Hiilidioksidilevitin

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Pipa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 48
Liittynyt: 14:16, 30.07.2004

Viesti Kirjoittaja Pipa »

Mulla on Tetran levitin, hinta hiilidioksidipullon kanssa noin 25 euroa. Pelkkä täyttöpullo muistaakseni reilut 15 euroa.

Hankin viikko sitten akvaarioni paljon uusia kasveja ja puhdistin myös hiilidioksidilevittimen kalvon hyvin. Nyt hiilioksia leviää huomattavasti aiempaa parempaa ja joudun täyttämään levitintä usean kerran päivässä.

Sanokaapas te viisammat, että oliko levittimen kalvo kenties aiemmin tukossa vai vaikuttaako uusien hyvin kasvavien kasvien tulo akvaarioon asiaan?
Miikkulainen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 10:32, 18.03.2006
Paikkakunta: Tuolla aavan meren tuolla puolen..

Viesti Kirjoittaja Miikkulainen »

Miten tuo pullo toimii? minätyhmä en edes tiedä kuinka sinne sitä hiilidioksidiä saa?? Minkä kokonen sopis 200l akvaarioon?
Älä syö ruoka suussa!
Mila
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 14:14, 16.02.2006

Viesti Kirjoittaja Mila »

Itselläni on Nutrafin Natural System-levitin ja vaihdoin siihen juuri ensimmäistä kertaa omatekoisen täyttö-annoksen. Tulipa mieleen että voiko annostuksen tehdä jotenkin pieleen että hiilidioksidia tulee liikaa? Aika reippaasti näyttää kuplia tulevan...
Miikkulainen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 10:32, 18.03.2006
Paikkakunta: Tuolla aavan meren tuolla puolen..

Viesti Kirjoittaja Miikkulainen »

Siis..mä en tainnu tajuta tyhmä kun olen. Kun tuo mömmö on laitettu limsapulloon laitetaan korkki päälle korkkiin reikä korkista ulos letku ja letkun pää akvaarion pintaan kellumaan?? ei ihan noin tainnu mennä.. :roll:
Älä syö ruoka suussa!
akirpap
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 16:33, 26.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja akirpap »

Miikkulainen kirjoitti:Siis..mä en tainnu tajuta tyhmä kun olen. Kun tuo mömmö on laitettu limsapulloon laitetaan korkki päälle korkkiin reikä korkista ulos letku ja letkun pää akvaarion pintaan kellumaan?? ei ihan noin tainnu mennä.. :roll:
Ainoastaan lopussa tuli huti. Letkun pää laitetaan akvaarioon pinnan alle johonkin levittimeen, kuten Tetran, Tunzen, Nutrafinin tms. levittimeen.
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Viestit: 958
Liittynyt: 09:34, 15.07.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Itselläni on Nutrafin Natural System-levitin ja vaihdoin siihen juuri ensimmäistä kertaa omatekoisen täyttö-annoksen. Tulipa mieleen että voiko annostuksen tehdä jotenkin pieleen että hiilidioksidia tulee liikaa? Aika reippaasti näyttää kuplia tulevan...
Oma tekemä vesi-sokeri-hiivalitku käy varsinkin alkuun paljon voimakkaammin, kun tuo alkuperäisseos. Suosittelen omilla seoksilla 1.5 l litran limsapulloa tuon alkuperäisen purkin tilalle. Tuo alkuperäinen on niin pirun pieni. Kun käytätte noita niin muistattehan, ettei purkkia ole syytä laittaa piripintaan noita mömmöjä vaan tyhjää tilaa tulee jättää purkkiin, ettei vähänkin kuohuessaan sitten päädy ammeeseen.

Minulla käytössä resepti 1 litra vettä 1 dl sokeria ja pieni pala hiivaa.
Tuorehiiva on kätevä pilkkoa sopiviksi palasiksi ja laittaa palat rasiaan pakkaseen. Tarvittaessa sieltä sitten pala kerrallaan. Hiiva säilyy jääkaapissa vain vähän aikaa ja pakkasessa ainakin huomattavasti kauemmin.
ap79
Junior Member
Junior Member
Viestit: 179
Liittynyt: 16:03, 30.11.2004
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja ap79 »

