Merivesiakvaarion perustaminen

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

proto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 223
Liittynyt: 17:16, 18.02.2002
Paikkakunta: Helsinki

Merivesiakvaarion perustaminen

Viesti Kirjoittaja proto »

Olen harkitsemassa pienen merivesialtaan perustamista ja nyt olisi hyvät neuvot kalliita. Suunnitelmissa on pieni n. 80-120 kulma-allas joka tulisi olemaan merivesikäytössä. Mikä olisi minimi kokoonpano jolla saisi homman käyntiin? Meinasin hankkia siis vaahdottimen, kiertovesipumpun ja 125/250 w elohopeapurkauslampun (+sinivalo) lämmittimen sekä merivesiakvaarioon kuuluvat pikkusälät kuten ominaispainomittarin yms. Koska akvaario olisi kolmion muotoinen niin yksi takakulma olisi pengerretty niin että elävääkiveä voisi kasata sen päälle.

Eli varsinainen kysymykseni: paljonko elävääkiveä kannattaa aluksi hankkia ja mistä sitä voisi saada edullisisti? Aluksi tarkoituksena olisi pyörittää hommaa melko pienimuotoisesti (eläväkivi + pari kalaa). Sitten kun homma näyttäisi toimivan niin voisi hankkia lisää kiveä yms varallisuuden mukaan. Miltä kuulostaa?
Lentsu
Member
Member
Viestit: 263
Liittynyt: 16:54, 06.06.2002
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lentsu »

Kiven määrä pitäisi olla minimissään 10% tilavuudesta (eli 100 litraan 10 kg) jotta tuo biologinen suodatus toimisi.
Muuten kuullostaa ihan popilta mutta seuraavia asioita muokkaisin:
Valaistukseen joko paljon loisteputkia tai metalli-halogeeni, elohopea lampuissa tuo värilämpötila on yleensä liian pieni (rajana pidetään 6.500 kelviniä, enempi parempi)
Ja pumppuja mielummin useampia kuin yksi, saa vähän vaihtelua kiertoon, esim yksi pumppu jatkuvasti päällä ja toinen vaikka 15 min. välein päälle / pois ... ja se kiertohan pitäisi olla minimissään 10 kertaa altaan tilavuus ...

Ja hitaasti kannattaa aloittaakin, ei tule ikäviä ylläreitä [;)]

Kiven hinnasta en osaa sanoa, kannattaa varmaan soitella ja kysellä,
veikkaisin kuitenkin Siniriuttaa ...
Beati pauperes spiritu
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Suunnittele tekniikka niin, että sen huoltaminen on helppoa. Mikään ei oo raivostuttavampaa kuin pumpun putsaaminen jota ei tahdo saada millään putsattavaksi tai putsauksen jälkeen takaisin paikalleen!

Kun asetat elävät kivet akvaarioon, laita ne tarpeeksi kauksi lasista, että pääset levämagneetilla niitten ohi (jos haluat putsata kyseistä seinää).

Kysyin Eheimiltä pumpun sammuttelusta, niin ne sano, että ei pitäisi kovin montaa kertaa päivässä sammuttaa pumppua. Kuluu...
(15 min välein tulee 96 starttia / stoppia päivässä-> vuodessa 34 000. )
Virran suunnan vaihtelu on kyllä hyvä asia.


Kiven ostaminen kerralla niin paljon kun tarttee on kyllä helpompaa kuin jälkeen lisääminen.

Hyvä sääntö on kyllä se, että ostaa heti hyvät vehkeet ettei heti tartte päivittää parempiin. - Eikä ala harmittamaan.

Altaan koosta sanoisin, että osta isompi. Alkaa kuitenkin pian kaipaamaan lisää tilaa! Osta vaikka 200L ja jätä siihen hirveesti uintitilaa.

Kun ostaa kiveä, mieluummin juuri tilattua kiveä eikä sitä mikä on lojunut siellä saavissa.

