Laiminlyöty akvaario - pakko luopua?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Missukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 20:29, 02.02.2010
Sukupuoli: Nainen

Laiminlyöty akvaario - pakko luopua?

Viesti Kirjoittaja Missukka »

En olisi ikinä uskonut, että oma akvaario olisi jossain vaiheessa näin pahasti laiminlyöty. Oikein pahaa tekee. 180L jossa ui yksi monni, 5 miekkapyrstöä ja 2 kardinaalitetraa. Tetroista olen yrittänyt päästä eroon jo kauan, mutta kukaan ei niitä ole halunnut. Niinpä ne ovat kuolleet yksi kerrallaan ilmeisesti väärien vesiolosuhteiden vuoksi. Aiemmin akvaario oli meillä keskeisellä paikalla, joten sitä tuli hoidettua ja kiinnostusta riitti. Nyt akvaario on toisessa asuinkerroksessa - olohuoneessa - mutta meistä kukaan ei koskaan vietä aikaa olohuoneessa. Lisäksi kaikki muu elämässä tällä hetkellä vie niin paljon aikaa - taapero, kohta syntyvä uusi vauva, koira, työt, kodin päivittäiset askareet... ja koska mies ei halua hoitaa akvaariota jää sekin minun harteilleni.

Akvaario on täysin automatisoitu eli kaikki toiminnot (valot, ruokinta...) tapahtuvat automaattien kautta eivätkä kalat esim. näe nälkää. Likainen tuo tankki kuitenkin on.

Mikä tähän olisi paras ratkaisu? Luopua akvaariosta kokonaan vai voisiko tuohon ak akvaarioharrastukseen saada uuden kipinän jostain? Olen aina haaveillut meriakvaariosta, mutta sen kalleus on aina ollut esteenä. Tuo nykyinen perussetti ei kiinnosta millään tavalla. Eikä siis houkuttele edes olohuoneeseen sitä katsomaan. Mikä tähän pulmaan olisi paras ratkaisu?
Angara
Junior Member
Junior Member
Viestit: 215
Liittynyt: 20:40, 30.12.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Laiminlyöty akvaario - pakko luopua?

Viesti Kirjoittaja Angara »

Jos harrastus alkaa tuntua taakalta, kannattaa etsiä jotain muuta tekemistä. Akvaarioharrastuksessa on aika tavallista, että mielenkiinto lopahtaa jossain vaiheessa, mutta palaa takaisin, kun elämässä asiat ovat muuttuneet.

Joskus ehkä syynä kiinnostuksen lopahtamiseen on elämäntilanteen muutos. Tulee lapsia, työ vaihtuu, tulee ikävyyksiä elämään... Silloin energia loppuu. Siinä tilanteessa on parasta myydä kaikki pois halvalla, tai lahjoittaa ja alkaa myöhemmin puhtaalta pöydältä, ainakin jos asuu Helsingissä missä varastotila on kallista.

Elämässä on yleensä vaikea palata takaisin entiseen, ja siksi tavaroiden makuuttaminen varastossa ei välttämättä ole järkevää.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Laiminlyöty akvaario - pakko luopua?

Viesti Kirjoittaja Heska »

Jos ei into riitä käyttää edes puoli tuntia viikottaiseen vedenvaihtoon/puhdistukseen niin kaloille on ainakin parempi että myyt tai lahjoitat pois ja ei kannata meriakvaariostakaan haaveilla jos ei tuotakaan viitsi hoitaa. Palaat harrastukseen sitten vaikka kun lapsi isompi.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Laiminlyöty akvaario - pakko luopua?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Heska kirjoitti:Jos ei into riitä käyttää edes puoli tuntia viikottaiseen vedenvaihtoon/puhdistukseen niin kaloille on ainakin parempi että myyt tai lahjoitat pois ja ei kannata meriakvaariostakaan haaveilla jos ei tuotakaan viitsi hoitaa. Palaat harrastukseen sitten vaikka kun lapsi isompi.
Komppaan Heskaa.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Verna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 542
Liittynyt: 17:21, 18.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsä

Re: Laiminlyöty akvaario - pakko luopua?

