Miksi KH putoaa ja pH romahtaa?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Lightforce
Member
Member
Viestit: 388
Liittynyt: 15:16, 28.02.2007
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Miksi KH putoaa ja pH romahtaa?

Viesti Kirjoittaja Lightforce »

Minulla on 340-litrainen akvaario, joka on ollut toiminnassa useita vuosia ongelmitta.
Nyt kuitenkin altaassa on alkanut outo KH:n putoamisen kierre ilman mitään järkevää syytä. Ensimmäisen kerran tämä tapahtui kesäkuussa, heräsin aamulla ja osa keltapyrstösattareistani kellui kuolleena. pH-testi oli tietenkin vanhentunut, mutta epäilin pH:n romahdusta ja lisäsin ruokasoodaa ensiavuksi. Iltapäivällä mittasin uudella testillä pH:n ja se oli jälleen 7.
Seuraavan kerran romahdus tapahtui elokuussa, silloin meni loputkin kultapyrstöt. Muut kalat olivat ok.

Eilen illalla mittasin KH:n ja sain ensimmäistä kertaa kiinni sen putoamisen nollaan. Aamulla olisi taas odottanut joukkokuolema, jos en olisi lisännyt illalla ruokasoodaa.

Nyt pitäisi saada selville, miksi tätä tapahtuu? Altaaseen ei ole tullut varmaan vuoteen mitään uutta kalaa, sisustusta, suodatinta tms. mikä olisi voinut tasapainon kaataa.

Mikä siis laskee KH:n ja sen seurauksena romahduttaa pH:n, jopa yhden yön aikana?
340 l seura-akvaario (sattarit + haarniskat), 225 l siniravut, 63 l taistelukala. Mukana myös kääpiöpinserit Eeka, Numa, Jusu, Jeni ja Koru.
hejohe71
Junior Member
Junior Member
Viestit: 59
Liittynyt: 21:20, 26.12.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Miksi KH putoaa ja pH romahtaa?

Viesti Kirjoittaja hejohe71 »

Et kerro vedenvaihtorutiineistasi, mahdollisesta hiilarilisästä, kalastostasi tai kuinka paljon kasveja akvaariossasi jne.,joten on vaikea lähteä pohtimaan yksityiskohtaisesti mahdollisia syitä pH:n romahdukseen. Perussyy siihen kuitenkin lienee tietysti se että käytössäsi oleva raakavesi on alkuaankin puskurointikyvyltään aika alhainen, kuten suomalainen vesi yleensäkin on. Kannattaa kasvattaa vedenvaihtovolyymiä ja kuten olet tehnytkin, lisätä natriumbikarbonaattia vedenvaihtojen yhteydessä ja seurata säännöllisesti KH-arvoa jolloin voit nostaa sitä ennenkuin tapahtuu romahdusta. Akvaariossa mikään yksittäinen tekijä ei ole koskaan 'tasapainossa', vaan kokoajan muuttumassa johonkin suuntaan. Akvaariosi pH on saattanut olla tasainen pitkänkin aikaa vaikka kokoajan on jokin tekijä syönyt puskuria,bikarbonaattia vedestä kunnes sitä ei enää ole. Itse testaan tällä hetkellä veden rutiininomaisesti kerran pari kuussa jotta näen missä mennään.
Lightforce
Member
Member
Viestit: 388
Liittynyt: 15:16, 28.02.2007
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Miksi KH putoaa ja pH romahtaa?

Viesti Kirjoittaja Lightforce »

Vettä vaihdan noin kerran kuussa noin puolet, suodattimia putsaan silloin kun virtaus heikkenee. Hiilarilisää ei ole, kasvit (jättivallisneria, tiikerilumme, jättivesimiekka) kasvavat hyvin. Kaloja on 5 sateenkaarikalaa (M. parkinsoni), alle 10 odessanbarbia, 5 haarniskamonnia, partis ja pieni puupleko sekä kaarimonnisia ja leväbarbeja.

Päiväkirja ei ole nyt käsillä, mutta nämä romahdukset eivät ole olleet suhteessa vedenvaihtoon, esim. ei ole tullut vain veden vaihdon jälkeen tai sitä lähestyttäessä. Lisään vedenvaihdon yhteydessä aina soodaa ja kipsiä riippuen senhetkisistä arvoista. GH:n olen pyrkinyt pitämään 6-8 paikkeilla. Pintavesi liikkuu hyvin koko altaassa. Nitraatti on pysynyt koko ajan sopivalla tasolla liuskatestien mukaan, tippatestiä en ole enää ostanut kun nitraattitesti menee todella nopeasti vanhaksi. Kalat ovat hyvävointisia eikä mitään tauteja ole koko altaan historian aikana jyllännyt.
340 l seura-akvaario (sattarit + haarniskat), 225 l siniravut, 63 l taistelukala. Mukana myös kääpiöpinserit Eeka, Numa, Jusu, Jeni ja Koru.
sinimarttonen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 47
Liittynyt: 20:23, 13.10.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Itä-Hki

Re: Miksi KH putoaa ja pH romahtaa?