Mutta kyllähän tuo sinunkin suunnitelmasi kuulostaa ihan hyvältä.

Edit: Ruma sana pois /sam
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Merivesiakvaarion perustaminen

Viesti Kirjoittaja ealex »

proto kirjoitti:Olen harkitsemassa pienen merivesialtaan perustamista ja nyt olisi hyvät neuvot kalliita. Suunnitelmissa on pieni n. 80-120 kulma-allas joka tulisi olemaan merivesikäytössä. Mikä olisi minimi kokoonpano jolla saisi homman käyntiin? Meinasin hankkia siis vaahdottimen, kiertovesipumpun ja 125/250 w elohopeapurkauslampun (+sinivalo) lämmittimen sekä merivesiakvaarioon kuuluvat pikkusälät kuten ominaispainomittarin yms. Koska akvaario olisi kolmion muotoinen niin yksi takakulma olisi pengerretty niin että elävääkiveä voisi kasata sen päälle.

Eli varsinainen kysymykseni: paljonko elävääkiveä kannattaa aluksi hankkia ja mistä sitä voisi saada edullisisti? Aluksi tarkoituksena olisi pyörittää hommaa melko pienimuotoisesti (eläväkivi + pari kalaa). Sitten kun homma näyttäisi toimivan niin voisi hankkia lisää kiveä yms varallisuuden mukaan. Miltä kuulostaa?
En suosittelisi aloittaa noin pienestä akvaariosta, itse aloitin 100l akvaariolla ja olen oppinut vaikeamman kautta, että ei kannatta :roll: .
- 100 l kulma-akvaariossa kaikki on liian lähellä toisiaan, on todella vaikea toteuttaa virtaukset hyvin, koska kaikki on liian lähellä pumpun ulostuloa.
- riutta-akvaariota on lähes mahdotonta päivittää isommaksi, vaan käytännössä joutuu kaikki tekemään uudestaan
- 100 l akvaariossa tarvitaan käytännössä samaa tekniikkaa kuin 200 l, sama valo (250W HQI) sama vaahdotin (vaahdottimet pitäisi vähentää orgaanisia aineita samalle tasolle kuin isommassakin akvaariossa) samat kiertovesipumput (200 l on vain muutama senttiä joka suuntaan isompi)
- isompi akvaario on paljon helpompi saada "stabiiliksi"
- isommassa akvaariossa voi rakentaa yhtä pieni riutta kuin pienessäkin ja jättää ympärille tilaa laajennusta varten, joten elävää kiveä ei mene sen enempi. Ainoastaan hiekkaa täytyy laittaa enemmän.

Ostaa heti niin paljon elävää kiveä kuin pystyt (ehkä ei kuitenkaan yli 20% litratilavuudesta), mutta ei tarvitse jättää harrastusta aloittamatta kiven takia [;)], pystyy aloittamaan vaikka 10 kilolla 200 l akvaariossa

En suosittelisi elohopeapurkauslamppujen käyttöä, koska niiden värilämpötila on liian matala riutta-akvaarioon. HQI valo on paras, loisteputkillakin pärjää alkuun, mutta jossain vaiheessa haluat päivittää ne HQI-lampuksi kuitenkin [;)]
proto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 223
Liittynyt: 17:16, 18.02.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja proto »

