Aloittelijan ajatuksia.

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

jaskau
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 11:16, 01.12.2003
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Aloittelijan ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja jaskau »

Hei.

Meikäläistä on pitkään jo haluttanut hankkia merivesiakva, ja nyt aloitin suunnittelun. Toteutus tapahtuu kyllä vasta noin 8kk kuluttua kun on muutto suoritettu, kun ei heti viitsi muutaa jo toimivan akvaarion kanssa.

Kertokaahan että onko ajatuksissani järkeä. Kooksi suunnittelin 60 x 40 x 40 = 96L, ja meinasin kasata tuon itse. Tarvitseeko olla 6 vai 8 mm lasia? 8mm:nen on 60e/m2. Vielä en ole varma teenkö ala altaan vai erotanko varsinaisesta altaasta erillisen laitetilan. Tod. näk. erillinen laitetila.

Vaahdottimen meinasin väsätä itse, vastavirtatyyliin. Tuossa vain oli epäselvää tuo veden pumppausteho ja ilmapumpun teho. Riittääkö 100l/h ilmapumppu? Entä kelpaako tuohon tavallinen ilmastuskivi?

Valoksi kaavailin tuota 150-250 HQI valaisinta, hinta vain on epäselvä. Mitäköhän nämä suunnilleen kustantaa?

Pumpuiksi ajattelin pari kappaletta noita paljon suositeltuja Tunzeja. Kaksi pienempää siksi, että saan tasaisemman virtauksen.

Eliöiksi mahdollisesi pari vuokkakalaa? mahtuukohan muuta? Kivikoralleja olisi myös aikomus hankkia, vai mitä meinaatte tuolla kokoonpanolla?

Mitä mahdan tarvita näiden lisäksi? Tarkoitus on kuitenkin selvitä mahdollisimman alhaisin kustannuksin. Ei kuitenkaan laadusta tinkimällä.

Kertokaahan viisaammat mitä mieltä olette.
Viimeksi muokannut jaskau, 19:14, 04.11.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
arska
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 23:30, 21.01.2003
Paikkakunta: pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arska »

Moe, ton kokoseen akvaarioon löytyy varmasti edullisia vaahdottimia kaupasta ellei sitten halua tehdä vaahdotinta harjottelumielessä niin se on eri asia, voi olla meinaan niin että joutuu maksaan kuitenkin yhtäpaljon tai jopa enemmän kuin vamiista diffuusori vaahdottimesta.
Automatic skimmer 3110/2
Euro 117,50 kattelin tollasta vaihtoehtoa tunzen siviulta jos tekee itse menee pelkkään kierovesi pumppuun heti 60-100euroa +vaahdottimen kuppiosa äkkiä 40euroa putket ja mutkat yms tilpehööri vielä päälle.
suomijäbä
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 22:33, 15.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

Allasta ei välttämättä kannata väsätä itse, kun tulee kalliimmaksi kuin valmis(lähes aina). Jos kuitenkin teet niin 6mm riittää mainiosti.
Lasit kannattaa silikoonata pohjan ympärille, ei päälle.

Tomppa.
Lusse
Junior Member
Junior Member
Viestit: 181
Liittynyt: 23:56, 06.08.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Lusse »

250w voi olla aika raju 96 litraseen ja kaksi tuntzen pientä pumppua (stream 6060 ?) voi olla aika raju kanssa (125 kertainen kierrätys :mrgreen: ) !

Vaikka joku voi sanoa että ei voi olla liikaa kiertoa niin kyllä sitä kuitenkin voi ! (ainaskin pienessä tilassa) !

Tee heti isompi vähintään 200 litraa jos aiot joka tapauksessa ostaa 150 - 200w monimetallin ja streamit !

Isompi parempi (antaa virheet paremmin anteeksi) !

