60 litraa tullut - kootut kysymykset (kypsytys!)

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viestit: 540
Liittynyt: 16:04, 01.07.2003
Viesti:

60 litraa tullut - kootut kysymykset (kypsytys!)

Viesti Kirjoittaja *Viltzu* »

Jaa-a. Ylihuomenna käydään hakemassa käytetty 60 litrainen tarvikkeineen *tuulettaa*, hiekat ja akvaariokaupasta muut tarvittavat romppeet. Toiveissa olisi saada pytty vaan sitten pikimiten kypsymään, aquahoidon kypsyttelyohjeet on printattu ja luettu huolella. Mutta pari kysymystä tätä pyttyä koskien siis.

1. Alusta. Allas tulee tukevan "penkkisysteemin" päälle (samaisella penkillä on kilpikonnien 200 litrainen pytty joten se kestää kyllä hyvin). Noin pieni pönttö ei myöskään ole ihan kauhian painava tai mitään mutta pitääkö sinne laittaa alle styroksia, solumuovia tai jotain? Solumuovia on muistaakseni parissa paikassa suositeltu, mistä sitä saa?

2. Lämmitin joudutaan ostamaan erikseen mutta mietin että onkohan sille loppujen lopuksi tarvetta vai ei. Kalastoksi olen alustavasti haaveillut vaikkapa tetraparvea, amanorapuja ja mahdollisesti taistoherraa tai -neitiä. "Minimonniset" kiinnostavat myös. Mutta mikäli pytyn pH näyttää asettuvan yli seitsemän niin sitten varmaan milliksiä tai jotain. Takaisin asiaan :roll: . Huone johon allas tulee on hyvin lämmin. Siellä olevan lämmittämättömän ja kansilasittoman kilpparialtaan lämpö näkyi tänään olevan 24 astetta. Kesällä ja kun taloa* lämmitetään huone on vieläkin kuumempi. Ja 60 litraisessa taitaa mm. valaisinkin lämmittää aika paljon. Luuletteko että lämmittimelle on siis tarvetta ja jos on niin minkähänlainen otetaan?

3. Tämä allas ja sen perustamiseen ja hoitoon tarvittavat jutut joudun maksamaan itse joten suhteellisen halvalla olisi tarkoitus päästä. Lähinnä mietin että mahtaako esim. vesitestien ja lannoitteiden hinta olla kovin hirveä, vesitestitkin kun olisi kai ostettava kaikki erikseen tippatesteinä...? Osaisiko joku arvoida paljon testien hinnaksi mahtaa tulla, myydäänkö niitä minkäänlaisina pakkauksina tai olisiko tämä alkuhässäkkä mahdollista selvitä liuskatesteillä? Mitenkäs lannoitteet, riittäisikö joku pelkkä hmm... se veteen ruikattava lannoite vai pitääkö pohjallekkin laittaa jotain? Kasveiksi olin ajatellut vaikkapa intianvesitähdikkiä, kierteisvallisneriaa, jaavansaniaista ja ehkäpä jotain pieniä miekkakasveja tai melalehtiä.

Kypsyttelyn kanssa tulevan varmaan sitten tänne hyperventiloimaan kunhan se akva tulee :mrgreen: .
Viimeksi muokannut *Viltzu*, 12:29, 14.11.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1565
Liittynyt: 11:38, 21.07.2004
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Siellä mahdetaan olla täpinöissään. :mrgreen:

Testi- ja lannoitepohdintaasi omaa pohdintaani. Testejä on ainakin seralla sellainen aqua-test set, jossa pH, KH, GH ja NO2.. Olisikohan hinta ollut jotain 30-40 euroa. Lisäksi itse olen ostanut NO3 -testin (maksoi 10-20 euroa). Lannotteita minä olen hankkinut seran floredepotia, joka on hiekan alle laitettava lannoiteseos. Veteen olen lisännyt PMDD:tä (TAS:lta ostettu, aikasen edullista kun itse sekoittelin), mutta en enää moneen viikkoon. Viherlevä kun on vihdoin pois, en halua ylilannoittaa. 8O Kasvit kasvavat silti ihan mukavasti.

Lämmittimenhän voisit kenties löytää käytettynäkin kohtuu halvalla. Minulla 54 litraisessa taitaa olla 50W Jäger. Voithan ensin tarkkailla millainen lämpötila akvaarioon asettuu kysyttelyn aikana.