Viesti Kirjoittaja Verna »

Ihan eka homma: Ota vapaahetki ja puhdista allas, laita se mahdollisuuksien mukaan kuntoon. Putsaa pohja, siisti kasvit ja vaihda vettä. Tiedät, ettei se vie tolkuttomasti aikaa. Sitten voit paremmalla omallatunnolla alkaa miettiä, mitä akvaariolla tekisit. Ja kun se on taas siisti, eikä enää paina tekemättömänä työnä mieltä, kiinnostuskin voi palata.

Entä, jos ruokkisit kalat itse, etkä automaatin avulla? Sinun tulisi käytyä kalojen luona ja katselemassa allasta. Kipinä ei syty, jos et käy akvaariolla päinkään.

Miksi akvaario on siirretty? Löytyisikö sille jostain vielä parempi paikka?
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Laiminlyöty akvaario - pakko luopua?

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Komppaan Vernaa, hyviä ajatuksia. :)

Jos se akvaario tuntuu siltä, että et jaksa/ehdi panostaa siihen niin paljon kun sinun mielestäsi pitäisi panostaa, niin kannattaa kyllä luopua siitä, niin se ei paina sitten mieltäkään. Mä olen kerran nimittäin pistänyt akvaariohomman tauolle; sain itse lapsen ja en sitten jaksanut hoitaa akvaa niin kuin sitä mielestäni olisi pitänyt hoitaa, niin vein kalat ja kasvit liikkeeseen, en jaksanut alkaa niitä itse esim täällä aw:ssa kaupittelemaan. Minulla oli tarkoitus myydä akvaario, mutta en jaksanut edes laittaa myynti-ilmoitusta siitä tänne.. Pikkusälän olin viemässä Tampereen Akvaarioseuran kirppikselle myyntiin, kun sen ajankohta sopi hyvin tuohon akvaario alasajoon. Mutta sitäkään en sitten tehnyt, kun lapselle tuli korvatulehdus, ja hänet piti viedä sitten juuri sinä kirppispäivänä lääkäriin, niin sitten kasasin vain kaikki romppeet akvaarioon ja annoin niiden olla siellä. Nelisen kuukautta se sälällä täytetty akvaario koristi olohuonetta, mutta sitten tulikin se hetki, että lapsi oli päiväunilla ja minulla ei ollut mitään tekemistä ja oli vähän tylsää, niin sitten eksyinkin lukemaan tätä Aqua-webbiä.... Ja sitten iski innostus, että mä haluan taas akvaarion. Ja siitä sitten pikkuhiljaa harrastus virisi, akvaarion kypsytyksenkin tein oikein pitkän kaavan mukaan multaympillä ja hitaasti mietiskelin kalavalintoja ja yhdessä vaiheessa akvaariota olikin kolme käynnissä. 8O Nyt on taas vain kaksi, ja tarkoitus olisi taas supistaa akvaariomäärä yhteen.

Mulla ei ole merivesiakvaariosta kokemusta, mutta jos se kiinnostaa, niin kannattaa laittaa nyt makea vesi pois (jos siihen siis ei syty nyt uutta kiinnostusta) ja alkaa pikkuhiljaa opiskelemaan merivesiakvaarionhoidon perusteita. :D Kun sen hoito ei kai sinänsä ole "vaikeaa", mutta siinä kai pitäisi käytännössä poisoppia kaikista makeanveden käytännöistä, niin nyt olisi tavallaan hyvä sauma alkaa teoriaopiskelemaan merivesijuttuja. Kun kirjan/netin voi aina pistää sivuun silloin kun ei huvita/ehdi/jaksa. :) Ja jos merivedestä oikeasti innostuu, niin siihenhän pystyy vaikka pikkuhiljaa hankkimaan tavaroita edullisesti käytettynä niin sen perustamiskustannuskaan ei ole silloin niin korkea. Ja meriveteen saa halutessaan vaikka mitä teknisiä härveleitä, niin silloin siihen voisi saada miehenkin innostettua mukaan. [;)]
KatjaB
Junior Member
Junior Member
Viestit: 226
Liittynyt: 20:34, 03.09.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Laiminlyöty akvaario - pakko luopua?