Tavallinen ilmastuskivi ei käy (pitää olla hohkapuu)
******************************************
Kaikki saa ja kaikilta saa mutta kaikki ei saa kaikilta !
******************************************
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viestit: 593
Liittynyt: 18:58, 21.03.2002
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Re: Aloittelijan ajatuksia.

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

jaskau kirjoitti:
Kooksi suunnittelin 60 x 40 x 40 = 96L, ja meinasin kasata tuon itse. Tarvitseeko olla 6 vai 8 mm lasia?
Mulla allas on 6mm lasia ja kokohan oli tismalleen sama. lasit maksoi 40e ja työ 40e. Itse kasattuna olis säästäny puolet. Lasimestari käytti jopa huiman tunnin kasaamiseen ja sen kyllä huomaa :D
Valoksi kaavailin tuota 150-250 HQI valaisinta, hinta vain on epäselvä. Mitäköhän nämä suunnilleen kustantaa?
No 150w riittää ihan hyvin, ainakin minulla. Ja kaveriksi jonkun verran sinivaloa loisteputkista jos tarve vaatii. Hinta riippuu mallista ja ostopaikasta, onko uusi vai käytetty jne. Itse maksoin huimat 30e valaisimesta ja 80e polttimosta.
Pumpuiksi ajattelin pari kappaletta noita paljon suositeltuja Tunzeja. Kaksi pienempää siksi, että saan tasaisemman virtauksen.
Itse himoitsen säädettäviä kontrollerilla (aaltokone)
Eliöiksi mahdollisesi pari vuokkakalaa? mahtuukohan muuta? Kivikoralleja olisi myös aikomus hankkia, vai mitä meinaatte tuolla kokoonpanolla?
No ihan kivalta kuulostaa, kuin katsoisi omaa allasta [;)] . vuokkokalojen kaverina on rainford ja neongoby. rapuja ja kotiloita mahtuu vielä kivasti lisää.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Stream on varmasti turhan iso siihen mutta vanhemmat Tunzet ihan ok,3000 l/h riittää(jos kukkaro kestää niin ota 4000) ja jaat sen ulostulon kahtia niin ei tarvi kahta pumppua,ja älä missään tapauksessa laita esimerkiksi 2-3x1000 l jotain sicce pumppuja,teho käytännössä ihan olematon,pienessä altaassa täytyy miettiä miten saa mahdollisimman vähän tekniikkaa sisälle ,jos hohkapuuvaahdottajan ostat tai teet niin ulkoinen,sisälle tulee vain pieni pumppu,minulla Eheimi ja sitä ei oikeastaan edes huomaa altaassa,näin pieneen ei kannata sisäistä vaahdottajaa laittaa.
arska
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 23:30, 21.01.2003
Paikkakunta: pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arska »

HillyBilly:llä näyttäis olevan samankokoisessa altaassa sisäinen 3110/2 tunzen vaahdotin eikä se näytä vievän mitenkään liikaa tilaa ei ole juuri pientä tavallista makeanveden sisäsuodatinta isompi.
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viestit: 593
Liittynyt: 18:58, 21.03.2002
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Mulla on toi väliseinä jolla olen saanut tekniikan piiloon, se on siinä mielessä ihan hyvä ratkaisu mutta tuo omat ongelmansa. Sinne kasvaa levää joka ajautuu virtauksen mukana pumppuja tukkimaan. Huoltotoimet on ikävämpiä tehdä kun sinne ei näe ja tulikuuma HQI on aina edessä.