teemu7117 kirjoitti:Minulla käytössä resepti 1 litra vettä 1 dl sokeria ja pieni pala hiivaa.
Tuorehiiva on kätevä pilkkoa sopiviksi palasiksi ja laittaa palat rasiaan pakkaseen. Tarvittaessa sieltä sitten pala kerrallaan. Hiiva säilyy jääkaapissa vain vähän aikaa ja pakkasessa ainakin huomattavasti kauemmin.
Siis onko nykyään jo jätetty pois liivate? Kaikki reseptit päivittyy niin usein, että jää tällainen tavallinen torvelo ihan ulapalle... :)
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

ap79 kirjoitti: Siis onko nykyään jo jätetty pois liivate? Kaikki reseptit päivittyy niin usein, että jää tällainen tavallinen torvelo ihan ulapalle... :)
Taitaa olla talven syytä :mrgreen: Matalammassa huonelämpötilassa hiiva ei oikein tahdo jaksaa käydä, varsinkin jo on käytetty liivatetta. Itse kuulun vielä liivatteen käyttäjiin, vaikka lisäänkin sitä nyt talvella vähemmän. Liivate pidentää pullon käymisaikaa, ilman liivatetta käy nopeammin loppuun.
KaarinN
Junior Member
Junior Member
Viestit: 87
Liittynyt: 15:00, 16.07.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja KaarinN »

Hei nyt tulee tosi blondimainen kysymys: Miten se hiilidioksidi kulkee sieltä passiivilevittimestä? Jotenkin liukenemalla? Kuplimalla? Mulla lykkää nyt hönkää sinne putkea pitkin, mutta onko koko juttu nyt vaan uskon asia, kun mitään ei näy?

Huomasin muutens, että kunnon käynti lähti vasta kun nostin pullon lampun päälle. Kun valo yöksi sammuu, niin käyntikin hiljenee, eikös?


Toivottavasti tätä ketjua joku lukee ja vastaa, vaikka tämä aika vanha ketju onkin. Kysymys on nimittäin aika akuutti!
mollylady
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1084
Liittynyt: 01:30, 03.09.2006
Paikkakunta: pks

Viesti Kirjoittaja mollylady »

No tietääkseni sen pitäisi niistä kuplista 'imeytyä' veteen, elikkä sitä liukenee samalla tavalla kuin happea tai mitä tahansa muita ilmassa olevia kaasujakin.

Niin ja aika usein se käyminen hiljentyy yöksi, kun lämmönlähde katoaa, joten ei hätää.

Oletkos varma, ettei sieltä mitään kuplia tule veteen? Luulis, että tulisi jos kerran käykin. Eihän systeemi vaan vuoda mistään kohtaa?
I'm #1 so why try harder?
KaarinN
Junior Member
Junior Member
Viestit: 87
Liittynyt: 15:00, 16.07.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja KaarinN »

Ei se vuoda, enää. Otin nimittäin pesupullon pois ( se oli se ns. heikoin lenkki, jossa oli vuotoa). Nyt jos vähänkin rutistaa pulloa, tulee levittimestä kuplia ja itseasiassa äsken kun seurailin laitetta, niin satuin näkemään kun sieltä tosiaan tuli kupla reunan alta. Mulla on nimittäin tehty levitin kukkaruukusta joka on päällystetty kotikitillä eli tehty samalla systeemillä jolla tein plekolle kolon. Nyt vaan paikkasin pohjareiän umpeen ja poralla tehtiin sivuun muutama pienempi reikä, joista toivon nyt hiilarin poistuvan.

Jotenkin tuntuu vaan, että levittimesta lähtevä kupla on niin iso, että se taitaa karata reunan alta. Onkohan ne tehdyt reiät liian pieniä tms.
Serafia
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 15:40, 28.07.2006

Viesti Kirjoittaja Serafia »

Mä oon käsittänyt ton passivilevittimen toiminnan niin, että siinä hiilidioksidikaasun ja veden rajapinnassa tapahtuu sitä hiilidioksidin liukenemista veteen, eikä sitä voi silmällä havaita. Sitten kun kello täyttyy nopeammin kuin hiilidioksidia ehtii liueta, niin ylimääräinen kuplii pois (siitä kuplasta sinänsä ei paljoa liukene). Korjatkaa jos olen väärässä. Siinä veden ja hiilidioksidikaasun rajapinnassa pitäisi kai myös olla virtausta, että kaasua liukenisi paremmin veteen.
KaarinN
Junior Member
Junior Member
Viestit: 87
Liittynyt: 15:00, 16.07.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja KaarinN »

Olen minäkin käsittänyt niin, että kuplat on käytännössä tehottomia. Liukeneminen pitää järjestyä jotenkin muuten. (Vertaa nämä kivat ilmapumput, jotka pulputtavat, mutta joista ei kovinkaan happea jää veteen ovatpahan vaan hauskan näköisiä.)