Solumuovia saanee ainakin akvaarioliikkeistä. Minä maksoin 54 litraisen alla olevasta palasesta muutaman euron.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 60 litraa tulossa - kootut kysymykset

Viesti Kirjoittaja Lisa »

*Viltzu* kirjoitti:Kalastoksi olen alustavasti haaveillut vaikkapa tetraparvea, amanorapuja ja mahdollisesti taistoherraa tai -neitiä.
*Viltzu* kirjoitti:Huone johon allas tulee on hyvin lämmin. Siellä olevan lämmittämättömän ja kansilasittoman kilpparialtaan lämpö näkyi tänään olevan 24 astetta. Kesällä ja kun taloa* lämmitetään huone on vieläkin kuumempi. Ja 60 litraisessa taitaa mm. valaisinkin lämmittää aika paljon. Luuletteko että lämmittimelle on siis tarvetta ja jos on niin minkähänlainen otetaan?
Lämppäri on siitä kätevä, että se pitää veden lämpötilan tasaisena (ja kalat luonnollisesti kiittävät). Varsinkin yöllä, kun valot on pois, vesi viilenee ja lämmitin kytkeytyy päälle. Turhaanhan se ei lämmittele. Jägerin 50 wattinen termostaattisauva riittää purnukkaasi eikä se maksa maltaita. Taisto kuitenkin kaipaa lämpöistä vettä ja herkemmät tyypit vaativat sen 27-28 astetta ympäristöltään.
*Viltzu* kirjoitti:Mitenkäs lannoitteet, riittäisikö joku pelkkä hmm... se veteen ruikattava lannoite vai pitääkö pohjallekkin laittaa jotain? Kasveiksi olin ajatellut vaikkapa intianvesitähdikkiä, kierteisvallisneriaa, jaavansaniaista ja ehkäpä jotain pieniä miekkakasveja tai melalehtiä.
Kasvistosi kaipaa molempia lannoitteita. Kierteisvallulle, miekkakasveille/melalehdille pohjalannoitetta, niin pysyvät kuosissa. Altaan perustamisen yhteydessä kannattaa nakata Tetra InitialSticksejä pohja-aineksen joukkoon, joista rehut saavat pitkäksi aikaa ravinteita.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viestit: 540
Liittynyt: 16:04, 01.07.2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja *Viltzu* »

Ai onko niitä lämmittimiä semmosia missä on vähän niinkun lämpömittari mukana ja ne kytkeytyy päälle jos lämpötila laskee liian alas (jos nyt oikein ymmärsin)? Osaisko kukaan heittää mitään hinta-arviota?

Isukki saa kyllä slaagin kun kuulee noi vesitestien hinnat ("60 euroa joistain [sensuroitu] litkuista?!")... Onko niistä tetran (?) liuskoista mihinkään? Ja muuten, tarvitsenkos minä vielä jonkun ammoniakki/ammonium-testinkin? Kun kypsyttelyohjeissa neuvottiin että lisää ammoniakkia kunnes sitä on x verran. Ilmeisesti kypsyttely tapahtuu hirvensarvisuolalla mutta jos se on sillä ammoniakkiliuoksella helpompaa niin sitten hankin sitä. Tarviiko jomman kumman/molempien kanssa ammoniakkitestin?

Ja jotain "yleiskalanruokaa" kypsyttelyä varten...?

Kasveja ei varmaan kannata hankkia vielä, ne ei ilmeisesti nitriittipiikkiä kovin rakasta...?

Muuten, siitä multaympistä. Käykö ihan suoraan pussista otettu multa? Meidän vähäiset huonekasvit saattaa olla lannoitettu ja se niitten multa on muutenkin vähän epämääräistä. Kukkapenkistä voisi olla mahdollista kaivaa...?

Ja onko se solumuovia mistä sellaiset jumppa-alustat on tehty?

*hihkuu*
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Koss »

*Viltzu* kirjoitti:Ai onko niitä lämmittimiä semmosia missä on vähän niinkun lämpömittari mukana ja ne kytkeytyy päälle jos lämpötila laskee liian alas (jos nyt oikein ymmärsin)? Osaisko kukaan heittää mitään hinta-arviota?
Termostaatti reagoi lämpötilojen muutoksiin siten, että se pyrkii pitämään lämpötilan halutussa asetusarvossa. Et tarvitse erillistä termostaattia, jokaisessa lämmittimessä on sellainen [;)]

*Viltzu* kirjoitti:Ja onko se solumuovia mistä sellaiset jumppa-alustat on tehty?
Retkipatjat ja jumppa-alustat on valmistettu solumuovista.
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viestit: 540
Liittynyt: 16:04, 01.07.2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja *Viltzu* »

No nyt on sitten allas ja kaikki muukin haettu :o .

