pH alas, CO2 ylös

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kupla
Starting Member
Starting Member
Viestit: 34
Liittynyt: 11:54, 09.02.2004

pH alas, CO2 ylös

Viesti Kirjoittaja kupla »

Tiedän, että tästä on ollu paljon keskustelua mutta en osannut päättää oikeaa ratkaisumallia pulmaani niiden perusteella. Kaupasta jos kysyy niin isketään varmaan jotain kemikaaleja ja kaasuja kädet täyteen, lompakko samalla tyhjentäen.

pH noin 7,2
KH 2,5
eli co2 4,6

Pitäisi saada pH alemmaksi ja sitäkautta tai toisinpäin hiilidioksidi ylemmäs kun kasvit ei oikein näytä tykkäävään nykyisestä tilanteesta. Käytän toruminiä vedenvaihdoissa.(en tiedä edes tarvitsisko?) purkki on 60 litranen

Pitäisikö alkaa säätämään niiden kiljujen tai kalliitten kaupallisten systeemien kanssa vai mikä olisi oikea tapa alentaa pH:ta ja lisätä hiilidioksidia? Onko puupalikan käyttö väärätie oikeisiin arvoihin?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Yksi tapa olisi alentaa pH:ta vaikka laimealla rikkihapolla ja nostaa hiilidioksidin määrää hiivatesysteemillä.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
kupla
Starting Member
Starting Member
Viestit: 34
Liittynyt: 11:54, 09.02.2004

Viesti Kirjoittaja kupla »

Jos päätän hommata sen tetran optimat paketin niin voiko sitä levitintä käyttää kiljuhommissa?

Miten niissä kiljuhommissa voi välttyä yliannostukselta?

Jos pH:ta laskee hapoilla niin silloinhan hiilidioksiidin määrä nousee?
riittääkö siis pelkkä ph:n laskeminen co2 ongelmaan??
KtMan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1160
Liittynyt: 22:44, 31.03.2003
Paikkakunta: J:pää/K-UAs

Viesti Kirjoittaja KtMan »

kupla kirjoitti:Jos päätän hommata sen tetran optimat paketin niin voiko sitä levitintä käyttää kiljuhommissa?

Miten niissä kiljuhommissa voi välttyä yliannostukselta?

Jos pH:ta laskee hapoilla niin silloinhan hiilidioksiidin määrä nousee?
riittääkö siis pelkkä ph:n laskeminen co2 ongelmaan??
Kyllä tuota Tetran levitintä voi käyttää kiljuhommissakin.
Yliannostukselta voi välttyä hommaamalla sopivan kokoinen levitin, joka ei yksinkertaisesti pysty levittämään liikaa CO2:sta altaaseen, Tuo tetran levitin on niin huono ettet taatusti sillä onnistu [;)]

Jos käytät rikkihappoa, niin siitä käsittääkseni hiukan vapautuu CO2:sta, mutta vain lyhyen aikaa, eikä poista "co2-ongelmaa", joten sitä tulisi lisätä tasaisesti kokoajan (päivä aikaan), yöksi sen voi sulkea, niin pH ei laske yöllä liikaa (kun kasvit ei co2:sta kuluta).

PS:"parempi myöhään, kuin.."

T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

" Jos käytät rikkihappoa, niin siitä käsittääkseni hiukan vapautuu CO2:sta, mutta vain lyhyen aikaa, eikä poista "co2-ongelmaa", joten sitä tulisi lisätä tasaisesti kokoajan (päivä aikaan), yöksi sen voi sulkea, niin pH ei laske yöllä liikaa (kun kasvit ei co2:sta kuluta)."

Mitähän se tuo mahtaa sitten tarkoittaa; ei kai vaan jatkuvaa rikkihapon syöttöä? Huh
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
KtMan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1160
Liittynyt: 22:44, 31.03.2003
Paikkakunta: J:pää/K-UAs

Viesti Kirjoittaja KtMan »

jarvij kirjoitti:" Jos käytät rikkihappoa, niin siitä käsittääkseni hiukan vapautuu CO2:sta, mutta vain lyhyen aikaa, eikä poista "co2-ongelmaa", joten sitä tulisi lisätä tasaisesti kokoajan (päivä aikaan), yöksi sen voi sulkea, niin pH ei laske yöllä liikaa (kun kasvit ei co2:sta kuluta)."