Viesti Kirjoittaja KatjaB »

Samaa mieltä Vernan kanssa, ei se laiminlyöty akvaario oikein innostakaan. Meilläkin akvaario sijaitsi joskus kellarissa :? , kunnes totsein, että eihän sitä siellä kukaan katsele, eikä oikein hoida. Taukoa mullakin oli harrastuksessa pikkulapsiajan, mutta en koskaan luopunut kokonaan vaan pidin säästössä tarvikkeita ja yhden akvaarion, ja innostuin myöhemmin uudelleen. Nykyinen akvaarioni on olohuoneen sohvan vieressä jossa sitä on mukava katsella.

Keväällähän se viherpeukalokin alkaa heräämään, kun luonto herää, ja ilmestyy uusia kirjoja ja lehtiä. Mitä jos ostaisit itsellesi jonkun uuden kirjan tai lehden tai innostu selaamaan ulkomaisia putiikkeja, tai osta itsellesi joku sikahieno uusi vimpain. Youtube on pullollaan inspitoivia videoita, ja nettiä lukemalla saa aikaakin menemään tuntitolkulla :D

Minun tyttärelläni on myös akvaario (kolmasluokkalainen) mutta tämä olohuonessa oleva on mun harteilla. En edes yritä velvoittaa ketään muuta sen hoitamiseen vaan olenkin tykännyt siitä että se on vähän mun oma juttu, ja perhe tietää että sunnuntaina äiti "ei ole tavattavissa" kun se puljaa kädet harteita myöten akvaariossa.

Mutta joo, liika on liikaa, ja varsinkin jos kodin muutkin työt kasaantuu yhdelle, niin motivaatio tehdä ylimääräistä voi hiipua. Ehkä siinä tapauksessa innostus herää myöhemminkin, vaikka siinä vaiheessa kun lapsesi alkavat kysellä lemmikkiä, kuten meillä kävi. Tsemppiä ratkaisun tekemiseen!
Aamuaurinko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 21:08, 28.02.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

Re: Laiminlyöty akvaario - pakko luopua?

Viesti Kirjoittaja Aamuaurinko »

En suosittele myymään allasta koska usein käy niin että se innostus palaa takaisin pitkänkin tauon jälkeen.
Sitten harmittaa jos altaan on lahjoittanut halvalla jollekkin ja itse joutuu ostamaan kaikki uudelleen kalliilla.
Itselle kävi niin että annoin (100l) pelkän altaan kaverille joka ei sitten edes ottanut allasta käyttöön ja jokusen
vuoden päästä olisin itse tarvinnut sen mutta jouduin ostamaan sitten pienempään altaaseen kaikki kalliilla alusta asti.
Ja vaikka altaaseen on tyhmää ruveta kiintymään mutta kyseinen allas oli isäni ostama(kuollut) ja ensimmäinen kunnon allas
joka oli mulla käytössä jonkun 10 vuotta.
Mutta joo, nyt mulla on kyllä isompi allas jollaisen olen halunnut vuosia ja olen tyytyväinen mutta se 100 litrainen olisi hyvän kokoinen 2. allas(jonka pöytä vielä löytyy) ja nyt toinen allas on vaan 40l.
Elämä kulkee tyypillisesti aika aaltomaista liikettä ja samat asiat palaavat yleensä takaisin jollain tavalla.
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Laiminlyöty akvaario - pakko luopua?

