Merivesiakvaarion perustaminen

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Aamuhämärällä ja iltahämärällä uskoisin olevan asukeille merkitystä sillä, että esim. halidin sammumisen jälkeen ei tule silmänräpäyksessä pimeää.
Chromiksille ainakin tulee hieman enemmän aikaa mennä piiloon... Varmaan vähän vähemmän stressaavaa...

Muistaisin lukeneeni, että valojakson pituudella ei voi juurikaan kompensoida heikkoa valaistusta.Taitaa kyllä etenkin päteä heikkoon loisteputki valoon.

Ihan kun ihmiset ei osais ite webbailla, mutta artikkelin puolessavälissä on mukava graaffi valon jakautumisesta

http://www.reefcentral.com/vbulletin/sh ... adid=93134
Lentsu
Member
Member
Viestit: 263
Liittynyt: 16:54, 06.06.2002
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lentsu »

Se mikä tässä olisi mielenkiintoista tietää on miten paljon valoa korallit itseasiassa tarvitsevat. Varmaa on se että riutalla valoa on paljon paljon enemmän kuin standardi halogeenit puskevat mutta miten paljon vaaditaan valoa että koralli viihtyy? Olen ollut käsittävinäni että monet korallit väsäävät pigmenttiä suojautuaakseen liialta valolta.

Tuossa joku vuosi takaperin saatiin stanu berliini systeemissä n. 2 euron kolikon kokoinen montipora vuoden sisällä kasvamaan about 20 cm halkasijaltaan olevaksi "maljaksi" - 5 loisteputkella 125L altaassa - eli varmaankin ko. koralli sai tarpeeksi valoa vaikka oikeaan riuttaan verrattuna sitä oli mitättömästi.
Beati pauperes spiritu
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Lentsu kirjoitti:Se mikä tässä olisi mielenkiintoista tietää on miten paljon valoa korallit itseasiassa tarvitsevat. Varmaa on se että riutalla valoa on paljon paljon enemmän kuin standardi halogeenit puskevat mutta miten paljon vaaditaan valoa että koralli viihtyy?
Siksi annoinkin kommentin että minun koralleista suurin osa saa aivan liian vähän valoa viihtyäkseen kunnolla 100 l akvaariossa 150 W HQI lampum alla.
Lentsu kirjoitti:Olen ollut käsittävinäni että monet korallit väsäävät pigmenttiä suojautuaakseen liialta valolta
Jep, koko homman tarkoitus on saada korallit akvaariossamme näyttämään luonnollisen kauniilta [;)], eli kehittämään / säilyttämään luonnollista suojapigmenttiä.
Lentsu kirjoitti:Tuossa joku vuosi takaperin saatiin stanu berliini systeemissä n. 2 euron kolikon kokoinen montipora vuoden sisällä kasvamaan about 20 cm halkasijaltaan olevaksi "maljaksi" - 5 loisteputkella 125L altaassa - eli varmaankin ko. koralli sai tarpeeksi valoa vaikka oikeaan riuttaan verrattuna sitä oli mitättömästi.
Lyön vetoa että kyseinen montipora kasvoi paperinohueksi ja hauraaksi, kun taas luonnossa se olisi kivenkova. Korallin kasvuvauhti ei ole suorannainen merkki hyvinvoinnista. Myöskään korallin väritys tuskin voinut olla esim. purppura, korkeintaan vihertävä, todennäköisesti ruskehtava [;)]. Lisäksi ei pitäisi väheksyä loisteputkea, niiden alla korallit saavat valoa tasaisesti joka suunasta, kun taas metallihalidien alle muodostuu tyypillisesti teräviä varjoja.
Lentsu
Member
Member
Viestit: 263
Liittynyt: 16:54, 06.06.2002
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lentsu »

Edelleen, en väheksy voimakkaan valon tarvetta / hyödyllisyyttä, mutta pienemmälläkin valaisimella tulee loistavasti toimeen, kunhan osaa valita lajit altaaseen oikein ...
Beati pauperes spiritu
proto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 223
Liittynyt: 17:16, 18.02.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja proto »