Mitähän se tuo mahtaa sitten tarkoittaa; ei kai vaan jatkuvaa rikkihapon syöttöä? Huh
No eiii!
Hän kun kysyi, että:"Jos pH:ta laskee hapoilla niin silloinhan hiilidioksiidin määrä nousee? "
Nouseehan se rikkihapolla hetkellisesti, mutta mitä olisitkaan vastannu jos olisin jättänyt mainitsematta? [;)]

Muutens!:
On paljolti puhuttu tuosta liiallisen CO2:n määrästä, niin mikä on pitoisuus (mg/L), jolloin on syytä huolestua?
Itse kun väsäsin levittimen, niin sain 32mg/L :roll:
Kalat ei kuitenkaan oireilleet, vaan hengitteli ja hengaili ihan rauhassa.
Lisäsin kyllä pintavedenkiertoa pikaisesti ja vähensin 'levitinmassoja'.

Allas:225L, 28.5C', pH:6.2, KH:1.5, CO2:32mg/L (tetra test), mitattu vielä illalla 2h ennen valojen sammumista, jolloin menekki on kovimmillaan.

T:Krisse

T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
s0ma
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 23:49, 01.06.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja s0ma »

Hassua, näyttäisi siltä että joku noista arvoista ei aivan täsmäisi - periaatteessa hiilidioksidi, KH ja pH vaikuttavat kaikki toisiinsa määrätyssä suhteessa joka on vakio. Niin että jos pH ja KH ovat oikein ja tarkkoja arvoja, niin CO2:n pitäisi olla 28 mg/l. Eihän tuo tietenkään mikään suuri heitto ole, varmaan johtuu pienestä epätarkkuudesta jossain.

Optimaalinen hiilidioksidin määrä olisi 5-15 mg/l, niin että hiukan liikaa sitä näyttäisi olevan.
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1313
Liittynyt: 21:53, 23.09.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja RPekka »

s0ma kirjoitti:periaatteessa hiilidioksidi, KH ja pH vaikuttavat kaikki toisiinsa määrätyssä suhteessa joka on vakio.
Ei nyt periaatteessa mutta teoriassa. Teoria menee mönkään heti jos vedessä on jotain muita happoja kuin hiilihappo. Turveuutteesta tai kannosta liukeneva humushappo on ainakin yleinen pHta alentava tekijä.

Lisäksi tulee huomioida se ettei KH-testiä yleensä pysty tulkitsemaan kovin tarkasti, ainakin itse olen JBL:n testillä pystynyt tekemään ainoastaan tulkinnan "alle 3" koska väri erottuu kunnolla vasta kolmannella pisaralla ja on jo silloin "toisen värinen".
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
KtMan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1160
Liittynyt: 22:44, 31.03.2003
Paikkakunta: J:pää/K-UAs

Viesti Kirjoittaja KtMan »

RPekka kirjoitti:Lisäksi tulee huomioida se ettei KH-testiä yleensä pysty tulkitsemaan kovin tarkasti, ainakin itse olen JBL:n testillä pystynyt tekemään ainoastaan tulkinnan "alle 3" koska väri erottuu kunnolla vasta kolmannella pisaralla ja on jo silloin "toisen värinen".
Otappas nelinkertainen määrä testattavaa vettä ja koita uudestaan.
Näin jokainen tippa vastaa 0.25 KH:ta, eli 4 tippaa = 1, jne...

T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

KtMan kirjoitti:Jos käytät rikkihappoa, niin siitä käsittääkseni hiukan vapautuu CO2:sta, mutta vain lyhyen aikaa
No, ei takuulla vapaudu eikä edes sitä lyhyttä aikaakaan. Rikkihapossa, H2SO4:ssa näyttäisi minun silmiini olevan vetyä, rikkiä ja happea, joka vedessä hajoaa protoniksi (H+) ja vetysulfaatiksi (HSO4-), sulfaatiksi (SO4--). Mistäs me sinne hiiltä saataisiin, jotta saitaisiin hiilidoksidia? Rikkihappo kyllä pitkän säilytyksen tuloksena hajoaa edelleen sulfideiksi, muttei silloinkaan hiilidioksidiksi. Hapoistakin löytyy parasta ennen päiväys :mrgreen:

Noitten pH-KH-CO2 -taulukoiden mukaan kuitenkin hiilidioksidia olisi enemmän vedessä, kun veden pH laskee. Sitä en tiedä, mikä vaikutus milläkin hapolla on noihin taulukoiden arvoihin - vai perustuuko taulukkonarvot siihen, että pH:ta lasketaan vain ja ainoastaan CO2:lla(?) - kun en sitä tutkinut. En usko muutenkaan, että nuo taulukot toimivat ihan ok akvaario-oloissa, koska akvaariossa on mm. fosfaatteja, jotka sotkevat jo koko kuvion.
Kupla kirjoitti:Jos päätän hommata sen tetran optimat paketin niin voiko sitä levitintä käyttää kiljuhommissa?
Aika kehnosti toimii. Mulla aluksi hurahti CO2 siitä pötkylän läpi aika vauhdilla, nyttemmin varmaan kalvo ihan tukossa eikä siitä näyttäisi liukenevan yhtään mitään. Toisesta pötkylästä kasasin sitten erimallisen levittimen:

Kuva
Pötkylä täytetty makaronilla (siis EhfiMech:llä)

Kuva
Suljettu kokispullon korkilla :mrgreen: Korkin läpi virtaa vettä hiljalleen ja siitä normaalista kohdasta menee hiilidioksidia pötkylään. Pötkylässä sitten vesi ja hiilidioksidia kohtaavat, veden virtaus saa hiilidioksidin liukenemaan paremmin veteen.

Kuva
Kasvipottien suojaruukuille löytyy uudiskäyttöä, kun sen pötkylän pohja pitää jotenkin tukkia, ettei makaronit valu pois, mutta veden pitää päästä virtaamaan kunnolla.

Lopputuloksena on halpa levitin. Saman asian voisi ajaa joku muoviputkikin tmv. Ei sen tartte olla toi Tetran levitinkään, mutta kun nyt sattu olemaan "ylimääräisenä" - ts. koin ne melko hyödyttömiksi ns. normaalissa käytössä.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Alkuperäinen rikkihapon lisääminen -> hiilidioksidin poistuminen perustuu karbonaattikovuuden alenemiseen. Siis rikkihappo vahvana happona vapauttaa heikon hapon (hiilihapon) suoloistaan.
Karbonaattia korvautuu sulfaatilla.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1196
Liittynyt: 09:07, 26.09.2001
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Passiivinen levitys

Viesti Kirjoittaja Jani »

Passiivinen CO2 levitin on hyvä ja turvallinen ratkaisu. Toiminee myös kiljupullolla. Oma systeemini: 1 kilon CO2 painepullo, paineen alennin, 4 mm ilmaletkua takaiskuventtiilillä ja passiivinen kaasukello.

Kello: vanhan lappoimurin pää joka on suljettu siitä letkuunkiinnityspäästään silikoonilla (jätin laajennusmielessä silikoonin keskelle hanalla varustetun 4 mm liittimen). Alapää on kokonaan auki. Kaasu syötetään 4 mm letkua pitkin kellon alalaitaan porattua reikää myöten. Kello kiinnitetän lasiin 2 imukupilla jotka on kiinnitetty kellon alalaitaan porattuihin sopiviin reikiin.

Käyttö: joka aamu päästän pullosta CO2 kaasua niin paljon että kaasukello on täynnä CO2. Päivän aikana CO2 liukenee omaa tahtiaan veteen. Kaasua voi myös lisätä esim töistä tullessa jos haluaa isomman annoksen. Sopiva päiväannos on helppo todeta pH arvon perusteella. Passivisella kellollakin kaasu liukenee suht nopsasti, etenkin jos kellon alapinnassa virtaa vesi. Sopiva sijoitus esim ulkosuodattimen imupään viereen.

Rakensin myös samaan systeemiin aktiivisen levittimen (voin postata kuvia) mutta se oli liian tehokas ja pH romahti hetkessa 6.5-->5.5. Passiivisella metodilla näin ei ole käynyt.

Aqua2002: sanoit että sinun kalvolla varustetussa kellossasi on kalvo tukossa kun liukeneminen on hidasta/olematonta. Uskoisin ettei tilanne ole näin, sillä minulla kellon yläpää on kokonaan tukossa. Havaitsin itse samaa vikaa aluksi ja syynä oli CO2 mukana kelloon menevä ilma. Aika ajoin kellautat kaasukellosta ilmat pihalle niin oikea CO2 liukenee taas normaaliin tahtiin. Kelloon jäävä kaasu ei siis ole CO2 vaan ilmaa.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Tuo kaasukelloon kertynyt ilma saattaa monellakin olla se todellinen syy huonoon liukenemiseen. Kello on jatkuvasti täynnä ilmaa, ja hiilidioksidi ilmaa raskaampana poistuu alareunan kautta.
Lääkkeenä siis tuo ajoittainen ilman pois päästäminen.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Re: Passiivinen levitys