Toisaalta sinne on kiva laittaa lisä-aineet, bio-calcium ja pinnantasaajasta tuleva kalkkivesi jne. Eli siinä on omat hyvät ja huonot puolensa. Ärsyttävin huono puoli on pumppujen repiminen pesuun.
jaskau
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 11:16, 01.12.2003
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskau »

Allasta ei välttämättä kannata väsätä itse, kun tulee kalliimmaksi kuin valmis(lähes aina).
Laskin 8 mm lasin hinnaksi 45€, 6mm on halvempaa, joten tuohon hintaan ei taida saada mistään liikkeestä valmista purkkia?
Moe, ton kokoseen akvaarioon löytyy varmasti edullisia vaahdottimia kaupasta ellei sitten halua tehdä vaahdotinta harjottelumielessä niin se on eri asia, voi olla meinaan niin että joutuu maksaan kuitenkin yhtäpaljon tai jopa enemmän kuin vamiista diffuusori vaahdottimesta.
Automatic skimmer 3110/2
Euro 117,50
en usko että materiaalit siihen vaahdottimeen 117,50e:tä maksaa.
Nuo virtaus- ja ilmamäärät nyt on vielä epäselviä?
250w voi olla aika raju 96 litraseen
Eli laitetaan 150W.
ja kaksi tuntzen pientä pumppua (stream 6060 ?) voi olla aika raju kanssa
Tällaisia meinasin pari kappaletta kun Tunze Turbelle® powerhead 1000/2
tai mites nuo Hillyn Eheimit, onko ne kelvollisia?
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

jaskau kirjoitti: Nuo virtaus- ja ilmamäärät nyt on vielä epäselviä?
Jos jotain mittaria tahtoisi käyttää vaahdottimen tehosta, niin se on se ilmamäärä.

Joskus on heittetty ilmaan sellainen arvo kuin 1l/h ilmaa per litra vettä akvassa. Tämän mukaan tuo rittäisi, olkoonkin että samantien kyllä itse suosittelisin tehokkaanpaa ilmapumppua.

Vedenkierto vaahdottimen läpi ei ole niin kauhean tarkkaa, aika pitkälle kiinni siitä, millaisen kierron vaahdotin pystyy "hanskaamaan". Eli ettei ilmakuplia tulisi kauheasti veden mukana ulos jne jne...
jaskau kirjoitti: Eli laitetaan 150W.
Tämä varmaan ok.
jaskau kirjoitti: Tällaisia meinasin pari kappaletta kun Tunze Turbelle® powerhead 1000/2
Varmaan ihan suht ok.. siinä keskivaiheilla kierto. tunzeilla nyt on tunnetusti aika paljon hintaa, mutta ovat kyllä hyviä.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Meillä on käytössä Weipron vaahdotin ja ihan hyvin toimii. Ns "kiinalainen versio kalliimmista vaahdottimista" mutta huomattavasti halvempi. Mutta niinkuin monet muutkin asiat tällä palstalla, se jakaa mielipiteet puolesta ja vastaan. Minulla ei ole kokemusta muista vaahdottimista eli aika yksipuolinen, mutta näkemys kuitenkin :roll:
Fisutytteli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 21:01, 07.08.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Fisutytteli »

Joskus on heittetty ilmaan sellainen arvo kuin 1l/h ilmaa per litra vettä
Vedenkierto vaahdottimen läpi ei ole niin kauhean tarkkaa, aika pitkälle kiinni siitä, millaisen kierron vaahdotin pystyy "hanskaamaan". Eli ettei ilmakuplia tulisi kauheasti veden mukana ulos jne jne...


Siis täh? selittäkääs hiukan hitaammille.... 8O

miksi ei saa tulla kuplia vaahdottimesta veden mukana?
Calo anor na ven
KAH-loh AH-nore nah vehn
may the sun shine on your road
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

Fisutytteli kirjoitti: Siis täh? selittäkääs hiukan hitaammille.... 8O
h...i... t....a....a...m...m...i...n.... :)
Fisutytteli kirjoitti: miksi ei saa tulla kuplia vaahdottimesta veden mukana?
No toi nyt on ehkä jossain mielessä kosmeettinen juttu. Mutta toisaalta, onhan se nyt fiksuinta pitää ne kuplat siellä vaahdottimessa, niiden mukanahan se p*ska sinne keräyskuppiin eksyy...
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Tarkoitus oli varmaan sanoa ettei vettä tulisi paljon ulos ilmakuplien mukana :roll:
Fisutytteli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 21:01, 07.08.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Fisutytteli »

AHAA.....selkis!

