Kultakaloista...

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Kultakaloista...

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Mikä niissä kultiksissa niin viehättää, että niitä pitää hommata kotiin? Oli niitä itsellänikin kyllä joskus vuonna 'yksi ja kaksi' - when i was a little boy, mutta enää niitä en hankkisi vaikka ilmaiseksi saisin.

Sääliksi käy tuollaiset kalat, jotka vain kärsivät! Väkisin nytkyttävät eteenpäin tai tapittavat teleskoopeillaan. Pallopäät yrittävät saada syödyksi edes jotain ja toisilla yksilöillä selkäranka vääntyy ihan mutkalle. Tuollaisille pitäisi laittaa myyntikielto - tai pikemminkin maahantuontikielto.

Luulisi, että säädöksissä tai muualla rajattaisiin jalostusta edes jonkin verran - koskien tietysti mitä eläintä tahansa. Inhottaa tuollaiset kilpailutkin jalostusennätyksistäkin, mitä järjestetään. Milloin ruiskutetaan sinistä ja milloin vihreää väriä kalaan.. Pöh! Hypätköön jalostajat itse sinne altaaseen ja tuikatkoon piikkinsä 'sanonko minne'!

Mitäpä jos ihmisiäkin alettaisiin jalostamaan tarpeisiin tyydyttävästi: Kuka tykkää isosta päästä, niin sille lapsi, jolla on pallopää. Toiselle taas Jumbo-korvainen yksilö ja kolmannelle vaikka kirjava pentu.. Ai, niin.. Ihmisiä ei saanutkaan jalostaa - kaloille saa tehdä, mitä haluaa. Tässäpä se ero olikin.

Luulenpa kuitenkin, että yleisesti ottaen kultisten omistajat eivät ole kovinkaan tietoisia kalojensa kärsimyksistä. Etenkään kun monissa paikoissa kultiksia kuitenkin suositellaan helppoina ja hyvinä hankintoina. Jos kultis kellahtaa autuaimmille vesille, toinen vain tilalle. Kyllä itseäni ainakin ihmetyttäisi, miksi kala, jonka pitäisi elää monia vuosia kuolla kupsahtaa.. Ei tuollaisella jumalaa-matkimalla hyvää tule.

Mahtaakohan täällä muuten olla kultisten omistajia? No, anyway... Älkääs sitten närkästykö kommentistani, sehän on mielipiteeni asiasta :twisted:
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Siinäpä tuli asiaa taasen. Olen samaa mieltä.

Lisäksi kultakalat ovat usein jo liikkeissä huonokuntoisia.
Olen muutaman kerran nähnyt, kun jotkut yksilöt uivat välillä selkää. Väilliä kiepsahtelevat nopeasti normaali uintiasennosta selälleen ja heti takaisin normaaliasentoon. Tuli heti mieleen liikkeessä, että en varmana hanki kultakaloja ikinä.
koh-i-nor
Junior Member
Junior Member
Viestit: 248
Liittynyt: 10:04, 12.04.2002
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja koh-i-nor »

Kun minä olin ihan pieni, vanhemmillani oli kolme kultakalaa, ihan ruutanan näköisiä ja värisiä, terveitä ja isoja. Kaikki kolme kalaa elivät reippaasti yli 10 vuotiaiksi. Niillä oli 300l allas, jonka tekniikasta en muista yhtään mitään, olin sentään 4 kun viimeinen kala kuoli. Jalostamattomat ja oikeissa oloissa pidetyt kultakalat ovat ihania lemmikkejä, nuo nykyiset taas aivan painajaisia, tuskin näkevät ainuttakaan tervettä päivää.
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1055
Liittynyt: 10:30, 10.08.2001
Akvaarioseurat: HAS

Re: Kultakaloista...