Akvaariokaupassa mulle alettiin heti kättelyssä kaupitella Bactozymiä ja minä yritin epätoivoisesti selittää niille tuota mullan ja ammoniakin avulla kypsytystä. Ne pitää mua varmaan ihan pimeenä siellä ("Taas joku pikkulikka lukenut jostain nettisivuilta jotain ihmeellistä ja tappaa kohta kalansa ja ittensä kaiken maailman myrkyillä leikkiessään..."). Hetken jo harkitsin että kuuntelenko kiltisti eläinkaupan tätejä ja ostan Bactozymiä ja Tetran liuskatestit, niin paljon helpommalta ja halvemmalta se kuulosti. Mutta nyt on kuitenkin nitriitti, nitraatti ja ammoniakkitestit (20 €/kpl!) tuolla kassissa, toivon todellakin että tämä on sen arvoista. Kassalla meinasi kyllä itku päästä kun hinnaksi tuli about 150 euroa ("Enhän mä ees ostanu paljon mitään!"). Mut hey, se mikä tarvikkeissa tuhlattiin niin se hyvässä käytetyssä altaassa säästettiin (leikisti).

Mutkun niillä ei ollu InitialSticksejä! PlantaMiniä ostin kyllä, selviäisikö sillä? Voiko mitään pohjalannoitetta mitenkään lisätä jälkeenpäin?

Mummun jumppa-alustasta saksin 30 senttiä altaan alle, se ei jostain kumman syystä ollu asiasta hirveän iloinen...

Muttah, nyt alkaa siis se hyperventilointivaihe :D .

Step 1: hiekan pesu. Kyseessä siis Optirock 0,1-0,6mm. Mitenköhän estäisin lattiakaivon tukkeutumisen ja miten tämä tapahtuisi helpoiten?

Step 2: se KYPSYTYS! Mulla on 10% ammoniakkiliuosta (ei tosin varmaaan mitään millä sitä annostella...), kalanruokaa ja multaa. Käykö mullaksi siis suoraan pussista otettu multa tai sitten ulkoa kukkapenkistä haettu? Laitanko se sukkahousuissa pyttyyn vai sekoitanko pieneen vesimäärään? Minkä verran laitan? Paljon laitan ammoniakkiliuosta? Tuo ammoniakkitestihän mulla on ja ilmeisesti lisäilen sitä ammoniakkia niin paljon että pitoisuus on ~5mg/litra mutta osaatteko sanoa mitään noin määrää paljonko sitä tuonne ruikkasen? Ja kuinka usein ja ja ja *paniikki*.

Kun nyt saisi edes tuon hiekan pestyä...
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

*Viltzu* kirjoitti:Voiko mitään pohjalannoitetta mitenkään lisätä jälkeenpäin?
Toki. Esimerkiksi Tetran Cryptoja, JBL:n Ferrotabseja ja 7-balls-pallosia sekä Seran florenette A:ta. Suoraan vaan juurille ja voit murennella näitä pohjahiekan sisään vähän sinne sun tänne.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Koss »

*Viltzu* kirjoitti: Step 1: hiekan pesu. Kyseessä siis Optirock 0,1-0,6mm. Mitenköhän estäisin lattiakaivon tukkeutumisen ja miten tämä tapahtuisi helpoiten?
Laitat hiekan tarpeeksi isoon ämpäriin niin että hiekkaa on aina vain vähän pohjalla. Lisäät vettä ja sekoittelet. Roskat nousevat pintaan josta voit ne varovasti kaadella yli reunojen. Lopuksi kaadat puhtaan hiekan altaaseen ja laitat taas uutta hiekkaa ämpäriin kunnes olet kaikki saanut pestyksi. Hieman raskastahan tuo on mutta eipä sitä uutta hiekkaa tarvitse kauheesti ämpärissä sekoitella [;)]
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viestit: 540
Liittynyt: 16:04, 01.07.2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja *Viltzu* »

Kökkö kun tuo hakukin meni ja läjähti kerrankin kun sille ois oikeesti käyttöä...