Mille korkeudelle tuo 150 w valaisin kannattaisi altaan pinnasta asentaa? Allas on 80 x 50 x 50 cm ja valaisin tulee roikkumaan ketjuilla katosta.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Itselläni lamput roikkuu n. 30cm akvaarion yläpuolella. Käyttöohjeessa vaadittiin/suositeltiin tätä korkeutta minimissään. Jos kuumalle suojalasille roiskahtaa paljon vettä on hyvinkin mahdollista, että se hajoaa. Lisäksi toi 30cm tuntuu olevan mukava korkeus siinäkin mielessä, että mahtuu työskentelemään altaassa.

Roikkumissysteemissähän kannattaa olla sellainen systeemi, että lampun korkeutta voi säätää. (Esim. kun on vaihtanut polttimot, nostaa lampun vähän normaalia ylemmäs ja antaa elukoitten taas tottua tehokkaampaan valaistukseen)
proto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 223
Liittynyt: 17:16, 18.02.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja proto »

Sain merivesipöntön vihdoinkin toimintaan. Nyt altaassa (200 l valo 150w) on 20 kg käytettynä ostettua kiveä ja tarkoituksena olisi ostaa sitä uutena 5 kg lisää n. 2-3 viikon päästä. Osaatteko suositella kannattaisiko samalla ostaa jotain muuta altaan kehittymistä edistävää? Olen ajatellut turbo-kotiloita jos ne syövät levää, mutta uskaltaisiko ostaa jonkun levästä pitävän kalankin? Entä onko mitään muuta jota voisi suositella? Tiedän maltin olevan erityisen malttia tässä hommassa, mutta olisi kiva saada jotain pientä eloa purkkiin.

Sitten merivesiakvaarion vaaroista: perustin altaan eilen ja kun olin saanut kivet altaaseen rupesin vaihtamaan makeanveden altaisiin vettä. (Laitain veden suoraan hanasta letkulla altaaseen.) Ihailin merivesipönttöä niin hartaasti että havahduin lotinaan kun altaasta tuli vesi kunnolla yli kun ollut tarkkaillut sitä. 8O
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Kolme viikkoa kivien laiton jälkeen on kait yleisesti ihan hyvä aika lisätä turboja. Mutta muista että lisäät silloin samalla uutta kiveä, jonka tapauksessasi voisi olettaa aiheuttavan jonkinmoisen nitriitti/nitraattipiikin. Mitään kaloja en kyllä itse vielä sen uuden kiven kanssa samaan aikaan laittaisi (enkä turbojakaan), vaan odottaisin maltilla muutaman viikon lisää. Odottelu kyllä palkitsee myöhemmin, sitäpaitsi siinä kivessä oli ainakin mulle jo niin paljon tiirailtavaa että eka pari kuukautta meni vaan sitä tuijotellessa.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

proto kirjoitti:Sain merivesipöntön vihdoinkin toimintaan. Nyt altaassa (200 l valo 150w) on 20 kg käytettynä ostettua kiveä ja tarkoituksena olisi ostaa sitä uutena 5 kg lisää n. 2-3 viikon päästä. Osaatteko suositella kannattaisiko samalla ostaa jotain muuta altaan kehittymistä edistävää? Olen ajatellut turbo-kotiloita jos ne syövät levää, mutta uskaltaisiko ostaa jonkun levästä pitävän kalankin? Entä onko mitään muuta jota voisi suositella? Tiedän maltin olevan erityisen malttia tässä hommassa, mutta olisi kiva saada jotain pientä eloa purkkiin.