En olekkaan niin tyhymä 8-)
Calo anor na ven
KAH-loh AH-nore nah vehn
may the sun shine on your road
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

Liinanen kirjoitti:Tarkoitus oli varmaan sanoa ettei vettä tulisi paljon ulos ilmakuplien mukana :roll:
ei ollut
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Sorry! [:I]

-------------------

Joo nyt mäkin hokasin! (menee vaan vähän pidempi aika näillä naisen aivosoluilla), ilmaa siis veden mukana siitä ulostuloputkesta. (Mutta eikös silläkin seikalla ole merkitystä jos "kahvi" on liian laihaa, eli kuppiin kertyy liikaa vettä, mun ajatukset vähän harhailee...perjantaifiilikset vissiin)
Lusse
Junior Member
Junior Member
Viestit: 181
Liittynyt: 23:56, 06.08.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Lusse »

Useimmat harrastajat eivät pidä siitä että vaahdotin ripottelee ilmakuplia altaan puolelle, siinä luultavasti suurin syy miksi ei suotavaa että ilmakuplia tulee ulos vaahdottimen ulostulo aukosta !

Eli aika kosmeettistahan tuo :mrgreen:

Tietysti kaikki ilmakuplat olisi hyvä pitää vaahdottimessa jotta saataisiin kaikki irti vaahdottimesta !

Kyllähän niitä pa#ka hiukkasia tulee noiden ilmakuplien mukanakin pois !
******************************************
Kaikki saa ja kaikilta saa mutta kaikki ei saa kaikilta !
******************************************
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

Liinanen kirjoitti:(Mutta eikös silläkin seikalla ole merkitystä jos "kahvi" on liian laihaa, eli kuppiin kertyy liikaa vettä, mun ajatukset vähän harhailee...perjantaifiilikset vissiin)
No tää on toki toinen pointti. Ja siinäkin nyt on vähän kahden kastin jengiä. Toiset tahtoo tosi tiivistä kamaa ulos, toiset taas sitten vähän laihempaa.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viestit: 593
Liittynyt: 18:58, 21.03.2002
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

jaskau kirjoitti:
Tällaisia meinasin pari kappaletta kun Tunze Turbelle® powerhead 1000/2
tai mites nuo Hillyn Eheimit, onko ne kelvollisia?
Ei toimi kovin hyvin eheim compactit, kuulemma ovat altaassa olessaan kalojen surma. Siitä tosin ei minulla kokemuksia. Mulla ne kerää tehokkaasti levää kitusiinsa ja menevät tukkoon, toinen ikävä on kalkin kertyminen laakereihin ja pumpun pysähtyminen. Lisäksi niiden avaaminen käy hermoille kun niihin on kasvanut kalkkilevää ym. Siinä on sellainen kiinnitys joka yleensä laitetaan tuotteeseen jota ei koskaan tarvitse avata [;)]
mightymig
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 11:39, 20.05.2004

Viesti Kirjoittaja mightymig »

Moi :D
Tuli vaan noista eheimeistä mieleen,että mulla on yksi ylimääräinen
pumppu mitä en tarvitse.Mallia en tiedä...valkoisen kalkkilevän peitossa.
Saa tulla hakemaan ilmaiseksi. Ai niin unohdin mainita,että se toimii myös.