amon kirjoitti: Kun ostaa kiveä, mieluummin juuri tilattua kiveä eikä sitä mikä on lojunut siellä saavissa.
Mitenkäs jos ostaa kiveä joka on jo ollut jossain akvaariossa (käytettyä kiveä). Voiko siitä tulla ongelmia ja toimiiko se yhtä hyvin? Ja mitä elävä kivi oikein on? Ymmärsin että se on kiveä jossa on pinnassa ja koloissa eläviä organismeja mutta kasvaako niitä sitten vaikka se olisi ollut pitkään jossain altaassa aiemmin?
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Kiusaus ostaa 'käytettyä' kiveä on tietty suurin kun kaikki maksaa niin hemmetisti ja kun käytettyä saa halvemmalla. Itse tein juuri näin, mutta lisäksi mulla on n.20kg myös 'uutta' kiveä. Vaikka käytetty tavara näyttikin hyvältä (esim. kalkkilevää oli paljon ja pientä vipeltäjää näytti esiintyvän siinä paljon) olen huomannut nyt parin kuukauden aikana että elämän monimuotoisuus uudessa kivessä on uskomattoman paljon suurempaa. Tämä on aika itsestään selvyys kun akvaariossa kuitenkin kuolee ajan myötä osa kiven elämästä, mutta ero on uskomattoman suuri.
Itse lähdin näin liikkeelle koska raha oli tiukalla. Tulen vaihtamaan käytetyn kiven uuteen ennen pitkää ja suosittelen että ostat kerralla uutta jos raha ei ole ongelma.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Ehdottomasti uutta... mutta voi käyttää jonkun verran vanhaakin.

Ison maailman keskustelupalstoilla on ollut juttua, että moni akvaario "tuhoutuu/pettää" kolmen vuoden kieppeillä. Ei kuitenkaan kaikilla, mutta joillain. Yhtenä syynä tähän ollaan epäilty sitä, että akvaario kun on suljettu ympäristö, niin vahvimmat lajit syrjäyttää heikommat ja näin joku biologisen suodatuksen osa surkastuu ja tuhoutuu ja johtaa näin akvaarion suodatuksen heikentymiseen.

Kun ostaa vanhaa kiveä, siinä ei ole ihan kaikki lajit hengissä. Hyvä ratkaisu on kyllä ostaa base rockkia - pohjustuskiveä ja sitten uutta kiveä josta tuore elämä sitten leviää tähän "kuolleempaan" kiveen.

Lisäksi uudessa kivessä on se jännittävyys, ettei tiedä mitä sieltä löytyy.

Elämän heikkenemiseen kivissä on ehdotettu sellaista ratkaisua, että tietyn ajan välein vaihtaisi jonkin verran elävääkiveä. Itse olen ajatellut kokeilla tota ja esim. kerran vuodessa ostan esim. muutaman kilon uutta kiveä, että saan uutta elämää akvaarioon.
Lisäksi kun ostaa useasta satsista kiveä, saa eri paikoista luonnosta ehkä erilaisia pikkuhippiäisiä akvaarioon.
Ongelma on vain se, että mulla ei oikein mahdu kiveä enään lisää ;) Pitää varmaan perustaa yks allas jossain vaiheessa lisää, että voi sitten vähän siirrellä kiviä niitten välillä.

Mua kiinnostaisikin sellainen ötökkäallas jonka antaisi olla rauhassa ja jossa ötökät saisi lisääntyä. Ei tarttisi olla visuaalisesti kovinkaan kaunis - vähän ku joku refigium...
Proto kirjoitti: Ja mitä elävä kivi oikein on? Ymmärsin että se on kiveä jossa on pinnassa ja koloissa eläviä organismeja mutta kasvaako niitä sitten vaikka se olisi ollut pitkään jossain altaassa aiemmin?
Elävä kivi on kivikorallien tukirankaa mistä riutta muodostuu. "Kivi" on täynnä pientä koloa, luolaa ja tunnelia, jotka on muodostunut korallien sisäisestä rakenteesa ja muutenkin kryptisistä muodostelmista.
Eläväkivi on läpikotaisin elämän peitossa. Pinnalla ja koloissa ja kiven sisällä on ravuista ja pikkuhippiäisistä bakteereihin kaikkea hyödyllistä elämää.