Hankkisin/virittäisin jostakin aktiivilevittimen, mutta en millään huolisi mitään härveliä tuonne enää lisää. Tuon kaasukellon sain tehtyä niin, että se aikanaan kivasti levättyy ja samalla "maastoutuu" sinne puskaan!
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Hapen ja hiilidioksidin liukenemisessä veteen on suuri ero. Happea voi liueta vain jokunen milliramma litraan, mutta hiilidioksidia monin kerroin enemmän; jopa yli gramma litraan.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
KaarinN
Junior Member
Junior Member
Viestit: 87
Liittynyt: 15:00, 16.07.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja KaarinN »

Eli nyt sitten uskon ja oletan, että sitä sinne liukenee, vaikka mitään ei näyttäisi tapahtuvan. Ainoastaan tämä reunan ali pulpahdus joskus. Otan kohta kun ehdin PH:n jotta näen onko siellä suunnalla mitään liikahdusta tapahtunut.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Eräs helppo tapa todeta että hiilidioksidia liukenee tehokkaasti veteen, on panna pohjalle hohkakivi (ilmastinkivi) ja johtaa hiilidioksidi letkulla siihen. Pintaan nousevat kuplat penenevät kooltaan ja niiden vauhti hidastuu sen mukaan.
Jos johdetaan ilmaa, niin kuplien koko kasvaa ja vauhti kiihtyy niiden noustessa. Syynä hiilidioksidikuplissa liukeneminen ja ilmakuplissa veden paineen pieneneminen, kun kupla nousee. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
KaarinN
Junior Member
Junior Member
Viestit: 87
Liittynyt: 15:00, 16.07.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja KaarinN »

Mielenkiintoista! Pitääkin kokeilla. En ole ilmapumpun kanssa tullut tuohonkaan kiinnittäneeksi huomiota. Perhe pitää jo tuon hiilaripullonkin kanssa enemmän tai vähemmän höyrähtäneenä että tästä on hyvä jatkaa kokeita 8-)
diff
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 16:45, 15.02.2007
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja diff »

Mulla menee kohta hermo hiilarilevittimien kanssa :P . Ekalla kerralla sain lahjakkaasti litkun nousemaan akvaarioon, nyt systeemi on toista kertaa käytössä, mutten saa kiljualitkua käymään.

Pullo on 0,5l kun ei isompaa löydy. Siellä on vettä, sokeria ja hiivaa. Olen yrittänyt tässä illan aikana lämmittää pulloa pistämällä sen kuppiin jossa kuumaa vettä, mutta ei. Kuplista ei ole tietoakaan. Täytynee siirtyä johonkin helpompaan menetelmään hiilarin saamiseksi.
kami82
Senior Member
Senior Member
Viestit: 670
Liittynyt: 13:02, 12.12.2006
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kami82 »

No juu tuolla puolen litran pullolla saat taatusti ne akvaarioosi! itsellä käynyt pari viikkoa Sotku jossa on lämmintä vettä 3 dl, reilu desi sokeria ja teelusikallinen kuivahiivaa. Toiseen pulloon laitoin vahingossa liikaa hiivaa ja se kuohu mielettömästi, sen jälkeen kävi pari päivää liian lujaa!
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Liivatteella saa käymistä hidastettua. Lämpötilasta se kiinni on, tarvitaanko liivatetta vai ei.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
kami82
Senior Member
Senior Member
Viestit: 670
Liittynyt: 13:02, 12.12.2006
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kami82 »

jarvij kirjoitti:Liivatteella saa käymistä hidastettua. Lämpötilasta se kiinni on, tarvitaanko liivatetta vai ei.
Mä en kerta kaikkiaan saanut liivatekiljua käymään, yritin lämmitellä sitä moneen otteeseen. Meillä on täällä aina kaikki räppänät auki, varmaan se saattoi lopettaa käymisen. Keväämmällä kokeilen uudestaan.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Minulla on nyt vekkuli CO2-säätö. Ostin juuri kaupallisen kaasureaktorin ja aktiivilevittimen. Aivan liian tehoton nykyisellään tuohon 550-litraiseen, mutta koemielessä siis.

