Merivesiakvaarion perustaminen

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viestit: 593
Liittynyt: 18:58, 21.03.2002
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Re: Merivesiakvaarion perustaminen

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

proto kirjoitti:Mm. ylivuoto ja ala-allas kannattaa mielestäni ehdottomasti tehdä tai ainakin mahdollistaa se vaikka aluksi ei luulisi tarvitsevansakkaan niitä. Joskus joku totesi että eka merivesipytty menee harjoittelun piikkiin ja nyt huomaan tuon toteamuksen pitävän hyvin paikkaansa.
Totta horiset, ala-allas olis hyvä olla jo nanossakin. Tasaisi mukavasti vuorokautista ph:n heittelyä. Ja muutenkin harrastuksessa haluaisi päästä eteenpäin. Itsellänikin allas ollut vuoden pystyssä ja kun ei altaan sisällä enää paljoa pysty tekemään, olisi kiva refun kanssa kokeilla. Ei se mahdotonta ole mutta helpompaa jos sen olisi tehnyt heti.

Ensimmäinen allas menee tosiaankin harjoitellessa ja siksi en ole yhtään katunut nykyistä kokoonpanoa, päin vastoin. Valitettavasti nykyiseen asuntoon ei niin paljoa isompaa mahdu että nyt näkisin järkeväksi päivittää. Mutta eihän sitä koskaan huomisesta tiedä.... :mrgreen:
d78
Junior Member
Junior Member
Viestit: 209
Liittynyt: 19:32, 28.02.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja d78 »

Säikeen alussa pohdittiin kovasti erilaisia vaahdottimia ja niiden riittävyyksiä 200l altaaseen. Onko niihin tullut uutuuksia tai löydöksiä yli muiden?

Itsekin pohdin nanoa aiemmin ja ajattelin sitä tehdä satalitraisesta joka minulla jo oli. Nyt kuitenkin on joka suunnasta kuulutettu että tekniikka on käytännössä saman hintainen 100 tai 200l altailla. Nyt sitten myin sen "satkun" romuineen ja tilailen/haen 200 litraista kehyksetöntä + muita tarvikkeita. Saa siis tarjota [;)]
Therapy is expensive. Popping bubble plastic is cheap. You choose.
janhalo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 219
Liittynyt: 19:58, 03.11.2003
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janhalo »

Kamat tuli eilen perille ja täytyy todetä, että hienolta näyttää! Niin priimakamaa kuin olla ja voi. Ainoastaan yksi asia kiinnitti huomioni, 432 litraisessa ei ole pitkittäistukia yläreunassa. Niitä 4-5 cm lasi soiroja. Ilmeisesti niitä ei tarvita 12mm lasista rakennetussa altaassa(?!)

Nyt kun tämä ensimmäisen altaani varsinainen rakentelu alkaa, joutunen kyselemään täällä muutamia asioita...
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

janhalo kirjoitti: Niitä 4-5 cm lasi soiroja. Ilmeisesti niitä ei tarvita 12mm lasista rakennetussa altaassa(?!)
Todennäköisesti ei tarvitse, mutta kannattaa silti koetäytön aikana mittailla mittanauhalla rupeaako pullistelemaan.

Miten tuollainen allas muuten oli pakattu, kun se toimitettiin sinulle?
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
janhalo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 219
Liittynyt: 19:58, 03.11.2003
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janhalo »

Tuli FIN- lavalla pystyssä toisen altaan kanssa. Ensin paksut muotoon lämmitetyt muovit, sitten pirusti pahvia ja päällä vielä elmukelmut. Koko paketti niin täynnä "Fragile" ja "Glasware" tarroja, ettei meinannut pahvi alta näkyä.

