Monnit ja monniset samassa altaassa

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pikkupoika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 14:25, 27.05.2002
Paikkakunta: Tampere

Monnit ja monniset samassa altaassa

Viesti Kirjoittaja pikkupoika »

Edellisen kerran kun kyselin hölmöjä, ei vastauksia herunut, mutta koitetaan hieman yksilöidymmin...
Elikkä vesi pH 6,5-7,5, pehmeää. Pohjalla elelee jo monnisia ja niitä lisää tulee, muuten tetroja ja niitäkin toinen parvi lisää..kai..

Sopiiko maatiaismonnit ja corydorakset samaan altaaseen vai häiritsevätkö toisiaan?
Vinkkejä vaihtoehtoon levänsyöjiksi?
"minä en koskaan milloinkaan
tule lausuntoja antamaan
sillä niiden takaa
petollisuus soi"
-A.W.Yrjänä-
skare
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1784
Liittynyt: 13:26, 08.10.2001
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala / TAS

Viesti Kirjoittaja skare »

Kyllä ainakin mulla ovat partikset ja monniset menneet hyvin samassa altaassa. Tietty se riippuu vähän altaan koostakin.

Olitko Tampereelta? Mulla olisi muutama ylimääräinen partis, jotka voin lahjoittaa hyvään kotiin.
Kawai
Member
Member
Viestit: 275
Liittynyt: 14:24, 05.12.2001
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kawai »

Jep. Itsellänikin on pari partista ja suunnitelmissa on n 10 corydoraksen parvi, kunhan sopiva sattuu eteen. Ja sattuu taskussa olemaan kilisevää/kahisevaa. [;)]

Ja siihen vielä kenties leväbarbeja muutama, jos altaaseen mahtuu. Ne olis semmosia "perus"levänsyöjiä.

-K-
"Paikallisia sadekuuroja... ja v***t!!" - Nooa, 4341 eKr
pikkupoika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 14:25, 27.05.2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pikkupoika »

Kawai kirjoitti: Ja siihen vielä kenties leväbarbeja muutama, jos altaaseen mahtuu. Ne olis semmosia "perus"levänsyöjiä.

-K-
Kuinkas nuo leväbarbit "istuu" rauhallisempien eläjien joukkoon? Olen antanut itseni ymmärtää että ovat aikasteen vilkkaita eläviä, käyvätkö väkivaltaisiksi? Allas on 140l, pituutta metri, joten hieman uintitilaa on.
"minä en koskaan milloinkaan
tule lausuntoja antamaan
sillä niiden takaa
petollisuus soi"
-A.W.Yrjänä-
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Ehkä ei niitä leviksiä kuitenkaan. Mokomat silakat sopivat vasta yli 200 litraisiin purkkeihin ja siinäkin tilaa on vielä varsin naftisti.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
pikkupoika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 14:25, 27.05.2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pikkupoika »

skare kirjoitti:Kyllä ainakin mulla ovat partikset ja monniset menneet hyvin samassa altaassa. Tietty se riippuu vähän altaan koostakin.

Olitko Tampereelta? Mulla olisi muutama ylimääräinen partis, jotka voin lahjoittaa hyvään kotiin.
Meinaa palaa hihat, kun kerran saa viestin kirjoitettua niin taas pyytää kirjautumaan ja juttu bittiavaruudessa...

Siispä, ainahan kelpaa jos saa halavalla.. [;)]

Ei vaan, kuinka monta pohjakalaa tuollaiseen 140l astiaan kärsii tunkea? Nyt on 1 partis ja 2 kpl kirjomonnisia, monnisia tulee pikimmiten 4-6 kpl lisää.
"minä en koskaan milloinkaan
tule lausuntoja antamaan
sillä niiden takaa
petollisuus soi"
-A.W.Yrjänä-
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 1010
Liittynyt: 15:24, 19.06.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pehis »

pikkupoika kirjoitti:Meinaa palaa hihat, kun kerran saa viestin kirjoitettua niin taas pyytää kirjautumaan ja juttu bittiavaruudessa...
Pistä kirjautuessasi ruksi kohtaan 'Kirjaa minut aina sisään automaattisesti', niin kirjautumisesi ei kerkeä vanhentumaan viestin kirjoituksen aikana.
ple
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 16:42, 23.02.2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ple »

