Kynsisammakoiden omistajia?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jonval
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 12:17, 11.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Salo

Kynsisammakoiden omistajia?

Viesti Kirjoittaja jonval »

Löytyykö täältä A-W:sta miten paljon kynsisammakoiden omistajia? Meidän paikallisessa akvaarioliikkeissä kynsisammakoita on ollut melkein aina saatavilla, joten jo ennen omien sammakoiden hankkimista kuvittelin, että kyseessä on melko tavallinen akvaattinen lemmikki.

Mutta nyt oman harrastuksen myötä olen huomannut, että kynsisammakot taitavatkin olla harvinaisia akvaristien kodeissa? Onko täällä edes muita kuin minä?? :D Keskusteluja hakemallakaan en löytänyt mitään kovin tuoretta...

Olisi mukava jakaa muiden sammakonomistajien kanssa kokemuksia ja kuvia!

Meidän sammakot Sami ja Titta sai tänään ensimmäistä kertaa tuoretta kastematoa, ja jestas että madot katosivat sammakoiden suuhun hurjaa vauhtia! Nyt sulatellaan vatsakumpu pyöreänä [;)]

Oma sammakkoakvaario on siis 180-litrainen ja vastoin kaikkia sääntöjä mulla on sammakoiden kanssa muutama miekkapyrstö. Olen tässä alkukesän aikana luopumassa kaloista, jotta sampit saavat koko altaan itselleen.

Ilmoittautukaa, sekä kynsisammakoiden että kääpiökynsisammakoiden omistajat!
Liitteet
Meillä on Sami-Sammakko päässyt tietokoneen taustakuvaksi kello kädessään!
Meillä on Sami-Sammakko päässyt tietokoneen taustakuvaksi kello kädessään!
tyopoyta.JPG (72.95 KiB) Katsottu 4921 kertaa
P4235560.jpg
P4235560.jpg (76.68 KiB) Katsottu 4921 kertaa
Jonna
mayam
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 23:58, 02.06.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helvetin Tulirotko
Viesti:

Re: Kynsisammakoiden omistajia?

Viesti Kirjoittaja mayam »

Ei oo enää sammakoita, itseasiassa ollut noin tuhanteen vuoteen. Mutta lapsuudessani mulla oli 40-litraisessa kynsisammakko, joka karkaili sieltä jatkuvasti. Kiipesi suodattimen yläpuolella olevan aukon kautta vapauteen, vaikka sen kuinka yritti tukkia. Annoin tän sammakon kaverilleni, jolla oli pari samanlaista, reippaasti isommassa altaassa. Kaverillani sammakot kutivat jokaikisen vedenvaihdon jälkeen, ja lopulta niitä oli reilu lauma kasvatettuna. Mullakin oli näitä nuojapäitä kasvamassa muutamaan otteeseen, niin pitkään ne on hauskoja, kun eivät ole sammakoita, vaan kiipeämiskyvyttömiä olentoja. :mrgreen:

Moneen otteeseen oon miettinyt sammakkoaltaan laittamista, mutta onneksi rahaa ei koskaan ole hommata allasta ja sammakonpitävää kantta, ja kaikkea muuta sälää. Ja noihin käytössäoleviin en matelijoita laita, koska mun tuurilla ne osoittautuvat taas karkaaamisen mestareiksi, ja syöttävät itsensä koirille.
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 18:52, 10.11.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaustinen

Re: Kynsisammakoiden omistajia?

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Meillä oli aikanaan (80-90 luvun taitteessa) kynsisammakoita siskon altaassa. Tilaa oli 100 litraa ja kavereina jos jonkinlaista kalaa. Neljä kääpiökynsisammakkoa hankittiin; Ulpu, Alma, Ahto ja Tuhto. Ulpu ja Alma alkoivat kasvaa. Ne olivat kovia syömään. Ne söivät ensin muutaman piikkisilmän. Sitten ne söivät Ahton ja Tuhton. Sitten ne söivät yhden kultakalan 8O . Tämän jälkeen heidät eristettiin kaloista omaan 80 litran altaaseen. Sitten Ulpu ja Alma taas vähän söivät ja kasvoivat lisää. Tajusimme etteivät he enää mahdu meille.
He muuttivat Mänttäläiseen lemmikkiliikkeeseen, josta tie vei Särkänniemen Akvaarioon, tai näin meille ainakin uskoteltiin. Ehkä tie vei samanlaiseen frogvilleen kuin Herra Kulkusen tie Vihreässä Mailissa 8-)
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
jonval
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 12:17, 11.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Salo

Re: Kynsisammakoiden omistajia?