Viesti Kirjoittaja Cory »

aqua2002 kirjoitti:Mikä niissä kultiksissa niin viehättää, että niitä pitää hommata kotiin?
Eilen luuhasin lounastauolla yhdessä näillä nurkillä olevassa fisuja myyvässä liikkeessä. Sinne sattui samaan aikaan kaksi 13-15 v. tyttöä, joista toinen toiselle kultakala-altaan edessä, että "mä haluun kultakalan, eiks oo suloisen näköisiä. " Toinen mumisin jotain epämääräistä (joo) vastaukseksi, jolloin ensimmäinen jatkoi, että "mä haluun just ton tossa, kato tota, toi millä on valkoinen pyrstö, mä haluun ton, mä sanon mun äidille, että saaks mä kultakalan". Jne, jne. Jotenkin tuli semmoinen olo, että jos äiti antaa luvan, niin tämä tyttö ei paljoa kalan vaatimuksiin tule perehtymään. Kultsit tuossa altaassa olivat sitä huntueväistä "pallomallia". (Joo, huomaa kyllä etten ole kultsujen jalostusmuotoihin perehtynyt :o )

Uusimman TFH:n kannessa komeilee muuten "hieno" kultakala. Siis lehden sisäsivuilla niin sanotaan - on kuulemma oikein valioluokan yksilö. Olihan ne värit hienot, mutta itsellä pisti enemmän silmään se vääntynyt selkäranka. Noiden värimuotojen jalostamista vastaan ei minulla sinällään mitään ole (keinovärjäys ja geenimanipulaatiot ovat eri juttu) ja huntuevätkin kelpuutan, tosin kalajista riippuen. Mutta muut "jalostukset" kyseenalaistan.

Mitä tulee pallopäälapsiin, niin pitää luultavasti ensin jalostaa ihmiset kutemaan. [;)] Mikäli antropologian luennolta mitään muistan, niin nykyinen päänkoko on sitä maksimikokoa, mikä on liikkumistapamme huomioiden mahdollista.
Piitulainen
Member
Member
Viestit: 406
Liittynyt: 14:29, 24.07.2002

Viesti Kirjoittaja Piitulainen »

Minulla on 8 huntupyrstöistä kultakalaa jotka olen ostanut oikeastaan siksi, etteivät ainakaan ne yksilöt päädy jonkun ihmisen 60-litraiseen purkkiin.

Mielestäni jalostettujen kultakalojen viljely voitaisiin lopettaa kokonaan. En näe siinä mitään mieltä.

Lammikkokultakalat ovat asia erikseen, nehän ovat ihan normaaleja kaloja.

Niitäkin meillä on 8 ja ne talvehtivat varastossa.

Kultakala on todennäköisesti yksi väärinymmärretyimmistä akvaariokaloista, eikä niitä mielestäni pitäisi olla ollenkaan myynnissä tavallisissa akvaarioliikkeissä.

Pahaa tekee kun sattuu olemaan paikalla ja kuulee kultakaloja suunniteltavan johonkin pieneen purkkiin yhdessä esim. neontetrojen kanssa. kauppiaan kommentti: "Juu, kyllä käy. 4 kultakalaa ja 6 neontetraa 60 litran akvaarioon, hyvin menee."

Siinä sitten rykäisee kuuluvasti ja sanoo miehelleen kovalla äänellä: "Niin, ei me varmaan voida enää ostaa yhtään kultakalaa kun siinä TUHANNEN litran akvaariossakin on niitä jo KUUSI." -ja toivoo että ostaja tajuaisi oman ostoksensa täysin tuhoon tuomituksi.

Pahaa tekee. Tässä meidänkin akvaarioliikkeessä kultakalat ovat varmaan yksiä myydyimpiä kaloja :x
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1302
Liittynyt: 19:02, 04.12.2002
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Olen samaa mieltä jalostuksesta Aqua2002 kanssa.
Itselläni on neljä kultakalaa.
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

Ostin äskettäin käytetyn akvaarion ja mukana tuli kultakaloja (100-litraisessa kolme jättikalaa apaattisina, kuka voi olla niin järjetön?). möhkäleet saivat välittömästi puukkoa, sillä en voinut edes katsella niiden vaikeaa uintia jalostettujen huntuevien kanssa ja pallerosilmiä "möhnän" peitossa. Olikohan niiden aivotkin jalostettu pois???
Akvaarioliikkeet myyvät ihmisille kultakaloja ties kuinka pieniin purkkeihin. Itse en laittaisi näitä "ulostekoneita" alle 300 litraiseen... kaikkein mieluimmin tietysti lammikkoon tai kalojen taivaaseen! Ja jalostus olisi järkevintä kieltää! Että voi ihminen olla tyhmä...
defi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 21:27, 31.01.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja defi »