Sitten merivesiakvaarion vaaroista: perustin altaan eilen ja kun olin saanut kivet altaaseen rupesin vaihtamaan makeanveden altaisiin vettä. (Laitain veden suoraan hanasta letkulla altaaseen.) Ihailin merivesipönttöä niin hartaasti että havahduin lotinaan kun altaasta tuli vesi kunnolla yli kun ollut tarkkaillut sitä. 8O
Turbokotilot on hyvä valinta alussa, jos levää tulee paljon niin keltavälskäri ja Salaris ovat mielestäni hyvät levänsyöjät mutta odottele vielä ennen kun niitä ostat, kotiloita voi laittaa kyllä melkein heti.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Ai niin, unohtui sanoa niistä kaloista. Itselläni oli ekoina kaloina Salaris fasciatus ja keltavälskäri. Olen ollut niihin todella tyytyväinen. Varsinkin salaris on varsinainen ahmatti ja pitää akvaariota hyvin puhtaana. Tyyppi ei todellakaan ole ulkonäöllä pilattu, mutta muuten aika persoonallinen kala. Sen huono puoli on että sitä on vaikea saada syömään mitään muuta ruokaa, ja monilla ovat kuolleet nälkään sitten kun levien kasvu tyssää.
simppu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 236
Liittynyt: 10:09, 19.10.2001
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja simppu »

proto kirjoitti:Sitten merivesiakvaarion vaaroista: perustin altaan eilen ja kun olin saanut kivet altaaseen rupesin vaihtamaan makeanveden altaisiin vettä. (Laitain veden suoraan hanasta letkulla altaaseen.) Ihailin merivesipönttöä niin hartaasti että havahduin lotinaan kun altaasta tuli vesi kunnolla yli kun ollut tarkkaillut sitä. 8O
Kävipä kerran niin että opiskelu aikana vaihtelin vettä makevesi pönttöön, samalla maistelin illan ensimmäistä olutta parvekkeella. Olutpa maistui Otaniemen ilta auringossa niin hyvälle että unohdin käydä vilkaisemassa mitä huoneessa tapahtui. Kaveri tuli vaan tyynesti kertomaan että mun huoneeessa kuuluu ihmeellinen lorina. Pari tuntia siivoilin jälkiä...
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

mikkokoo kirjoitti:Odottelu kyllä palkitsee myöhemmin, sitäpaitsi siinä kivessä oli ainakin mulle jo niin paljon tiirailtavaa että eka pari kuukautta meni vaan sitä tuijotellessa.
Musta tuntuu, että tiiraan vieläkin 75% ajasta kaiken maailman pikkuhippiäisiä :) (Ja haaveilen hienon ötökkäpurkin perustamisesta!)
Anttimie
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 16:10, 25.11.2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Anttimie »

Hei vaan kaikille! Laitetaan nyt samaan ketjuun niin ei tule näitä uusia ketjuja kokoajan lisää.

Näin aluksi ilmoitan, että luin koko meripuolen boardin läpi ja siinä todellakin tovi vierähti, joten "käytä sörtsiä" jutut voi unohtaa. Onneksi tässä foorumissa ei paljon moista ole harrastettukkaan ja kiitettävästi vastataan kaikenlaisiin kysymyksiin! Eli tässäpä liuta "tyhmiä kysymyksiä" :)

Minun ehkä suurin ongelma harrastuksen aloittamisessa on, ettei tietoa ole tekniikasta. En nimittäin haluaisi ostaa kalliita laitteita "moneen kertaan". Painotan vielä että projekti on vielä ihan alussa, eikä sillä ole kova kiirus "hitaasti hyvä tulee". Makeanveden akvaarion hohto alkaa noin kymmenen vuoden jälkeen hieman hiipua ja värikkäät merenelävät & korallit tuntuvat järkevältä haasteelta tulevaisuutta ajatellen.

Akvaarion sijoitus olisi takkahuone. Saunasta tullessa on mukava katsella akvaariota ja veden vaihtaminen onnistuu helposti. Muutenkin huone on rauhallinen eikä siellä ravata jatkuvasti.

Akvaarion koko tulee olemaan 468 l (130x60x60). Jalustan teen huonekaluputkesta eli metallinen teline + kaapit. Millainen kaatokulmasta kannattaa tehdä? Mahdollista olisi porata 42mm ja 8mm reikiä. Mitkä läpiviennit käy suoraan 42mm reikään?