Viesti Kirjoittaja jonval »

allablaze kirjoitti:Meillä oli aikanaan (80-90 luvun taitteessa) kynsisammakoita siskon altaassa. Tilaa oli 100 litraa ja kavereina jos jonkinlaista kalaa. Neljä kääpiökynsisammakkoa hankittiin; Ulpu, Alma, Ahto ja Tuhto. Ulpu ja Alma alkoivat kasvaa. Ne olivat kovia syömään. Ne söivät ensin muutaman piikkisilmän. Sitten ne söivät Ahton ja Tuhton. Sitten ne söivät yhden kultakalan 8O . Tämän jälkeen heidät eristettiin kaloista omaan 80 litran altaaseen. Sitten Ulpu ja Alma taas vähän söivät ja kasvoivat lisää. Tajusimme etteivät he enää mahdu meille.
He muuttivat Mänttäläiseen lemmikkiliikkeeseen, josta tie vei Särkänniemen Akvaarioon, tai näin meille ainakin uskoteltiin. Ehkä tie vei samanlaiseen frogvilleen kuin Herra Kulkusen tie Vihreässä Mailissa 8-)
Ohoh, Ulpu ja Alma eivät tainneetkaan olla KÄÄPIÖkynsisammakoita?
Jonna
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 18:52, 10.11.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaustinen

Re: Kynsisammakoiden omistajia?

Viesti Kirjoittaja allablaze »

jonval kirjoitti:
allablaze kirjoitti:Meillä oli aikanaan (80-90 luvun taitteessa) kynsisammakoita siskon altaassa. Tilaa oli 100 litraa ja kavereina jos jonkinlaista kalaa. Neljä kääpiökynsisammakkoa hankittiin; Ulpu, Alma, Ahto ja Tuhto. Ulpu ja Alma alkoivat kasvaa. Ne olivat kovia syömään. Ne söivät ensin muutaman piikkisilmän. Sitten ne söivät Ahton ja Tuhton. Sitten ne söivät yhden kultakalan 8O . Tämän jälkeen heidät eristettiin kaloista omaan 80 litran altaaseen. Sitten Ulpu ja Alma taas vähän söivät ja kasvoivat lisää. Tajusimme etteivät he enää mahdu meille.
He muuttivat Mänttäläiseen lemmikkiliikkeeseen, josta tie vei Särkänniemen Akvaarioon, tai näin meille ainakin uskoteltiin. Ehkä tie vei samanlaiseen frogvilleen kuin Herra Kulkusen tie Vihreässä Mailissa 8-)
Ohoh, Ulpu ja Alma eivät tainneetkaan olla KÄÄPIÖkynsisammakoita?
Näin mäkin vähän luulen :twisted:
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
Raasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 19:24, 02.04.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Re: Kynsisammakoiden omistajia?

Viesti Kirjoittaja Raasu »

Multa löytyin niitä vielä pari kuukautta sitten, peräti seitsemän isoa möllikkää 240 litran akvaariossa. Kivoja otuksia olivat ja etenkin ruokailua oli älyttömän kiva seurata. Valitettavasti asunto on vaan ympäri vuoden niin lämmin (minimi 23 astetta, eikä saa laskettua kuin hetkeksi, ilmanvaihdossa vikaa), että jouduin sampeista luopumaan. Akvaarion lämpötila oli kokoajan niin korkea, että vesi likaantui parissa päivässä eikä sampit näyttäneet enää hyvinvoivilta. HeKo-rinki etsi näillä uuden kodin ja pääsivät vielä kaikki samaan.