Kohta alan hiekan pesuun mutta se kypsytys... edelleen kaivataan neuvoja.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Tässä tuleepi rautalangasta väännetty opastus pesemisen suhteen: klik, olen linkki :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

*Viltzu* kirjoitti:
Step 2: se KYPSYTYS! Mulla on 10% ammoniakkiliuosta (ei tosin varmaaan mitään millä sitä annostella...), kalanruokaa ja multaa.
Käykö mullaksi siis suoraan pussista otettu multa tai sitten ulkoa kukkapenkistä haettu? Laitanko se sukkahousuissa pyttyyn vai sekoitanko pieneen vesimäärään? Minkä verran laitan? Paljon laitan ammoniakkiliuosta? Tuo ammoniakkitestihän mulla on ja ilmeisesti lisäilen sitä ammoniakkia niin paljon että pitoisuus on ~5mg/litra mutta osaatteko sanoa mitään noin määrää paljonko sitä tuonne ruikkasen? Ja kuinka usein ja ja ja *paniikki*.
Ei paniikkia. Olet ymmärtänyt kypsymisen edellytykset näköjään jo. Kun vedessä on sopivasti ammoniumia ja typpibakteereita alkuun, alkaa kypsyminen, mitä ei voi estää. [;)]

10% liuos on kätevää koska 1 ml sitä sataa litraa kohden antaa pitoisuudeksi 1mg/l. http://www.uta.fi/~pt52993/lyhenne.htm

Pussimulta ei välttämättä ole hyvää. http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 14#3509114 Samasta keskustelusta löydät tapoja annostella kypsytyksen edetessä. Ei se niin tarkkaa ole siinä vaiheessa kun typenkierto on jo käynnistynyt eli kun nitriittin lisäksi myös nitraatti nousee. Tässä vielä toinenkin keskustelu: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 97#3505797

Laitat 5mg/l ammoniakkia (ammoniumia) veteen ja odotat nitriitin ilmestymistä. Kalanruokaa säännöllisesti. Valoa ei tarvita, jos ei ole kasveja. Siinä se.
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viestit: 540
Liittynyt: 16:04, 01.07.2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja *Viltzu* »

Kiitoksia liina vastauksesta, ehkä tämä tästä vielä iloksi muuttuu. Tässäpä vielä suunnitelma tämän kypsyttelyn alun hoitamiseksi,korjailkaa jos olen väärässä.

Eli tänään ajattelin täyttää pytyn vedellä ja pistää suodattimen pörräämään. Laitan sinne sukkahousuissa kourallisen multaa kukkaruukusta ja pikku ripauksen kalanruokaa. Sitten lisään ilmeisesti n. 2,5 millilitraa ammoniakkiliuosta (onhan määrä nyt oikea, laskin että pyttyyn tulee vettä noin 50 litraa???). Ja sitten mittaan vaikka sen ammoniakin (ammoniakkitestillä...)?

Mutta siitä eteenpäin sitten... Mitä arvoja mittaan ja kuinka usein ja mihin kellonaikaan? Ja kuinka usein lisään kalanruokaa? Ja se suurin kysymys eli kuinka paljon ammoniakkia lisään sitten tästä eteenpäin (vai lisätäänkö sitä enää ollenkaan?)? Jos näihin kysysmyksiin osaisi joku vastata niin sitten selviäisin varmaan jo pari päivää :roll: ...
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Neuvoja ja ohjeita on päivittäisestä 5mg/l lisäämisestä alusta asti, aina kertalisäykseen ja sen täydelliseen muuntumiseen odotteluun saakka - ja niistä tai jotakin siltä väliltä on kypsyttelijän valittava.

-----

Tuolla annostuksellasi saat sen 5mg/l veteen, joka on asiallinen alkumäärä. Sitten odotat niin kauan kunnes nitriitti nousee (ja varmaan nitraattikin tulee nousemaan). Sitten vasta voit harkita lisää lisäämistä, kuten noissa linkeissä kerrotaan.

Mittaa alkuarvot, nitriitti ja nitraatti. Tietysti ammonium, koska sinulla testi on. Ehkäpä pH myös. Laita kaikki arvot ja toimet ylös ajankohtineen.

Mahdollisen kloramiinin hajoittaminen voisi olla paikallaan ja se nopeuttaa prosessia. Akvaariohan on täynnä hanavettä. Esimerkiksi C-tabs kolmasosa tablettia liuotetaan vesilasiin ja kaadetaan joukkoon.

