Hiekka vai sora?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viestit: 752
Liittynyt: 00:50, 13.07.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JustinSan »

multa
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
jupeko
Member
Member
Viestit: 272
Liittynyt: 21:11, 25.07.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja jupeko »

JustinSan kirjoitti:multa
Juu ei paljoo kerro :mrgreen:
jupeko
Member
Member
Viestit: 272
Liittynyt: 21:11, 25.07.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja jupeko »

Ymmälläni olen edelleen, että miten kummassa saatte kasvit kasvamaan pelkästään hiekasta ?
Itselläni kun jaavansaniaisista mätänivät juuret ja muut kasvit ei muutenvaan kasva, vaikka lannottaa.
Allas on 89L, suodattimena Eheimin aquapallo, bilteman vaalea hiekka joka värjäytyi tumman harmaaksi mätänevistä juurista.

Vesiarvot kohdallaan.
viivis
Senior Member
Senior Member
Viestit: 774
Liittynyt: 12:04, 16.08.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja viivis »

Minulla kasvaa kaikki kasvit Bilteman hiekassa erinomaisesti. Jaavansaniaista ei pidäkään istuttaa hiekkaan, vaan laittaa kasvamaan kiveen tai kantoon tms. siiman, kuminauhan tms avulla kunnes juurtuu kiinni.
Juurellisia kasveja lannoitan syvälle hiekkaan millä milloinkin muistan ( kaupallisia lannoitteita ja saviturvepalleroita täältä tilattuna ) ja kaikkia PMDD:llä ja nestemäisellä hiilellä ( lähinnä estääkseni leviä ).

Kasveja on kuitenkin montaa sorttia ( 15-16 eri lajia ) tuolla hiekassa.
Ei mitään aavistusta miksi kasvavat niin hyvin loppujen lopuksi. :D
Onnelliset ihmiset ovat odottaneet elämältä vähemmän. -Brana Crncevic-
Santte
Member
Member
Viestit: 366
Liittynyt: 22:33, 15.02.2005

Viesti Kirjoittaja Santte »

Alkuperäiseen kysymykseen vastaukseni : Makuasia!
Drooms
Senior Member
Senior Member
Viestit: 575
Liittynyt: 20:46, 08.08.2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Drooms »

Minkä hintaista sora on kilolta?
heaven
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 16:14, 22.04.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nerkoo

Hiekka vai sora?

Viesti Kirjoittaja heaven »

Minäkin olen harkinnut soran vaihtoa hiekkaan. Pitääkö sinne välttämättä ottaa niitä kierrekotiloita mylläämään hiekkaa???
Pete&Marika
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 13:42, 26.05.2007
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Pete&Marika »

Meillä on 60% hiekkaa ja 40% pientä soraa samassa akvaariossa ja onhan se hiekka silmällekkin mukavampi ja mitähän eroja noilla hiekoilla sitten on ko meillä on hiekkapuhallus hiekkaa ja on kyllä ihan siistin näköistä.
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 18:25, 01.10.2006
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Niska-Pietilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kisu74 »

Lainaan tätä ketjua, kun en parempaakaan löytänyt. Voi olla, että aiheeseen löytyisi sittenkin jostain vastaus, mutta en osannut kyllä rajata hakua riittävästi. Tämä siis nyt vain johdannoksi. [;)]

Eli. sain tuon uusimman projektini mukana muovikassillisen pohjasoraa. Raekoko oli siinä 0,3-0,5cm mittanauhalla mittailtuna. Nyt mietin, onko tuo liian karkeaa pohjan asukeille (on se asukki sitten monni, monninen tai sukarapu)? Muissa akvaarioissa kun on hieno hiekka, niin tuo näyttää hillittömän karkealta. :roll:

Toisaalta akvaariossahan se on ollut, enkä ihan osaamattomalta harrastajalta allastani hankkinut..
Camron
Member
Member
Viestit: 295
Liittynyt: 21:52, 05.06.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Camron »

Tosiaan kierrekotiloista, en usko että on välttämätöntä mutta hyvä olisi. Itselläkin puhallushiekkaa, muttei kotiloita. Tarkoitus hankkia.
Harrastus tauolla
FishFinger
Junior Member
Junior Member
Viestit: 72
Liittynyt: 11:24, 31.12.2006
Paikkakunta: Tampere - TAS

Viesti Kirjoittaja FishFinger »

Itse, kun vaihdoin tankkia 56:sta 120:een, vaihdoin samalla soran hiekkaan enkä rahallakaan vaihtaisi takaisin. 8-)
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Re: Hiekka vai sora?

