Kokemuksia turvepohjasta?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Kokemuksia turvepohjasta?

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Onko keneläkään kokemuksia turvepohjasta, hyviä ja huonoja, miten toimii jne. ? Voiko pitää akvaarion pohjalla pelkkää turvetta, jos kalasto ja kasvisto on sen mukaiset?

Muuta tietoa turpeesta?
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami »

Haku-toiminnalla, käyttämällä hakusanaa "turvepohj*", löysin mm. tällaisia kokemuksia.

Nimim. Itsekin turvepohjaista allasta virittelevä.
-Sami-
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Eipä kai näitä otsikoita vielä liikaa ole. Jos kokoaisi tähän vain. Tässä Kirjoplatyn ja minun viimeisiä vähän muutettuna. ( http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=32274 )
Kirjoplaty kirjoitti: Onko sulla pelkkää turvetta pohjalla? Vaiko hiekkaa vielä alla? Voiko akvaarioon laittaa pohjamateriaaliksi pelkkää turvetta, jos tulee vaan piikkisilmiä ja jaavansammalta? Pöllyääkö paljon? (ei periaatteessa ainakaan mua haittaisi) Värjääkö vettä ja kuinka paljon muuttaa vesiarvoja? Kuinka kauan turve kestää mädäntymättä ja haisematta? Jos on turvepohja, tarviiko lapota ja sitten kun lappoo, poistaa koko turpeen ja laittaa uuden tilalle, vai? Entäs tammenlehdet ja turvepohja?
Sinne minä vain sujautin ne turpeet ja hyvin sameni vesikin! :) Hiekat jäivät tietysti alle. Minulla on turvetta kolmasosan pohjasta toisessa päädyssä. Vesi on pehmeää heikolla alkaniteetillä, joten pH on jotakin 5-5,5. Turve oli keitettyä ja sen keitinvedellä olin jo kauemmin käsitellyt vettä aina vedenvaoihdoissa. Nytkin teen niin ja osittain jo imuroinkin vanhaa turvetta ja laitoin taas uutta.

Kyllä ne kasvitkin ovat aina ihan turpeessa, mutta jo seuraavana päivänä kun niitä vähänpyyhkii, alkavat siten olla aika puhtaita. Suodattimesi saattaa mennä tukkoon. Minulla on helposti pestävä avonainen vaahtomuovisuodatin ja lyllä sitä saa turpeenpölläyttelyiden jälkeen aika pian huuhdella.

pH:ta voi toki nostaakin, mutta eikö piikkisilmällekin sovi sellainen 5,5?

Kokeilemaan vain, minulla on vielä aika tuore tapaus, etten paljoa tiedä. Täältä löytyy selostusta lisää: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=31165

Kuinka usein sun pitää vaihtaa turvetta, ja vaihdatko vaan puolet kerralla vai kaikki? Voiko akvaarion pohjalle laittaa pelkkää turvetta? Tai turvetta + tammenlehtiä?

Onko turve keitettävä ennen akvaarioon laittamista? Vai voiko sen vaan liottaa? Turvepohjaa ei kai voi lapota? Ja kaikki kakat menee sinne sisälle, mutta haittaako se? Vai onko oikein bakteerien paratiisi?

Ja vielä: haittaako piikkisilmiä jos turpeen alta ei löydy hiekkaa? Pystyykö bakteerit kasvamaan turpeessa?

Siis suodatin menee tukkoon? Koskeeko mattosuodattimiakin? Miten toimia siinä tilanteessa jos mattosuodatin menee tukkoon?

En minä tiedä sen enempää! 8-) Kunhan laitoin tuonne akvaarioon turvetta kyllästyttyäni sinilevään, kuten selostin siinä linkissä. Käytin keitettyä turvetta, sitä mikä oli jäänyt 'tähteeksi' turveveden keittelystä.

Jos turve on kuivaa pussissa, se kannattaa kastella, jolloin kosteus hitaasti leviää koko turpeeseen. Se helpottaa huomattavasti.

Olen myös miettinyt turvelevyjä, joita nykyään saa paketissa. Vai onko ne harkkoja? Sellaisia suoraan suosta leitattuja paloja. Siitähän voisi saada kivan pohjan, eikä niin paljon paakkuja ja muuta leijailisi ympäriinsä. Jos mihinkään ei koske, tietysti vesi on kirkasta aika nopeasti kuitenkin. Mutta kivaahan tuo leijaileva turvekin! Vaihtelua kaloillekin. [;)]

Ei se taida se suodatin pahemmin tukkoon mennäkään. Virtaus vain hidastuu. Ja sitten huuhdellaan. Ja jos et myllää siellä, kaikki on taas ok. Mattosuodatinta mielessäni ajattelinkin kun tuota ajelehtivaa turvekokkaretta ja sameutta katselin, että kuinka mahtaisi käydä. Eikö luonnollisesti pitäisi sitten puhaltaa läpi toiseen suuntaan, jos niin käy. Sen näkee matossa kirkasvesitilan vedenpinnan liiallisesta laskusta. (Minulla ei ole kokemusta mattosuodattimesta.)