Vaahdottimeksi olen harkinnut H & S Aussenabschäumer Typ A150-A150. Onko tästä millaisia mielipiteitä? Joku varmasti toimiva kokonaisuus olisi haussa. Tai sitten Tunze 3130/2?

Valaistus olisi Giesemann System 230 eco 2x150w 2x24 W 1200m. Mitäs mieltä tästä? Hinta ainakin hirvittää. Saksasta tilattuna 588.24e. Altaaseen tulee koralleja kalojen seuraksi, joten pelkkää kala-allasta siitä ei tule. Riittääkö valoteho?

Ala-allas toimisi tekniikan piilottimena. Kuinka iso lämmitin olisi sopiva 300w?
Hankin jo 2x eheimin kiertovesipumppuja 1060 mallia. Millainen paluupumppu olisi sopiva?

Korallit ja kalat suunnittelin tilaavani aikanaan siniriutasta. Asun Kuopiossa, joten muutakaan vaihtoehtoa ei taida olla, kun täällä ei ole kauppaa joka möisi merikaloja?
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Moi,
Pari mielipidettä:

Sinuna hommaisin valoksi 2x250W. Tuon Giesemann 230 valaisimen ko polttimoilla +2x24W sinivalolla saa reiluun 600 euroon. Kun hommaat koralleja mietit luultavasti kuitenkin myöhemmin, että olisi pitänyt ostaa tehokkaampi valo.

Et luultavasti tarvitse lämmitintä lainkaan. Ongelma tulee olemaan pikemminkin liian lämmön kanssa.

Paluupumpuksi sulle riittää hyvin esim. Ocean Runner 2500.

Vaahdottajaa en tunne, mutta kannattaa ostaa niin tehokas kuin projektissasi on mahdollista. On hyvin mahdollista, että hankittuasi esim. Tunze 3130/2:n haluat lisää tehoa jatkossa. Hommasin itse hiljattain Turboflotor 5000 shorty:n kokeneempien harrastajien suosituksesta, enkä ainakaan vielä ole katunut valintaa lainkaan. Tämän hinta lienee aika lähellä tuota Tunzea?
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

Anttimie kirjoitti: Minun ehkä suurin ongelma harrastuksen aloittamisessa on, ettei tietoa ole tekniikasta.
Et ole ensimmäinen joka näin sanoo. Sinänsä, ihan peruspurkissa ainoa tekninen juttu mitä et makeanveden puolella näe on vaahdotin. Eikä sekään nyt teknisesti niin kovin ihmeellinen vekotin ole (etenkin ne yksinkertaisimmat).

Tietty jos hommaa vie pitemmälle, tulee kehiin kalkkisekoittimet, kalsiumreaktorit, pinnantasaajat, aaltokoneet, kuutamovalot, planktonin kasvatus häslingit, sky is the limit :)
Anttimie kirjoitti: Akvaarion sijoitus olisi takkahuone. Saunasta tullessa on mukava katsella akvaariota ja veden vaihtaminen onnistuu helposti. Muutenkin huone on rauhallinen eikä siellä ravata jatkuvasti.
Ihan varmuuden vuoksi, liian lähelle takkaa ei varmaan kannata purkkia laittaa :) Lämpö on tyypillisesti yks ongelma merivesipuolella.
Anttimie kirjoitti: Millainen kaatokulmasta kannattaa tehdä? Mahdollista olisi porata 42mm ja 8mm reikiä. Mitkä läpiviennit käy suoraan 42mm reikään?
No jos teet pohjan läpi, niin varmaan 2 vaihtoehtoa, "laatikon" mallinen, eli 2 sivu suorassa kulmassa, tai sitten yks viistosti menevä seinämä. Tilaa sen verran että saat sinne durson rakennettua (purkiviritelmä joka toimii äänenvaimentimena). Sitä voit tietty miettiä, että mistä vesi tulee takas päin, teetkö samaan tilaan toisen reiän.

