Kavereita helmiäistonkijalle

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
hannes
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 13:15, 26.10.2004

Kavereita helmiäistonkijalle

Viesti Kirjoittaja hannes »

Minulla on n.500 litraisessa akvaariossa tällä hetkellä 2 helmiäistonkijaa;koot n 10 cm ja 15 cm, lisäksi löytyy yksi pleko ja 3 lehtikalaa. Mitä on tehtävissä kun suurempi tonkijoista ahdistelee koko ajan pienempää. Lehtikaloista ja plekosta se ei välitä pätkääkään. Pienempi on muuttunut aivan kalpeaksi ja on koko ajan piilossa(piilopaikkoja löytyy todella paljon) paikassa jonne isompi ei mahdu. Pitäisikö toinen näistä siirtää toiseen tankkiin.
Olen kyllä hankkimassa lisää kaloja altaaseen lähipäivinä, voisiko siitä olla apua, neuvoja kaivataan.
Lisäksi haluaisin neuvoja siitä että mitä ahvenia sinne kannattaa hommata, lisää tonkijoita kenties vaiko ehkä kirjoahvenia. Olisiko kenties mahdollista laittaa vielä molempia.
Luin jostain että helmiäistonkija saattaa rauhoittua kun altaaseen tulee lisää väkeä, mutta omaako lajia vaiko kenties joitain muita?
hemppa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 09:34, 04.03.2004
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja hemppa »

Mulla on h.tonkia pariskunta ja sillo kun ne meille tuli niin oli ihan sama peli kun sä kerroit mutta meillä ne alko sillo tekemään poikasia ja siksi se isompi sillon naaras jahtasi sitä urosta joka oli puolet pienempi.Luulin ensin että se yritti tappaa sitä pienempää mutta toisin kävi tuli satoja poikasia jotka sitte joutu parempiin suihin. Mulla uiskentelee aika monta erilaista ahven pariskuntaa niiden kanssa samassa altaassa ja ne on kyllä kaikkein rauhallisempia tosta porukasta paitsi kutu puuhien aikana.Viimme kudun aikana uros joka on nyt sellanen 18cm melkein kyllä tappoi naaraan kun munat oli saatu tehtyä ja kun naaras oli puolikuollut niin sit uros popsi kaikki munat.Ei mitään nättiä kateltavaa!
arr
Member
Member
Viestit: 489
Liittynyt: 14:33, 19.01.2002
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Tampere - TAS

Viesti Kirjoittaja arr »

Helmiäistonkijat viihtyvät parhaiten porukassa muiden tonkijoiden tapaan, ja parvessa aggressiivisuus usein vähenee, kun kalojen huomio kiinnittyy useamapaan saman lajin yksilöön yhden sijasta. Yhteensopiminen ei kuitenkaan kirjoahventen tapauksessa ole koskaan niin yksinkertaissta, että ongelmiin löytyisi varmoja valmisratkaisuja.

Parveen pääseminen saattaisi tässä tapauksessa lieventää isomman tonkijan aggresiivisuutta, mutta toisaalta uusien, todennäköisesti pienempien lajitovereiden ilmaantuminen ison , altaan reviirikseen omaksuneen kalan alueeelle saattaa johtaa edelleen uusiin tapeeluihin tulokkaiden kanssa. Jos olet hommaamassa uusia tonkijoita parven jatkoksi, kannattaa siis varautua ainakin aluksi esiintyviin mahdollisesti rajuihinkin välienselvittelyihin, ja huolehtia siitä, että uudet kalat pääsevät tarvittaessa turvaan. -Vaikka kokonaan eri altaaseen, jos tilanne sitä vaatii.

Minulla helmiäistonkijapariskunnan seurana 500-litraisen tankin kalastona on ripsimonneja ja muita porukkaan sopivia kirjoahvenia. Allaskavereiksi helmiäistonkijoille kannattaa valita samat vaatimukset omaavia, suunnilleen samankokoisia ja samanluonteisia, riittävän kovanahkaisia, mutta ei missään nimessä turhan ärhäköitä kirjoahvenia ja muita kaloja.
"It's an addiction and it can't be fixed"
Victor von Doom
Junior Member
Junior Member
Viestit: 235
Liittynyt: 22:51, 31.05.2004
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: kavereita helmiäistonkijalle

Viesti Kirjoittaja Victor von Doom »

hannes kirjoitti:Minulla on n.500 litraisessa akvaariossa tällä hetkellä 2 helmiäistonkijaa;koot n 10 cm ja 15 cm, lisäksi löytyy yksi pleko ja 3 lehtikalaa. Mitä on tehtävissä kun suurempi tonkijoista ahdistelee koko ajan pienempää. Lehtikaloista ja plekosta se ei välitä pätkääkään. Pienempi on muuttunut aivan kalpeaksi ja on koko ajan piilossa(piilopaikkoja löytyy todella paljon) paikassa jonne isompi ei mahdu. Pitäisikö toinen näistä siirtää toiseen tankkiin.?
Meillä oli vastaava tilanne kyhmytonkijoiden kanssa: uros jahtasi raivolla naarasta. Tilanne rauhoittui kolmannen kalan hankkimisen jälkeen, kun dominoiva uros joutui jakamaan energiaansa moneen kohteeseen. Useimmiten kalat tosin uivat nykyään parvessa. Eli kavereiksi ostaisin pari helmiäistonkijaa lisää. Koska sinulla on jo altaassa lehtikalojakin, ei sinne muita keskiveden kaloja sitten oikein mahdukkaan. Toinen vaihtoehto olisi helmiäistonkijoiden korvaaminen jollain muilla, keskinmäärin rauhallisimmilla tonkijoilla. Tällöinkään en kyllä ahventen lajimäärää lisäisi. Jos sitä kuitenkin haluat kasvattaa, niin keskikokoisissa monneissa riittää valinnanvaraa vesiarvojen, biotoopin ja kukkaron mukaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”