Kultakala-akvaarion suodatus

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ryukin
Member
Member
Viestit: 304
Liittynyt: 13:22, 09.02.2004
Paikkakunta: Akvaarioharrastajat Hyvinkää (AHH)

Kultakala-akvaarion suodatus

Viesti Kirjoittaja ryukin »

(Varmaan periaatteessa kuuluisi tekniikka-palstalle, mutta laitoin tänne, kun olen kiinnostunut nimenomaan kultakaloihin liittyen - onpa sekavaa)

Eli millaista suodatusmäärää olette pitäneet kultakala-akvaariossa (montako kertaa kipon tilavuus/h)? Ihan sikäli kyselen, kun olen kuullut suosituksen, että pitäisi olla 10*altaan tilavuus, mutta nyt vain aloin miettiä, että eikös tuo ole vähän liioittelua. Siis esim. 300-litraiseen kippoon tarvitsisi jo kolme Eheimin 2017:aa!!

Minulla on tällä hetkellä tuossa 144-litraisessani 400 l/h Renan sisäsuodatin ja 650 l/h Eheim ulkosuodatin, mutta mietin vain, paljonko joudun sijoittamaan lisäsuodatukseen, kun isomman kipon toivottavasti lähiaikoina saan.
Pasi&Noora
Junior Member
Junior Member
Viestit: 70
Liittynyt: 20:30, 27.05.2004
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Pasi&Noora »

-Noora- Ei mun mielestä tarvii olla mikään kymmenkertainen suodatus todellakaan. Itselläni ei ole kultakaloja mutta 1-2 kertaa altaan tilavuus pitäisi jo kyllä riittää.
jessesa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 536
Liittynyt: 22:33, 04.01.2003
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja jessesa »

Meillä tuossa talviakvassa suodattimet lykkäsi 6 kertaa tunnissa koko vesimassan läpi. Eikä olisi ollut pahitteeksi, vaikka suodatusta olisi ollut vielä enemmän. :roll:

Tuo -Nooran- mainitsema 1-2 kertaa on kyllä aivan liian vähän noille sottapytyille. [;)]
ryukin
Member
Member
Viestit: 304
Liittynyt: 13:22, 09.02.2004
Paikkakunta: Akvaarioharrastajat Hyvinkää (AHH)

Viesti Kirjoittaja ryukin »

*FiSu*2 kirjoitti:Meillä tuossa talviakvassa suodattimet lykkäsi 6 kertaa tunnissa koko vesimassan läpi. Eikä olisi ollut pahitteeksi, vaikka suodatusta olisi ollut vielä enemmän. :roll:

Tuo -Nooran- mainitsema 1-2 kertaa on kyllä aivan liian vähän noille sottapytyille. [;)]
Jep, juuri tuosta syystä kysyinkin tätä kultakalapalstalla - kun kultakala tosiaan on ihan eri asia kuin jokin trooppinen :) Eli eipä kai auta kuin ruveta katselemaan lisäsuodattimia (mies alkaa kyllä jo osoittaa hermostumisen merkkejä, kun joka viikko taloon ilmestyy jotain akvaariokamaa ja aina sanon, että "tää on nyt kyllä viimeinen, mikä mun tarttee ostaa pitkään aikaan" :D ).
Pasi&Noora
Junior Member
Junior Member
Viestit: 70
Liittynyt: 20:30, 27.05.2004
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Pasi&Noora »

Okei luovutan. Vertasin vaan pirajoihin ja kiekkoihin ja meidän altaaseen. Millainen kierto olisi hyvä isompaan piha-altaaseen missä on uv-sterilisaattori?
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

keskustelu kirjoitti: Millainen kierto olisi hyvä isompaan piha-altaaseen missä on uv-sterilisaattori?
En ymmärrä miten altaan suodattimen vedenkierto liittyy UV-sterilisaattoriin?

UV-sterilisaattorin läpi kannattaa vettä kierrättää mahdollisimman hitaasti= sen parempi sterilointi-prosentti.