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

Ensimmäisenä operaationa tosiaan tuo vedenvaihto. Usko pois olosi on paljon parempi kun saat sen tehtyä. Mikäli akvaario tuntuu taakalta, kannattanee luopua kaloista ja jättää tankki joksikin aikaa tyhjäksi. (En myisi sitä ainakaan heti, koska harrastuksella on tapana tehdä paluu :roll: ).

Samalla kannattaa miettiä sitä, mitä oikeastaan akvaariolta halusi tai haluaa. Miettiminen on helpompaa kun allas on tyhjä..
Meitä on moneen lähtöön. Osalla kasvit ovat kaloja ''tärkeämpiä'', tarkoituksena on luoda mahdollisimman kaunis vesipuutarha jota kalat täydentävät. Toisille ahvenet ovat se juttu, mahtavine uhkailu käyttäymisineen ja elinikäisine parisidoksineen. Kolmansille se on monnit, veden kissat, joilla on pitkät viikset ja useimmilla alati ahne käytös. Itselleni se on monimutkaisemman elämän kierron omaavien kalojen seuraaminen yhdessä lammikkoharrastuksen kanssa.

Mikäli akvaarioharrastus on stessin lähde, sensijaan että se oli rentoutumisen lähde kannattaa tankista ehdottomasti luopua. Monille se on omaa aikaa, silloin kun lapset ovat jo nukkumassa illalla tai päivisin koulussa, etc.
uusiyritys
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 16:51, 20.03.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Laiminlyöty akvaario - pakko luopua?

Viesti Kirjoittaja uusiyritys »

Tuttu homma, 40V on ollut akvaarioita ja sitten murtui selkä ja nostorajoitus 5Kg. Annoin viimeisen pois ku en voinut huolehtia ja nyt kauppaan ostamaan uusi koska kerran akvaario aina akvaario, ostin 100L tankin ja aloitin ihan alusta. Plätyjä, mustamolleja, matokaloja, levänuoliaisia ja pusukalaoja. Nyt pitää siirrellä tässä mun huoneessa vähän tavaroita kun sain 200l tankin alustoineen, tarkoitus laittaa avaimenreikä ahvenia ja aasian mutakaloja, ehhkä siirtää pusukalat sinne. Kookospähkinään ahvenet kuti ja olen jakanut satoja poikasia.

Kimmoke tuli kun mun dopperi elää kipulääkkeillä viimeisiä ja olen itse sairaseläkkeellä enkä halua olla yksin, saan kilpikonnan kun herää talviunilta. Yksi vaihtoehto on ostaa joku lisko joka ei kasva metriseksi, senhän vois ottaa syliin. Dopperi istuu mun vieressä katsomassa kaloja, meinaa heittää yläfemmat kaloille.
berni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 28
Liittynyt: 14:14, 03.04.2010

Re: Laiminlyöty akvaario - pakko luopua?

Viesti Kirjoittaja berni »

uusiyritys, tuo 100 litraa on aivan liian pieni pusukaloille, samoin 200 litraa, sillä isoksi kasvavina kaloina vaativat mieluusti tilaa 400 litrasta ylöspäin. Ja liskoa harkitessa kannattaa muistaa, etteivät ole mitään sylittelylemmikkejä, kuten vaikka jyrsijät, sillä tressaantuvat herkästi jatkuvasta käsittelystä. Kannattaa jättää käsittelyt ihan minimiin, ovat enemmäkin katselulemmikkejä samalla tavoin kuin kalat [;)]
uusiyritys
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 16:51, 20.03.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Laiminlyöty akvaario - pakko luopua?

Viesti Kirjoittaja uusiyritys »

Tiesin ton pusukalahomman mutta mulla oli yksi joka eli yli 20V, kasvavat hitaasti ja aina voin antaa kauppaan takaisin. Kalat kasvaa myös tilan mukaan eli pienemmässä jäävät pienemmiksi, paitsi Oskari ahvenet. Nämä ovat hivenen plätyä isompia ja mallia joilla musta raita pyrstössä ylös ales, niistä ei tule isossakaan akvaariossa isoja ainakaan kymmeneen vuoteen.