Täällä mietiskellään, kuinka päin läpivienti kannattaa tuohon asennella. Toisessa päässä jengat ja toisessa siloputki. Jos laitan jengat alas, voisin liimata durson kaikki palat yhteen ja avaaminen hoituisi alta kiertämällä. Toisaalta, jos putket alla on liimailtu kiinni, ei tuo kiertäminen ole liian helppoa, ellei halua kiertää koko putkistoa... hmmm... [:I] Jättämällä jengat ylös, voisin liimata koko alaputkiston kasaan, mutta durson mutka pitäisi jättää irroitettavaksi, jotta kiertäminen onnistuisi...
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Itse tein virheen kun laitoin jengan alas, silloin kun tuli altaan myynti eteen niin oli pakko sahata alhaalta putki poikki että sain altaan jalustanpäältä pois, jos jengan olisin jättänyt kaatokulman sisälle eli ylös niin semmoista ei olisi tapahtunut.(kaatokulman sisällä toki täytyy jättää jostakin liitoksesta liima pois,suosittelen siitä alhaalta missä läpivienti on niin voi aina nostaa putken pois kaatokulmasta mahdollista puhdistusta varten ja altaan siirto onnistuu rikkomatta putkia)
Viimeksi muokannut rambi, 10:45, 31.03.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
janhalo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 219
Liittynyt: 19:58, 03.11.2003
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janhalo »

Kiitos Rambi! Taas kerran :D
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

rambi kirjoitti:Itse tein virheen kun laitoin jengan alas, silloin kun tuli altaan myynti eteen niin oli pakko sahata alhaalta putki poikki että sain altaan jalustanpäältä pois, jos jengan olisin jättänyt kaatokulman sisälle eli ylös niin semmoista ei olisi tapahtunut.
Tämän ongelman voi ratkaista helposti hankkimalla kierreliitoksen jonka ruuvaa kiinni läpiviennin jenga-osaan. Itse olen näin toteuttanut putkiston, lisänä vielä parissa kohtaa kaapin sisällä olevassa putkistossa yhdistäjiä joiden avulla koko putkiston purkaminen on helppoa.

Dursoa ei minun mielestä kannata lainkaan liimata kiinni läpivientiin, vaan sen voi pelkästään "törkätä" läpivientiin kiinni. Näin sen irroittaminen tarvittaessa on helppoa ja vaivatonta.

Kuva
Kuva kierreyhdistäjästä jonka avulla saa näppärästi purettua putkiston tarvittaessa

Henkilökohtaisesti en pistäisi läpivientiä "väärinpäin" kiinni (kierre ylös), kun kerran se ei siihen ole suunniteltu. Painehan tulee ylhäältä ja paine+kierre ei ole hyvä idea, kauluspuoli on kuitenkin tarkoitettu pistettäväksi painepuolelle.
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

Ottamatta kantaa kumminpäin noi laittaa (itse olen tsekannut niin päin, että se puoli jossa on enemmän kaulusta, tulee purkin puolelle), olen tunkenut silikonia tohon saumaan. Meinaan vaan, että ainakaan noi etolan systeemit eivät taida kovin hyvin sellaisinaan pitää vettä.

Ja tossa kuvassa oleva vekotin taitaa olla niitä, missä on metallia vahvistuksena. 2 ongelmaa mitkä silikoni ratkaisee, 1 se saattaa syöpyä, 2 tollaista metallista ei varmaan kannata kovin tiukalle puristaa lasia vasten.

Mutta, noita läpivientejä on niin montaa erilaista, että tarttis nähdä millaiset osat on, että vois oman mielipiteensä sanoa.

---------------------

.. tarkennampa tähän vielä, kun tuossa kelattiin näitä ylös/alas mutteri/kierre juttuja.. :)

Siis, oma suositukseni on, että mutteri _jää_ altaan pohjan alapuolelle. Ja sitten se kierre osa sujautetaan yläkautta läpi :)

Siihen suuntaan virtaus toimii fiksuiten.

