Monnisallas

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ola
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 14:22, 12.09.2003
Paikkakunta: Helsinki

Monnisallas

Viesti Kirjoittaja Ola »

Terve!

Haluaisin perustaa altaan, jossa eläisi pelkkiä monnisia. Yrityksistäni huolimatta en löytänyt mitään aiheeseen liittyvää haulla. Jos joku tietää, neuvot otetaan ilolla vastaan. Myös suomen/englannin kielinen kirjallisuus aiheesta kiinnostaa.

Olen ajatellut rakentaa altaan itse, ja muodoksi olen kaavaillut pitkää ja matalaa "ränniä". Veden virtaus tulisi siis olemaan kohtuullisen voimakas. Onko muoto järkevä? Minua on peloteltu skenaariolla, jossa matalan altaan voimakas virtaus ajaa pohjamateriaalin altaan toiseen päähän...
Mikä olisi "riittävä" tilavuus? Mitä tekniikkaa? Sisustus? Lajisto? Minua siis kiinnostaa kaikki aiheeseen liittyvä.
Anza
Member
Member
Viestit: 431
Liittynyt: 18:33, 19.10.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anza »

Kirjallisuudesta tulee ainakin mieleen:
*Pertti Rassi: Panssarimonnit
*Aqualogin "All corydoras"
*Werner Seub: Corydoras

Laakean mallinen ja matalahko allas on monnisille passeli. Paljon pieniä kasvitiheikköjä, kiviä ja kantoja mutta myös vapaata uintitilaa. Altaan koko riippuu siitä, minkä verran altaalle on tilaa ja toki budjetista myös ;). Itse tekisin mahdollisimman suuren, totta kai. Lajistoonkin vaikuttaa altaan koko ja se, haluatko pieniä lajeja (pikkumonninen, kääpiömonninen...) vai isoja (C. barbatus, monet Brochis-lajit...).
10 kpl muutamia lajeja voisi olla mukava, jos tilaa riittää.
Anzku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 774
Liittynyt: 17:16, 29.07.2003
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Anzku »

Ja hiekkapohja, ehdottomasti [;)] . En osaa tuohon virtaushommaan oikein mitään sanoa, tuskin se sentään ihan kaikkea pöllyttäisi toiseen päähän :? ...

Itse olen jo pitkään kaavaillut monniakvaarion perustamista, kalastoon juuri noita monnisia, plekoja ja mahdollisesti esim. lasimonneja. Saa nähdä milloin unelma toteutuu *haaveilee ja tuhlaa vielä yhden paperiarkin suunnitteluun* [;)]
The difficult is done at once, the impossible takes a little longer.
Ola
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 14:22, 12.09.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ola »

Kiitos vastauksistanne!
Olisiko Teillä antaa minkäänlaisia mahdollisia mittoja altaalle. En tarkoita (välttämättä) mitään tarkkoja cm määriä, vaan pikemminkin pituuden, leveyden ja syvyyden suhteita. Tilaa olohuonessa olisi 120*45cm. Altaan syvyydeksi olen ajatellut jotakin 25-30 cm. Miltä kuulostaa?

Puhallushiekka tai vastaavaa olisi pohjalle tulossa. Akvaarioliikkeen heppu minua tästä hiekan siirtymisestä varoitteli ja yritti tietysti myydä minulle hänellä juuri varastossa olevaa tavallista(=korkeaa) allasta, jonka pohjamitat olivat vähän sinnepäin :roll:.
Tarkoitus olisi tehdä allas itse mittojen mukaan. Kun nyt saisi ne mitat päätettyä..
hannu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 508
Liittynyt: 18:00, 18.02.2002
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja hannu »

Ola kirjoitti:Kiitos vastauksistanne!
Olisiko Teillä antaa minkäänlaisia mahdollisia mittoja altaalle. En tarkoita (välttämättä) mitään tarkkoja cm määriä, vaan pikemminkin pituuden, leveyden ja syvyyden suhteita. Tilaa olohuonessa olisi 120*45cm. Altaan syvyydeksi olen ajatellut jotakin 25-30 cm. Miltä kuulostaa?
Miksi ihmeessä noin matala allas? Korkea allas on komea eikä korkeus vie lattiapinta-alaa. Puhumattakaan siitä, että se soveltuu sitten jatkossa muuhunkin käyttöön. Minä tekisin tuosta altaasta ainakin 50 cm korkean. Samalla tulisi tilavuuttakin lisää ja pinnalle suunnattu voimakaskaan virtaus ei enää suuremmin pöllyttelisi hiekkaa pohjalla. Kannattaa myös huomioda, että mitä matalampi allas on, sitä korkeamman jalustan se vaatii. Ei ole kiva, jos normaalilta istumakorkeudelta ei näy altaasta kuin kansilasi.