Mittaa arvot uudestaan viikon päästä. Tai sitten koska et malta niin päivittäin. ;) Ainakin Tetran nitriittitesti toimii hyvin pikkuisen vajaalla millilitralla ja yksillä tipoilla, kun ohjeessa on seitsemän tippaa. Perustuu siihen että mittalasista katsotaan väri sivulta läpi. Nitriittiä odotellaan ja jos sitä ei ala kuulua, on ymppi ollut heikko eli siinä on ollut vähän haluttuja bakteereja.

Jos nitriittiä ei kuulu, on ammoniumiakin vielä vedessä, ellei sitten ymppi ole sattunut olemaan niin tehokas että nitraatiksi on huomaamatta muuttanut kaiken.

Pöllyyttele pussia, niin hienojakoinen aines leviää kaikkialle, vesi samenee. Se on hyvä. Anna mullasta pohjalle tulevan lietteen olla siellä kypsytyksen ajan. Sitäkin voi pöllyytellä uudestaan veteen, jos haluaa suodattimeen sitä lisää. (Hyvä juttu biologisissa suodattimissa.)

Kun typenkierto käynnistyy, annostele lisää ammoniumia, vaikkapa toinen samanlainen annos. Tai vaihtoehtoisesti puolet siitä ja taas puolet sitten muutaman päivän - viikon päästä. Sillä tavalla että pidetään nitriittiä vähän kohollaan, 3-8 mg/l ehkäpä. Sitähän muuttuu tässä vaiheessa koko ajan (ja kiihtyvästi) nitraatiksi.


Mittaamisesta vielä. Koska testit eivät ole tehty ammoniumkypsytykseen, joudut laimentamaan vesinäytteitä aika pian nitriitin noustessa. Laimensin Tetran nitriittitestiä jo kun 0,8 oli ylitetty, koska sen lukeminenkin on tarkkaa vain jossakin 0- 1 arvoissa. Punaisia sävyjä kun on mahdoton erottaa toisistaan. 1+2 tulos kerrotaan kolmella, 1+4 viidellä, jne.

Niin juu ja mittaa hanavesikin. Ja vielä tuhannes edit: Laita kalanruokaa joka päivä vähäsen tai sitten vähän harvemminkin kelpaa. Siitä voi tulla bakteerisamennuskin veteen, mikä ei haittaa ollenkaan. :) Siinä kaikki.
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viestit: 540
Liittynyt: 16:04, 01.07.2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja *Viltzu* »

Onko sitä kloramiinia meidänkin vedessä kun vesi tulee omasta kaivosta eikä vesilaitokselta?

Tänään oli tarkoitus jo saada allas kypsymään mutta hiekkojen pesussa menikin yllättävän kauan enkä ole vieläkään pessyt tarpeeksi. No, huomenna sitten.

Taidan olla vähän tyhmä mutten ihan ymmärtänyt tuota testien laimentamista, saisko senkin vielä rautalangasta väännettynä...? :? Kuin en myöskään tuota 1 tippa seitsemän sijasta juttua. Mutta ehkä sekin selviää kun tutustun vähän paremmin noihin testeihin...

Tuo hiekan pesu on kyllä jossain määrin tympeää puuhaa, olen about 4 tuntia pessyt ja saanut ehkä reilu puoli sangollista puhdasta hiekkaa (!). Joka litra pitää pestä keskimäärin 15 kertaan... En tiedä sitten sainko vaan tosi likaista hiekkaa vai onko tekniikka väärä (aquahoidon ohjeiden mukaan kyllä pesen). Kuinka monta senttiä sitä pitää suunnilleen pytyssä olla jos kasveiksi tulee vaikka intianvesitähdikkiä ja kierteisvallisneriaa?
Kimbela
Senior Member
Senior Member
Viestit: 522
Liittynyt: 09:45, 02.11.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Orimattila

kloramiini

Viesti Kirjoittaja Kimbela »

Kloramiinia ei ole kaivovedessä jos sitä ei ole sinne asioikseen lisätty esim. kaivon desinfioinnin takia. Jos asia huolestuttaa niin kysy vanhemmiltasi onko kaivolle tehty jotain viimeaikoina.

