Akvaariohiekka?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Mustavaris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 546
Liittynyt: 13:33, 02.08.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Suomessa on joitain alueita, joilla on jopa kalkkikivikalliota. Keskimäärin maaperä on kuitenkin hapanta eli ei kalkkia. Itse olen testannut pH-miinuksella, onko kivissä kalkkia.
sekopää
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 15:13, 25.01.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

koristehiekka

Viesti Kirjoittaja sekopää »

Tungen samaan hiekka keskusteluun. Ostin miehelleni kaktuksen juurelle Robinhoodista Decoration Sad nimistä koriste hiekkaa. Sitä jäi yli ja alkoi tehdä mieli kipata sitä hiekkapohja altaaseen antamaan näköä. Väriä siitä ei ainakaan lähde, mutta onko jotain muita esteitä tuon käyttämiselle akvaariossa?
Hymyilevätkö pandakarhut?
akyttala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 538
Liittynyt: 17:28, 15.06.2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Sellainen musta hiekoitussora, jossa on maantiesuolaa joukossa, on juuri passelia akvaarioon. Sopivan teräväkulmaistakin se on..

Itse kuitenkin suosin ennemmin ns. englannin jokisoraa, sellaista pyöreää pientä kiveä. Näyttää mukavalta ja on vaivaton pohja.
Hiekkapuhallushiekka on ihan typerää akvaariossa. Jatkuvasti sen kanssa on jotain ongelmaa, sitä saa kokoajan olla törkkimässä ja sorkkimassa ja silti se tukkeutuu. Ikinä en enää moista laita akvaarioon, vaan käytän sen siihen mihin se on tarkoitettukin: hiekkapuhallukseen.
Vilpertti
Member
Member
Viestit: 296
Liittynyt: 21:25, 03.06.2007
Paikkakunta: Turku/Loimaa

Viesti Kirjoittaja Vilpertti »

Oletkos kuullut kierteisistä? (Vaikken itse kotiloita altaisiin halua) Ja ei toi niin vaivalloista olo välillä tökkiä hiekkaa.
akyttala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 538
Liittynyt: 17:28, 15.06.2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Vilpertti kirjoitti:Oletkos kuullut kierteisistä? (Vaikken itse kotiloita altaisiin halua) Ja ei toi niin vaivalloista olo välillä tökkiä hiekkaa.
Testattu on ja ei apua. Hiekka tukkeutuu aina. :) Tuo jokisora sen sijaan on erinomaista. Tokihan sielläkin on kierteisiä jonkin verran..Niin kauan niitä on sopiva määrä, kun niitä ei päivisin näy.:D
jannekarkman
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 20:53, 03.01.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaariohiekka?

Viesti Kirjoittaja jannekarkman »

miten tuo hiekka kannattaa pestä tai mikä on helpoin tapa,ja käykö hieno rantahiekka
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Akvaariohiekka?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Kaipa kalkki muuttasi veden GH:ta nostavasti? Mittaisin ainakin ennen ja jälkeen hiekan vesiarvot kun pidät sitä veden kanssa ämpärissä. GH, ph. Sähkönjohtavuudenkin, jos mittari.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Missy80
Member
Member
Viestit: 339
Liittynyt: 16:05, 04.11.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akvaariohiekka?

Viesti Kirjoittaja Missy80 »

Mä käytin taistoaltaaseen ihan normi hiekoitushiekkaa. Altaan pohjapinta-ala 50x35 mutta pesuun meni kyllä tunti + varmuuden vuoksi pidin vielä hiekkaa 300 asteisessa uunissa tunnin verran, Ihan hyvännäköistä se oli, mutta terävää ja piti lapota jatkuvasti. Nyt on taistoilla vaaleaa pyöreää soraa ja allas paljon siistimmän näköinen. Ja aion tässä lähiaikoina luopua n. 40-50 litrasta isorakeisesta hiekasta 300 litraisessa akvassa vaihtaessani sen vaaleaan. Toi isorakeinen, hieman punertava hiekka on ollut hyvää. Tosin rakeet on n. 1mm jotta ihan pikkuiset ei pääse sinne kaivautumaan. Ollut kumminkin helppohoitoinen pohja tuossa akvaariossa.
minzzzi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 17:29, 12.02.2014

Re: Akvaariohiekka?

Viesti Kirjoittaja minzzzi »

Siis tosta hiekasta... Pitääkö sen olla hiekkapuhallus hiekkaa vai hiekkapuhallettua??
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”