Kai tosta reiästä menee sopivasti 40mm pvc putki läpi :)
Anttimie kirjoitti: Vaahdottimeksi olen harkinnut H & S Aussenabschäumer Typ A150-A150. Onko tästä millaisia mielipiteitä? Joku varmasti toimiva kokonaisuus olisi haussa. Tai sitten Tunze 3130/2?
Varmaan ihan jees. En tiedä kenellä muulla on ollut H&S:n vaahdottimia kuin rambilla.
Anttimie kirjoitti: Valaistus olisi Giesemann System 230 eco 2x150w 2x24 W 1200m. Mitäs mieltä tästä? Hinta ainakin hirvittää. Saksasta tilattuna 588.24e. Altaaseen tulee koralleja kalojen seuraksi, joten pelkkää kala-allasta siitä ei tule. Riittääkö valoteho?
Hyvä valaisin :) Sitä tietty voit miettiä, että otatko noita sinivaloja tohon, vai laitatko ennemmin vaikka loisteputken etu- ja/tai takalaitaan... taitaa olla ainakin jonkun verran halvempi se perusmalli.

Itse melkein laittaisin loisteputket.

Mä sanoisin että valo riittää, varmaan aika moni muu kehottaisi sua ostamaan 250W version :) (tykkään, ettei joka paikka ole niinkuin solariumissa olis... ylös saa sitten enemmän valoa tarvitsevia koralleja).
Anttimie kirjoitti: Ala-allas toimisi tekniikan piilottimena. Kuinka iso lämmitin olisi sopiva 300w?
Varmaan riittää, niin kiinni sun kämpästä jne. Aika monessa purkissa ei tartte lämmitintä ollenkaan.
Anttimie kirjoitti: Hankin jo 2x eheimin kiertovesipumppuja 1060 mallia. Millainen paluupumppu olisi sopiva?
No varmaan toinen noista vois olla hyvä paluupumpuksi. Itse en pidä eheimin pumppuja parhaina mahdollisina pääaltaan veden kierrättämiseen, koska niitä ei voi kääntää (vrt. vaikka tunzen pumput), ainakaan fiksusti.

Kannattaa varmaan tehdä kierto niin, että ylivuodosta pistät vaahdottimeen, ja siitä sitten ala-altaaseen.
Anttimie kirjoitti: Korallit ja kalat suunnittelin tilaavani aikanaan siniriutasta. Asun Kuopiossa, joten muutakaan vaihtoehtoa ei taida olla, kun täällä ei ole kauppaa joka möisi merikaloja?
Eipä taida olla, aika hiljasta on muutenkin tässä maassa.

Tsemppiä :)

------------------

Valaisimista vielä, siis se giesemannin eco mallihan ei pidä sisällään niitä sinivaloja, vaan se on toi plus malli.

Yhdestä kaupasta:

Giesemann System 230 plus 2x 150 W + 2x 24 W 715.00 €

Giesemann System 230 2x 150 W 595.00 €

.. ja 250W versio, ilman sinivaloja:

Giesemann System 230 2x 250 W 715.00 €


.. eli, onhan noilla kyllä hintaa...
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Kappas, anteeksi, muistin valaisinten hinnat väärin. Eli Giesemann 2x250 W sinivaloilla onkin 800 ja risat.
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Anttimie kirjoitti:Mitkä läpiviennit käy suoraan 42mm reikään?
42mm reikään pitäisi mennä 32/40 x 1 1/4" läpivienti
Anttimie kirjoitti:Vaahdottimeksi olen harkinnut H & S Aussenabschäumer Typ A150-A150. Onko tästä millaisia mielipiteitä? Joku varmasti toimiva kokonaisuus olisi haussa. Tai sitten Tunze 3130/2?
H&S:n vaahdottimista taitaa (toistaiseksi) olla vain positiivisia kokemuksia, rambilla oli sellainen. Tämä samanen vaahdotin taitaa nyt olla Benzon omistuksessa, ne varmaan voivat siitä kertoa enemmän. Tunzen 3130/2 on ainakin Tatu Vaajalahdella käytössä (2kpl ja ~800 litraa vettä), itselläni on 3115/2 (trkoitus päivittää -> 3130/2) ja olen siihen erittäin tyytyväinen. Helpompaa vaahdotinta saa etsiä, toimii pitkälti "plug-and-play" periaatteella eli töpseli seinään ja "thats it".
Anttimie kirjoitti:Valaistus olisi Giesemann System 230 eco 2x150w 2x24 W 1200m. Mitäs mieltä tästä? Hinta ainakin hirvittää. Saksasta tilattuna 588.24e. Altaaseen tulee koralleja kalojen seuraksi, joten pelkkää kala-allasta siitä ei tule. Riittääkö valoteho?
Samantien kannattaa satsata 2x250W valaistukseen, itselläni on nyt 2x150W + 2x36W(sinivaloa) ja nekin on päivityslistalla... Hyvä vaihtoehto on Giesemannin Nova II,esim SeaMe:ssa á 349€ (sis toimitus).
Anttimie kirjoitti:Ala-allas toimisi tekniikan piilottimena. Kuinka iso lämmitin olisi sopiva 300w?
150W lämmitin piisaa varmasti, ja mielummin 2x150W kuin 1x300W, näin minimoi riskin että lämmitin "keittää" altaan/ei lämmitä rikkoutuessaan.
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Minulla ollut Tunzen 3115 ja 3130, oma kokemus niistä on neutraali, eli varmaan Tunzekin hommansa hoitaa siinä missä muutkin markkinoilla olevat vaahdottimet.
H&S:n uskalsin ostaa koska se on hyvin suosittu Saksassa ja Jenkeissä, varsinkin Saksalaisten forumia lueskelin pitkään ennen kuin päätöksen tein ja sain myös suomesta suosituksen sen ostamiselle. Kokemus siitä jäi muutamaan kuukauteen mutta jos sen ostat niin rahat on ainakin oikein sijoitettu.

Sitä aquamedicia jos meinaat mitä mikko suositteli niin ota huomioon sen koko, ei mahdu ihan pieneen ala-altaaseen. (jos vertailee vaikka H&s-n tai Tunzeen).
Ari
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 12:56, 27.10.2002
Akvaarioseurat: FOMA
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ari »

mikkokoo kirjoitti:Kappas, anteeksi, muistin valaisinten hinnat väärin. Eli Giesemann 2x250 W sinivaloilla onkin 800 ja risat.
Tästäkin huolimatta suosittelisin 2x 250 W, Altaan korkeus ja syvyys ovat kuitenkin 60 cm.
Kimmo S kirjoitti:
mikkokoo kirjoitti:Odottelu kyllä palkitsee myöhemmin, sitäpaitsi siinä kivessä oli ainakin mulle jo niin paljon tiirailtavaa että eka pari kuukautta meni vaan sitä tuijotellessa.
Musta tuntuu, että tiiraan vieläkin 75% ajasta kaiken maailman pikkuhippiäisiä :) (Ja haaveilen hienon ötökkäpurkin perustamisesta!)
Samat sanat ! Ötökät jaksavat hämmästyttää edelleen. Lisäksi liian aikaisessa vaiheessa lisätyt turbot ja etenkin levänsyöjäkalat voivat estää jonkin hienon levän kasvun, ja levätkin jaksavat hämmästyttää edelleenkin!
Anttimie
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 16:10, 25.11.2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Anttimie »

Teinpä tämmöisen suunnitelman pohjalasin lävistyksestä, onko mielipiteitä tai jotain huomioitavaa?

http://kotisivu.dnainternet.net/anttimie/mittoja.gif
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Anttimie kirjoitti:Teinpä tämmöisen suunnitelman pohjalasin lävistyksestä, onko mielipiteitä tai jotain huomioitavaa?

http://kotisivu.dnainternet.net/anttimie/mittoja.gif
Lasimestari joka teki meidän altaan (120x60x60cm 12mm lasia) sanoi että reijät kannattaa jättää 10cm cc reunoista ja toisistaan. Tämän mukaan meidän allas myös porattiin ja mielestäni ihan hyvin onnistui, kaatokulman kooksi tuli noilla porauksilla ~25x20cm.
Viimeksi muokannut Sam Salonen, 10:46, 11.12.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

rambi kirjoitti: Sitä aquamedicia jos meinaat mitä mikko suositteli niin ota huomioon sen koko, ei mahdu ihan pieneen ala-altaaseen. (jos vertailee vaikka H&s-n tai Tunzeen).
Toi shorty 5000 on ulkoinen vaahdotin... samoin kuin tossa aikaisemmin mainittu h&s a150 taitaa olla.

