Haaveena pikkuriutta

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

wauweli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 215
Liittynyt: 19:43, 08.03.2004
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja wauweli »

tuossa on uotoutumassa ajatus n.50L-70L altaasta. (joskus tulevaisuudessa). Ajattelin tuota valoa. Mikä on tärkeintä valoissa oikea wattimäärä ,lumenit ..?

Sanotaan että täytyisi olla yli 10 000k ja kumminkin suositellaan myös päivänvaloputkia ajattelin että mihinin tämä perustuu? Huomasin eräältä sivulta että käytössä on ollut toimivana vaihtoehtona myös työmaavalaisin?

(sekasin) (haluan joskus livenä nähdä merivesi altaan :)
janneko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 01:37, 16.03.2004
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janneko »

Mikael kirjoitti: Ala-allas on paikka jonne tuota tekniikkaa voidaan piilottaa eli vaahdotin, lämmitin yms tarpeellinen on piilossa. Veden vaihdot on helppo hoitaa ala-altaan kautta. Ala-allas on ehdoton - se on osa järjestelmää eikä 'yksi allas lisää huusholliin' koska normaalisti se on piilossa.
Parhaiten opettaa jos pääsee katsomaan erilaisia riutta-akvaarioita.
Täysin samaa mieltä paitsi että itse korvaisin sanan ehdoton jollain muulla esim: "todella hyödyllinen", "kannattaa hankkia" tai vaikka "haluat sen myöhemmin kuitenkin".

Pointtina oli siis se että akvaariota voi hoitaa onnistuneesti myös ilman ala-allasta eli sen takia ei kannata harrastusta lopettaa. Mutta kuten tossa todettiinkin niin riutta + ala-allas = yksi akvaario lisää kämppään :mrgreen:
wauweli kirjoitti:tuossa on muotoutumassa ajatus n.50L-70L altaasta. (joskus tulevaisuudessa). Ajattelin tuota valoa. Mikä on tärkeintä valoissa oikea wattimäärä ,lumenit ..?
Niin paljon watteja kuin lompakko ja akvaarion lämpömittari kestää oikealla värilämpötilalla. Yksittäisen lampun kelvineillä ei siis ole väliä kunhan kokonaisuus miellyttää koralleja. Päivänvalolamppuja (~6000k) voi siis käyttää jos korjaa värilämpötilaa sinivaloilla (>20000k).

Lumenit taas eivät kerro valosta korallien kannalta paljoakaan, koska ne kertovat kuinka kirkkaana ihmisen silmä näkee valon.
Pasi&Noora
Junior Member
Junior Member
Viestit: 70
Liittynyt: 20:30, 27.05.2004
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Pasi&Noora »

Minulla on itse tehdyt valaisimet 3x250w 1x400w hqi hinta noin 300 euroa plus pottimoiden hinnat. Olen aina ihmetellyt valojen hintaa ja siksi tein itse. Ja sitten siinä on se hyvä puoli vielä että sytyttimet ja muuntajat ovat muualla niin ei tule lämpöä muusta kuin polttimoista.
janneko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 01:37, 16.03.2004
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janneko »

Mistä hankit osat valaisimiin?
Pasi&Noora
Junior Member
Junior Member
Viestit: 70
Liittynyt: 20:30, 27.05.2004
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Pasi&Noora »

minulla olisi muutama ylimääräinen 250 w hqi "hilut" eli sytkä ja käämit hinta 100 euroa. Niitä voi kysellä mistä sähköliikkeestä vaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”