Kivistä voi ilmestyä vaikka uusia koralleja tai muita ötököitä monen vuodenkin jälkeen. (joku koralli on kitunu jossain pimeässä ja sitten kun saa valoa alkaa kasvamaan innolla)

Edit: Lainaus korjattu oikeaoppiseksi. --Kaizu
proto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 223
Liittynyt: 17:16, 18.02.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja proto »

Mitä luulette olisiko merivesialtaan mitoiksi 80 x 50 x 50 cm hyvät? Tilavuudeksi tulisi näin ollen tasan 200 litraa. Tähän ajattelin lampuksi aqualine aquastarlight Single lamp 10.000 K 150 w lamppua. Onko lamppu tarpeeksi tehokas kun aiemmin mainittiin 250 w lamppu 100 ja 200 litran altaisiin? Jos ottaisi tuon 150 wattisen ja lisäksi loisteputkia?
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Tuntuu olevan ihan ok mitat.

Lampputehoa voisi olla enemmänkin, mutta uskon 150w olevan riittävä.
250W kanssa voisi olla jo vaikeuksia korallien asettelemisessa niin, ettei pala.

Yhdessä MH valossa altaan päällä on vain se vika, että valo tulee ylhäältä keskeltä. Tämän takia akvaarioon muodostuu paljon varjoalueita.
Loisteputki valaisee paljon leveämmältä alueelta ja näin ei synny samalla tavalla varjoja.

loisteputket lampun molemmin puolin voisi olla mukava
lisä valaistukseen. Kun laittaa sinivaloa, saa fluoresoivat värit elukoista paremmin esillekkin. Loisteputket olisi varmaan lähinnä silmää miellyttäviä, eikä välttämättömiä.

Mitens loisteputkien pituudet meni? onko tohon 80cm sopivaa? Itse tein sinivaloni itse, hinnaksi tuli n. 100mk + loisteputki.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

proto kirjoitti:Mitä luulette olisiko merivesialtaan mitoiksi 80 x 50 x 50 cm hyvät? Tilavuudeksi tulisi näin ollen tasan 200 litraa. Tähän ajattelin lampuksi aqualine aquastarlight Single lamp 10.000 K 150 w lamppua. Onko lamppu tarpeeksi tehokas kun aiemmin mainittiin 250 w lamppu 100 ja 200 litran altaisiin? Jos ottaisi tuon 150 wattisen ja lisäksi loisteputkia?
Akvaarion muoto on ihan hyvä riutta ajatelleen, mutta valoksi suosittelisin 250 W lamppu, loisteputket voisi lisätä silti, jos siltä tuntuu.
En usko että korallien asettelussa tulee mitään ongelma 250W lampun alla, onhan ne luonnossakin suoraan auringonpaisteessa :), 150 W lampusta minulla riittää valoa vain yhdelle korallin puolikkaalle :), valoa vaativista koralleista, mielestäni paljon enemmän asetteluongelmia 150 W lampun kanssa [;)]
Lentsu
Member
Member
Viestit: 263
Liittynyt: 16:54, 06.06.2002
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lentsu »