Mulla oli myös aikaisemmin shorty 5000, tosi hyvä vekotin.
Anttimie kirjoitti:Teinpä tämmöisen suunnitelman pohjalasin lävistyksestä, onko mielipiteitä tai jotain huomioitavaa?

http://kotisivu.dnainternet.net/anttimie/mittoja.gif
Ton toisen reiän ei tartte olla noin iso, eikä oikeastaan myöskään kannata tehdä siitä noin isoa. Siis olettaen, että ideana on pistää paluuvesi sen kautta.

Salonen, 10cm laidasta? Eiks se ole aika paljon... tollainen kyllä leikkaa älyttömän ison palan purkista.

Sinänsä, periaatteessa vesi saattaisi kiertää altaassa ehkä vähän paremmin, jos teikisi yhden viisto seinän, tollaisen suorakaiteen sijasta.
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Silakka kirjoitti:Salonen, 10cm laidasta? Eiks se ole aika paljon... tollainen kyllä leikkaa älyttömän ison palan purkista.
10cm porauksen keskipisteestä, tämä oli tekijän mielipide asiasta. Voi toki olla hieman "overkill", mutta ainakin jos samaan "tilaan" tulee 2 reikää(meno ja palu) niin tuo 10cm ei tunnu liioittelulta. Mielummin antaa kaatokulmalle jokusen sentin ylimääräistä kun ottaa reilut 400 litraa vettä lattialle ;)
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Silakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 611
Liittynyt: 15:54, 23.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Silakka »

Sam Salonen kirjoitti: 10cm porauksen keskipisteestä, tämä oli tekijän mielipide asiasta.
Aah, okei, eli just niinkuin tossa kuvassa oli...
Sam Salonen kirjoitti: Voi toki olla hieman "overkill", mutta ainakin jos samaan "tilaan" tulee 2 reikää(meno ja palu) niin tuo 10cm ei tunnu liioittelulta.
joo.. mietin sitä, että jos tekis viistonkaatokulman, jonka mitottaisi sen mukaan että 40mm putki menee sinne (35mm putkellakin menee ihan ok vettä, mulla oli vanhassa purkissa, paluu pumppu vähän yli 2000L/h), niin jompaan kumpaan laittaan saattaisi saada mahtumaan jonkun 15-20mm paluuputken..

Yks kikkailu olis tietty sellainen, että tekis 40mm putken, ja pistäis paluu putken tai letkun sen sisälle :D (durson kanssa saattais tulla ongelmia).
Sam Salonen kirjoitti:
Mielummin antaa kaatokulmalle jokusen sentin ylimääräistä kun ottaa reilut 400 litraa vettä lattialle ;)
Niinpä :) Joissain purkeissa ainakin kimillä taitaa olla vahvistukset reikien ympärillä.
Anttimie
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 16:10, 25.11.2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Anttimie »

Silakka kirjoitti:
Anttimie kirjoitti:Teinpä tämmöisen suunnitelman pohjalasin lävistyksestä, onko mielipiteitä tai jotain huomioitavaa?

http://kotisivu.dnainternet.net/anttimie/mittoja.gif
Ton toisen reiän ei tartte olla noin iso, eikä oikeastaan myöskään kannata tehdä siitä noin isoa. Siis olettaen, että ideana on pistää paluuvesi sen kautta.


Mitäs haittaa siitä mahdollisesti on? Nimittäin seuraava koko alaspäin olisi liikkeen mukaan 8mm, joten taitaa mennä liian pieneksi?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”