Kiekkojen ja pallokalojen yhteiselo

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

kantarelli
Member
Member
Viestit: 411
Liittynyt: 19:51, 27.07.2002
Paikkakunta: Espoo

Kiekkojen ja pallokalojen yhteiselo

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Sopivatko kimalaispallokalat (Colomesus Asellus) kiekkojen kanssa samaan altaaseen, mikäli ruokin kaloja runsaasti ja kierteisiä on reilusti saatavilla? Akvaario 530 litrainen, jossa on paljon kasveja. Kiekkoja 5 kpl ja pallokaloja 1 uros ja 2 naarasta, muuta kalastoa tulisi olemaan 15 kardinaalitetraa, 4 piikkisilmää, 10 täplämonnista, 2 partamonnista, 3-4 kääpiörihmakalaa (1 uros+2-3 naarasta) ja ehkä 6 kpl kongontetroja. Lämpö 28C vesi pehmeää ja hiukan hapanta.
Nica
Junior Member
Junior Member
Viestit: 182
Liittynyt: 20:41, 28.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nica »

Kierteiset taitavat olla liian kovaa ruokaa kääpiöpalloille. Postitorvikotilot kelpaavat hyvin, ainakin omilleni, eli kannattaa huolehtia siitä että niitä on saatavilla.
Nica

Pallokaloihin täysin hurahtanut.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2881
Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Kiekkojen ja pallokalojen yhteiselo

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

kanttarelli kirjoitti:Sopivatko kimalaispallokalat (Colomesus Asellus) kiekkojen kanssa samaan altaaseen, mikäli ruokin kaloja runsaasti ja kierteisiä on reilusti saatavilla? Akvaario 530 litrainen, jossa on paljon kasveja. Kiekkoja 5 kpl ja pallokaloja 1 uros ja 2 naarasta
Meilläkin kimalaispallojen sijoittaminen kiekkoaltaaseen ollut harkinnassa, mutta koska kiekkoaltaamme on toistaiseksi hieman ylikansoitettu emme ole vielä isommin asiaa pohtineet. Itse sanoisin että lähes kala kuin kala kestää tuon 28 astetta mukisematta, mikäli vain happea on tarpeeksi (poikkeuksia tietenkin on).

Mutta mistä tunnistat kimalaispallokalojen sukupuolet? Itse en ole löytänyt kimalaispallojen sukupuolieroista mitään tietoa netistä, en tosin ole kamalasti etsinytkään.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
kantarelli
Member
Member
Viestit: 411
Liittynyt: 19:51, 27.07.2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Onko akvaarioni ylikansoitettu tuolla kalastolla (..niin ja mainitsemieni lisäksi perhoskirjoahven pariskunta olisi tarkoitus hankkia, unohdin mainita äsken)? Taitaa sukupuolet jäädä arvoitukseksi sittenkin. Olin katsonut ensin kääpiöpallokalaa ja sen sukupuolien tunnistuksia, joka ilmeisesti onnistuu suhtkoht helposti.
alini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 150
Liittynyt: 21:47, 31.08.2003
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja alini »

Kerro ihmeessä miten yhteiselo sujuu jos päädyt kokeilemaan. Mulla ei tuo yhdistäminen ole tullut mieleenkään, mutta se olisi loistava ratkaisu meidän liian pienessä kämpässä.
kantarelli
Member
Member
Viestit: 411
Liittynyt: 19:51, 27.07.2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Päädyinkin sitten tilaamaan 6 kimalaispallokalaa ;) hintaa kun oli vain 7€/kpl. Saan ensi perjantaina mikäli nyt tukusta löytyy. Menevät ensin kyllä kunnolla karanteeniin ja sitten vasta kiekkoaltaaseen kun saan sen ison akvan :D
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Kimalaiset olis ollu parempi vaihtoehto koska ne on kilttejä kaikille kaloille ja ne saa syömään muutakin kuin surviaista. Ainakin kirjoahvenet ovat minn kokemukseni mukaan liian hyökkääviä syödessään, pallokaloille ei jää ruokaa ja ne väistelevät riehuvia ahvenia.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
kantarelli
Member
Member
Viestit: 411
Liittynyt: 19:51, 27.07.2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Kimalaisiahan minä juuri tilasinkin ja niistä alunperin tiedustelinkin :D. Kiekkokalat ovat kyllä todella rauhallisia...perhoskirjoahvenista en sitten tiedä ...kiitos kaikille vastanneille :)
JKatajisto
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 11:36, 21.08.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JKatajisto »

Hei, kokemukseni kimalaisista kiekkojen kanssa tulevat hieman kiertotietä, mutta varoituksen sana kuitenkin...