Hum, nyrkkisääntönä on yleisesti pidetty sitä että 150W riittää n. 60cm syvyyteen vettä ja siitä eteenpäin sitten isompaa ...
Itse en henk.koht usko että tarvitset yli 150W valaisinta, näillä saadaan yleensä järkevästi joku metrin pituinen allas valaistua, paitsi jos haluat pitää jotain enemmän valoa tarvitsevia kivikoralleja tietty joita en kyllä missään nimessä aloittelijalla suosittele ...
Ja todellakin tuon halogeenin viereen pari loisteputkea (sinivalo) niin avot, varmasti pärjää, allekirjoittaneella on meinaan 2 sinivaloa loisteputki muodossa ja 2 kipaletta 150W halogeeneja 60 cm syvyiseen ja 200cm pituiseen altaaseen ja hyvin kasvaa kaikki ...
Kysyin Eheimiltä pumpun sammuttelusta, niin ne sano, että ei pitäisi kovin montaa kertaa päivässä sammuttaa pumppua. Kuluu...
(15 min välein tulee 96 starttia / stoppia päivässä-> vuodessa 34 000. )
Virran suunnan vaihtelu on kyllä hyvä asia.
Tiedän kuitenkin ihmisiä jotka noin ovat tehneet ja ongelmia ei ole syntynyt, yksi hyvä vaihtoehto (joskin nostaa hintaa ... yllätys) on tunzen elektroniikka malli jossa on säädettävä pulssi, virtaushan pitäisi olla paitsi hyvä myös vaihteleva ...
Beati pauperes spiritu
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Lentsu kirjoitti: Ja todellakin tuon halogeenin viereen pari loisteputkea (sinivalo) niin avot, varmasti pärjää, allekirjoittaneella on meinaan 2 sinivaloa loisteputki muodossa ja 2 kipaletta 150W halogeeneja 60 cm syvyiseen ja 200cm pituiseen altaaseen ja hyvin kasvaa kaikki ...
Tähän pieni tarkennus: jos päävalaisimesi värilämpötila on esim. 10,000K, ei sinivalolla ole merkitystä korallien pärjäämiseen. Tästä oli muistaakseni joskus aiemmin puhetta ja asiaa on puitu kiitettävästi myös RC-palstalla (jos lisäinfo kiinnostaa). Sinivalot kyllä kieltämättä tuovat kivan sävyn useiden korallien väriin (jotkut korallit fluoresoivat voimakkaasti sinivalossa)

Mulla on 55cm korkeassa akvaariossa 250w 10,000K eikä todellakaan ole liian kirkas.
Lentsu
Member
Member
Viestit: 263
Liittynyt: 16:54, 06.06.2002
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lentsu »

En muuten väittänyt että 250W olisi "liian kirkas" [;)]
Ja näinhän se on että sinivalo ei hyvillä halogeeneilla ole pakollinen mutta todellakin saa paremmat värit ja toinen etu on se että voi luoda "auringon" nousun ja laskun sytyttämällä sinivalot joku 30 minuuttia ennen halogeenia ja vastaavasti sammuttamalla halogeenin 30 minuuttia ennen sinivaloja.

Parhaillaan yritän värkkäillä sinisistä ledeistä + elktroniikka kontrollerista kuun valoa ... saas nähdä kuin käy :D
Beati pauperes spiritu
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Yks pointti on kanssa 150W lampussa verrattuna 250W. Jälkimmäinen lämmittää kämppää ainakin 100W extra teholla...

En usko, että 250W on tuossa altaassa liikaa (onhan joillakin 400Wattisiakin), mutta 150W:llakin pärjää...

Tietty jos joskus tulee, että lampun tehot ei tunnu riittävän, on aika kynnys ostaa toinen lamppu. 250W:sella ainakin riittää, mutta jonkin verran valitsisin sitten kovempaa valoa kestäviä koralleja.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Lentsu kirjoitti:Hum, nyrkkisääntönä on yleisesti pidetty sitä että 150W riittää n. 60cm syvyyteen vettä ja siitä eteenpäin sitten isompaa ...
Itse en henk.koht usko että tarvitset yli 150W valaisinta, näillä saadaan yleensä järkevästi joku metrin pituinen allas valaistua, paitsi jos haluat pitää jotain enemmän valoa tarvitsevia kivikoralleja tietty joita en kyllä missään nimessä aloittelijalla suosittele
Korallien helppoudesta olen itse eri mieltä, mielestäni pehmeät korallit ovat selvästi vaikeampia akvaarioeläimiä jo pelkästään monimutkaisen kemiallisen "sotimisensa" takia, aikaisemmin niitä on pidetty helpompina koska ne kuolevat hitaammin kuin kivikorallit [;)].

Ainakin minun 100 l akvaariossa 150 W lamppu on liian pieni.
Lentsu
Member
Member
Viestit: 263
Liittynyt: 16:54, 06.06.2002
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lentsu »

Noh, jos katsot valaisimen valmistajien suosituksia niin aika pääsääntöisesti siellä on tuo n. 60 cm raja 150W valaisimille ja allekirjoittaneella on juuri päinvastaiset kokemukset koralleista :D mutta altaat ja niiden käyttäjäthän ovat toki yksilöitä.