Viesti Kirjoittaja sinimarttonen »

Vedenvaihtovälisi on niin pitkä, että altaaseen ehtii kertyä kaikenlaista orgaanista jätettä aika tavalla tuolla välillä, joka voi olla syyllinen kh:n putoamiseen, varsinkin jos lisättävän veden kh on valmiiksi alhainen.

Tuli myös mieleen, että miten hoidat pohjaa, onko altaassa hiekka- vai sorapohja? Josko sinnekin olisi päässyt kertymään liiaksi ylimääräistä tai pohja olisi päässyt tukkeutumaan?

Asian korjaamiseksi ainakin minä ehdottaisin ensimmäiseksi viikottaiseen vedenvaihtorytmiin siirtymistä.
Lightforce
Member
Member
Viestit: 388
Liittynyt: 15:16, 28.02.2007
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Miksi KH putoaa ja pH romahtaa?

Viesti Kirjoittaja Lightforce »

Hiekkapohja, irtolikaa ei ole edes lapottavaksi asti hiekan pinnalla eikä hiekka ole tukossa. Viikottainen vaihto kuulostaa hurjalta, tarkoitatko että vaihtaisin vettä pienempiä määriä useammin?
340 l seura-akvaario (sattarit + haarniskat), 225 l siniravut, 63 l taistelukala. Mukana myös kääpiöpinserit Eeka, Numa, Jusu, Jeni ja Koru.
Verna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 542
Liittynyt: 17:21, 18.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsä

Re: Miksi KH putoaa ja pH romahtaa?

Viesti Kirjoittaja Verna »

Moni suosittelee kolmanneksen vedenvaihtoa viikottain. Sillä rytmillä minä pärjään 240-litraisen kanssa, ja jos vedenvaihto syystä tai toisesta myöhästyy, vaihdan kerralla puolet vedestä. Vesiarvot pysyvät varsin tasaisina.
Lightforce
Member
Member
Viestit: 388
Liittynyt: 15:16, 28.02.2007
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Miksi KH putoaa ja pH romahtaa?

Viesti Kirjoittaja Lightforce »

Tein nyt kattavat vesitestit kaikkiin altaisiini. pH-testi JBL, GH ja KH Tetran, lisäksi JBL:n liuskatestit. Olen todennut nuo JBL:n liuskat luotettaviksi nitriitin, nitraatin ja GH:n suhteen, sen sijaan KH ja pH näyttää mitä sattuu eikä edes sinnepäin.

Mielenkiintoinen havainto oli, että illalla nollassa ollut KH (väri vaihtui ekasta tipasta keltaiseksi) olikin nyt tuossa 340-litraisessa noin 4...? Miten tämä on mahdollista, jos illalla lisäsin altaaseen reilun teelusikallisen = maustemitallisen ruokasoodaa? Eihän sen pitäisi noin paljoa arvoa kerralla nostaa. :o pH näytti seiskaa, GH 8. Nitraattia oli liuskan mukaan 10-25 mg/l.

Mikäs tämän pomppauksen KH:ssa nyt selittää?

Hanaveden testasin myös, pH 7, KH reilu 2 (väri vaihtui kunnolla vasta kolmannesta tipasta), GH noin 3. Liuskan mukaan ei lainkaan NO2/NO3.

Toinen mielenkiintoinen huomio oli se, että kolme allasta työhuoneessa olivat kaikissa suhteissa ok, pH 7-7,5 ja KH 3-7. Sen sijaan olohuoneen kolme allasta kärsivät pH:n ja KH:n alakanttisuudesta: huoneiden välissä on vain puolikas seinä... :D Nyt siis pH:n nostokuuri olohuoneeseen ja tiukempaa seurantaa siellä.

Vedenvaihdon teen tuohon 340-litraseen varmaan huomenna. Vaihdan vähemmän vettä kerralla ja pengon samalla nuo kantojen aluset ettei siellä lillu mitään piilossa, tosin monnit kyllä pöllyyttävät pohjaa niin tehokkaasti ettei siellä kasvitkaan meinaa aina pysyä.
340 l seura-akvaario (sattarit + haarniskat), 225 l siniravut, 63 l taistelukala. Mukana myös kääpiöpinserit Eeka, Numa, Jusu, Jeni ja Koru.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Miksi KH putoaa ja pH romahtaa?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Noi liuskatestit ei ole kovinkaan luotettavia. Sillä on aika iso ero, onko akvaariossa nitraattia 10mg/l vai 25mg/l. Kumpikaan arvo ei sinänsä ole mitenkään vaarallinen, mutta molemmat arvot voivat olla merkki jostain muusta. Suosittelen siis tippatestien hankintaa myös typen kiertoa varten. Ota JBL:n testit. Ne ei ainakaan vanhene. (Tai en ainakaan mä oo saanu vanhenemaan..)

Itse vaihtelen vettä makeavetisistä 75% viikossa. Tuo sinun vedenvaihtorytmisi kuulostaa todella harvalta, enkä sen takia yhtään ihmettele vaikka vesiarvot heittelevätkinl.
Lightforce
Member
Member
Viestit: 388
Liittynyt: 15:16, 28.02.2007
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Miksi KH putoaa ja pH romahtaa?