Reilu vuosi sitten ostimme akvaarion (530l), jonka mukana tuli mm. kaksi kovia kokenutta kiekkoa ja kolme kimalaispallokalaa. Omistajalla oli ollut kiekkoja useampi, mutta suurin osa niistä oli 'ilmaa selvää syytä' kuollut. Utelu paljasti, että kiekkokanta alkoi huveta kimalaispallojen tulon jälkeen (jotka oli hankittu ilmeisesti ilmeisesti kierteissarvikotiloista eroon pääsemiseksi, tosin huonolla menestyksellä). Vaikkei syy-seuraus-suhde ollutkaan käynyt edellisellä omistajalla mielessä, ilman sen kummenpaa kokemusta kummastakaan kalalajista omaten ensimmäinen ajatuksemme oli automaattisesti, että pallokalat olivat stressanneet kiekot näykkimällä niiden eviä. Kumpaisenkin vielä hengissä olleen kiekon evät olivat tyngät, mustareunaiset ja syödyn näköiset. Sen päivän, kun kalat meillä asuttivat samaa allasta näimme kimalaispallojen usein yrittävän näykkiä kiekkojen eviä. Pikku kimalaisten siirryttyä toiseen altaaseen kiekkojen tila selvästi parani, joskin toinen niistä ei enää selvinnyt paria viikkoa kauempaa (toinen elelee meillä edelleen ja näyttelee nykyään pitkiä evänhuitaleitaan...)

Kuitenkin, kokemus on siis hieman epäsuoraa ja kalayksilöissä ja yhteisöissä on aina eroja, mutta kannattaa pitää asia mielessä.
Onnea kokeilulle!

T:Jonna
kantarelli
Member
Member
Viestit: 411
Liittynyt: 19:51, 27.07.2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Kiitos tiedosta!
Kimalaisten hankinta nyt ainakin lykkääntyi kuukaudella sillä ei ollut maahantuojalla saatavilla. Hankkiudun kyllä niistä pikimmiten eroon jos meillä ilmenee samoja ongelmia...toivottavasti ei kuitenkaan jos ruokin oikein kunnolla kaikkia :)
Majqua
Senior Member
Senior Member
Viestit: 937
Liittynyt: 00:01, 06.08.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Majqua »

Pakko kysyä, mistä saa kimalaispallokaloja 7 euro/kpl? Mitä kautta?
kantarelli
Member
Member
Viestit: 411
Liittynyt: 19:51, 27.07.2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Porvoon Nelitassusta minulle sanoivat sen hinnaksi :)

(edit:+s) ;)
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Viesti Kirjoittaja Misu »

Minä en tiedä mistään pallokaloista mitään, enkä ole mikään kiekkoasiantuntijakaan koska kiekkosia meillä on ollut vasta vajaat 4 kk. Mutta sen verran olen oppinut, että kiekko on niin rauhallinen ja jotenkin "tasainen" kala, että sen eviä näykkivät tai muuten sitä ahdistelevat kalat ovat varmasti suuri stressi. Luulisin, ettei pelkkä kunnollinen ruokkiminen estä kimalaispallojen kiekon evien näykkimistä. Ison kalan isot evät voi sinällään houkutella kiusaamaan. Itse en uskaltaisi ajatellakaan omaan kiekkoaltaaseeni kardinaalitetrojen lisäksi muuta (kuin kolme hyvin käyttäytyvää leväbarbiani). :)
kantarelli
Member
Member
Viestit: 411
Liittynyt: 19:51, 27.07.2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Nyt on uusi allas käynnissä ja siellä ne kiekot porskuttelee. Kimalaisia en sinne vielä ole tohtinut laittaa. Toisaalta kotilokantakin on niin heikolla mallilla, ettei palloja siellä välttämättä tarvita. Minulla oli karanteeniakvaariossa samaan aikaan kääpiörihmakaloja ja perhosia ja ne saivat ainakin ihan kunnolla moksua kimalaisilta. Toisaalta allas oli hyvin pieni. Onneksi kuitenkin kaikki jäivät henkiin :). Aika petoja nämä pallokalat kieltämättä :D. Stressiä en haluaisi kiekoille aiheuttaa..odotan nyt sen verran, että kiekot toipuneet muuton stresseistä ja kierteisiä liikaa ja sitten vasta siirrän tapporyhmän aavoille vesille :)
ässä
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 13:49, 01.09.2004
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ässä »

Anteeksi nyt tämä tosi tyhmä kysymys, mutta mistäköhän olen saanut päähäni täysin hillittömän ajatuksen, että (mukamas?) kaikki pallokalat vaatisivat hippasen suolaa akvaarioveteen?

Ja by the way, ainakin yhdet tietämäni pallokalat haukkailivat myös mustamollien evistä niin että hampaanjäljet erottuivat "kivana" pitsireunuksena..


salla.

