Tappavat saviturvepallerot

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Tappavat saviturvepallerot

Viesti Kirjoittaja sani »

Tilasin mielestäni luotettavalta taholta saviturvepalleroita (joissa lisänä PMDD) ja alkuviikosta sitten laitoin yhdet puolikkaat miekkakasveille. Muutaman päivän kuluttua alkoi lehtiin ilmestyä syöpyviä tummia laikkuja :( Toinen miekka on jo aika heikossa kunnossa ja roskiin menossa, toisella laikkuja on vähemmän. Onko kenelläkään tietoa mitä ihmettä tällainen voisi olla? Oletan että syynä on ne saviturvepallerot koska mikään muu asia ei ole muuttunut ja muut kasvit voi hyvin.

Kuva laikkujen alkuvaiheesta:
http://groups.msn.com/sani313/kasvi.msn ... hotoID=146
kiltsi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 656
Liittynyt: 09:57, 17.09.2002
Paikkakunta: Lieksan Akvaarioseura ry

Viesti Kirjoittaja kiltsi »

Onkohan PMDD:llä mitään tekemistä asian kanssa kun minullakin on samaisessa kasvissa laikkuja nyt kun olen laittanut palleroita juureen ja niissä ei ole PMDD:tä? Laikut on tulleet kun aloitin käytön ja ennen ei mitään :| .
*Kukaan ei vielä ole pilannut silmiään katsomalla elämän valoisaa puolta*
Hansuli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 59
Liittynyt: 18:29, 02.05.2004

Viesti Kirjoittaja Hansuli »

Sani: Tämä ei nyt aivan kuulu tähän asiaan, mutta mikä miekkakasvi tuossa kuvassa on? Onko se sellainen aika pieni, missä lehdet on aika pyöreitä tai ei ainakaan mitään kovin pitkulaisia? Mulla meinaan on nyt ollu joku tollanen miekkakasvi akvaariossa kohta vuoden enkä tiedä että mikä se on ja sen takia en osaa luultavasti hoitaa sitä oikein kun aina välillä se on niin huonon näköinen ja välillä taas kukoistaa...

Piti oikein käydä katsomassa, että kyllä siinä munkin rehussa on jotain tollasia reikiä, mutta ne voi kyllä olla kotiloiden/partistenkin tuhoja :mrgreen:
The truth is out there...
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

Hansuli kirjoitti:Sani: Tämä ei nyt aivan kuulu tähän asiaan, mutta mikä miekkakasvi tuossa kuvassa on? Onko se sellainen aika pieni, missä lehdet on aika pyöreitä tai ei ainakaan mitään kovin pitkulaisia?
Tuo on Echinodorus cordifolius "ovalis" ja lisääntyy rönsyjä kasvattamalla. Tuokin reikiintynyt yksilö kasvatti juuri rönsyä mutta taisi jäädä homma siihen...
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Mitäs luotettava taho vastasi käyttäneensä palluroihin? Lähinnä tietenkin saven ja turpeen alkuperä tuossa varmaan se tärkeämpi on kuin PMDD-lisä. Kuulostaa kyllä hassulta reaktiolta, itse en ole ikinä törmännyt kasveihin jotka nikottelisivat lannoitteen lisäämisestä noin.

Periaatteessa kasvihan voi vähän häiriintyä kun sen saama ravinnemäärä muuttuu, miekkakasvit kuitenkin ovat sen verran sitkeitä heppuja että tuskinpa ne tuollaiseen kuolevat. Mitenkäs uudet lehdet? Tulevatko nekin laikullisina vai tuleeko ollenkaan?
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

En osaa sanoa mistä ainekset olivat peräisin. Olettaisin, että koska tuo ihminen on myynyt muillekin aqua-web:in ihmisille noita palleroita, onnettomuuksia olisi sitten sattunut muillekin. Ehkä nämä miekat sitten vain olivat herkempiä :(

Toisen miekan uudet lehdet tulivat erittäin ruskealaikkuisina esiin, toinen on pysäyttänyt kasvun. Pelkään että pallerot on mädännyttäneet juuret tms. mutta en uskalla kaivaa palleroita pois koska kaikki savitomu pöllähtäisi akvaarioon.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Liian lähellä?

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Olikos savipallot kuinka lähellä kasvin varsia, kasvupistettä?