T. Kimmo
Linux is like wigwam - no Gates no Windows and there is an Apache inside
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

*Viltzu* kirjoitti:Taidan olla vähän tyhmä mutten ihan ymmärtänyt tuota testien laimentamista, saisko senkin vielä rautalangasta väännettynä...? :? Kuin en myöskään tuota 1 tippa seitsemän sijasta juttua. Mutta ehkä sekin selviää kun tutustun vähän paremmin noihin testeihin...

Tuo hiekan pesu on kyllä jossain määrin tympeää puuhaa, olen about 4 tuntia pessyt ja saanut ehkä reilu puoli sangollista puhdasta hiekkaa (!).
Varmasti peset liian puhtaaksi. Kyllä muutama vesi pitäisi riittää aina sellaista satsia kohti mitä vielä ämpärissä pyörittämään pystyy eli noin kolmasosa-ämpärillistä. vaikken minä oikeasti voi tietää mitä säkissä myyvät. Mitä jos laittaisit astianpesuainetta ensimmäiseen veteen ja kauan sillä pesisit ja sitten vain huuhtelisit enää saippuat tarkkaan pois?

Testistä, esimerkkinä Tetran nitriittitesti, ensin tuo taloudellisuusvinkki, niin ei tarvitse ostaa uutta testiä heti kypsytyksen päätyttyä. Vinkin toimivuus perustuu siihen että Tetran testissä katsotaan väri mittalasin sivulta läpi. JBL antaisi vastaavalla tavalla väärän tuloksen. En tunne muita testejä.

Siinä on 15 millilitran neliskanttinen mittalasi, johon ohjeen mukaan otetaan vettä 5 ml ja tiputetaan seitsemän tippaa ensimmäistä reagenssiainetta ja seitsemän toista. Kun jaetaan viisi seitsemällä saadaan ~0,7. Otetaan siis 0,7 ml vettä niin tarvitaan vain yhdet tipat. Kypsytyksessä ei yleensä vielä tarvitse olla niin tarkka, vaan kehityksen suunta riittää vertailuun, niin voi hyvin ottaa vaikka yhden millilitran vettä ja käyttää silti yksiä tippoja.

Sitten vesinäytteen laimentaminen.

Nitriitin ollessa kyseessä, tarvitaan ensinnäkin nitriitistä puhdasta vettä. Pienissä pitoisuuksissa en esimerkiksi voinut laimentaa hanavedelläni, missä on usein 0,1 mg/l nitriittiä täällä, vaan otin laimennusveden kypsästä akvaariosta.

Otetaan mitattavaa vettä yksi osa ja vaikkapa yhdeksän osaa laimennosvettä ja ne sekoitetaan. Tästä sekoituksesta tehdään nitriittitesti. Saatu mittaustulos pitää luonnollisesti kertoa laimennoksella eli tässä kymmenellä.

Sekoituksen voi tehdä vaikka niin, että otetaan kupillinen mitattavaa vettä kulhoon ja päälle esim. neljä kupillista laimennosvettä ja sekoitetaan. Sekoitus mitataan ja mittaustulos, esim. 0,3mg/l kerrotaan viidellä. Silloin nitriitti on 1,5mg/l. (5*0,3=1,5)

Jos kymmenellä laimennos, niin 0,3 onkin 3,0.

Laimennosta mitattaessa tarvitaan sitten kun arvot karkaavat yli asteikolta tai kun ne kohoavat niin ylös ettei muuten saa riittävän tarkkaa mittausta tehtyä. Tetran testissä en kolmea viimeistä punaista kyllä erottanut käytännössä toisistqaan millääm. Sen sijaan tuo testi on hirmu tarkka arvoissa 0 - 0,1 - 0,2 - 0,3 - 0,4. Nuo luvut voidaan päätellä värisävyistä. Kirkkaan keltainen on nolla ja oranssi tasan 0,3. Niin ainakin päättelin, oli tai ei! :) :roll:
fisunen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 21:27, 03.08.2004

Viesti Kirjoittaja fisunen »

Yritin noista tähän aiheeseen liitetyistä linkeistä selvittää samaa mitä *Viltzu* jo kyselikin aiemmin, eli voinko käyttää ymppinä kukkamultaa joka voi olla hieman lannoitettua (jollain Substral tikuilla), mutta vastausta en osannut ( :) ) ainakaan löytää. Miten siis on?