Ei täälläkään yhteiselossa ole enää ongelmia, kun hiukan sisusti pohjaa uudelleen. Partis tykkäsi perustaa pesäkolon ahtaaseen väliin sivulasia vasten nojallaan olevan kiven alle. Pariin otteeseen muutama täplämonninen päätti oikaista ruoanetsintämatkallaan kolon läpi ja siinä oli syntyä ruumiita, kun monninen juuttui kiinni ahtaaseen rakoon. Tuloksena oli lievästi rispaantuneita selkäeviä ja pyrstöjä. Huomattuani tuon "monnisloukun" siirsin kiven ja ongelma ainakin tältä osin poistui. Eipä tuotakaan ongelmaa tullut etukäteen ajatelleeksi.
pikkupoika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 14:25, 27.05.2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pikkupoika »

skare kirjoitti:Kyllä ainakin mulla ovat partikset ja monniset menneet hyvin samassa altaassa. Tietty se riippuu vähän altaan koostakin.
Niin, kysymys uudelleen.. montako partista + monnista tuommoiseen 100x35cm pohjalle menee??

skare kirjoitti:Olitko Tampereelta? Mulla olisi muutama ylimääräinen partis, jotka voin lahjoittaa hyvään kotiin.
Katoppa skare sähköpostis..
"minä en koskaan milloinkaan
tule lausuntoja antamaan
sillä niiden takaa
petollisuus soi"
-A.W.Yrjänä-
Kheira
Member
Member
Viestit: 400
Liittynyt: 15:21, 04.10.2001
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Kheira »

Mulla eivät monniset/partis (maatiais) yhdistelmät olleet toimivia. Seurauksena monnisen jahtausta. Ennen kuin ymmärsin että se voi olla kuolemaksi, oli jo myöhäistä. Eipä ole partiksia ollut sen jälkeen.
Lettu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 64
Liittynyt: 12:53, 16.08.2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Lettu »

Meillä taas monniset ja partikset ruokailevat rinta rinnan, eikä minkäänlaisia ongelmia ole ollut :D
pikkupoika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 14:25, 27.05.2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pikkupoika »

No niin, nyt tapaus siirtyi empiirisen tutkimuksen puolelle. "Skarelta" sain eilen heidän kaksi partistaan, ja kyllä akvaariossa hiekka pöllysi kun taisivat luolat ja kolot olla heille mukamas liian matalia...

Monnisraukat näyttivät olevan hätää kärsimässä kun omat suojapaikat vallattiin. Mutta uskon että yhteiselo tuosta järjestyy kun saan vielä tuon autossa odottavan kookospähkinän sinne lisäavuksi.
"minä en koskaan milloinkaan
tule lausuntoja antamaan
sillä niiden takaa
petollisuus soi"
-A.W.Yrjänä-
ilona
Junior Member
Junior Member
Viestit: 119
Liittynyt: 11:58, 04.02.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ilona »

Lettu kirjoitti:Meillä taas monniset ja partikset ruokailevat rinta rinnan, eikä minkäänlaisia ongelmia ole ollut :D

Samoin mun akvassani.

Mul on 4 naaraspartista (+joitaki poikasia) ja
6 täplämonnista
Lapsi + 180l +63l http://anoliv.webs.com/ http://picasaweb.google.com/anoliv
~~Vaikka jotkut kivittävät eläimiä huvikseen, eivät eläimet kuole huvikseen vaan tosissaan.~~
Lettu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 64
Liittynyt: 12:53, 16.08.2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Lettu »

Uros ja naaras löytyy.

Ei tosiaan ole ollut minkäänlaisia ongelmia monnisten kanssa. Tosin nämä nimenomaiset monniset joutuivat elämään jonkin aikaa seeprakirjoahventen kanssa. Eivät saaneet kuonoon edes niiltä. Ovatkohan perimältään 'epämonnisia'?
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

100 litraisessa partikset hätyyttivät monnisia vasta kun partavauvoja alkoi pullahdella. Tosin silloin tällöin, joskus ruokailuaikoina partikset katsoivat voivansa omia kaikki tabletit ja silloin pöllysi pohja-aines.
200 litraisessa nykyään pohjalla asustava partis ja yksinäinen monninen ruokailevat rinta rinnan ja elävät sulassa sovussa, mutta edesmennyt pleko telottui partiksen käsittelyssä stressikuolemaan asti.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
pikkupoika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 14:25, 27.05.2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pikkupoika »

Juuh.. Kuukauden päivät on nyt partikset ja monniset yhdessä peuhanneet eikä alun luolavaltausten jälkeen ole mitään ongelmia ollut.
On aika veikeän näköistä kun partis köllöttelee seljällään kiviluolan katossa ja monniset uiskentelee alta niin että selkäevä huitelee partiksen kieltämättä pitkiä "partakarvoja".