Minulla voisi olla yksi teoria;
Turvepalleroa ei kannata tunkea aivan kasvupisteeseen, eli jättää hiukan "ilmavaraa" juurien lähtökohdasta. Miekkakasvi kasvattaa aika valtavan juuripöheikön. Hiukan samantapaan kuin omenapuu vaikkapa. Ajatelkaamme puiden lannoitusta; Emme tunge niitä lannoiterakeita aivan runkoon kiinni vaan teemme reijät sinne latvuksen reunojen kohdalle maahan. Samoin voisi myös soveltaa tätä. Eli liian lähellä "juuripaakkua" tuo lannoitepallukka saattaa aiheuttaa enemmin haittaa kun hyötyä. Esim, lannoite voi mennä liian tuhtina annoksena tai herkän kasvin juuret voivat kärvähtää.
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

Lannoitepallerot tungin n. 10 cm:n päähän kasveista missä juuret meni. Ja miekkakasveja minulla on ollut iät ja ajat ja olen niille menestyksekkäästi käyttänyt esim. JBL:n 7 balls savikuulia eikä ne kasvit koskaan aiemmin ole nokkiinsa ottaneet. Olen jopa istuttanut miekkoja noiden savikuulien päälle suoraan ja ovat vain innostuneet.
Tiinanen
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 19:37, 23.10.2002
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Tiinanen »

Mitä nyt kuuluu? Vieläkö on kasveja reikiintynyt? Säilytitkö yhtään reikiintynyttä kasvia seurataksesi sen muutosta?

Mielestäni väitteesi savipallojen vaarallisuudesta on melko omituinen, sillä en ole itse yhdistänyt niihin ongelmia. Luonnollisesti jokainen akvaario on oma kokonaisuutensa ja sinulla, sani, saviturvepallot voivat aiheuttaa hankaluuksia. Mene ja tiedä.
Laittamalla sopivan määrän viinaa akvaarioosi saat kalojesi silmät turpoamaan ja saat ne uimaan hassulla tavalla. (Lähde: Niksipirkka to be.)
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

En väitä että saviturvepallerot olisivat haitallisia noin yleensä, näissä palleroissa vaan on jotain todella omituista. Laitoin kierteisvallisnerian juurelle palan tuosta samasta satsista ja sillekin kävi kehnosti... lehdet alkoivat "sulaa" kärjistä ja ruskettuivat. Ehkä noihin palleroihin on eksynyt liian iso määrä pmdd:tä tai jotain muuta..?

Nostin nuo miekkakasvit pois, pesin juuret ja lapposin pohjahiekkaa jotta suurin osa lannoitteista lähtisi. Leikkasin sulaneet lehdet pois ja istutin ne uudelleen. Toinen ainakin on hengissä, kasvattaa siis uutta lehteä :) Tästä lähtien valmistan palleroni itse jotta tiedän mitä niissä on.
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1313
Liittynyt: 21:53, 23.09.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja RPekka »

sani kirjoitti:Ehkä noihin palleroihin on eksynyt liian iso määrä pmdd:tä tai jotain muuta..?
Eikös pmdd:n ainesosat ole kastelulannoitteiksi tarkoitettuja lannoitteita joita käytetään promillepitoisuuksia? Puutarhapuolella puhutaan lannoitelukosta joka syntyy kun kasvia kastellaan liian voimakkaalla lannoiteliuoksella. Vesi ei vain imeydy kasviin koska osmoottinen paine estää sen. Yleisin tilanne missä lukko pääsee syntymään on se kun kasvi on korppukuiva ja se kastellaan normaalivahvuisella tai jopa hieman (mutta ei siis tarpeeksi) laimennetullakin liuoksella.

Sitä en tiedä kuinka tuollainen lukko akvaariokasvilla fysikaalisesti toimii mutta ilmeisesti samasta ilmiöstä nytkin on kyse, juuret ovat liian voimakkaassa lannoitteessa joten kasvi ei saa mitään imettyä.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3024
Liittynyt: 21:18, 27.01.2004
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala & Tre / TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Hei ! sinulla on näköjään IHAN saman näkoisiä "syöpymiä" kun minulle tuli laittaessani savipalluroita miekkakasveilleni. Kaikki Isot ja monet hieman pienemmätkin miekkakasvit kuolivat :cry: Minula tosin tuli usein myös n. 5cm pohjasta lehtivarteen tuollainen myös joka sitten mädännytti todella nopeasti koko kasvin :twisted:

Luulen että jätän ihan varmuuden vuoksi laittamatta enään nitä saviturvepalluroita kun epäilen että syy syöpymiseen/mädäntymiseen on niissä. :cry:

Ihan oikeasti meinasi itkua päästää kun katsoi kun melkein kaikki vaivalla kasvatetut suuret miekkakasvit joutui heittämään pois. :?
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

Olen saanut palautetta jonka mukaan romahdutan palleromarkkinat ja asetan epäilyksen alaiseksi kaikki noita myyvät. Se henkilö joka pallerot minulle möi, ei ilmeisesti enää noita valmista joten vapaasti vaan palleroita ostamaan :D Tarkoitukseni ei siis ole ollut kertoa kaikkien palleroiden olevan myrkkyä. Huoli omista kasveista johti siihen että kerroin asiasta täällä, mutta siitäpä eivät sitten kaikki pitäneetkään. Ja saamani palautteen mukaan nuo syöpymiset eivät rajoitu vain minun altaaseeni, joten oletan että siitä voisi keskustella ilman että kaikki palleroita valmistavat vetävät palleron nenäänsä :mrgreen: Eli jos on jotain ongelmaa niin keskustellaan siitä sitten yleisesti ja yritetään etsiä ratkaisuja.
memma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2151
Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja memma »

sani kirjoitti:Olen saanut palautetta jonka mukaan romahdutan palleromarkkinat
:mrgreen:

Niin, täytyy muistaa että jokainen pallero on yksilö ja ainakin palleroperheet voivat erota toisistaan suurestikin :)
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3024
Liittynyt: 21:18, 27.01.2004
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala & Tre / TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Minäkin voin kertoa että valmistin pallerot itse joten uskon kyllä niiden pelaavan muilla ihan ok. sillä tiedän niin monia jotka niitä ovat käyttäneet ilman ongelmia, muta minua alkoi ihmetyttämään kun löytyi täysin samanlainen tapaus kuin minulla. [;)]

Ja ne jotka tästä herneen nenäänsä vetävät niin minun puolestani vetäkööt jos eivät tälläistä kestä :twisted:
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Kaikkia varmasti kiinnostaa että kuka on tuo salaperäisyyden usvaan jäänyt myyjä, miten olisi nimenhuuto?

Aloitetaan allekirjoittaneesta. Minä en ainakaan ole siis sanille noita tappavia palluroita myynyt. Monen mielestä se on ollut suorastaan itsestäänselvää että tuo luotettava taho olisin ollut minä, mutta enpäs olekaan [;)]
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3024
Liittynyt: 21:18, 27.01.2004
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala & Tre / TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Ei tässä nyt ole kysymys siitä että yritettäisiin etsiä leipoja joka tekisi ns. huonoja palloja ja olisi syypää. [;)]

Itse ostin saveni sieltä mistä monet muutkin ja kysyin vielä erikseen myyjältä että onko tämä varmasti punasavea. Jostain kumman syystä ne eivät sopineet kasveilleni.

Jos neutraalina vinkkinä saan sanoa niin jos haluatte pelata varmanpäälle niin älkää lannoittako itsetehdyillä savipalloilla kerralla koko kasvistoa vaan kokeilkaa ensin niitä vain joillekkin ei niin rakkaille ja arvokkaille miekkakasveillenne. Mitään erityistä vaaraa en kuitenkaan näissä näe. [;)]

Tämä kaikki on pakko sanoa siksi että ette voi kuvitella kuin kauan kasvatetut täysikasvuiset miekkakasvit joita tarvittaisiin kipeästi uuteen isoon altaaseen, niin ottavat lannoitteesta itteensä ja kuolevat suuren kukoistuksensa päätteeksi pois. :|

Jos teiltä muuten löytyy jättiläismäisiä miekkakasveja tampereen läheltä joita ette syystä tai toisesta halua pitää niin minulle voi tarjota. [;)]
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Ei tokikaan. Mutta jos se leipoja kertoisi ensinnäkin reseptinsä ja sen, mistä on hankkinut ainekset niin tietäisimme vähän tarkemmin että mikä on mennyt pieleen.

pleko_88, kertoisitkos sinä reseptisi myös ja paikan mistä savea ostit, saven värin, haisiko jotenkin omituiselta? Käytitkö PMDDtä ja miten paljon? Laitoitko kaikki samaan kasaan vai teitkö jotenkin kerroksittain?