Viesti Kirjoittaja Lightforce »

Mulla on ollut akvaarioita vuodesta 1998, aluksi vaihtelinkin tiuhempaan vettä, mutta riesana oli kaikenmaailman pilkkutaudit yms. ja myöhemmin kun laiskistuin vedenvaihtojen kanssa, huomasin, ettei tauteja enää jyllännyt. Viimeisen 10 vuoden aikana ei ole tarvinnut kaloja lääkitä, altaiden koko ja määrä on vuosien saatossa vaihdellut. Jotenkin pähkäilin että liian tiuha vedenvaihto vain heittelisi tasapainoa enemmän, jonka takia taudit yms. pääsevät puhkeamaan. Siksi en ole kovin innokas viikottaisiin vedenvaihtoihin varsinkaan noissa isommissa altaissa, pieniä putsailen useammin. Mun mielestä tämä vedenvaihtorytmi ei tunnu harvalta, aina yllättyy että taasko pitäs vaihtaa... :D päivät menee nykyään niin vauhdilla.

JBL:n liuskat olivat vallan käteviä altaan kypsytyksen aikaan, ne näyttivät voimakkaasti punastumalla nitriittipiikin ja altaan kypsymistä oli niillä helppo seurata. Nitraatin tippatesti mulla tais olla Tetran, jossain vaiheessa se vaan ei enää näyttänyt mitään.
Ammoniakki/ammoniumtesti mulla kyllä on JBL:n, vuosi sitten ostettu, mutta sekin näyttää vaan keltasta jota värikartassa ei oo.
340 l seura-akvaario (sattarit + haarniskat), 225 l siniravut, 63 l taistelukala. Mukana myös kääpiöpinserit Eeka, Numa, Jusu, Jeni ja Koru.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Miksi KH putoaa ja pH romahtaa?

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Veikkaan myös orgaanisen jätteen kertymisellä olevan tekoa ongelman kanssa. Ihmeen monimutkaiseksi olet yksinkertaisen asian saanut! Mitäkö itse tekisin? Siirtyisin vaihtamaan vettä 50-75% viikossa ja ottaisin käyttöön valmiin mineraalilisän jos tarvis eli esim Seachem Equilibrium, jota lisätään joka vedenvaihdossa tarvittava määrä. KHn antaisin olla koskematta koska en usko että sen tai pHn suhteen tulee mitään ongelmia jos vesi vaihtuu riittävästi kerran viikkoon. Tällöin myös muut arvot pysyvät mukavasti tasaisina eikä akvaariota tarvitse olla jatkuvasti vahtimassa.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Lightforce
Member
Member
Viestit: 388
Liittynyt: 15:16, 28.02.2007
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Miksi KH putoaa ja pH romahtaa?

Viesti Kirjoittaja Lightforce »

Kuinka niin monimutkaiseksi? :D Mulla vaan on sellainen pää, että mä haluan tietää syyn miksi, mulle ei riitä "se aiheuttaa sen" vaan mikä mekanismi taustalla on, kun en itse ole mikään vesibiologi enkä googlaamallakaan ole löytänyt mitään selkeää juttua asiasta. Jos orgaaninen jäte altaassa laskee KH:n niin että pH romahtaa, mitä altaassa siis tapahtuu? Miksei sama tapahdu muissa altaissa, joissa yhdessä ainakin kerääntyy selkeästi kasvinpaloja yms. jätettä pohjalle, mutta siinä pH on reilu seiska koko ajan ja hoitorutiinit samat?
Tämä kyseleminen on siis pelkästään mun tiedonjanon syytä, en ole kyseenalaistamassa kenenkään neuvoja tai tekemisiä, mä haluan vain ymmärtää näitä asioita paremmin. :)

Tässä kyseisessä altaassa on aika runsaasti mangrovekantoja, voivatko ne esim. vanhemmiten alkaa "mätänemään" ja aiheuttaa tällaista? Samat kannot ovat olleet altaassa alusta asti (n. 5 vuotta) ja monnit ovat kyllä kaiken irtoavan niistä jyrsineet.
340 l seura-akvaario (sattarit + haarniskat), 225 l siniravut, 63 l taistelukala. Mukana myös kääpiöpinserit Eeka, Numa, Jusu, Jeni ja Koru.
Lightforce
Member
Member
Viestit: 388
Liittynyt: 15:16, 28.02.2007
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Miksi KH putoaa ja pH romahtaa?

Viesti Kirjoittaja Lightforce »

Allas siivottu, kantojen alla ei ollut mitään ylimääräistä, eikä ne myöskään vaikuttaneet pehmenneiltä tms. Jonkin verran hienojakoista moskaa oli vallisnerian juurien seassa, se nousi sieltä kun karsin kasveja hieman.
Yritän nyt vaihtaa vettä tiuhempaan, täytyy seurailla vesiarvoja tosta altaasta myös useammin.
340 l seura-akvaario (sattarit + haarniskat), 225 l siniravut, 63 l taistelukala. Mukana myös kääpiöpinserit Eeka, Numa, Jusu, Jeni ja Koru.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”