Kummitytön miehellä jokin lisko ja sylissä tykkää olla, saa olla välillä vapaana ja villakoira ja kissa antaa olla rauhassa. Niitä on niin monen moisia, on ollut munki sylissä ja kurkkua syötin.

Oma selkä paranee ja pian ollaan hakemassa pinserin pentua, vaimolla kova paikka mun vammautumisen takia ja omat vanhemmat kipeitä.

Putsasin suodattimen tänään ekan kerran ja ei yhtään limainen, vaihdoin kolme ämpäriä vettä taas. Kasvit kasvaa niin että kohina kuuluu ja kalat tulee heti tyrkylle kun kulkee ohi. Kait mä vielä jotain osaan.???
Kris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 11:25, 10.08.2001
Paikkakunta: Helsinki

Re: Laiminlyöty akvaario - pakko luopua?

Viesti Kirjoittaja Kris »

Kalat kannattaa valita sen mukaan minkälaisen akvaarion niille aikoo tarjota. On totta että akvaarion koko vaikuttaa monen kalan kasvunopeuteen, mutta sen perusteella ei tulisi pitää kaloja niille liian pienissä altaissa. Kitukasvuisella kalalla voi olla muitakin ongelmia, joita voimme vain arvailla. Ne pusut ainakin suosittelen siirtämään isompaan mahd pian. Yleensä sekä kaloilla että omistajalla on pitkän päälle mukavampaa kun molemmilla on riittävästi tilaa. [;)]
The plural of anecdote is not data.
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1695
Liittynyt: 21:07, 20.12.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Laiminlyöty akvaario - pakko luopua?

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Jos aika ei ole riittävästi akvaarion hoitoon niin kalojen kannalta paras ratkaisu on luopua akvaariosta.
Lahjoitetaan palstalla voi löytyä kardinaalitetroille kodin parven jatkona tai sitten akvaarioliikkeista. Samoin monnille. Mikä monni on kyseessä? Esim.monnisia ei saa koskaan pitää yksinään sillä ne ovat parvikaloja.
Harrastuksen voi aina aloittaa uudestaan sitten kun on riittävästi aikaa.
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Laiminlyöty akvaario - pakko luopua?

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

berni kirjoitti:uusiyritys, tuo 100 litraa on aivan liian pieni pusukaloille, samoin 200 litraa, sillä isoksi kasvavina kaloina vaativat mieluusti tilaa 400 litrasta ylöspäin. Ja liskoa harkitessa kannattaa muistaa, etteivät ole mitään sylittelylemmikkejä, kuten vaikka jyrsijät, sillä tressaantuvat herkästi jatkuvasta käsittelystä. Kannattaa jättää käsittelyt ihan minimiin, ovat enemmäkin katselulemmikkejä samalla tavoin kuin kalat [;)]
Maailmalla tuo 200 litraa on pusukalalle nuorena täysin sallittu koko. Siellä se on perusteltu kalan hidaskasvuisuudella alun pyrähdyksen jälkeen. Aika moni tuntuu unohtaneen foorumilla sen, että monet suuriksikin kasvavat kalat kasvavat ensin nopeasti, mutta tietyn pisteen jälkeen nopeus on alle puolta senttiä/vuosi. Tämän lisäksi suurinpituus ei tarkoita sitä että kaikki kalat saavuttavat sitä kokoa koskaan! Kaikissa eläinlajeissa on pienempiä ja suurempia yksilöitä, ei kala ole poikkeus.

Tämän foorumin akvaarion koko tulkinnoilla jokainen koira pitäisi lemmikkinä kieltää. Koira ja susi kun ovat periaatteessa yksi ja sama eläin, sillä niiden jälkeläiset ovat lisääntymiskykyisiä. Suden normali reviiri on 700-900 neliökilometriä, näin ollen yhdenkään koiran reviiri ei ole edes lähellä sitä mitä pitäisi, jotta lajityypillinen käyttäytyminen olisi mahdollinen.
Jonna75
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 13:04, 19.03.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hki

Re: Laiminlyöty akvaario - pakko luopua?