Hannu
kimmoks67
Junior Member
Junior Member
Viestit: 113
Liittynyt: 12:30, 03.02.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmoks67 »

Terve kaikki,

Minulla on helmi- ja kultapäämonnisia kiekkokalojen kanssa akvaariossa, joka on kooltaan 130x50x50 ja hyvin ne viihtyvät.

Miksi sen pitäisi olla niin matala? Kyllä monniset pääsevät pintaan 40- tai 50-senttisestäkin vedestä.

T. KS
"Kyllä pH on saatava nollaan!"
Ola
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 14:22, 12.09.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ola »

Altaaseen olisi tulossa VAIN monnisia. Minulla on jo monnisia ns. tavallisessa altaassa ja ne tosiaankin tuntuvat viihtyvän. Mataluudella haluaisin visuaalisesti kauniin altaan, ts. en mitään puoleenväliin täytettyä 50 cm korkeata. Haluaisin altaan muistuttavan (lyhyttä) osaa matalasta purosta, jossa on kohtuullisen voimakas virtaus.

Allas olisi tulossa ns. katselukorkeudelle, joten korkeammalle altaalle ei löydy tästäkään perustetta.
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1040
Liittynyt: 14:48, 02.11.2001
Paikkakunta: Vaasa / OAS

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

kimmoks67 kirjoitti: Miksi sen pitäisi olla niin matala? Kyllä monniset pääsevät pintaan 40- tai 50-senttisestäkin vedestä.
Ainakin Rassin kirjassa ja samaisen kirjoittajan Akvaariomaailman artikkeleissa kehotetaan monnisia pitämään matalahkoissa altaissa.
Behemot
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 11:27, 23.08.2002
Paikkakunta: Järvenpää/HAS

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Syynä tähän on niiden tapa käydä välillä pinnalla haukkaamassa ilmaa suoleensa. Matalahkossa akvaariossa nuo retket ovat vähemmän rasittavia kuin korkeassa => monniset ilmeisesti viihtyvät paremmin. Itselläni on ollut niin pieniä akvaarioita etten ole päässyt tekemään vertailevaa tutkimusta.
Kell' monni on, se monnin kätkeköön
Angeline
Junior Member
Junior Member
Viestit: 151
Liittynyt: 20:13, 06.11.2003
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Angeline »

Pintakasvit aiheuttavat monnisille myös hysteriaa niiden happihyppelyillä. Kun ei pinnasta meinaa löytyä sopivaa kolosta niin iskee paniikki ja säntäillään minne sattuu.
Never drive faster than your guardian angel can fly.
Ola
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 14:22, 12.09.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ola »

Kuinka monta yksilöä laittaisitte 120*45*30 (=162 litraa) altaaseen pienehköjä monnislajeja, lajimäärän ollessa 2 tai 3. Pätevätkö ns. tavanomaiset laskusäännöt, vai pitääkö kalamäärän olla pienenpi, koska kalasto käyttää vain altaan ohjaosia?
Ola
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 14:22, 12.09.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ola »

Olen nyt lueskellut Pertti Rassin Panssarimonnit kirjaa ja siinä mainitaan kirjan kirjoitushetkella maassamme "uutena tulokkaana" KUUMONNINEN. Miten on ko. monniselle maassamme käynyt? Onko niitä kenelläkään? Tunnetaanko se yhä samalla nimellä? Google löysi nimen ainoastaan akvaarioliiton viljelytaulukoista. AQ:sta ei haulla löytynyt mitään.
Jotenkin kiinnostuin, koska kirjan perusteella kalan koko, ulkonäkö ja elinvaatimukset miellyttivät. Vai onko siitä paljastunut jotakin, joka tekee siitä jotenkin vaikean?
HEZZU
Member
Member
Viestit: 463
Liittynyt: 21:37, 11.12.2003
Paikkakunta: Haukipudas(Oulu)

Viesti Kirjoittaja HEZZU »

Ola kirjoitti:Olen nyt lueskellut Pertti Rassin Panssarimonnit kirjaa ja siinä mainitaan kirjan kirjoitushetkella maassamme "uutena tulokkaana" KUUMONNINEN. Miten on ko. monniselle maassamme käynyt? Onko niitä kenelläkään? Tunnetaanko se yhä samalla nimellä? Google löysi nimen ainoastaan akvaarioliiton viljelytaulukoista. AQ:sta ei haulla löytynyt mitään.
Jotenkin kiinnostuin, koska kirjan perusteella kalan koko, ulkonäkö ja elinvaatimukset miellyttivät. Vai onko siitä paljastunut jotakin, joka tekee siitä jotenkin vaikean?
Kokeileppas etsiä AW:stä [;)] Ei tosiaan googlella löytynyt mitään. Taitaa olla harvinainen ja kallis kala..
-HEZZU-
Anza
Member
Member
Viestit: 431
Liittynyt: 18:33, 19.10.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anza »