(siirtäkää tämä oikeaan osastoon jos tuli heitettyä kysymys väärän otsikon alle)
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2881
Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

ässä kirjoitti:Anteeksi nyt tämä tosi tyhmä kysymys, mutta mistäköhän olen saanut päähäni täysin hillittömän ajatuksen, että (mukamas?) kaikki pallokalat vaatisivat hippasen suolaa akvaarioveteen?
En voi aavistaa mistä olet saanut moisen väärän tiedon päähäsi, olisiko akvaariokauppiaaltasi?
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
alini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 150
Liittynyt: 21:47, 31.08.2003
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja alini »

On olemassa niin makean, murto, kuin suolaisen vedenkin palloja. Kimalaiset elävät ihan makeassa.
kantarelli
Member
Member
Viestit: 411
Liittynyt: 19:51, 27.07.2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Ymmärtääkseni ainakin nämä kimalaispallokalat ovat ihan makeanveden kaloja. Pallokaloja on vaikka mihin lähtöön..on meri, murtovesi ja makeanveden palloja. Minun palloseni eivät ainakaan näytä pahastuvan yhtään tuosta vedestä vaikkei olekaan suolaa. Olen siis lähestulkoon varma tästä..korjatkoot joku jos olen väärässä.

------------------

hupsista..ai vastauksia sateli jo ;) olin yhä ekalla sivulla vaikka piti olla jo tokalla :D
kantarelli
Member
Member
Viestit: 411
Liittynyt: 19:51, 27.07.2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Nyt kiekot ja pallot ovat samassa pytyssä. Eilen illalla laitoin. Hyvin näyttää toimivan. Ei tähän mennessä mitään evien nyppimistä keneltäkään osapuolelta. Kiekkoja 3 (kahdesta tuli kutupari ja siirsin muualle) ja palloja 6. Muita kaloja akvassa: 2x perhoskirjoahven, 7x täplämonninen, 1x kääpiörihmakala ja 14x kardinaalitetra.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

kanttarelli kirjoitti:Kiekkoja 3 (kahdesta tuli kutupari ja siirsin muualle) ja palloja 6. Muita kaloja akvassa: 2x perhoskirjoahven, 7x täplämonninen, 1x kääpiörihmakala ja 14x kardinaalitetra.
Täytyy vaan kysäistä että mitä kummaa tuo kääpiörihnma tuolla tekee? Tuleeko toimeen ahventen kanssa?

*Aina kuvitellut rihmojen+ahventen olevan ou-nou [;)] *
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
kantarelli
Member
Member
Viestit: 411
Liittynyt: 19:51, 27.07.2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Vai että sellaista! En tiennytkään. Miksi ei muka voisi pitää samassa? Kiekkokalakirjassa "Discus Fish; A Complete Pet Owner's Manual" (kirjoittaja Thomas A. Giovanetti) sivulla 58 kiekoille ehdotetaan seuraksi kyseisiä rihmoja. En ole huomannut mitään ongelmia ahventen kanssa, mutta tykkää kiusata coryjani :(.
kantarelli
Member
Member
Viestit: 411
Liittynyt: 19:51, 27.07.2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Kiekkojen kanssa ei kyllä mitään ongelmia, mutta pikku possut syövät ihan innoissaan coryjen eviä! Saavat kyllä lähtöpassit :)
alini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 150
Liittynyt: 21:47, 31.08.2003
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja alini »

Mulla olisi nyt samantapainen siirto pakosti edessä, tai muuten joudun luopumaan palloistani. Meillä ovat eläneet elämänsä monnisten seurana, joten siitä ei pitäisi tulla ongelmaa.
Mutta miten pallot pärjäsivät esim ruokinta aikana ahneille kiekoille? Pelkäsivätkö ne isoja kiekkoja muuten?
Entäs korkea veden lämpö, osaatko yhtään sanoa oliko sillä jotain vaikutusta?
kantarelli
Member
Member
Viestit: 411
Liittynyt: 19:51, 27.07.2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Kyllä pärjäävät oikein hyvin ruoka-aikana. Tosin omat kiekkoni ovat aika ujoa sakkia ja jäävät ehkä vähän vähemmälle ruokinnalle pallojen päästessä samoille apajille. Pallot ovat pari kertaa uhitelleet kiekoille, mutta eivät sitten ole uskaltaneet tehdä mitään (lähinnä nappaista evästä palaa pois). En sitten osaa sanoa tarkemmin pelkäävätkö ne vai ei...minun palloseni näyttäisivät olevan uskaliasta sakkia :). Lämpötilan nostolla en huomannut muuta vaikutusta, kun sen, että värit tulivat selvemmiksi (en edes ole varma johtuiko lämpötilan nostosta vai mistä tämä ilmiö).

Harmillista, että minulla tuli monnisten kanssa ongelmia. Olisin muuten voinut pitää palloset. Ovat niin ihania :).
alini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 150
Liittynyt: 21:47, 31.08.2003
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja alini »

Kiitos kanttarelli vastauksesta. Hieman yli kuukauden päästä on siis minun vuoroni yrittää :roll: Toivottavasti menisi hyvin!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”