Ja, edelleen laittaisin vähän silikonia väliin. Ei liikaa, ettei vaan pääse sinne putken sisälle. Tarpeen tullen sen saa ihan helposti käännettyä auki.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Kuva kertoo enemmän kuin 1000 sanaa (sanotaan), joten:

Kuva

Järjestys siis (ylhäältä alas, oikealta vasempaan)
Meno-puoli
1. durso, 32mm putkea (ei näy kuvassa)
2. läpivienti, 32/40 x 1 1/4" (kierre alaspäin, kaulus kaatokulman puolella) *Kuva 2
3. SK jatkosmuhvi 32/40 x 1 1/4" (kierretty läpiviennin kierteeseen, läpiviennin mutterin jälkeen) *Kuva 3
4. 32mm putkea
5. 32mm pallo-venttiili
6. 32mm putkea
7. sumppu (ei näy kuvassa)

Tulo-puoli
1. OR2500 (ei näy kuvassa)
2. SK jatkosmuhvi 3/4" (kiinnitetty pumppuun) *Kuva 4
3. 25mm putkea (ei näy kuvassa)
4. 25mm yhdistäjä (ei näy kuvassa) *Kuva 5
5. 25mm putkea
6. 25mm yhdistäjä
7. 25mm putkea
8. SK jatkosmuhvi 25/32 x 1" *Kuva 3
9. läpivienti 25/32 x 1" *Kuva 2
10. paluputkisto altaaseen...

Jos tuosta nyt jotain selkoa saa...

Kuva 2
Kuva

Kuva 3
Kuva

Kuva 4
Kuva

Kuva 5
Kuva
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Viestit: 1133
Liittynyt: 11:54, 07.02.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Inia »

Millainen pumppu sinulla Sam on tuossa systeemissäsi? Eli kuinka monta litraa tunnissa se pumppaa takaisin ylä-altaaseen?

----------------------

Taisipa tilapäinen sokeus iskeä :roll: Eli Ocean Runner 2500 ilmeisesti. :mrgreen:
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Inia kirjoitti:Taisipa tilapäinen sokeus iskeä :roll: Eli Ocean Runner 2500 ilmeisesti. :mrgreen:
Nimenomaan Ocean Runner 2500 :) Pumppaa ylä-altaaseen about 1700l/h (2500l/h - nostokorkeus)
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
janhalo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 219
Liittynyt: 19:58, 03.11.2003
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janhalo »

Juustiinsa joo.. Vai tällasia nää on nää RO-laitteet. Housut märkänä ja känsä kämmenessä!

Täällä virittelen vettä pänistereihin pystytystä varten tarkoitukseen hankkimallani Travel LPD230 RO-vempeleellä. Muuten jees, mutta vettä tulee kaikkialta muualta, paitsi mustasta ja sinisestä letkusta. :cry: "Membranin" päästä sihisee suihkuna. Täytyy koittaa valmistajan kotisivuilta kattoa kuuluuko siellä olla millaisen tiivisteen kun en ainakaan käsivoimin saa kierrettyä tarpeeksi tiukalle jotta pitäisi vettä... Se hattukin on 10cm halkaisijaltaan, joten ei pääsisi kiinni millään leuoilla, vaikka haluaisi. Muovia kun on, en viitsi ruveta käyttämään miehisiä työkaluja ja "tieteellisiä menetelmiä..."

Kyllä mä sitten odotan sitä työvaihetta, jonka jälkeen voi korkata oluen ja todeta, että kävipäs helposti!

[jatkaa yrittämistä]
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

Siis, tuleeko vesi läpi sieltä pesukoneliitännästä?

Mulla oli sama vika. Mukana tuleva tiiviste on pikkusen suolesta. Pesukoneenletkun tiivisteellä toimii ihan ok.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
janhalo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 219
Liittynyt: 19:58, 03.11.2003
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janhalo »

Se pesukoneliitin pitää ihan hyvin. Vesi kulkee kahden pienemmän filtterin läpi membran- osioon. Itse membran vuotaa hatusta. Tarkemmin katsoessani en löytänyt sieltä tiivistettä lainkaan! Ei ihme että tirskuu. Vetäisin kokeeksi muutaman kiepin putkimiehen hamppua kierteeseen ja pitää suht hyvin, täytyy huomenissa etsiä sopiva kumitiiviste.

Mukana ei tullut minkään valtakunnan ohjeita. Oletan sisnisestä letkusta tulevan puhtaan veden ja mustasta "jätteen." Onko Silakka näin?