Itse uskaltaisin käyttää monnisiin samaa laskusääntöä kuin muihinkin kaloihin tuon mahtumisen kannalta; monnisethan eivät paljon kuormita allasta koska eivät kakkaa siihen malliin kuten monet imumonnit eivätkä myöskään ole samalla tavalla reviirikaloja. Tykkäävät häseltää parvessa, joten itse ottaisin esimerkiksi 10 kpl per laji. Ja jos altaaseen ei ole muuta kalaa tulossa ja suodatus on hyvä, en näe syytä miksi ei tuonne voisi laittaa kolmekin lajia, tosin sitten on kiikun kaakun onko yksilömäärä jo liian korkea, se ehkä tarvitsisi tiputtaa sitten n.8-9 kpl per laji. Kaksi lajia menisi mielestäni 10 kpl yksilömäärällä.

30cm korkeus kuulostaa ihan hyvältä, tosin jos itse olisin tekemässä, saattaisin nostaa korkeuden 40cm, mahtuisi paremmin kasveja, hiekkaa yms.

Kuumonnisen saatavuus tulee varmasti olemaan vaikeaa; en ole koskaan nähnyt sitä tukkulistoilla. Ehkäpä ulkomailta tilaamalla onnistuu, kysäise kauppiaaltasi.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3024
Liittynyt: 21:18, 27.01.2004
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala & Tre / TAS

virtausta

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Laitappas virtausta ja suodatusta ainakin 10-15 x tunnissa altaan tilavuus niin ovat mielissään. [;)]

Itselläni on kiertoa about 10x tunnissa ja monniset pörräävät ympäri seiniä ja uivat virtausta vastaan, hypnoottinen näky sanoisin :D

Sitten tietysti hieno hiekka ja varjopaikkoja johon monniset menevät sitten lepäilemään :D

Ota sitten eri näköisiä lajeja jottei tule turhia risteytyksiä ja on muutenkin kivemman näköistä, tai no kauneus on katsojan silmissä :mrgreen:

Mielummin matala ja laakea kuin korkea, mutta kyllä sitä korkeuttakin saa hyvinkin yli 50cm olla.
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Mandinka
Member
Member
Viestit: 492
Liittynyt: 15:34, 24.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Tämäkin tuli mieleen, monnisille oma aakee laakee allas. Tämä tarina ei kerro kuinka projektissa kävi, mutta onko kukaan muu rakentanut (tai tilannut) monnisille omaa allasta joka ei korkeudella komeile? Pölisikö se hiekka?
"Mä luin jostain..."
MKL
Junior Member
Junior Member
Viestit: 208
Liittynyt: 09:00, 12.07.2005
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja MKL »

Samaa minäkin pohdin, itsellä kun on vielä(kin) suunnitteluasteella monnisallas. Itse allas toki on jo, mitoiltaan n. 150*33*35 tjsp. Paikka ja tekniikka vaan on vielä hakusessa..
Life's way too short to stay on topic.
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1081
Liittynyt: 07:19, 09.06.2004
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Thompson »

Tilasin metrin pitkän 27cm korkean altaan jossa ei tosin ole monnisia , mutta n.100 l vettä ja suodattimilla ja lisäpumpuilla se kiertää n. 2500l/h. Puhallushiekka pysyy ihan hyvin pohjassa ja kasvitkin pystyssä kun pumppujensuihkut eivät ole pistemäisiä.
MKL
Junior Member
Junior Member
Viestit: 208
Liittynyt: 09:00, 12.07.2005
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja MKL »

Tuleeko sulla vesi altaaseen ainoastaan toisesta päädystä vai jostain muualta? Itse suunnittelin nimenomaan päädystä toiseen kiertävää vettä, eli toisesta päästä sisään, toisesta ulos. Pitänee joku ulkosuodatin siihenkin hommata, tosin ei ehkä ihan noin rajua kiertoa kuin 2500 l/h - en minä siitä mitään koskenpätkää aikonut tehdä :mrgreen:
Life's way too short to stay on topic.
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1081
Liittynyt: 07:19, 09.06.2004
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Thompson »

Kaikki pumput imevät kyllä samasta päädystä, kahdesta menee pitkät letkut pitkin pohjaa ja letkussa siis reikiä tarpeellinen määrä. Näin suihkua on joka puolella pohjaa. Kolmantena vielä Seran sisäsuodatin samassa päässä rikkoo vedenpinnan tehokkaasti koko altaan (100x41cm) alalta. Ei tuo virtaus niin järin ihmeellinen mielestäni ole, mutta tupsulevä pitää siitä kovasti, ja olen jo luopunut taistelusta sitä vastaan. Hitaasti se peittää kaikki kivet ja kannot. Valaisimena on yksi 18W putki ja allas on hämärä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”