävät vain seurasta ja sitä olisi saatava lisää, jottei olisi niin arkoja ja pääsisivät loistamaan parvessa. :D
Itselläni taitaa olla samanlainen ongelma.. Litroja on 780l ja kiekkoja 7 ja ne ovat olleet jo monta kk todella arkoja..
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
JaBlo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 175
Liittynyt: 20:46, 02.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nilsiä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaBlo »

Mulla on noin 30kpl kiekkoja samassa altaassa ja ovat rohkeita.
Suurin osa noista on täyskasvuisia.
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1519
Liittynyt: 20:45, 24.06.2003
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuukkis »

Juu, kyllä minimi on viissataseen 10 kpl:tta.Viihtyvät erittäin hyvin parvessa.Suodatus vaan maximin mukaan kuten myös hoitorutiineista pitää huolehtia.
In numbers of ten the power is in one.
kv-setä
Member
Member
Viestit: 306
Liittynyt: 11:43, 10.12.2002

Viesti Kirjoittaja kv-setä »

Jep, 530L tankissa 12 kiekkoa, joista 2 kutuparia ja parit penskat. Hyvin viihtyvät lumpeiden ja miekkakasvien joukossa. Normaali reviirikinastelua tietenkin, mutta muuten rauhallista. Suodatus ala-altaan kautta, joka on 120 litraa, co2, monimetallit 450W, päivittäin vedenvaihtoa automaattisesti.

Kari
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Viesti Kirjoittaja Misu »

Kuuntele Kanttarelli asiantuntevampia kuin minua! Tämän viestiketjun viestit valottivat ja auttoivat minuakin. Olen halunnut pitkään useampia kiekkoja (ehkä juuri noin 10) altaaseeni mutta olen pelännyt "rääkkääväni" niitä kun allaskin on vain 500l. Hienoa, taidan minäkin nyt alkaa hankkimaan muutaman kiekon lisää. Mitä mieltä olette siitä, pitäisikö olla ehdottomasti parillinen määrä? :D
kantarelli
Member
Member
Viestit: 411
Liittynyt: 19:51, 27.07.2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Nyt viisi uutta kiekkoa uiskentelee noiden vanhojen seassa :). Kaikki vanhatkin kiekot ovat kuin eri planeetalta! Kaikista arinkin vanhoista on ihan esillä ja kaikessa komeudessaan ui evät pystyssä. Kutupari on kyllä vielä erotettu poikasineen pleksillä, mutta eiköhän senkin kohta voi ottaa pois (koska ovat syöneet omat poikasensa) ja päästää kiekot toisten luo uiskentelemaan.
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Viesti Kirjoittaja Misu »

Kanttarelli: hienoa, että seura piristi kiekkojasi. Nyt kokeneempien ohjeista viisastuneempana minäkin hommaan 4 uutta kiekkoa, sitten on 11 yht. Tuosta laihasta kiekosta ( kts. "laiha kiekko") kun ei tiedä mikä sen kohtalo tulee olemaan, vaikka nyt voikin mainiosti...
Viimeksi muokannut Misu, 14:27, 21.11.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kantarelli
Member
Member
Viestit: 411
Liittynyt: 19:51, 27.07.2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

tässä vielä kuva uusista ja vanhoista veijareistani
http://personal.inet.fi/surf/in/kiekot.jpg

(minulle ei muuten näkynyt Misun viimeisiä viestejä..alkaa näin: "Kanttarelli: hienoa, että seura piristi. Nyt kokeneempien..." ennenkun nyt kun alan pistämään tänne vastausta..kumma juttu..onko muilla samaa bugia?)
patu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1065
Liittynyt: 21:18, 18.01.2003
Akvaarioseurat: FOMA #6
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja patu »

Todella hienon näköinen allas 8O ja hienoja kiekkoja.
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Viesti Kirjoittaja Misu »

Juu, ihanan näköinen parvi kiekkosia, todellakin! :mrgreen:
kantarelli
Member
Member
Viestit: 411
Liittynyt: 19:51, 27.07.2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Kiitoksia :)

Yksi poikasista jäi pari päivää sitten kannon koloon kiinni..oli ihan hirveää..onneksi on kuitenkin nyt aktiivinen ja syö hyvin. Jouduin auttamaan kalan pois siitä kolosta ja se oli ihan kauhuissaan. Evät vaurioituivat aika pahasti. Tietääkö kukaan palautuvatko ne ennalleen? Nyt ne ovat valkoisia ja "luut" näkyvät.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”