Kultakala akvaarioon levänsyöjää?

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 20:04, 28.01.2004
Paikkakunta: Siuntio

Kultakala akvaarioon levänsyöjää?

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

Onko jotain levänsyöjää jonka voisi laittaa kultakala akvaarioon, ilman että kummallekkaan osapuolelle olisi tästä haittaa?

Partamonnista olen kuullut että tykkäävät kultakalojen kylkilimoista.

Vesiarvot kultisaltaasta:

NO3: 10
NO2: 0
GH: >6*d
Kh: 6*d
pH: 7.2
Lämpötila: 12-15 C*
Litroja on 600 ja kalastona on 5 (noin 10-15 cm) kultakalaa.

Koitin 'haku' -toiminnolla etsiä tietoa tästä asiasta, mutten löytänyt.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Partis käy tietyllä varauksella kultiksien kanssa, niinkuin arvelitkin, mutta tuo lämpötila 12-15c rajaa kyllä partiksen pois.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 20:04, 28.01.2004
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

jartzu65 kirjoitti:Partis käy tietyllä varauksella kultiksien kanssa, niinkuin arvelitkin, mutta tuo lämpötila 12-15c rajaa kyllä partiksen pois.
Paljonko partikselle olisi se alin vesilämpötila? Koitin katsoa kirjastakin, mutta siellä ei lukenut mitään lämpötilaa partikselle...

Eikös tuollainen haarniskamonnikin kävisi, jos vain saisi pidettyä lämpötilan 18 asteessa?

Tai menisikö joku kotilo -laji tuolla 12-15c:n lämpötilassa?

Tuo lämpötila tosiaan rajoittaa aika paljon... Voisin tietysti koittaa nostaa lämpötilaa 18 asteeseen. Lämpötila on noin matala siksi kun akvaariossa ei ole lämmitintä, ja se siaitsee kellarissa, jossa on tuo 12-15c lämmintä. Ei siis ole mitään jäähdyttimiä.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

No haarniskamonni ei kyllä levää pahemmin rapsuttele ja molemmat kyllä vaativat lämpimämpää kuin 18c, partis 22-> ja haarniska 20->.

Onko siinä altaassa sitten jonkin sortin leväinvaasio, kun levänsyöjää etsit?
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 20:04, 28.01.2004
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

jartzu65 kirjoitti: No haarniskamonni ei kyllä levää pahemmin rapsuttele ja molemmat kyllä vaativat lämpimämpää kuin 18c, partis 22-> ja haarniska 20->.
Luin AkvaarioMaailma kirjasta että haarniskamonni tarvitsee 18-28c, mutta kai se sitten taitaa olla tuo 22c ylöspäin.
jartzu65 kirjoitti:Onko siinä altaassa sitten jonkin sortin leväinvaasio, kun levänsyöjää etsit?
Turkkilevää (?) kasvaa vähän, mutta ei kuitenkaan mitenkään niin paljoa että haittaa olisi. Siivouksien yhteydessä sitä koitan poistella, mutta sitkeästi kasvaa takaisin. Ajattelin että jos joku levänsyöjä auttaisi asiaa..


Ei taida tähän altaaseen löytyä sopivia levänsyöjiä.... :? [/quote]
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

En minäkään tuosta haarniskan lämpötilavaatimuksesta muuta tiedä kuin mitä olen joiltakin saiteilta lukenut, voihan se olla että meneekin tuossa 18 asteessa? Pistä tuonne monni-osioon kysymys, jos joku enempi monneista lukenut osaisi vastata, mutta levänsyöjää ei haarniskamonnista saa.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
sttl
Senior Member
Senior Member
Viestit: 556
Liittynyt: 19:12, 28.08.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

tässä yksi

Viesti Kirjoittaja sttl »

Tässä voisi olla yksi laji. Täplänuolimonni googlella löydät lisää tietoa..

http://www.faunatar.fi/fin/index.php?cmd=168
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 20:04, 28.01.2004
Paikkakunta: Siuntio

Re: tässä yksi

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

sttl kirjoitti:Tässä voisi olla yksi laji. Täplänuolimonni googlella löydät lisää tietoa..

http://www.faunatar.fi/fin/index.php?cmd=168
Näin lukee tuolla Faunattaren sivuilla: "Soveltuvuus ja luonne:Erittäin kiltti ja rauhallinen pikkukala, joka liikuskelee akvaarion kaikkia pintoja pitkin. Voi pelätä itseään selvästi isompia ja vilkkaampia kaloja, eikä silloin uskalla liikkua kasvipöheikköjen ulkopuolella. Saattaa oppia imemään limaa hitaasti liikkuvien, isojen kalojen kuten kultakalan ja kiekkokalan kyljistä."

Eipähän nuo mun kalat kyllä kovin hitaasti liiku, mutta sitten tuossa sanotaan että "Voi pelätä itseään selvästi isompia ja vilkkaampia kaloja, eikä silloin uskalla liikkua kasvipöheikköjen ulkopuolella." Joten ei taida tämä kala sopia kultis akvaarioon... :|
sttl
Senior Member
Senior Member
Viestit: 556
Liittynyt: 19:12, 28.08.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

hmm..

