Voiko laittaa kuusen/männyn juuria akvaarioon?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
caro
Junior Member
Junior Member
Viestit: 224
Liittynyt: 20:31, 12.11.2003
Paikkakunta: helsinki, Töölö

Voiko laittaa kuusen/männyn juuria akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja caro »

Olin tänään maatilallame ja käväisin samalla metsässä vähän hakemassa juurakoita ja oksia. Nyt mulla on aivan uskommattomia todella hienoja kuusen/männyn juuria ja ajattelin että voisiko niitä laittaa akvaarioon? Ne on kovia ja mä oon kuorinu ne ja nyt ne on tulikuumassa vedessä kylpyhuoneessa likoamassa.. :D
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Taitaa noista olla kahdenlaisia kokemuksia. Joillakin on mennyt hyvin, mutta jotkut ovat menettämeek kaloja. Havuluista itroaa kaikenlaisia myrkyllisiäkin yhdisteitä, kuten maa. hartsihappoja. On ilmeisesti tuurikysymys miten siitä tulee käumään.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
caro
Junior Member
Junior Member
Viestit: 224
Liittynyt: 20:31, 12.11.2003
Paikkakunta: helsinki, Töölö

Viesti Kirjoittaja caro »

Eikös niitä voi jotenkin saada pois jos liottaa kunnolla ennen tai jotain? Ne on niin kauniitä että olis todella tyhmää ellen voisi niitä tonne laittaa.. ja niiden ettimiseen ja ylöskaivamiseen meni mooonta tuntia. :(
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Suomalainen havupuu sisältää mm. haihtuvia terpeeneitä. Olisi hyvä antaa niiden olla vaikka parvekkeella tai muualla kuivumassa - itse jätin kesällä aurinkooon kuivumaan ja on muuten vieläkin parvekkeella :D Pitää muistaa ottaa sisälle se...

Kannattaa myös joko keittää se ja liottaa tai liottaa kuumassa vedessä pitemmän aikaa. Itse liottelin oksaa visiiin kuukauden-parin ajan.

Jos akvassa on puuta syöviä plekoja niin turvautuisin ihan vesipuulajeihin tyyliin mangrove etc. ja jättäisin nämä suomalaiset puut vähemmälle.
Mika
Monnimies
Monnimies
Viestit: 1730
Liittynyt: 20:40, 22.12.2001
Paikkakunta: Hellsinki rock city

Viesti Kirjoittaja Mika »

Jos akvassa on puuta syöviä plekoja niin turvautuisin ihan vesipuulajeihin tyyliin mangrove etc. ja jättäisin nämä suomalaiset puut vähemmälle.
Onkohan kaupoissa ikinä myyty oikeata mangrovea.Kyseisten kaupan käppyröiden alkuperää ei tiedetä.Mangrove on vetävä myyntinimi.

Itse olen kokeilut eri puulajeja ruokana puuplekoille. Havupuut menevät parhaiten kaupaksi. Männystä poistan irtonaisen kuorisälän ja monnit puhdistavat lopun naatiskellen. Kalat kasvavat hienosti- olisiko osansa näillä vitamiineilla joita terpeeneissä on? Lehtipuiden oksat eivät kelpaa. Koivu,pihlaja ja haapa ovat olleet kokeilussa.15 vuotta vedestä nostettuja männynkarahkoja akvaariossa liottaneena en ole vakuuttunut terpeenien haitallisuudesta. Parempi käyttää puulajeja jotka tuntee kuin akvaariokauppojen puita joista ei tiedä alkuperää.
Suomalainen havupuu sisältää mm. haihtuvia terpeeneitä. Olisi hyvä antaa niiden olla vaikka parvekkeella tai muualla kuivumassa - itse jätin kesällä aurinkooon kuivumaan ja on muuten vieläkin parvekkeella Pitää muistaa ottaa sisälle se...
Katajaoksia laitetaan myös akvaarioon suoraan luonnosta. Kevyt ginin tuoksu leijailee kämpässä vähän aikaa ja sitten loppuu. Ei ole ollut haittaa kaloille.
Lay down your soul to the gods rock `n' roll
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kuten aiemmin jo kirjoitin havupuista saattaa olla haitallisi avaikutuksia. Niiden käytössä on aina tietty riski. Se että monet ovat onnistuneet, ei poista riskiä!

