Bilteman hiekassa rautaa?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Erinomainen yhdistelmä on hieno puhallushiekka ja sen päällä harjusora. Tauhka ei painu hiekkaan, vaan pysyy pinnalla ja sora elävöittää pintaa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Justi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 18:08, 06.08.2004
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Rautaa harjusorassa?

Viesti Kirjoittaja Justi »

Uusi akvaariomme on nyt kolmatta päivää käynnissä. Kävimme hakemassa sinne harjusoraa ihan suoraan paikan päältä eli harjulta, jossa sitä on louhittu joitain vuosia sitten. Eilen katseeni osui akvaarion sisäpuolella magneettilasinpyyhkimessä olleisiin mustiin hitusiin, joita siihen oli kerääntynyt kaksi pientä rypästä. Aloin heti tuumailla, että onkohan kyseessä rauta tai jokin muu metalli (varmasti, ei kai ne hituset muuten siihen magneettiin olisi niin tarttuneet!) ja vähän huolestuin, että mitähän mahtavat tehdä vesiarvoille. :| Siispä harjusorassa voi tuon perusteella yhtä lailla olla metalleja. Toivottavasti eivät tee pahaa kypsyvälle akvaariollemme!
jarppa82
Member
Member
Viestit: 306
Liittynyt: 13:14, 19.05.2004
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jarppa82 »

Liina: minäkin luulin, että hiekka oli täysin puhdasta, ei hajua eikä mitään muutakaan merkkiä öljystä tai muusta smegmasta. Mutta sitä kuitenkin oli.. Ehkä jos olisit keittänyt oman hiekan, olisit huomannut saman? Kuka tietää. Saattaa kyllä hyvinkin olla mahdollista että hiekkasi on puhdasta. Onhan tuossa kaivarissa aika paljon tuota vene/laivaliikennettä.. :D
Terveisin minä.
Jallu74
Junior Member
Junior Member
Viestit: 141
Liittynyt: 15:58, 04.09.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nu-Pu

bilteman hiekka

Viesti Kirjoittaja Jallu74 »

mulla on ollut vuoden päivät tuota hienompaa bilteman hiekkaa akvaariossani ja nytkin sitä on kaikissa kolmessa altaassa. Ainakin kaikki kalat, ravut ja kasvit näyttävät voivan erinomaisesti. Mittaillut en kylläkään ole aikoihin kuin Ph:ta ja Nitraattia ja niiden ollessa kohdallaan olen uskonut että kaikki hyvin. Kaloja ei ole kuollut vuoden aikana kolmessa altaassa yhteensä kuin yksi Tiikeribarbi ja kaikki kalat näyttävät äärimmäisen terveiltä niin henkisesti kuin fyysissestikin. Laseja en ole kauheasti joutunut magneetin kanssa putsaamaan mutta silloin kun olen sitä tehnyt en ole huomannut hiekasta mitään siihen tarttuvan... täytyy kaiketi ensi kerralla pyöritellä sitä hiekassa ja katsoa mitä tapahtuu... ettei olisi turhan päivästä rautahysteriaa koko juttu...
"miten te kuvittelette että voisin olla asiasta itseni kanssa erimieltä?" - sanoi töissä johtajamme
jarppa82
Member
Member
Viestit: 306
Liittynyt: 13:14, 19.05.2004
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jarppa82 »

Minäkin kokeilin sellaisen vahvan leipäveitsimagneetin kanssa lasin ulkopuolelta nostella, mutta ei sieltä noussut yhtikäs mitään. Mustaa raetta siellä on, mutta ei tartu magneettiin. Ainakaan meidän altaissa.

Mistä lie sitten nuo hiekat peräisin? Jos siellä on murskattu vaan joku suuri erä johon on mukaan sattunut kohtalaisen suuri rautapitoinenmöykky??
Terveisin minä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”