Tiedän useitakin 100 - 200L allasta, joissa on laaja valikoima pehmeitä ja kovia koralleja ja joissakin simpukoitakin, jotka toimivat oikein hyvin 150W valaisimella, siis mahdollista se on.

En väitä että olen ehdoton ja absoluuttinen totuus mutta väitän kuitenkin että 150W pärjää oikein mainiosti, otetaan nyt huomioon että joitakin vuosia sitten pidettiin menestyksekkäästi altaita puhtaasti loisteputki valaisulla ... näistä aikoinaan yksi hyvä esimerkki oli Välskärin Riutta, jonka webbi sivu tuntuu hävinneen jo aikaa sitten.

Erittäin hyvä syy ostaa 150W valaisin mielummin kuin 250W on hinta :) valaisin maksaa enemmän, polttimot maksavat enemmän ... kuitenkin yksi erittäin suuri syy minkä vuoksi tämä meidän rakas harrastuksemme ei ole kovin yleinen on juuri sen kustannukset.

Se pitäisi muistaa että vaikka huipputekniikka on mukavaa ja monasti helpottaa altaan ylläpitoa niin läheskään kaikkea ei ole pakko ostaa, tärkeintä kuitenkin on altaan saaminen hyvään tasapainoon, oli kalusto mikä hyvänsä, vai kuinka ? :)
Beati pauperes spiritu
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Lentsu kirjoitti:Noh, jos katsot valaisimen valmistajien suosituksia niin aika pääsääntöisesti siellä on tuo n. 60 cm raja 150W valaisimille....

Tiedän useitakin 100 - 200L allasta, joissa on laaja valikoima pehmeitä ja kovia koralleja ja joissakin simpukoitakin, jotka toimivat oikein hyvin 150W valaisimella, siis mahdollista se on.

En väitä että olen ehdoton ja absoluuttinen totuus mutta väitän kuitenkin että 150W pärjää oikein mainiosti, otetaan nyt huomioon että joitakin vuosia sitten pidettiin menestyksekkäästi altaita puhtaasti loisteputki valaisulla ...
Fosså&Nilsen - The Modern Coral Reef Aquarium, vol.1, sivu 201 käyrä.
Mittaus 250W valaisimen alla vedenpinnan tasolla - n.22.000Lux.

Sivu 198, käyrä auringon valon kirkkaudesta vedenpinnalla päivän aikana.
Noin klo 06.30 - 17.30 välisenä aikana >25.000Lux.
Noin klo 08.00 - 16.000 välisenä aikana >45.000Lux.
Noin klo 9.30 - 14.30 välisenä aikana > 80.000Lux.
Keskipäivällä noin 100.000Lux.

Pidän 150W:n tehoa 200 litraiselle altaalle aivan liian vähäisenä. Itselläni on 380 litraisessa 2x400W.

Olen mielenkiinnolla seurannut Tatun ja Ealexin käyttämiä vedenkierrätysmääriä (40 x asti tankin tilavuus).
Miettinyt näiden kahden asian - valon- ja virtausmäärien - yhteyttä toisiinsa?
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Minulla on 2x250 w valaisin, olen täysin varma että 200 l tai pienempiin on 2x150 w ihan riittävä, paljon on semmoisia koralleja mitkä viihtyvät paremmin huonommassa valossa, minun Favia sp. suorastaan kärsii jos laitan sen pinnan lähelle, heti kun on pohjassa niin kaikki ok.
Ei 250 w tai 400 w ole huono ajatus ,mutta jos kysymys on että riittääkö 150 w alle 200 l altaseen niin kyllä sillä pärjää .
Lentsu
Member
Member
Viestit: 263
Liittynyt: 16:54, 06.06.2002
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lentsu »

Niinpä, joskus tuntuu siltä että tärkeintä ei ole allas tai sen sisältö vaan se tekniikka :P

Viitteeksi voisi sanoa että jos Suomen "huiput" käyttävät n. 100 - 200L altaissa 150W valaisinta niin kai sillä sitten muutkin päjää, lueskelkaa Ocellariksia (jos löytyy) esim. (anteeksi lainaus ilman lupaa...) Nuotion Jussin omassa altaassa (oliko 225L) 150W valaisin ...