Lisäys:

Ja 140 litraiseen akvaarioon laitan ammoniakkia 5mg/l eli 7 ml? Menikö oikein? Ja nitriitin kohotessa tiputan pitoisuuden puoleen eli lisään 3,5 ml? (matikkapää ei ole vahvin puoleni :) )
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Kyllä onnistuu. Ensin kysymäsi on ensimmäisen linkin takana heti taaksepäin pari juttua. Ja seiskakin näyttää sopivalta annokselta, kun 200:aan menisi 10, eikös vain. [;)]
liina kirjoitti:Pussimulta ei välttämättä ole hyvää. http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 14#3509114

Tässä vielä toinenkin keskustelu: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 97#3505797

Laitat 5mg/l ammoniakkia (ammoniumia) veteen ja odotat nitriitin ilmestymistä. Kalanruokaa säännöllisesti. Valoa ei tarvita, jos ei ole kasveja. Siinä se.
liina kirjoitti:Kun typenkierto käynnistyy, annostele lisää ammoniumia, vaikkapa toinen samanlainen annos. Tai vaihtoehtoisesti puolet siitä ja taas puolet sitten muutaman päivän - viikon päästä. Sillä tavalla että pidetään nitriittiä vähän kohollaan, 3-8 mg/l ehkäpä. Sitähän muuttuu tässä vaiheessa koko ajan (ja kiihtyvästi) nitraatiksi.
Vasta tässä vaiheessa kun nitraatti kohoaa alkaa käytännössä säännöllinen ruokinta (ammoniumilla). Nitriittiä pidetään kohollaan tietysti siitä saakka, kun sitä ilmestyy ja sen määrä määrää paljonko ja kuinka usein laitetaan. Pidetään sopivasti kohollaan eikä ohjeita voi antaa sen paremmin.

Jos ruokitaan siihen asti että alkuperäisten ohjeitten 'kaksi kertaa puolitettu' annos (1,25mg/l) muuntuu nitraatiksi vuorokaudessa, ollaan samassa erinomaisessa kypsyysasteessa kuin niilläkin ohjeilla. Minä ainakin pääsin tuohon vajaassa kolmessa viikossa mattosuodattimella. Linkistä löytyy myös muistiinpanoni.

Se ei juuri haittaa jos välillä päästää nitriitin nollillekin. Päinvastoin, silloinhan voi olla rauhallisin mielin, koska jo tietää että akvaario olisi myrkytön kaloille ja lisäammonium muuntuu aina vain nopeammin edelleen.
fisunen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 21:27, 03.08.2004

Viesti Kirjoittaja fisunen »

Suositteletteko vesitesteinä liuska- vai tippatestejä? Tämä on kai makuasia...
Kimbela
Senior Member
Senior Member
Viestit: 522
Liittynyt: 09:45, 02.11.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Orimattila

Testit

Viesti Kirjoittaja Kimbela »

Molemmat ovat ns. kolorimetrisiä testejä (värinmuutoksiin perustuvia) ja akvaariokäyttöön riittävän tarkkoja. Liuskatestit lienevät jonkin verran halvempia. Kypsytyksessä nuo arvot ovat niin rajuja, että molempien testien skaala loppuu todennäköisesti kesken. Voit tietenkin laimentamalla yrittää saada järkeviä tuloksia. Itse en käytä liuskoja ollenkaan vaan tippatestejä. Tippatestit ovat yleensä kalliimpia, hankalampia käyttää ja taitavat mennä helpommin pilalle. Ne ovat yleensä tarkempia (huom. eivät aina - riippuu merkistä!)

T. Kimmo
Linux is like wigwam - no Gates no Windows and there is an Apache inside
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viestit: 540
Liittynyt: 16:04, 01.07.2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja *Viltzu* »

Tämäkin päivä meni hiekan pesun merkeissä. Pohjalla on nyt n. 5 senttiä hiekkaa, mahtaako se olla liikaa?

Ehdin kuitenkin hommaamaan lääkeruiskun ammoniakin anostelua varten, kaivelemaan kukkaruukuista puolikkaan pakasterasiallisen verran multaa ja leikkelemään yhdet sukkahousut. Eli huomenna päästään toivon mukaan tositoimiin [;)] . Kannonkin pistin "likoamaan".