Viesti Kirjoittaja marinum »

heaven kirjoitti:Minäkin olen harkinnut soran vaihtoa hiekkaan. Pitääkö sinne välttämättä ottaa niitä kierrekotiloita mylläämään hiekkaa???
Jos haluat itse möyhiä välillä hiekkaa, niin ehkä sitten ei tarvitse kierteisiä hankkia, mutta helpommalla/siistimmällä pääsee kun niitä hankkii [;)]
Hiekkapohja voi näet tukkeutua, jos sitä ei aika ajoin möyhi.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
MIVI
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 14:51, 06.06.2007
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja MIVI »

Minulla on soraa ja siellä pari monnista ja pärjäävät ihan hyvin. 8-)
Mulla on vasta 54 litranen seura-akvaario ja 40 l rapuja.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

MIVI kirjoitti:Minulla on soraa ja siellä pari monnista ja pärjäävät ihan hyvin. 8-)
Takuulla viihtyvät paremmin hienolla hiekkapohjalla
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
MIVI
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 14:51, 06.06.2007
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja MIVI »

marinum kirjoitti:
MIVI kirjoitti:Minulla on soraa ja siellä pari monnista ja pärjäävät ihan hyvin. 8-)
Takuulla viihtyvät paremmin hienolla hiekkapohjalla
Joo kyllä ne siellä paremmin viihtyis, mutta mulla onkin aika 'pyöreähköä' soraa.
Mulla on vasta 54 litranen seura-akvaario ja 40 l rapuja.
pitchoune
Junior Member
Junior Member
Viestit: 208
Liittynyt: 13:38, 05.12.2005
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pitchoune »

Mulla on ollut altaassa tähän asti kaupanpäällisiksi saatua soraa, mutta ajattelin vaihtaa tummaksi(?) hiekaksi esteettisistä syistä, ja se lienee mukavempi partiksellekin! Hiekkaa kannattanee siis lähteä hankkimaan Biltemasta? Bakteerikanta varmaan säilyy suodatinmassoissa, kasveissa ja kannossa pohjamateriaalin vaihdosta huolimatta.
...kaikessa rauhassa kalojen kanssa...
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

pitchoune kirjoitti:Mulla on ollut altaassa tähän asti kaupanpäällisiksi saatua soraa, mutta ajattelin vaihtaa tummaksi(?) hiekaksi esteettisistä syistä, ja se lienee mukavempi partiksellekin! Hiekkaa kannattanee siis lähteä hankkimaan Biltemasta? Bakteerikanta varmaan säilyy suodatinmassoissa, kasveissa ja kannossa pohjamateriaalin vaihdosta huolimatta.
Jos tummaa hiekkaa halauat, niin K-Raudassa myydään Kauniston Soran punertavaa hiekkapuhallushiekkaa joka on hyvän väristä.
40 kg säkki maksaa 4-5 eur.
Bilteman hiekka taas on todella vaaleaa, lähes kerman väristä.
http://www.aijaa.com/v.php?i=661372.jpg
Tuossa kuvassa on Kauniston soran hiekkaa 84 l altaassani perustusvaiheessa.

Bakteerikannan varmistamiseksi kannattaa vielä jättää vanhaa soraa vaikka sukkahousupussissa altaaseen joksikin aikaa, niin bakteerit siirtyvät varmasti uuteen pohjaan.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 18:25, 01.10.2006
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Niska-Pietilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kisu74 »

Kisu74 kirjoitti:Lainaan tätä ketjua, kun en parempaakaan löytänyt. Voi olla, että aiheeseen löytyisi sittenkin jostain vastaus, mutta en osannut kyllä rajata hakua riittävästi. Tämä siis nyt vain johdannoksi. [;)]

Eli. sain tuon uusimman projektini mukana muovikassillisen pohjasoraa. Raekoko oli siinä 0,3-0,5cm mittanauhalla mittailtuna. Nyt mietin, onko tuo liian karkeaa pohjan asukeille (on se asukki sitten monni, monninen tai sukarapu)? Muissa akvaarioissa kun on hieno hiekka, niin tuo näyttää hillittömän karkealta. :roll:

Toisaalta akvaariossahan se on ollut, enkä ihan osaamattomalta harrastajalta allastani hankkinut..
En saanut tätä enää poistettua, mutta..

Löysin paremmin sopivan ketjunkin, missä oli mielestäni kattavasti vastattu ongelmaani. Ihme kumma kyllä osasin sittenkin rajata hakua. JEE

Vaihdoin soran mikä tuli tuon akvan mukana, mutta en hiekkaan vaan hyvin hienoon soraan. (raekoko 1-2mm pussin mukaan, en viitsinyt viivoittimella enempää mittailla). Hivenen laitoin päädyn pengerrykseen sitä isompaa, kun siellä se ei haittaa.