Ruokailussakaan ei ole ongelmia, partis rouskuttelee nappia tahi räkmixin palaa ja monniset on ringissä ympärillä syömässä sitä mitä ympäristöön leviää.
"minä en koskaan milloinkaan
tule lausuntoja antamaan
sillä niiden takaa
petollisuus soi"
-A.W.Yrjänä-
ilona
Junior Member
Junior Member
Viestit: 119
Liittynyt: 11:58, 04.02.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ilona »

pikkupoika kirjoitti:kuinka monta pohjakalaa tuollaiseen 140l astiaan kärsii tunkea? Nyt on 1 partis ja 2 kpl kirjomonnisia, monnisia tulee pikimmiten 4-6 kpl lisää.
Niin tähän minäkin kaipaisin vastausta... :?
Mulla on pohjapinta-ala 107*43 cm?
Lapsi + 180l +63l http://anoliv.webs.com/ http://picasaweb.google.com/anoliv
~~Vaikka jotkut kivittävät eläimiä huvikseen, eivät eläimet kuole huvikseen vaan tosissaan.~~
ontto
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 08:41, 05.10.2001

Viesti Kirjoittaja ontto »

Meillä oli yksi partamonni ja kuusi helmimonnista samassa. Kaikki ruokailivat pitkään rinta rinnan, kunnes yksi ilta totesin partiksen terroristiksi. Se ei päästänyt monnisia lähelekkään ruokintakulmaa, joten ei auttanut muuta kuin ottaa hirviö ylös :( .
"Kansakunnan sivistystä ei mitata sillä, miten se kohtelee vertaisiaan, vaan miten se kohtelee heikoimpiaan."
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Pitäisikö monnisten sitten piilotella koloissa? Oma korumonnisparini pyyhältää aina ympäri allasta, en ole vielä hoksannut mitään piiloutumista... Ovatko ne sitten jotain "epänormaaleja"?
Hyvin tulevat toimeen kahden koiraspartiksen ja muiden plekojen kanssa. Ne ilmeisesti kerkiävät syömään jo ennen kuin hitaanpuoleiset partikset huomaavat että ruokaakin on tarjolla... :mrgreen:
sahe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 01:57, 13.05.2002
Paikkakunta: Turku, TAY

Partis + monniset

Viesti Kirjoittaja sahe »

Meillä 200 litraisessa on urospartis ja corydoraksia on jotain 30 kpl, koska lisääntyneet itsekseen. Altaan pohja on 110x50 ja korkeus 40, matala allas ihanteellinen coryjen happihyppelyille, vaikka korkealle pääsevätkin. Homma mennee ihan hyvin, kun vaihtaa puhdasta vettä n. 1,5 viikon välein.

Partis löytänyt oman kolonsa kivien alta. Huolehdittu myös useista muista piilopaikoista juurakoilla ym. "kolosomisteilla". Jos jotain valtataistelua ilmenee, coryt taitavat väistämis-piiloutumistekniikan.

Ottaisin ainakin 10 corya 140 litraiseen. Luku perustuu vain mutuun ei välttämättä tietopohjaan. Parvi pohjan yläpuolella luo turvallisuutta myös pohjan tilanteelle. Saatikka viidakkomainen kasvillisuus.
Ikuisuus on aina läsnä. Elämme sitä nyt. -C. Gilman
aku
Member
Member
Viestit: 291
Liittynyt: 16:56, 18.10.2001
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja aku »

Meillä monniset (5 kupari 3 täplämonnista) elelevät ihan sovussa 180 litraisessa partisten kanssa. Monniset pyyhältelevät partiksien päältä eikä partis edes kiinnitä huomiota niihin.

Tosin on olemassa myös luonnevikaisia partiksi jotka ajelevet kaikkea liikkuvaa takaa. [}:)]
Meitä on moneen junaan, mutta jotkut jäävät jo asemalle.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”