Viesti Kirjoittaja Jonna75 »

Mä olen yh, kaksi teiniä vielä kotona ja yksi puolivuotias vauva. Ja hankin vasta akvaarion. Se antaa mulle niin paljon, seuraan kalojen touhua, juttelen niille jne.

Mutta ymmärrän kyllä jos et jaksa tuota kaikkea yksin ja ei pidäkään :) Toivottavasti löydät jonkun hyvän ratkaisun tilanteeseen! Voimia.
uusiyritys
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 16:51, 20.03.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Laiminlyöty akvaario - pakko luopua?

Viesti Kirjoittaja uusiyritys »

Mulla on tulossa 200L kuhan puuseppä muuttaa mun apupöydän, siis kolme pusukalaa ja jonnin verran aasian mutakaloja. Paan sinne sitten kasvaan plätyjä ja musta mitälie, plätyn kokoisia. Sitten annan pois halukkaille, lisko on hylätty ku saan maa kilpikonnan. Just heränny niin olkoon tutussa paikkaa hetken, on kuulemma siisti kaveri ja elää omassa lootassa jossa kissanhiekkaa mutta välillä haahuilee ympäri kämppää. Kiirusta ei ole kun pusukalat alle 4 cm, taisi olla 180L jossa se yksi eli 20V ylikin. Onnellinen oli.
uusiyritys
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 16:51, 20.03.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Laiminlyöty akvaario - pakko luopua?

Viesti Kirjoittaja uusiyritys »

Miekkapyrstöisiä mustamolleja ne on, kävin just kaupassa ostamaan semmosen lasiin liimattavan lämpömittarin. Lämmitin on turha ku meillä ei lämpö laske alle 24 astetta ja lamppu hivenen nostaa lämpöä, tuli akvaarion mukana ja otin tökkelin irti. Nyt on yhdellä matokalalla maha täynnä mätiä, kerran on mulla onnistunut, pohjahiekan sisällä kiertää sähköputkisto jossa ovat.
Missukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 20:29, 02.02.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Laiminlyöty akvaario - pakko luopua?

Viesti Kirjoittaja Missukka »

Tänne olikin tullut upeasti ohjeita ja muuta keskustelua - kiitos vaan kaikille!

Siivosin akvaarion oikein perinpohjin ja tuli siitä hyvä mieli. Ajattelin, että kyllä se into harrastukseen sieltä palaa.... mutta eipä ole palannut. Hoidan nyt kuitenkin akvaariota ja käyn pari kertaa päivässä sitä vilkaisemassa. Ihmettelen muuten kun jotkut kirjoittivat, että vedenvaihto vie puolituntia... no en mä ainakaan koskaan ole siinä ajassa akvaarion viikkosiivouksesta suoriutunut! Mulla menee aina 2-3 tuntia, joka sitten on jo aika haastava määrä aikaa löytää kun on taapero.

Ne jotka ehdottivat akvaarion siirtoa jonnekin muualle, täytyy valitettavasti sanoa ettei mitään muuta paikkaa ole. Jouduimme muuttamaan pienempään asuntoon, jossa olemme jo nyt tehneet kaikenlaisia kompromisseja. Esimerkiksi olemme yhdistäneet työhuoneeni, uuden vauvan huoneen ja meidän makuuhuoneen. Keittiö on niin pieni, että vieläkin muuton jäljiltä keittiötarvikkeita on muuttolaatikoissa. Ja huoneiden jaottelu ylä- ja alakertaan oli niin hassu, että vieläkin mietin mitä tämän kohteen arkkitehti on mahtanut miettiä. :D

Nyt olen eri paikkoihin laittanut ilmoituksen akvaariosta ja kaikista tarvikkeista. Haluan vaan rauhoittaa elämäni tällä hetkellä, koska ohjelmaa on niin paljon aamusta iltaan. Jostakin pitää karsia kun tuntuu etteivät tunnit vuorokaudessa vaan riitä kaikkeen.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Laiminlyöty akvaario - pakko luopua?