Mustasta tulee vettä noin kaksinkertaisesti siniseen verrattuna. Hörppäsin kokeeksi kummastakin: Mustasta tuleva täysin mautonta, sinisestä tuleva maistuu ihan kumilta?? Et viittis kokeeksi hörpätä omasta laitteestasi ja kertoa miltä maistuu..? :D

janne
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

janhalo kirjoitti:Se pesukoneliitin pitää ihan hyvin. Vesi kulkee kahden pienemmän filtterin läpi membran- osioon. Itse membran vuotaa hatusta. Tarkemmin katsoessani en löytänyt sieltä tiivistettä lainkaan!
Tjoo.. mulla on siinä (kai) se paine mittari. Kulmapala oli alkujaan murtunut matkalla, ja vesi tuli (myös) siitä ulos. Lähettivät aika pikaisesti vaihto-osan.

Tossa vekottimessa letkut on niillä pikaliittimillä, kannattaa kattoa että ne on ok kiiinni.
janhalo kirjoitti: Mukana ei tullut minkään valtakunnan ohjeita. Oletan sisnisestä letkusta tulevan puhtaan veden ja mustasta "jätteen." Onko Silakka näin?
jep
janhalo kirjoitti: Mustasta tulee vettä noin kaksinkertaisesti siniseen verrattuna.
Joo, näin pitääkin
janhalo kirjoitti: Hörppäsin kokeeksi kummastakin: Mustasta tuleva täysin mautonta, sinisestä tuleva maistuu ihan kumilta?? Et viittis kokeeksi hörpätä omasta laitteestasi ja kertoa miltä maistuu..? :D
En nyt taida :)

Sanotaan näin, että sulle luultavasti se mustasta tuleva vesi on terveellisempää :) Juo tarpeeksi siitä sinisestä, niin parhassa tapauksessa solut hajoaa ...
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
janhalo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 219
Liittynyt: 19:58, 03.11.2003
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janhalo »

Silakka kirjoitti: Sanotaan näin, että sulle luultavasti se mustasta tuleva vesi on terveellisempää :) Juo tarpeeksi siitä sinisestä, niin parhassa tapauksessa solut hajoaa ...
Tuosta kuulisin mielelläni hiukan lisää... Toisen patruunan tehtävänä suodattaa pois "Taste&Odor". Elin siinä uskossa, että sininen vesi nimenomaan on hajutonta, mautonta, kristallinkirkasta vettä ja hyvää esim juomavedeksi. Ja akvaarioon. Onko todella niin, että se "kumivesi" on se käyttökelpoinen? [:I] Itse ajattelin ensin, että tiivisteen puuttumisen lisäksi sotkivat letkut asennettaessa, mutta virtausnopeuden perusteella oikein päin ovat. Mä en kertakaikkiaan viitsisi lähteä hakemaan jotain uusia mittareita tähänkin hommaan...

Kyllä mun solut ehtii tuhoutua johonkin ihan muuhun kuin RO-hukkaveteen...
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

janhalo kirjoitti: Tuosta kuulisin mielelläni hiukan lisää... Toisen patruunan tehtävänä suodattaa pois "Taste&Odor". Elin siinä uskossa, että sininen vesi nimenomaan on hajutonta, mautonta, kristallinkirkasta vettä ja hyvää esim juomavedeksi. Ja akvaarioon.
(tää on nyt mun käsitys asiasta.. joku korjatkoon.. :))

Se on se käänteisosmoosi-osuus joka tekee vedestä pikkasen kyseenalaista juotavaksi. Tai kai jotkut jenkit sitä juokin... ja tuloshan on meidän kaikkien nähtävissä :)

Siis ongelma on, että vedestä puuttuu (lähes kokonaan) suolat. Ja tämä ei ole kovin hyvä homma solujen tasapainon takia.

Usein joissain eksoottisimmissa lomakohteissa kehoitetaan olemaan juomatta vettä, joka yleensä on puhdistettu merivedestä. Tämä ei johdu siitä, etteikö vesi olisi puhdasta, vaan nimenomaan siitä ettei vedessä ole suoloja puhdistus prosessin jäljiltä.