Viesti Kirjoittaja sttl »

Minulla ollut kyseinen kala eikä se kyllä pelännyt mitään akvaariossa jossa oli kultakaloja, eikä myöskään häirinnyt ketään, en tajua kun kaikki jauhavat siitäkin että partamonnitkin söisivät jotain kylkilimaa mikään monneistani ei ole koskaan tehnyt niin, miksi niillä olisi siihen tarve jos niillä kerran ruokaa ja suojaa? 8O

Partamonneja olen pitänyt kylmävesiakvaarioissa tai no huoneenlämpöisissä missä lämpötila 21 astetta. ja kalat pärjänneet hyvin, tuo minusta se alin lämpötila missä partamonni voi olla.

eipä tule nyt mieleen muita kaloja jotka levää söisivät. Mutta jos mitään kalaa ei löydy eihän se ole niin hankalaa itse levärapsuttimella puhdistaa lasit vai?
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 20:04, 28.01.2004
Paikkakunta: Siuntio

Re: hmm..

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

sttl kirjoitti:eipä tule nyt mieleen muita kaloja jotka levää söisivät. Mutta jos mitään kalaa ei löydy eihän se ole niin hankalaa itse levärapsuttimella puhdistaa lasit vai?
Ei ole vaikeaa, ei. Mutta olisihan se kiva jos joku kala tulisi muo auttamaan siinä hommassa... [;)]
eprusak
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 09:53, 01.11.2002
Paikkakunta: Mikkeli

monniko?

Viesti Kirjoittaja eprusak »

Minun kultakala altaassa ei ole levänsyöjiä enkä ota. Olen kuullut niin ikäviä juttuja miten kultiksille on käynyt etten halua ottaa reskiä. Levät ovat pysyneet todella hyvin kurissa ilmankin monnia. Minun ainut apuni on kotilot. En tiedä mitä ne on mut sellasia isoja ja pyöreitä. Ei niitä mitä liikkeet myy joskus. Nämä on tullu kaverilta saatujen kasvien mukana. Pitävät kasvit hyvässä kunnossa.
kananiho
Tuntematon
Senior Member
Senior Member
Viestit: 588
Liittynyt: 13:26, 11.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuntematon »

Eikös teillä Jarzu ainakin joskus ollut leväbarbi (/leväbarbeja?) kultakala altaassanne? Miten mahtoi tuo yhteis elo sujua; itse kun vain ajattelin, että mitenköhän on jos alkaa tuossa 660 litraisessakin levät rehottamaan oikein kunnolla niin mikä neuvoksi..?

Sitä vain siis, että miten mahtaisi nämä leväbarbit ja kultikset käydä yhteen? Kun tuossa altaassamme tilaa on siis tuo 660 litraa, pH sellainen 7-7.5 ja KH sen mukaisesti se 3-4 ja lämpötila pysyy siinä 21-24´C.
Ja kaloina siis alustavasti 4 huntupyrstöistä kultakalaa.

Menisiköhän tähän joukkoon siis pieni parvi leväbarbeja; vai tuleeko jo liian ahdasta tai eivät muuten käy yhteen? Kyllähän siinä voisi hieman ahdasta tulla; mutta mitään muuta mahd. levän syöjää en tähän hätään nyt keksi.. :?
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Meillä oli muutama levis huntupyrstöjen kanssa, mutta huonolla menestyksellä, tahtoivat näykkiä eviä ja kylkeä. Joten päätimme luopua niistä ja kalat pääsivät Pehiksen ja Marin altaaseen.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuntematon
Senior Member
Senior Member
Viestit: 588
Liittynyt: 13:26, 11.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuntematon »

No, se sitten siitä.Eikö todellakaan mitään levän syöjää löytyisi tuohon altaaseemme? :( Tahtovat tuossa 130 litraisessakin nuo levät niin rehottaa; että mitenköhän sitten tuossa suuremmassa..*Ei edes halua tietää* :roll:
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Tuohon rehottamiseen voisi tietysti miettiä mistä se johtuu että levät menestyy, onko valaistus oikea/oikean sävyiset lamput, onko valaistusaika liian pitkä jne. varmaankin "kasvit osion" asiantuntijat osaavat valaista asiaa?
Ei meilläkään noissa molemmissa altaissa ole muuta leväongelmaa kuin piilevä, joka vissiin tulee kun ei ole riittävästi valoa? Mutta sekin kasvaa onneksi pääosin laseissa, josta se on ihan simppeli poistaa.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuntematon
Senior Member
Senior Member
Viestit: 588
Liittynyt: 13:26, 11.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuntematon »

Piilevää löytyy meiltäkin; partalevääkin on kyllä jo jonkinverran kasvien lehdille piilevän lisäksi ilmestynyt.Kyllähän tähän asti on pärjätty; kun olen joka viikko levät kasvien lehdiltä rapsutellut hammasharjalla :mrgreen: , mutta miten mahtaa tuon 600 litraisen kanssa käydä? :?

Eipä taida mitään levänsyöjää löytyä. :(

Edit.Miten muuten mahtaisi nuo omenakotilot kultiksien kanssa sopia?
Onhan tästä kyllä jo aikaisemmin keskustelua ollut, mutta hieman epäselväksi on asia minulle jäänyt.Miten olisi?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”