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Jani kirjoitti:Aqua2002: sanoit että sinun kalvolla varustetussa kellossasi on kalvo tukossa kun liukeneminen on hidasta/olematonta. Uskoisin ettei tilanne ole näin, sillä minulla kellon yläpää on kokonaan tukossa. Havaitsin itse samaa vikaa aluksi ja syynä oli CO2 mukana kelloon menevä ilma. Aika ajoin kellautat kaasukellosta ilmat pihalle niin oikea CO2 liukenee taas normaaliin tahtiin. Kelloon jäävä kaasu ei siis ole CO2 vaan ilmaa.
Sitä levitintä on täytetty vain CO2:lla, ei liivatehiivatteen kaasulla. Ja tuo levitin on välistä aina pompahtanut pinnalle, joten joo.. on tullut tyhjennettyä silloin tällöin :mrgreen: tosin pakosta! Luulen, se kalvo näyttääkin, että kalvo on enempi levästä tukossa - kalvon vaihto voisi korjata tilanteen. Siitä huolimatta pari tuollaista 450-litraisessa ei riitä tyydyttämään kasvien hiilidioksidin tarvetta, vaikka CO2 pääsisikin liukenemaan kalvosta hyvin. Ei kait valmistajakaan suosittele noita kuin pieniin akvaarioihin.
jarvij kirjoitti:Alkuperäinen rikkihapon lisääminen -> hiilidioksidin poistuminen perustuu karbonaattikovuuden alenemiseen.
KTMan kirjoittikin tuossa aiemmin, että "siitä" (eli rikkihaposta) vapautuisia CO2:sta: Jos käytät rikkihappoa, niin siitä käsittääkseni hiukan vapautuu CO2:sta, mutta vain lyhyen aikaa by KTMan
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Juu niinhän tuo kirjoitti, mutta varsinaisena alkuyllykkeenä taisi olla minun kirjoittamani, joka sitten hieman muutui matkalla. :mrgreen:

Noita kaasukelloja voi olla useampia ja niiden kokokin voi olla suurempi. Vain pinta-ala ratkaisee.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
NannaJ
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 15:30, 26.04.2004

Viesti Kirjoittaja NannaJ »

Minun on tässä yhteydessä pakko kysyä, tietääkö joku mitä pH-testit ihan tarkalleen ottaen mittaavat? Siis nämä värireagenssit.

Kun jostain joskus luin (kauan kauan sitten) että ne mittaisivat itse asiassa veden hiilidioksidipitoisuutta, eivätkä suoranaisesti pH:ta eli H3O+ ionien määrää? Jos näin on, niin hiilidioksiditesti ja pH-testi ovat tavallaan tårta på tårta, eli on hyödytöntä mitata molempia? Asia on askarruttanut minua pitkään enkä ole minkään ph-testin käyttöohjeesta toistaiseksi löytänyt selvennystä asiaan.
Akvaariomikko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 136
Liittynyt: 10:42, 29.10.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Akvaariomikko »

Kyllä ne ihan kelpo aineita ovat ja ilmaisevat veden oksonium- ja hydroksidi-ionipitoisuutta ja sitä kautta jollain tarkkudella pH:ta. Eli niissä on aineita, jotka vaihtavat väriä em. pitoisuuksien mukaan. Akvaariokäyttöön tarkoitetut ovat ilmeisesti sekoituksia, joissa on useita happo-emäs-indikaattoreita, mutta pääaine lienee ainakin Tetran testissä bromitymolisininen.

Onhan sillä hiilidioksidipitoisuudellakin vaikutusta veden happamuuteen ja sitä kautta noilla testeillä on mahdollista mitata myös veden CO2 -pitoisuutta, jos tiedetään sen karbonaattikovuus.

http://www.chemguide.co.uk/physical/aci ... ators.html
KtMan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1160
Liittynyt: 22:44, 31.03.2003
Paikkakunta: J:pää/K-UAs

Viesti Kirjoittaja KtMan »

jarvij kirjoitti:Juu niinhän tuo kirjoitti, mutta varsinaisena alkuyllykkeenä taisi olla minun kirjoittamani, joka sitten hieman muutui matkalla. :mrgreen:
Jep! Järven ohjeistukset olivat tässä tietolähteeni (ja joku muu netistä löytyvä faq happojen käytöstä), enkä sen tarkemmin tuossa viitsinyt alkaa koko prosessia kirjoittelemaan, kun ei ollut se pää pointti asiassa. Hyvä että muut jaksaa tarkennella turhimmatkin pilkut :twisted:

BTW: Uusi CO2 enkka on 122mg/L (kalattomassa altaassa), perus lapon kokoisella levittimellä 200L:n vettä.
Joku miettii että mitä järkeä? Mutta pitää rakentaa mahdollisimman tehokas levitin niin 'ostokaasua' kuluu vähemmän. Laskeskelin että riittäisi 1000L:n altaaseen yksinään, siis esteettinen etukin on (verrattuna 10:n passiiviseen levittimeen).
T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”