Melko varmasti vaihdan kaikkiin akvaaarioihin samanlaisen pohjan. Itse en ole tuohon hiekkaan kovin tykästynyt. Ja pohjakalat kyllä pystyvät tonkimaan tuossa pienisoraisessakin ilman pelkoa vaurioista.
kwaak
Junior Member
Junior Member
Viestit: 117
Liittynyt: 21:21, 16.06.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Hiekka vai sora?

Viesti Kirjoittaja kwaak »

Vaikka kasvit viihtyvätkin hiekassa paremmin, niin sorassa ne ainakin pysyvät paremmin! Valitse sora jos sinulla ei ole pohjakaloja, valitse hiekka jos on! Muista, että värin täytyy jokatapauksessa miellyttää silmääsi!
98 L "Hei muru takki auki, täältä tulee hauki - joka susta tykkää"
srd
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2010
Liittynyt: 13:11, 28.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: Hiekka vai sora?

Viesti Kirjoittaja srd »

Momolla on hieno hiekka altaassaan ja tuntuu tykkäävän kun sitä niin hakeraan siivilöi ja siirtää. Kun altaan hankin niin kovin monessa paikassa suositeltiin kultakaloille soraa, onneksi en kuunnellut vaan menin biologian oppitunneilta oppimani perusteella biltemaan :mrgreen:
-matokani-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 964
Liittynyt: 21:35, 08.04.2009
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hiekka vai sora?

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

Mulla oli ennen aina soraa. Lappoaminen oli mielestäni todella työlästä, etenkin kun oli aina suht paljon kasveja. Monnisten takia siirryin sitten hiekkaan. Ja huomasin kuinka ne (ja nuoliaiset) siitä villiintyivät. Sitten kun hankin tuon 317-litraisen, oli päivänselvää, että sinnekin tulee hienoa hiekkaa. Lopulta siirryin myös pienimmässä akvaariossa hiekkaan. Nyt on siis sitten pelkkää hiekkaa, enkä aio enää ikinä laittaa soraa yhteenkään akvaarioon! Mulla on kierteisiä joka altaassa ja joskus harvoin vähän pöyhin. Ei ole ainakaan vielä mennyt tukkoon. Kasvit kasvaa aika hyvin (erilaisia). Etenkin vallisneriat ja melalehdet viihtyy todella hyvin. Kaikki kakat menee suodattimiin. Ainoastaan joskus harvoin keräilen kasvinosia pohjalta. Isoimmassa päätymatto ja sisäsuodatin, pienemmissä sisäsuodattimet. Olen enemmän kuin tyytyväinen tähän tilanteeseen! [;)]
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
malawi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1269
Liittynyt: 14:59, 22.09.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re:

Viesti Kirjoittaja malawi »

jarvij kirjoitti:
*Viltzu* kirjoitti:Hiekkaa on nyt kehuttu kauheasti, eikö siitä edes etsimällä löydy mitään haittapuolia?
Miksi pitäisi, kun niitä kuitenkin sorassa on enemmän?
Jos soraan pitäisi kehua jollain tavalla niin ainot hyvä asia on se että kalojen pska ei näy :mrgreen:
R_R
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1463
Liittynyt: 19:36, 27.05.2009

Re: Hiekka vai sora?

Viesti Kirjoittaja R_R »

Mutta on tärkeä muistaa, että siellä sitä kuitenkin on.
kaurapuuro
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 20:54, 13.09.2011

Re: Hiekka vai sora?

Viesti Kirjoittaja kaurapuuro »

Uusivanha harrastaja tässä hei :) olen laittamassa uuteen pönttööni hiekan, josta minulla ei ole aikaisemmin kokemusta. Kysymys kuuluu (sorry en jaksa plärätä kaikkia hiekka-keskusteluja läpi koska niitä näyttää "hieman" olevan), onko edes olemassa liian hienoa hiekkaa, jota ei voisi akvaariossa käyttää? Omani, jota kävin hiekkamontulta on todella hienoa ja siksi tätä pohdin. 300l pöntön saan parin päivän päästä.
hh_
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 16:55, 29.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Hiekka vai sora?

Viesti Kirjoittaja hh_ »

Meillä on molempia ja hiekka on periaatteessa helpompi pitää puhtaana.
Soran sekaan tuntuu menevän niin paljon paskaa välillä ettei ymmärrys riitä, vaikka altaassa ihan ihan muutama sintti.

Tosin molemmista pidetään ;)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”