Kultakalat?

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ElinaNiemi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 21:28, 06.09.2004
Paikkakunta: Helsinki

Kultakalat?

Viesti Kirjoittaja ElinaNiemi »

Haluasin perustaa kultakala-altaan.
Minulla on kyllä perustiedot kasassa, mutta jos jollain olisi antaa vastaukset seuraaviin kysymyksiin niin olin kiitollinen:

1. Voiko kultakala-altaaseen laittaa kokonaan valkoista hiekkaa, vai onko se liian kalkkipitoista?
2. Mikä olisin paras hiekan raekoko kultakaloille?
3. Mikä on mielestänne minimi kultakala-altaan kooksi jos hankkisin sinne vain kultakaloja(4) ja pohjalle albiinnomonnisia(6)?
4. Mitä kultakala lajeja laittaisitte akvaarioon yhdessä?
aquasol
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1376
Liittynyt: 21:01, 20.02.2003
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Kultakala mielellään vain lajiakvaarioon, eli seuraksi vain kultakaloja.
Mielestäni minimi neljälle kultakalalle on n. 500 litraa. Kultiksista kun kasvaa valtavia pyrstön heiluttajia.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3024
Liittynyt: 21:18, 27.01.2004
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala & Tre / TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Eihän kaikki valkoinen hiekka ole kalkkipitoista esimerkiksi kvartsihiekka on ihan valkoista, mutta ei vaikuta vesiarvoihin ollenkaan..

Jos vesi on raanasta pehmeää ja hapanta, niin silloin sitä kalkkia oikein altaaseen toivotaan. Kultsuille ph siihen 7,5 paikkeille ja kovuus yli 5.
Muita kaloja kultakalojen kanssa voi laittaa hyvin mielin partamonnin. :D
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
eprusak
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 09:53, 01.11.2002
Paikkakunta: Mikkeli

kultseista

Viesti Kirjoittaja eprusak »

Ei partamonniakaan! Lajiakvaario on lajiakvaario! Kaloilla on erittäin erilaiset vesivaatimukset.
kananiho
kiltsi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 656
Liittynyt: 09:57, 17.09.2002
Paikkakunta: Lieksan Akvaarioseura ry

Viesti Kirjoittaja kiltsi »

Ja onhan myös vaarana, että monni nousee kyljille liman luputukseen :roll: ...
*Kukaan ei vielä ole pilannut silmiään katsomalla elämän valoisaa puolta*
eprusak
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 09:53, 01.11.2002
Paikkakunta: Mikkeli

altaasta

Viesti Kirjoittaja eprusak »

Minulla on siis 735l allas jossa on tällä hetkellä 5 huntupyrstöä. 3 niistä on vielä pieniä, mutta kun ne pääsee samoihin mittoihin kun kaksi isoa ( 20cm ) ei allas ole yhtään pieni. Jos vastaan tulee joku vastustamattoman kaunis yksilö, sen vielä otan mut en enempää.

Pohjalla on hieno puhallushiekka jonka seassa on soraa ja korallihiekkaa.

Kasveina on tavallista vallisneriaa, jättiläisvallisneriaa, yksi anubias kannossa ja konnanputkea. Kaikki muu paitsi anubias on suht isoissa "bonsai" ruukuissa. Helpottaa siivousta kun ruukkuja voi siirrellä tai nostaa ylös putsausta varten. Kasvit eivät myöskään leviä vaan pysyvät samassa paikassa.

Suodattimina on se isoin eheim ulkosuodatin ja Dilphin merkkinen sisäsuodatin. Kaveriksi on kohta tulossa vielä toinen ulkosuodatin. Kalat kun kakkaa aika paljon.

Näillä eväillä minun allas toimii :D
kananiho
jaanap
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 18:16, 17.10.2003
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja jaanap »

Nyt tulee HAUKKUJA... mutta tunnustan MUIDEN virheet.