Ja mittasin juuri äsken myös hanaveden arvot. Mittasin ne Tetran liuskatestillä vesilasista ( :roll: ) ja arvot olivat seuraavan laiset:

pH 6,8-7,0
GH: <6
KH: 6-10
NO2: 0
NO3: 0

Kuulostaako ihan normaalilta? Mihin suuntaan ne Tetran liuskat yleensä heittää?

pH oli 60 sekunnin odottelun jälkeen tuon 6,8 mutta siinä kun noita arvoja kirjasin ylös se muuttui kyllä huomattavasti punaisemmaksi, onko tuo 6,8 kuitenkin se oikea arvo (60 sekuntia siinä käskettiin odottamaan)?

GH:ssa oli se ylin neliö niistä vihreistä jotain vihreän ja vaaleanpunaisen väliltä, se on siis kuitenkin jotain alle 6.

KH oli epäselvin, se keskusta oli tummanvihreä ja reunat vaaleanvihreät. Onko tuo sen arvo ihan kummallisen kuuloinen?

Minnekköhän suuntaan tuo pH ja kovuus tuosta kypsytyksen kuluessa muuttuu, olisiko kalastoksi haikailtava mieluummin miljoonakaloja kuin kardinaalitetroja? Kuinka paljon se vaikuttaa vesiarvoihin jos lykkään pyttyyn jossain vaiheessa altaan kokoon nähden aika suuren kannon?
Kimbela
Senior Member
Senior Member
Viestit: 522
Liittynyt: 09:45, 02.11.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Orimattila

vesiarvot

Viesti Kirjoittaja Kimbela »

Kypsytyksen aikana niille vesiarvoille voi käydä melkein mitä vain. Ammoniakin lisäys muuttaa arvoja aika rajusti ja vasta kun allas on kypsä alat saada oikeita lukemia. Esimerkiksi pH arvo voi nousta yllättävänkin korkeaksi altaan kypsyttelyn aikana. Käsittääkseni sinulla oli käytössä kaivovesi, jolla selittyy tuo kohtalaisen alhainen pH arvo. Arvon muuttuminen voi johtua monestakin asiasta (mittausaika meni umpeen tms.). Kaivovedessä on jonkin verran CO2 joka haihtuu pois yllättävän nopeasti, jolloin pH nousee aavistuksen. Lyhyesti sanottuna noista vesiarvoista ei kannata vielä murehtia liikaa. Kypsyttele allas ensin rauhassa.
Linux is like wigwam - no Gates no Windows and there is an Apache inside
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Vesihän vaihdetaan lähes kokonaan ja mahdollisesti pariinkin kertaan ennen kuin kalat lisätään. Siinä vaiheessa tehdään vesi sopivaksi ellei se jo ole sitä.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
fisunen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 21:27, 03.08.2004

Viesti Kirjoittaja fisunen »

Keskiviikkona minullekin tuo akvaario (140 l) sitten tulisi joten viimeistään silloin alkaa minultakin tippua kinkkisiä kysymyksiä :)

Ensimmäinen kymysys tuleekin jo tässä:
10% -ammoniakkiliuoksen kävin tänään apteekista hommaamassa. Otin 50 ml, riittääkö tuo kypsytykseen (epäilen kyllä) vai pitäisikö käydä hakemassa lisää?

Minkä verran tarvitsen hiekkaa 140 litraisen akvan pohjalle (pohjamitat 100cm x 35cm). Tarkoitus olisi käyttää Optirocin 0,1-0,6 raekokoa...
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viestit: 540
Liittynyt: 16:04, 01.07.2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja *Viltzu* »

fisunen: Mun altaaseen jonka pohjamitat on 60 x 30cm meni hiekkaa tommonen arviolta reilu 10 litraa (en tiedä montako kiloa, litrat näin siitä kun laitoin puhtaan hiekan sankoon missä on sellainen mitta-asteikko) ja hiekkaa on nyt siis tommonen 5cm pytyn pohjalla.

Mulla oli Optirockin hiekkaa (sama raekoko kun sulla) se 25 kg säkki ja siitä meni varmaan reilu puolet. Niin että kun sulla on pari kertaa isompi pytty niin tarvitset varmaan 2 säkkiä...?

-----------

Sarjassamme tyhmät kysymykset, osa 863. Miten ihmeessä tuo suodatin kiinnitetään tuonne akvaarioon. Pari laadultaan erinomaista ( :? ) kuvaa osossa http://www.geocities.com/viltzun_jengi/suodatin.html.
2 viimestä kuvaa ons iitä suodattimen "takapuolelta", kuuluisikos siellä olla jotain imukuppeja tms.?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”