En tiedä haisemisista enkä vaihdoista, koska vasta pari kertaa olen imuroinut sitä pois ja laittanut uutta tilalle. Turve on ollut kai kolme viikkoa vasta. Voisi aloittaa uuden otsikon tästä, että jos vaikka saisi muittenkin kokemuksia. Minulta niitä puuttuu. Kokemuksia turvepohjasta vaikka?

Tuo turve on niin höttöistä kevyttä ainetta että kyllä laittaisin sitä hiekan päälle. Bakteerien asettuminen vie aikaa ja jos tuota todella joutuu uusimaan, niin se on siinä sitten. Minulla on siis 1/3 akvaarion pohjasta vain peitossa. Tietysti jos mattosuodatin toimii, se riittää biologiseksi suodatukseksi.

Eihän sitä voi lapota kuin pois. Kannattaa varmasti kokeilla, niin tiedämme lisää! Ja kai sinulla on kokemuksia turpeesta, jotta tiedät kuinka se vaikuttaa sinun veteesi. Ei mitään yhtäkkisiä pH:n muutoksia! Minä sitä aikani keittelin ja sitten pälkähti laittaa sitä sinne akvaarioon. Hyvin yksinkertaista ja luontevaa. Edelleen vedenvaihdossa keittelen turvetta, mutta voisi tutustua apteekin happoonkin, kun tuota humusta on jo tuolla noin. http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=32285
Ei ole kokemusta turpeesta, mutta voinhan mä niinkin tehdä, että laittelen turvetta pohjalle ja mittailen arvoja, vaihdan turvetta ja taas mittailen, tuolla tavalla saisi varmasti selville turpeen sopivan vaihtovälin ja turpeen määrän sekä muun oleellisen tiedon.

Kun ajattelee suota, huomataan ettei turve maadu ollenkaan - siksipä se juuri turvetta on. Kun se on nostettu ylös tilanne muuttuu, mutta mitenhän se sitten kestää akvaariossa ja kuinka se vesiarvoissa näkyy, en osaa sanoa. Voisiko verrata suolampeen? Hapekkuus, lämpötila ja happamuuden aste vaikuttanee myös.

Ehkäpä käytännössä turvetta tulee vaihdettua pohjalta jo aistein arvioituna vanhaksi menneenä ennen vesiarvojen muutosta.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

111na kirjoitti:Olen myös miettinyt turvelevyjä, joita nykyään saa paketissa.
Kaivoin tällaisen satavuotiaan keskustelun esiin ollakseni aloittamatta turhaan uutta. Seuraa opettavainen tarina:

Kaupallisia akvaarioturvelevyjä tarttui mukaani jostain huutokaupasta vuosia sitten, ja koska niiden käyttö ei sopinut banjomonnieni suunnitelmiin, ne jäivät vuosikausiksi pölyttymään kaappiin.

Kunnes sitten ostin hyppyhäntäisiä. Nehän elävät turvepohjalla, ja laattamallinen turve on siitä hyvää ettei turvetta varise akvaarioon kaloja ruokkiessa. Laitoin pari viikkoa ennen tämän kevään jättihuutokauppaa turvelevyistä kolme uutta jätskirasiaa hyppyhäntäisille ja vaikka aiemmin olin käyttänyt noissa purkeissa turveuutteen keittämisestä syntynyttä jämäturvetta, niin nyt halusin laittaa oikein levyjä kun ötököistä oli spesiaali tilaus.

Jämäturpeen kanssa kaikki meni aina mainiosti. Hyppyhäntäisten ruokana käytettävä kuivahiiva ei homehtunut, ja eläimet lisääntyivät. Nyt ensimmäinen oire ongelmista oli vahva vihreä home joka valtasi jokaisen noista kolmesta viljelmästä.

Seuraavan oireen havaitsemiseen meni jonkin aikaa. Olin ripotellut turvelaatan leikkuujätteet samaan astiaan jossa pidän turveuutteeksi keitettävää turvetta, ja keitin sitten uutteet tästä. Kaikkien niiden altaiden lasit, joihin tuosta keitettyä uutetta laitoin, menivät paksuun tummanpunaiseen levään! Muiden altaiden lasit pysyivät samaan aikaan täysin normaaleina. Mitään aavistusta tuon levän identiteetistä minulla ei ole, veikkaan sen kuuluvan punaleviin mutta ihan samanlaista en ole ennen tavannut. En myöskään tiedä mitä lannoitetta tuossa levyturpeessa oli mutta tosiaankin kannattaa pitää turvelevyt visusti hienon hiekan alla jos sellaisia haluaa kokeilla, ja poistaa levyt heti jos leväongelmia alkaa esiintyä.

Sen pituinen se.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”