T:Mikko
puh:050-574 86 43
Vantaa jokiniemi
ykä
Junior Member
Junior Member
Viestit: 89
Liittynyt: 19:37, 26.04.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ykä »

Noista pumpuista , jotkut mallit halvemmat saattavat lämmittää pientä allasta ,suhteessa hyötysuhteesen. Toisaalta joillakin merkeillä on tyydyttävä käsiteltävyys ja varaosien saanti. :|

Valaistuksesta , TAMLAssa myytiin aikanaan edullisia monimetallivalaisimia tee se itse miehelle , kaksois kannalla, 150W.
Polttimoista en tiedä. :?
jaskau
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 11:16, 01.12.2003
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskau »

No nyt se myrkyn lykkäs:) Juttelin paremman puoliskon kanssa että jos muuton jälkeen hankittais meriakva. No sehän sanoi että sitten heti tarpeeksi iso jos sellainen hankitaan :twisted: suuruuden hullu kun on. Eli varmaanin koko tulee olemaan noin 200-250l väliltä, mutta palaillaan siihen myöhemmin.

Nyt on meinaan niin kova into päällä että tekis jo mieli alkaa opetella alkeita, ja meinasin kun mulla on tuollainen 20l poikasakvaario niin josko siihen laittaisi ihan pikkunanon. Sillähän jo kokeilemaan pääsisi ennen muuttoa. Olisiko tuohon sopiva valaistus 4 x 9w miniloisteputket, voisin tehdä lampun itse. Entä veden kierto? päteekö pienessä sama että vähintään 10 kertainen kierto? saako olla 20 kertainen? Varmaankin pieni vaahdotin?

Entä millaisia eläviä tuohon voipi laittaa? Mahtuuko yhtään pientä fisua? Joo joo tiedän että ne on yliarvostettuja [;)] mutta niistä lapset ja parempi puoli tykkäisi.

Tässä tätä taas hiukaksi aikaa. Antakaahan vihjeitä.
suomijäbä
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 22:33, 15.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

Tervetuloa vaan harrastamaan, mulla on 200L ja kyllä sinnekin mahtuu jo yhtä sun toista. :P
Sivuiltani näet tarkemmin..

Tomppa.
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viestit: 593
Liittynyt: 18:58, 21.03.2002
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

jaskau kirjoitti:
Nyt on meinaan niin kova into päällä että tekis jo mieli alkaa opetella alkeita, ja meinasin kun mulla on tuollainen 20l poikasakvaario niin josko siihen laittaisi ihan pikkunanon. Sillähän jo kokeilemaan pääsisi ennen muuttoa. Olisiko tuohon sopiva valaistus 4 x 9w miniloisteputket, voisin tehdä lampun itse. Entä veden kierto? päteekö pienessä sama että vähintään 10 kertainen kierto? saako olla 20 kertainen? Varmaankin pieni vaahdotin?

Entä millaisia eläviä tuohon voipi laittaa? Mahtuuko yhtään pientä fisua? Joo joo tiedän että ne on yliarvostettuja [;)] mutta niistä lapset ja parempi puoli tykkäisi.

Tässä tätä taas hiukaksi aikaa. Antakaahan vihjeitä.
Hienoa että intoa riittää, kunhan maltat tehdä kaiken hätäilemättä.
4x9W riittää tuon kokoiseen pehmeille koralleille ja joillekkin kovillekkin.
Vedenkierron suhteen pätee ihan sama kuin isompien altaiden kanssa, tosin pikkaisen hankalampi toteuttaa ettei millekkään korallille puhalla ihan suoraan pistemmäinen suihku. Vaahdottimeksi vaikka piccolo.

Elämää sinne saa jo roppakaupalla, rapuja, kotiloita, ja kivien mukana niitäkin jo saattaa tulla. Kalojakin taitaa jopa saada, jotain pieniä gobyja jotka ei pahemmin uimarallia pidä.

Etenkin rapu puoli on merivesi akvaarioissa se hieno juttu, on taskurapua, puhdistaja rapua, erakkorapuja ja vaikka mitä erillaisia. Pitää vain ottaa selvää mitkä ei tule toimeen keskenään.

Jo pelkästään kivien mukana tulee niin laaja kirjo elämää että siinä vierähtää monen monta iltaa ihmettelemistä :D .
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”