No, yöksi pitäisi rauhoittaa käymistä. Siis joko ajastimella tai muuttamalla aktiivilevitin passiiviseksi jne.

Nyt tulee se vekkuli säätö: Minulla on akvaarion päällä Arcadian T5- ja T8-loisteputket. Niiden kuristimet ja elektroniikkayksiköt ovat kaapissa akvaarion alapuolella, ja siellä lämpimässä on myös käymispullo. Yöksi ja valotauon ajaksi ajastin sammuttaa lamput. Seuraus: lämpötila kaapissa alenee, ja käyminen hidastuu.

Päivällä kuplia laskurissa oli 9 kpl/min. Siis todella vähän, mutta mittaanpa kuplamäärän aamulla ennen valojen syttymistä. [;)]

Pitää kyllä lisätä toinenkin käymispullo ja ehkä toinenkin aktiivilevitin.
En kuitenkaan ole ajatellut kaasupulloa ja ajastimella ohjattavaa magneettiventtiiliä. On siis taas kokeiluvaihe menossa. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
vuosaari78
Junior Member
Junior Member
Viestit: 229
Liittynyt: 23:04, 11.02.2007
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja vuosaari78 »

Nopea kysymys tähän ketjuun. Minulla on hiilarilevitys EHEIM sisäsuodattimen kautta. Otan letkut irti yöksi suodattimista. Vaikuttaako tämä jotenkin käymisprosessiin?Kannattaisiko mielummin ottaa suodatin pois päältä yöksi ja jättää letku kiinni. On kuitenkin ulkosuodatus myös altaissa?
500L + 250L + 160L +40L
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

vuosaari78 kirjoitti:Nopea kysymys tähän ketjuun. Minulla on hiilarilevitys EHEIM sisäsuodattimen kautta. Otan letkut irti yöksi suodattimista. Vaikuttaako tämä jotenkin käymisprosessiin?Kannattaisiko mielummin ottaa suodatin pois päältä yöksi ja jättää letku kiinni. On kuitenkin ulkosuodatus myös altaissa?
Samaa minäkin pähkäilen, ja sitä mietin että kun Eheim suodatin puhaltelee hiilarikuplia noinkin lähellä vedenpintaa, ehkä noin 10 cm päästä, niin ehtivätkö edes liueta tuolla matkalla?
Minulla olisi tuollainen uusi 20 cm ilmastinputki, joka on siis tarkoitettu ilmakuplien levitykseen "verhona" mahtaako sitä uskaltaa käyttää hiilarin levityksessä? Mahtaako mennä helposti tukkoon?
Onko joku kokeillut?
optimistx
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 18:40, 05.08.2007
Paikkakunta: Espoo. Varoituksia:1

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Jos hiilidioksidia johdetaan vaikkapa hiivaviljelmästä 'kaasukelloon' (esim. juomalasiin alassuin veden alle täynnä vettä), niin mitä kaasuja ja miten paljon siellä juomalasissa pitäisi olla?

Aluksi arvelisin olevan hiilidioksidia kaiken kaasun. Jos kaasun tulo lopetetaan ennen kuin lasi on täynnä, niin pitäisikö kaasun pikkuhiljaa kadota sieltä juomalasista, liueta veteen? Vai siirtyykö vedestä esim. happea ja typpe sinne lasiin ja jos siirtyy, millä vauhdilla? Paljonko lasissa olisi loppujen lopuksi mitäkin kaasua?


Jos 100 litran akvaarioon liuottaa kellosta hiilidioksikaasua vaikkapa 5 mg/l, niin se tekisi 500 mg/ kaasua.(=puoli grammaa) Jos normaali-ilmanpaineessa hiilidioksidikaasun paino olisi ilman painon luokkaa, 1,23 g/litra (todellisuudessa se lienee hieman enempi) , niin tuohan tarkoittaisi, että lasista olisi liuennut veteen noin 4 desilitraa kaasua.

Ekös tämmöinen 'sukelluskellosta' kaasun liuottaminen veteen ole ziljoona kertaa tehokkaampaa kuin kaasun tuhlaaminen kuplina taivaan tuuliin? Vai mikähän tässä teoreettisessa kuvitelmassa mättää?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”