Akvaariokaupan juurista ei todellakaan tiedetä alkuperää kuin alkuperäisin vientimaan perusteella. Puulaji sen sijaan selviää silmäyksellä. Siitä oli jossain kotimaisessa lehdessäkin juttua. Olisikohan ollut Jouni Jaakkolan käsialaa?
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Helmi1978
Member
Member
Viestit: 341
Liittynyt: 13:52, 09.07.2004
Paikkakunta: Tampere/TAS

Viesti Kirjoittaja Helmi1978 »

Ken keitetyn paistaa se makean maistaa :mrgreen: eli itse tein niin katajankäkkyröiden kanssa, kuorin, laitoin uuniin n. 100C useammaksi tunniksi, sitten liotin saavissa kylppärissä pari viikkoa ja sitten keitin saunan padassa. Tämä keittämishomma kyllä tuli ihan extrabonuksena kun tuli siihen mahdollisuus. Enkä tiedä, onko tällainen käsittely yhtään sen parempi kuin mikään muukaan, mutta sainpahan itselleni fiiliksen, että jotenkin ne nyt on käsitelty :D Eli miksi tehdä helposti kun voi tehdä vaikeastikin! :mrgreen:
Vinski
Junior Member
Junior Member
Viestit: 130
Liittynyt: 20:14, 27.04.2004
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vinski »

Löydettiin tässä syksyllä yksi aivan mahtava männnynjuurisykkyrä. Puu oli kaatunut varmaankin pari vuotta sitten olleessa syysmyräkässä ja juuret olivat maanpinnan yläpuolella joten oli kyllä kuivunut. Veímme sen sitten talven ajaksi järveen likoamaan ja keväällä se olisi sieltä tarkoitus näillä näkymin hakea ja laittaa akvaarioon. Jos saamme mahdollisuuden voi olla että sen vielä keitämmekin.

Akvaariossa on jo katajaa jota liotimme kuukauden verran ennen kuin laitoimme sen akvaarioon. Piti silti vielä ankkuroida se sinne pohjaan pariksi kuukaudeksi ennen kuin pysy omin avuin paikallaan. Sekin siis oli sen verran kuiva käppyrä.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Se helpompi tapa on liottaa pari viikkoa tai kauemmin (kunnes uppoavat) vettä vaihtaen ja panna akvaarioon. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Helmi1978
Member
Member
Viestit: 341
Liittynyt: 13:52, 09.07.2004
Paikkakunta: Tampere/TAS

Viesti Kirjoittaja Helmi1978 »

jarvij kirjoitti:Se helpompi tapa on liottaa pari viikkoa tai kauemmin (kunnes uppoavat) vettä vaihtaen ja panna akvaarioon. [;)]
Tuo on niin totta kuin olla ja voi! :D Mutta tehty mikä tehty, niinkuin sanoin, miksi tehdä helposti kun voi tehdä vaikeastikin :mrgreen: Olipahan jotain puuhaa uutta akvaariota odotellessa :D Kaksi viikkoa ei liotukseen ole ainakaan minulla (kaikesta huolimatta!) riitänyt mitä uppoamiseen tulee. Siis niiden oksien uppoamiseen :D Mutta odotellaan... :)
iiputti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 672
Liittynyt: 16:05, 24.08.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, Niipperi

Viesti Kirjoittaja iiputti »

Juu,kyllä se uppoaminen aikaa ottaa.
Minä löysin kesäkuussa tuolta kallioilta kaatuneen kelon, jonka juuret olivat hienosti vänkyrällä ja lopulta sahasin juurakon irti. Pistin pihalle sadevesitynnyriin kuukaudeksi, sen jälkeen siirsin sisälle suureen saaviin, jossa vaihtelin sille vettä ja harjailin harva se päivä.

Syyskuun alkupuolella laitoin sen akvaarioon ja varauduin mahdolliseen kelluntaan sitomalla siimalla siihen n.4kiloa isoja kiviä. Tämä juurako silti pyrki pintaan 8O
Nyt se on ankkuroituna aloilleen sukkahousuissa olevalla soralla ja kivillä. En uskalla varmaan koskaan ottaa noita virtyksiä pois :roll:

Samassa sadevesitynnyrissä on todella hieno kataja,yli metrin pitkä...ja se nousee aina ylös uudelleen ja uudelleen, vaikkakin sen toisessa päässä on iso kivi kiinni...Talven saa vielä ainkin suosiolla viettää tuossa paljussa.
Suojele mastiffia pienenä, niin se suojelee sinua suurena.
Hermen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 909
Liittynyt: 16:26, 21.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja Hermen »

Metsästä löytyi iso männyn kanto, jota nyt himoitsen tuonne akvaarioon laitettavaksi. Se oli osittain lahonnut, aika paljon lähti puuainesta pois, kun kantoa pesin. Kanto on siis hyvin vanha. Kuinkahan kauan tuota pitäisi liotella yms, ennen kuin sen uskaltaisi tuonne rapulaan laittaa?
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
jossula
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 21:00, 06.04.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kokkola

Re: Voiko laittaa kuusen/männyn juuria akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja jossula »

Miten jollain on kärsivällisyyttä oottaa talven yli tai jotain? :roll: Ite en meinais jaksaa.
60l kasviallas tulossa
Kissa ja kaksi koiraa, uusi Jyväskyläläinen opiskelija Pohjanmaalta
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”