Viime sukellusreissulla malediiveilla tuli just yksi suomalainen pariskunta vastaan jonka kanssa puhuttiin tästä. He olivat litkineet (muistaakseni) egyptissä huoletta hotellin vettä, mitään mahapöpöä tms ei tullut, mutta kuulema viikon jälkeen alkoi käsien lihakset kramppaamaan.
janhalo kirjoitti: Onko todella niin, että se "kumivesi" on se käyttökelpoinen? [:I] Itse ajattelin ensin, että tiivisteen puuttumisen lisäksi sotkivat letkut asennettaessa, mutta virtausnopeuden perusteella oikein päin ovat. Mä en kertakaikkiaan viitsisi lähteä hakemaan jotain uusia mittareita tähänkin hommaan...
Eiköhän se ole ihan oikein päin. Voin vaikka kokeilla muistaa kattoa himassa miten ne letkut mulla menee.
janhalo kirjoitti: Kyllä mun solut ehtii tuhoutua johonkin ihan muuhun kuin RO-hukkaveteen...
:mrgreen:
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
elpuri
Member
Member
Viestit: 427
Liittynyt: 01:42, 09.09.2003
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja elpuri »

Silakka kirjoitti: Siis ongelma on, että vedestä puuttuu (lähes kokonaan) suolat. Ja tämä ei ole kovin hyvä homma solujen tasapainon takia.
Eikös se ole se deionisaatiovaihe, joka poistaa suolat (ionit)?
janhalo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 219
Liittynyt: 19:58, 03.11.2003
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janhalo »

Toi kumin haju/maku mua nyt eniten ihmetyttää. Maistuuko teidän muiden korvausvesi tosiaan kumilta?!
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

elpuri kirjoitti:
Silakka kirjoitti: Siis ongelma on, että vedestä puuttuu (lähes kokonaan) suolat. Ja tämä ei ole kovin hyvä homma solujen tasapainon takia.
Eikös se ole se deionisaatiovaihe, joka poistaa suolat (ionit)?
Voi olla, en tosiaan ole varma tästä..
janhalo kirjoitti:Toi kumin haju/maku mua nyt eniten ihmetyttää. Maistuuko teidän muiden korvausvesi tosiaan kumilta?!
jaa-a, ei nyt ole vieläkään tullut maistettua.. :)
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Viestit: 1128
Liittynyt: 14:40, 07.03.2002
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

Ei puhdas osmoosivesi maistu kumilta.

Ohjeissa sanotaan että ensimmäiset tunnit pitää lorottaa molemmat viemäriin.

Sitten vasta säilytetään.

Taas kouluesimerkki siitä kun ei saada käyttöohjeita mukaan eikä tuotteen käyttöopastusta.

Kyllä ne ohjeet pitää olla mukana vaikkakin tuote hankittu jostain sieltä...

Täällä oli sama juttu toisesta laitteesta vähän aikaa sitten...

Lieneekö tässä se meriakvaarion vaikeus?
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

RO-laite poistaa myös suolat suhteellisen tehokkaasti (nämä kotivempeleetkin yli 90 prosenttisesti).
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

RO vesikin voi maistua pahalle (erityisesti jos kalvo on uusi ja siitä liukenee makua), DI vesi, mikä on periaatteessa RO vettä puhtaampaa, maistuu ja haisee lähes poikkeuksetta pahalle, mitäs teet kun ihmisen haju ja makuaisti ovat niin herkkiä että jopa ihan olemattomat pitoisuudet pahalle haisevia ja maistuvia aineita havaitaan. :roll: Silti pahalle maistuvakin vesi voi olla paljon puhtaampaa kuin mauton. RO-tapauksessa uskon että maku katoaa kunhan kalvo huuhtoutuu kunnolla, tämä tietenkin siinä tapauksessa että vekotin on kytketty oikein päin. [;)]
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

ealex kirjoitti:RO vesikin voi maistua pahalle
Kato, löytyihän joku muu joka on maistanut :mrgreen:
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”