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Mitä kaikkee siivosit akvasta, kun siula noin kauan kesti siivous?
Itellä on tällä hetkellä hyvin helppo siivouksinen 128L akvaario, kun siellä ei ole kasveja niin vedenvaihdoissa menee 15min suunnillee viikossa. :)
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Laiminlyöty akvaario - pakko luopua?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Mulla on altaita kuusi enkä saa viikkosiivoukseen käytettyä 2-3 tuntia vaikka siivoan ne kaikki, about tunti- puoltoista, joskus vähemmänkin jos oon oikein ripeä :D aikamoista siivoamista ollut kyllä siellä! ;)
Ja siis perusviikkohuoltoon joka vko ei sisälly kasvialtaiden kasvien "siivous" vaan teen sitä tarvittaessa eli pari kertaa kuussa, sisäauodattimet eri altaista eri viikkoina niin ei kaikki joka vko :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Laiminlyöty akvaario - pakko luopua?

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Missukka kirjoitti:Ihmettelen muuten kun jotkut kirjoittivat, että vedenvaihto vie puolituntia... no en mä ainakaan koskaan ole siinä ajassa akvaarion viikkosiivouksesta suoriutunut! Mulla menee aina 2-3 tuntia, joka sitten on jo aika haastava määrä aikaa löytää kun on taapero.
Mitä teet viikkosiivouksessa. Miten saat aikaa menemään operaatiossa 2-3 tuntia.

Kyllä meillä muillakin harrastajilla on niitä taaperoita hoidettavana. Vielä koira ja muut harrastukset päälle eikä ne ole koskaan olleet este akvaarion pitämiselle.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Laiminlyöty akvaario - pakko luopua?

Viesti Kirjoittaja Heska »

Kyllä on suodatukset pahasti alimitoitettu ja jotain muutakin pielessä jos viikkosiivoukseen tollaiseen pikkualtaaseen menee 2-3 tuntia vai desin mitallako sitä allasta tyhjennetään ja täytetään 8O jos suodatukset hyvät niin ei altaassa moskaa ja leväkään pitäisi juuri olla mitä putsailla ja ruokaa ja valoa pitää olla sopivasti muttei liikaa.
Taaperon nukkuessa päiväunia on aikaa tehdä vaikka mitä ja ensimmäisen vuoden aikana nukkuu tosi paljon, mutta jos akvaario ei innosta ja tuntuu rasitteelta niin parempi lopettaa kuin hoitaa huonosti.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: Laiminlyöty akvaario - pakko luopua?

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Tuon kokoisen akvaarion tyhjentää putsaa ja perustaa uudestaan 2-3 tunnissa. Tuossa ajassa vaihtaa jo silikonitkin akvaarioon. Ei ne tosin kerkeä kuivumaan tuossa ajassa. Nyt kyllä vaaditaan selitystä tuolle ajalle. Mitä sinä aikana akvaariolle tehdään.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Piscis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 15:44, 07.02.2013

Re: Laiminlyöty akvaario - pakko luopua?

Viesti Kirjoittaja Piscis »

Heska kirjoitti:Taaperon nukkuessa päiväunia on aikaa tehdä vaikka mitä ja ensimmäisen vuoden aikana nukkuu tosi paljon
Taaperoita on monenlaisia.

Mielestäni akvaariosta kannattaa luopua jos siltä tuntuu. Ainahan sen voi sitten perustaa uudelleen. Lapsi kun kasvaa vähän isommaksi niin akvaarioo on tosi kiva alkaa yhdessä perustamaan ja suunnittelemaan.

Ainoa ongelma on se että lapsi tahtoo taiston. Ehdottomasti taiston. Ja muut kalat valitaan sitten sen mukaan. Onneksi äitikin on alkanut pitämään tuosta taistosta ;)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”