Jos en muista jostain väärin lukeneeni, niin ulkoaltaan tilavuus/tunti olisi minimikierto, mutta ei siitä suuremmastakaan kierrosta haittaa ole, päinvastoin.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Moonwalker
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 17:08, 18.02.2004

Viesti Kirjoittaja Moonwalker »

Kun tota taustaa löytyy myös kultakalaosastolla, niin kokemuksesta voin kertoa, että kymmenen kertaa tunnissa sopii hyvin pienille kultakaloille. Mutta heti, kun lähestytään kalojen koossan kymmentä senttiä, kannattaa kiertoa olla vähintään lähemmäs 20 krt/h. Tämä jo siksi, että uskon, että et ole hankkimassa altaasesi jäähdytysjärjestelmää joka pitäisi veden kylmänä jolloin happi liukenee parhaiten. Kovassa kierrossa lämpimäänkin veteen saadaan happea. (Korjatkaa jos olen väärässä.)

Kannattaa kuitenkin miettiä, minkälaiset materiaalit suodattimessa/missa on. Kovin kalliita substraatteja ei kannata käyttää kuin vasta tosi tehokkaan esisuodatuksen jälkeen.

Suositukseni suodatukselle n. 500l:n akvaarioon (Minimikoko viidelle iljettävälle huntupyrstölle. Luonnonmuodoille ja ns. komeetta pyrstöille altaan koon voi tuplata!)
-Eli sisäpuolelle: 4*2252 =4800 l/h
-ulkopuolelle 1*2250 = 1000 l/h
Myllytys on kyllä aika kova, mutta suodattimia suuntaamalla ja virtausta vaimentamalla esim pinnan suuntaan puhaltavilla suihkuputkilla pääset jo ihan ok tulokseen.

Mielestäni sopivat massa ko. suodatukseen: Sisäsuodattimissa omat patruunat. Ulkosuodattimeen: Pohjalle ehfimec, päälle ehfifix, kerros vaahtomuovia ja lopuksi ehfisynth.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Moonwalker kirjoitti:Kun tota taustaa löytyy myös kultakalaosastolla, niin kokemuksesta voin kertoa, että kymmenen kertaa tunnissa sopii hyvin pienille kultakaloille. Mutta heti, kun lähestytään kalojen koossan kymmentä senttiä, kannattaa kiertoa olla vähintään lähemmäs 20 krt/h. Tämä jo siksi, että uskon, että et ole hankkimassa altaasesi jäähdytysjärjestelmää joka pitäisi veden kylmänä jolloin happi liukenee parhaiten. Kovassa kierrossa lämpimäänkin veteen saadaan happea. (Korjatkaa jos olen väärässä.)
No, en tiedä mistä tällaisia lukuja ja vertailuja on tempaistu?? Tuolla logiikalla pitäisi minun 1200l altaassa 20cm kaloille olla veden kokonaiskierto noin 48000l/tunnissa! 8O

Eihän tässä mistään koskiahvenista tai lohista kuitenkaan puhuta :mrgreen:
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Moonwalker
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 17:08, 18.02.2004

Viesti Kirjoittaja Moonwalker »

Me ollaan varmaan luettu eri matikan kirjaa, sillä mun mielestä 20*1200=24000 :D

No joo, kaikki on suhteellista. Pumppaustehoa saa olla paljonkin, ei haittaa lainkaan. Moni tekijä kuitenkin vaikuttaa siihen, millainen kierto altaassa tulee olemaan. Esim veden ulostuloaukko pumpusta vaikuttaa paljon ko. asiaan. Siis jos pieni aukko ja kova paine, tuntuu että kalaparat pyörii altaassa vaan ympyrää ja kolhii ottaluunsa kannonkulmaan...

Siis niitä ulostuloaukkoja suunnataan, käytetään suihkuputkia, järkeillään suodattimien määrää/akvaarion mitat.

Tietämättä ruykin:n altaan mittoja, toi ylempänä oleva ehdotus voisi toimia. Ainakin "standardimittaisissa" altaissa.

Suokaa anteeksi huono suomenkieleni.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”