Edelleen, paras mahdollinen tekniikka ei ole välttämätöntä joskaan se ei mitään haittaakkaan :)
Beati pauperes spiritu
proto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 223
Liittynyt: 17:16, 18.02.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja proto »

Hyviä mielipiteitä suuntaan jos toiseenkin. Luultavasti ostan 150 w valon koska tällä hetkellä ei ole varaa isompaan ja mielipiteistä voi päätellä että 150 wattisellakin periaatteessa pärjää. Altaani tulee olemaan tuo 50x50x80 joten valaistava ala on 80 x 50 ja syvyyttä 50 cm. Jos hankin joskus koralleja joiden valon tarve on suuri niin eikö niitä voi laittaa lähemmäksi pintaa kivien päälle? Saisivat näin ollen enemmän valoa vaikka valo olisi vain 150 wattinen. Tällä hetkellä perustamisprojekti on edennyt siihen vaiheeseen että kylppärissä on saavissa 25 kg kiveä odottamassa altaan valmistumista ja tekniikan ostamista.
Lentsu
Member
Member
Viestit: 263
Liittynyt: 16:54, 06.06.2002
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lentsu »

Jepulis, tuolla asetelulla on todellakin merkitystä, kannattaa muuten tottua siihen että meriakvaristit ovat aina tukkanuottasilla tekniikan suhteen :D ja jokatapauksessa kunhan saat altaasi pyörimään niin muista odotella ihan rauhassa kunnes alat koralleja lisäämään, kierrätäthän muuten vettä siinä saavissa ? :)
Beati pauperes spiritu
proto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 223
Liittynyt: 17:16, 18.02.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja proto »

Saavissa on vettä n. 30 litraa ja 1000l/h kierrätys. Ongelmaksi taitaa nyt muodostua se että saan altaan vasta ensi viikon lopulla. Toivottavasti kivi säilyy siihen asti saavissa. :roll:
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Ai meriakvaristit tappelee vaan tekniikasta?!?

Se on vale! Me tapellaan kaikesta mahdollisesta! Jotain kysyy, niin saa tuplasti enemmän erilaisia vastauksia kuin on vastaajia!

Itsekkin juuri tappelin parituntia kiinnitysmassan kanssa kun laitoin 4 fragia hiukan vaikeisiin paikkoihin! Häpeäkseni pitää sanoa, että [sensuroitu], [sensuroitu] ja [sensuroitu] kuulu n. 5 sekan välein... Sääliksi kävi tän talon lapsia jotka leikkii meijän keittiön ikkunan alla :twisted:

Tahna on kyllä hyvää, mutta [sensuroitu] menee hermot sen kanssa. [:I]
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Vastaus siihen riittääkö 150W valo riippuu tietty siitä mitä akvaariossa haluaa pitää. Uskon kyllä että sillä pitää useat korallit hengissä, mutta niinkuin Fossa&Nielsen taulukoista käy hyvin ilmi ei sillä päästä lähellekään luonnollisen voimakasta valaistusta (toisaalta täytyy myös muistaa että luonnossa ei paista aina aurinko).
Mikael: olivatko nuo arvot keskiarvoja jonkun mittausjakson yli, vai maksimilukemia???
Itse olen myös harrastanut näitä hommia niin vähän aikaa, että luotan esim. valaistuksen suhteen kokeneempien kommentteihin, mutta Ocellaris alkaa kyllä olla pääsääntöisesti aika antiikin aikaista luettavaa. Kehoittaisin luottamaan näissä asioissa uusimpaan tietoon. Useimmat käsitykset meriakvaarioden toiminnasta ovat muuttuneet täysin sitten viimeisimmän Ocellariksen ilmestymisen jälkeen.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

