Paras pohja monnisille, piikkisilmille ym.?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
thapsus
Senior Member
Senior Member
Viestit: 616
Liittynyt: 15:38, 03.04.2004
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Paras pohja monnisille, piikkisilmille ym.?

Viesti Kirjoittaja thapsus »

Varmaankin hiekka on kaikkien vastaus, mutta mikä on toiseksi paras? Laiskana nimittäin en jaksaisi pestä taas hiekkaa uuteen altaaseen kun se on niin pahuksen työlästä. Onko siis pakko vai käykö pienirakeinen sora tai pyöreä sora? Voisi huuhdella sihdin läpi...
mbuna
Junior Member
Junior Member
Viestit: 76
Liittynyt: 11:07, 28.04.2004

Viesti Kirjoittaja mbuna »

Bilteman puhallushiekka on hyvin puhdasta, joten sen pesussa ei ole suurikaan vaiva ja lisäksi se on halpaa. (Soran pesu ei ole yhtään vähemmän työlästä!) Suosittelen. :)
thapsus
Senior Member
Senior Member
Viestit: 616
Liittynyt: 15:38, 03.04.2004
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Ohjeita

Viesti Kirjoittaja thapsus »

Hmm, saisinko vinkkejä helppoon hiekan pesuun jos se ei ole vaikeaa. Soran olen pessyt sihdissä huljuttelemalla ja sekoittamalla juoksevan veden alla, kunnes läpi tuleva vesi on puhdasta. Hiekka kun on niin pientä niin sen ole pessyt ämpärissä, vaihtaen jatkuvasti likaista vettä pois kunnes vesi on kirkasta... hankautuu rystyset verille hiekkaa hämmentäessä :(

Mutta bilteman hiekka on hyvä vinkki, kiitos :)
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Eikä sitä Bilteman hiekkaa tarvitse välttämättä edes pestä :P

Hyvin puhdasta on ja tuntuu kelpaavan monnisille paremmin kuin oikein hyvin - auraavat nytkin tuolla 250 litraisessa nokat syvällä hiekan seassa :mrgreen:
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Vinski
Junior Member
Junior Member
Viestit: 130
Liittynyt: 20:14, 27.04.2004
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vinski »

Mekin hankimme, isomman altaan tullessa taloon, biltemasta hiekan ja pesemättä sen tuonne lykkäsimme. Nopeasti se sameus oli poissa. Ja ilmeosesti ei ollut albiinomonnisien mielestä valittamista, koska sinne siirryttyään alkoivat heti kutupuuhiin. Ja ahkerasti sielä tongitaan tuota pohjaa ja pöllytellään hiekkaa :mrgreen:
Ainut ongelma on se että meinaavat tonkia nuo vielä huonosti juurtuneet kasvit irti.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3024
Liittynyt: 21:18, 27.01.2004
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala & Tre / TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Voisitteko linkata tänne kuvia altaista joissa on bilteman hiekkaa. Olen meinaan kuullut "kauhutarinoita" sen vaaleudesta, mutta tekisi mieli silti ostaa [;)]
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
mbuna
Junior Member
Junior Member
Viestit: 76
Liittynyt: 11:07, 28.04.2004

Viesti Kirjoittaja mbuna »

Laitoin hiekkaa reilusti ämpäriin, kuumaa vettä suihkulla joukkoon, vesi pois ja hiekat akvaarioon. Pesuvesi ei juurikaan sotkeentunut. Helppoa on. [;)]
mbuna
Junior Member
Junior Member
Viestit: 76
Liittynyt: 11:07, 28.04.2004

Viesti Kirjoittaja mbuna »

pleko_88 kirjoitti:Voisitteko linkata tänne kuvia altaista joissa on bilteman hiekkaa. Olen meinaan kuullut "kauhutarinoita" sen vaaleudesta, mutta tekisi mieli silti ostaa [;)]
Hiekka on vaaleaa, muttei missään nimessä valkeaa. Minusta se näyttää hyvältä ja malawit tykkää (ei haalista ainakaan niiden kirkkaita värejä). Siitä vaan hiekkaa ostamaan. [;)]
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3024
Liittynyt: 21:18, 27.01.2004
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala & Tre / TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

mbuna kirjoitti:
pleko_88 kirjoitti:Voisitteko linkata tänne kuvia altaista joissa on bilteman hiekkaa. Olen meinaan kuullut "kauhutarinoita" sen vaaleudesta, mutta tekisi mieli silti ostaa [;)]
Hiekka on vaaleaa, muttei missään nimessä valkeaa. Minusta se näyttää hyvältä ja malawit tykkää (ei haalista ainakaan niiden kirkkaita värejä). Siitä vaan hiekkaa ostamaan. [;)]
Kuvia kiitos, meinaan hiekkaa ei sitten laiton jälkeen aleta vaihtamaan :mrgreen:
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Vinski
Junior Member
Junior Member
Viestit: 130
Liittynyt: 20:14, 27.04.2004
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vinski »

No, minunkin silmääni enemmän miellyttää tuo luonnonhiekka jota meillä on toisessa akvaariossa. On hieman tummempaa ja punertavampaa. Ei vain oikein riitä puhti alkaa pestä sitä luonnonhiekkaa 300 litraiseen kun se todellakin vaatii aikaa.

Kaunis on silti tuokin, ei valittamista.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Vai ei riitä puhti. Ai että ihmiset on laiskoja... :mrgreen: ..Itse pesin 560-litraiseen kaksi ja puoli säkkiä (25 kg x 2,5) hiekkaa, käytin kumihanskoja ja suihkun suihkuhanaa apuna. Neljä-viiskertaa huuhtelin n. kilon kokoista möykkyä sankossa. Tuli puhdasta ja olen tyytyväinen. :)
thapsus
Senior Member
Senior Member
Viestit: 616
Liittynyt: 15:38, 03.04.2004
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Laiska?

Viesti Kirjoittaja thapsus »

Niin no, sitä hiekkaa jota olen itse ostanut, joutui huuhtomaan arviolta noin 50 kertaa per puoli ampäriä...

Täytyy siis ostaa muualta :)
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Yrittäkää etsiä sitä Kokemäen laatuhiekan puhdasta luonnonhiekkaa. Ei tarvitse pestä eikä ole ainakaan omasta mielestäni liian vaaleaa.

Kuvia vaikkapa täällä http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=25129
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”