3v. sitten hankkimaani 40l akvaarioon möi kauppias tietämättömälle 2 kultakalaa, toinen perinteinen hyntupyrstö, toinen musta sellainen. Pieniä silloin olivat...lisäksi tuli muitakin kaloja mutta tiedän että adrenaliinninne nousevat jo nyt enkä kerro enempää.

Se musta kuoli puolen vuoden päästä (eikä ihme), tämä kultahuntu elää vieläkin, tosin nyt 98l miilisten kans. Tiedän että kalan tila LIIAN PIENI. Mulla ei tilaa isommalle akvaariolle, enkä raaski hävittää niin eloisaa ja kaunista kulttia ( kuten lapseni sanovat). On muuten tosi kaunis, tosin kasvava patti kyljessä huolestuttaa.

Kamalaa kun ei pysty antamaan kalalle mitä se vaatisi, mutta jo lasteni vuoksi 5 ja 7 v. en hävitä enää sitä.
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 20:04, 28.01.2004
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

Kultakalat ovat parvikaloja, ja parvenhan minimi koko (ainakin minun mielestäni) on viisi kalaa. 100litraa/kala, eli 500litraa + 100litraa on 600litraa. Itse siis en viittä kalaa laittaisi alle 600-litran akvaarioon. Mitä isompi akvaario sitä parempi.

Huntupyrstöjä ja muita "hirviö"-muunnoksia voi pitää samassa altaassa, kun taas luonnonmuotoinen kultakala ja komeettaa ei voida muiden muunnosten kanssa pitää samassa "hirviö"-muunnosten kanssa.
Luonnonmuotoa ja komeettaa voi pitää samassa altaassa.

Luonnonmuotoinen kultakala
Komeetta kultakala
OV miljoonakaloja & kasveja
Anti-hero
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 22:13, 10.01.2004
Paikkakunta: jkl mlk

Viesti Kirjoittaja Anti-hero »

Ouh Suosittelisin kalan lahjoittamista/myymistä jollekkin. Ainakin jos ei ole näköpiirissä uuden isomman lataan ostoa...
jessesa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 536
Liittynyt: 22:33, 04.01.2003
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja jessesa »

jaanap kirjoitti:Kamalaa kun ei pysty antamaan kalalle mitä se vaatisi
Ehkäpä joku toinen pystyisi? :roll:
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

jaanap kirjoitti: Tiedän että kalan tila LIIAN PIENI. Mulla ei tilaa isommalle akvaariolle, enkä raaski hävittää niin eloisaa ja kaunista kulttia ( kuten lapseni sanovat). On muuten tosi kaunis, tosin kasvava patti kyljessä huolestuttaa.

Kamalaa kun ei pysty antamaan kalalle mitä se vaatisi, mutta jo lasteni vuoksi 5 ja 7 v. en hävitä enää sitä.
Mielestäni on väärin antaa se olla noin pienessä altaassa ja jos siinä vielä jotakin kasvaimia on,niin armeliaampaa olisi päästää se autuaimmille metsästysmaille.

Kyllä 5 ja 7 vuotiaat jo ymmärtävät ihan tosiasioitakin, jos aikuinen vain selvästi sen kertoo. Enempi huolestuttavaa on antaa lapsien ymmärtää,että on täysin hyväksyttävää pitää lemmikkiä väärissä olosuhteissa!
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hannibaali
Junior Member
Junior Member
Viestit: 204
Liittynyt: 10:06, 12.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hannibaali »

Pakko sanoa tuosta patista sen verran että itse huomasin eilen suurimmalla kultusellani suurehkon patin kyljessä ja toisella puolella toisen.
Asian tuntijan kanssa neuviteltuani päädyttiin siihen tulokseen että isompi patti on luultavimmin kultakaloille yleinen rasvapatti (syöpä) ja pienempi partamonnin imemä.
Hetken vielä kerään rohkeutta ja sitten kultu pääsee autuaammille uinti vesille eelan kautta.
Että kalallasi voi hyvinkin olla asiat vielä huonommin kuin miltä ne kuulostavat.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”