mikkokoo kirjoitti:...Mikael: olivatko nuo arvot keskiarvoja jonkun mittausjakson yli, vai maksimilukemia???
...Itse olen myös harrastanut näitä hommia niin vähän aikaa, että luotan esim. valaistuksen suhteen kokeneempien kommentteihin...
Itsekin olen vasta aloittanut harrastuksen ja tankki on ollut vanhentumassa huhtukuulta alkaen. Mutta tuo lukupuoli on maistunut viimeiset 10 kuukautta sen verran, että jotakin jäänyt mieleenkin.

Fosså&Nilsen, vol.1 annetaan sivulla 199, taulukko 6 seuraavia arvoja keskipäivän aikaan.
Vedenpinnantaso: min. 114.543Lux, max. 126.520Lux, keskim. sis.pilvet 77.420Lux.
5 m syvyydellä: min.28.636Lux, max. 31.630Lux, keskim. sis. pilvet 19.355Lux.

Löysin netistä tulostamani artikkelin 'Shedding Light On The Reef' (ikävä kyllä kirjoittajan tiedot puuttuvat mutta artikkelin oikeudet omistaa Aquarium Frontiers and Fancy Publications Inc.) ja artikkelissa kerrotaan valomääristä Sulawesi riutalla Indonesiassa.
Siinä kerrotaan esim. että aamulla vähän ennen klo 6.30 täydellisestä pimeydestä vie vain muutaman minuutin auringon nousua kun jo saavutetaan valomäärä joka meillä on normaalisti tankissa - siksipä myös kysytään onko auringon nousua ja laskua matkivilla valoilla mitään 'käyttöä'. Klo 8 paikkeilla valonmäärä on vastaava kuin saavutetaan tankissa 400W monimetallivalaisimella.

Keskipäivän aikaan pilvettömältä taivaalta saavutettava valomäärä veden pinnalla on sama kuin jos mitataan noin 5 cm etäisyydeltä 400W monimetallivalaisimen polttimosta (2000 mikroE/m2/sec) - eli aika huima.
Artikkeli toteaa, että on ehkä parempi puhua akvaarioon annettavan valon kokonaisannoksesta päivää kohden kuin Lux määristä.

Siis, jos riutalla aamulla klo 6.30 valon määrä on 200 mikroE/m2/sec (eli kymmenes osa keskipäivän arvosta ja se jonka meidän keskiverto tankkimme korallit saavat) ja jos tämä valomäärä olisi päällä meillä tankissa 10 tuntia päivässä = 7,2 E/m2. Aurinkoisena päivänä riutalla vastaava välomäärä on yli 50 E/m2 - siellä vedenpinnan tasolla.

Sitten tuleekin jo vaikeuksia kun on otettava huomioon veden kirkkaus, laineiden heijastus yms. tekijät kun mennään veden alle. Tutkijat mittasivat, että 3 metrin syvyydellä sameassa vedessä tyypillisessä auringonpaisteessa 'päiväannos' oli 14,4 E/m2 ja pilvisenä päivänä 6.2 E/m2 (tutkien Pocillopora damicornis, Montipora verrucosa ja Porites lobata koralleja).
Tähän perustuen artikkelissa todettiin, että päivittäisannos periaatteella meidän tankissamme saisi valot olla päällä (kun valoteho on 200 mikroE/m2/sec) 13 tuntia päivässä ja se vastaa 9,4 E/m2 eli jonkinmoinen 'puolipilvinen päivä' riutalla 3 metrin syvyydellä sameassa vedessä.

Siitä saa kukin sitten tehdä johtopäätöksensä. Minä ainakin hommasin enemmän valoa kuin alunperin oli tarkoitus.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”