Ja kai sitä ihminen nyt maineensa saa puhdistaakin? ;)
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3024
Liittynyt: 21:18, 27.01.2004
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala & Tre / TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Itse käytin pelkkää savea eli en mitään muuta seassa. Tämä vo olla myös syynä mutta ei uskoisi kun jotkuthan vuoraavat savea koko altaan pohjalta. :| Savi oli ihan normaalia eikä haissut mitenkään oudolle. Itse asiassa minulla on sitä samaa savea tuossa vielä aika klöntti jäljellä eli ei kun haistelemaan.
Saven ostin tampereelta harraste nimisestä askartelukaupasta tuomiokirkonkadulta. [;)]
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 17:15, 17.03.2004
Paikkakunta: Espoo, Otaniemi / AHH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

Valmistimme tuossa taannoin näiden sivujen ohjeiden mukaan savipalloja ja laitoimme sekä turvetta että PPMD:tä kuuliin. Savi oli ehtaa punasavea ja turve suomalaiselta suolta. [;)]

Kohta kaikki kuulat alkaa olla käytetty eikä mitään ongelmia ole ilmennyt. Itse asiassa miekkakasvit ovat lähteneet räjähdysmäiseen kasvuun ja aiemmin huonosti menestyneistä aaltomiekoista toinen on kasvattanut uuden verson ja toisen lehde huitelevat jo pinnan tuntumassa ja pisimmillä on nyt mittaa yli 50 senttiä. Aiemmin nuo kasvit olivat kitukasvuisia ja lehdille tuli mittaa kork. 20 senttiä ja niitä oli vähän. 8-)
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Itselläni on ollut suomalaista harmahtavaa punasavea ja sitten tanskalaista(?) punertavaa punasavea. Altaita taitaa olla ollut itselläni jo 6 joissa on ollut muutaman millin saviturvePMDD-pohja, viimeisimpään, eli 500-litraiseen laitoin savea 4,5 kiloa, turvetta muutaman kourallisen ja PMDD:tä pari viikkosatsia koko pohjalliseen, päälle hiekkaa, kasvien juurille kaupallisia tabletteja ja palluroita.

Minä itse en muista koskaan miekkakasvieni tai muittenkaan kasvien nikotelleen noista, joten en kyllä osaa ongelmassa auttaa.
Tiinanen
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 19:37, 23.10.2002
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Tiinanen »

Aloitte paistamaan saviluolia, joten jaoin ketjun >>> Saviluolien paistamisesta
Laittamalla sopivan määrän viinaa akvaarioosi saat kalojesi silmät turpoamaan ja saat ne uimaan hassulla tavalla. (Lähde: Niksipirkka to be.)
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Tämä on kummallinen keskustelu. Jotenkin tulee mieleen että tässä nyt pakoillaan myös ongelman selvittämistä. Kaikille savipallojen käyttäjille olisi eduksi jos syy kasvien kuolemaan saataisiin selvitettyä. Syyhän voi olla esim. pallurakäyttöön epäsopiva savi tai parin sattuman summa. Olisi kaikille myyjille eduksi kuulla että ei tarvitse pelätä että omissa palloissa on vikaa.Tämän vuoksi olisi hyvä että monet palluroiden kanssa epäonnistuneet ilmottautuisivat.
Olisin kertakaikkisen kiinnostunut itse kuulemaan että mitä savea myyjä on käyttänyt.

Itselläni on ollut käytössä pitkään rainin pallurat ja ongelmaa ei ole ollut. Ja onhan se saven laatukin tiedossa hänen tapauksessaan. :)

Mietin vaan sitä että tietää sitten itse kun tarvitaan taas uutta savea että tarvitseeko jotain savea välttää jos kerran plekonkaan tapauksessa pmdd:tä ei ollut joukossa. Siksi olisi kiva tietää saven alkuperä. En tahdo kompastua itse samaan ansaan missä joku on jo odottamassa, mutten myöskään jaksa taatusti turvallisten palluroiden turhaa testaamista varmuuden vuoksi :)

En oikein pidä myöskään siitä että julistetaan tuotteen olevan viallinen muttei tehdä kuin viilto syyhyn kun koko myyjän pallurasatsi on ilmeisesti viallinen ja mahdollisesti odottamassa uusien ja uusien kasvien tuhoamista. Tämä vaan todella tuntuu vievän pohjan koko savikuula-toiminnalta vaikkei sen pitäisi koska hyväähän tässä varmasti tarkoitetaan.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3024
Liittynyt: 21:18, 27.01.2004
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala & Tre / TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Oikeaa puhetta, siis ilmoittakaa kaikki jolle on ongelmia syntynyt kasvien kanssa sen jälkeen kun olete savipalluroita niille laittaneet. [;)]
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

Noihin ostamiini palleroihin käytetty savi oli saamieni tietojen mukaan peräisin jostain Tampereen askarteluliikkeestä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”