Itselläni on 2 kultakalaa noin 120 litraisessa akvaariossa. Huntupurstöjä, mutta eivät silti niitä kaikista pyöreimpiä tai pisimmällä pyrstöllä varustettuja. Kaloissa, olkoot sitten kultakaloja tai vaikka mitä muita tahansa olisi syytä huomioida, että ei jalosteta ominaisuuksia, jotka aiheuttavat kärsimyksiä. Kultakala on lajina rauhallinen ja sympaattinen, mutta harvoinpa kaupasta löytää muita kuin huntupyrstöjä. Mulkosilmäisiä en onneksi ole aikoihin edes nähnyt kaupoissa. Kultakalan perusmuoto on yhtä terve, kuin mikä muu kala tahansa.
dth
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 21:49, 17.06.2002
Paikkakunta: Helsinki/HAS

Viesti Kirjoittaja dth »

Olen kesällä menossa taas Kanadaan, ja päätin sitten tutustua heidän suurimman (?) eläinkauppaketjun nettisivuihin ennen sielä käymistä.. Ja tässä järkyttävät tulokset:

http://www.petsmart.com/fish/shopping/f ... 7454.shtml

Tämä on heidän eniten myytyjen tuotteiden listalla, ja tuo toinen.... [}:)]


http://www.petsmart.com/fish/shopping/a ... 8002.shtml

Koska eikö yksi galloona ole jotakuinkin 3,8L??

Ja nämä molemmat tarkoitettu kultakaloille?! Voi *"%#&!!
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
Piitulainen
Member
Member
Viestit: 406
Liittynyt: 14:29, 24.07.2002

Viesti Kirjoittaja Piitulainen »

defi: kultakalasi ovat ikävä kyllä aivan liian pienessä altaassa.
eprusak
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 09:53, 01.11.2002
Paikkakunta: Mikkeli

kultikset

Viesti Kirjoittaja eprusak »

Kyllä taitaa Kanada olla aika jälkeenjäänyt näissä asioissa!

Minulla oli vielä syksyllä 7 kultista ja olivat aivan ihania! Hankin varmasti tulevaisuudessa uuden satsin, sitten kun on tilaa tarpeeksi suurelle altaalle.

Itse en myöskään kannata niiden kaikista kamalimpien muotojen jalostusta. Joskus kirjotin Jenkkeihin jollekkin naiselle joka oli muistaakseni tukkukauppias näille todella rumille kaloille. Kerroin mielipiteeni asiasta...eläinrääkkäystä...Sain niin veren makuisen vastauksen että ihan hämmästyin! Tottakai se jalostaminen on osa vanhaa kulttuuria mutta, että eläinten toimintäkyvyttömäksi jalostamista pidetään suurena taiteenlajina, ON VÄÄRIN!!! :twisted:

Kiitos Piitulaisen, kalani ovat kultisten paratiisissa. Ovat kuulema oikein onnellisia. :D
kananiho
Piitulainen
Member
Member
Viestit: 406
Liittynyt: 14:29, 24.07.2002

Viesti Kirjoittaja Piitulainen »

Hyvin viihtyvät ja ovat eloisia, reippaita, uteliaita ja hirveitä sikailijoita :mrgreen:

"Lahna" (eli se ruskea) on ottanut harrastuksekseen veden pinnalla (takareunassa) menevän putken riepomisen. Uskomatonta millaista meteliä yksi kultakala saa aikaan :roll:

-Koskas tulet Epru niitä moikkaamaan? [;)]
Chyental
Senior Member
Senior Member
Viestit: 738
Liittynyt: 13:06, 21.01.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Niinpä niin...olen aivan samaa mieltä kuin muutkin, sääliksi käy niitä lähinnä epämuodostuneilta/vammasilta kaloilta näyttävät jalostusmuunnokset, jotka ihminen on suuressa ylpeydessään kehittänyt.

Äitee tykkää kultakaloista, itse en niitä aikonut itselleni ostaa, mutta kun silloin poikaystäväni ihastui Rohmuun, niin menin sitten sellaisen ostamaan, Rohmun kaverilla ei tainnut olla nimeä, kun kuoli niin pian oston jälkeen. Sitten tilalle tulikin Tytsi. Eniten minäkin pidän juuri luonnonmuodosta, Rohmu antaakin jonkun verran osviittaa, ja onhan ne kuitenkin karismaattisia ja kyllä niillä on selkeästi luonne.
-Chyental-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”