Ehkä vielä joskus näitä otan, olivat sen verran hauskoja ja herättivät kyllä keskustelua aina, kun vieraita kävi :D
470 litranen kalasoppa
jonval
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 12:17, 11.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Salo

Re: Kynsisammakoiden omistajia?

Viesti Kirjoittaja jonval »

Raasu kirjoitti:Multa löytyin niitä vielä pari kuukautta sitten, peräti seitsemän isoa möllikkää 240 litran akvaariossa. Kivoja otuksia olivat ja etenkin ruokailua oli älyttömän kiva seurata. Valitettavasti asunto on vaan ympäri vuoden niin lämmin (minimi 23 astetta, eikä saa laskettua kuin hetkeksi, ilmanvaihdossa vikaa), että jouduin sampeista luopumaan. Akvaarion lämpötila oli kokoajan niin korkea, että vesi likaantui parissa päivässä eikä sampit näyttäneet enää hyvinvoivilta. HeKo-rinki etsi näillä uuden kodin ja pääsivät vielä kaikki samaan.

Ehkä vielä joskus näitä otan, olivat sen verran hauskoja ja herättivät kyllä keskustelua aina, kun vieraita kävi :D
Oliks sulla sampit siis kalojen kanssa? Kun mulla oli kans vielä vähän aikaa sitten kalat ja sammakot yhdessä, mutta kun joka paikassa sanottiin ettei niin saisi olla, niin siirsin nyt sitten sammakot ihan omaan altaaseensa.
Jonna
Raasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 19:24, 02.04.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kotka

Re: Kynsisammakoiden omistajia?

Viesti Kirjoittaja Raasu »

Sammakot olivat ihan omassa altaassaan :) Kaloja hankin vasta, kun sammakot olivat jo uudessa kodissa.
Olen kyllä kuullut, että monella on onnistuneesti kaloja ja sammakoita samassa, mut itse päädyin siihen, että on kaikkien kannalta parempi pitää sammakot ihan keskenään :)
470 litranen kalasoppa
Dora
Starting Member
Starting Member
Viestit: 42
Liittynyt: 00:23, 28.02.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kynsisammakoiden omistajia?

Viesti Kirjoittaja Dora »

Mulla oli aikoinaan kääpiökynsisammakko Tahvo taistelukalan kaverina. Elivät monta vuotta sulassa sovussa keskenään :)
Nyt iski jälleen sammakkokuume (oikeesti ajatus kääpiökynsisammakoista on kytenyt jo vuosia), aloinkin valmistelemaan tota 65 litraista sukarapuallasta sammakkoaltaaksi.

Tähän keskusteluun voikin sitten kätevästi laittaa muutaman mieltä askarruttaneen kysymyksen...?
Mulla on tossa sukarapujen altaassa ihan pientä, mustaa hiekkaa. Pitääkö se vaihtaa isompaan soraan, (olen kuullut että sammakot saattavat niellä hiekkaa ja saada suolentukkeuman)?
Millä ihmeellä mä tukin valaisinkannessa olevan aukon, jottei sammakot pääse livahtamaan karkuun?
* 750 litrainen
* 64 litrainen
* Amerikanakita-tyttö s. 20.07.2008
* Amerikanakita-poika s. 6.9.2015
* 2 marsupoikaa
Heidikalafriikki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 15:41, 30.04.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Kynsisammakoiden omistajia?

Viesti Kirjoittaja Heidikalafriikki »

Kuinka monta kääpiökynsisammakkoa mahtuu 55 litraseen, vai mahtuuko ollenkaan? Pitääkö niille järjestää vedenpäälle oleilupaikka?
55l akva,kissa ja 2 marsuu
ruotopuoli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 101
Liittynyt: 09:33, 28.09.2008
Sukupuoli: Nainen

Re: Kynsisammakoiden omistajia?

Viesti Kirjoittaja ruotopuoli »

Mulla löytyy tällä hetkellä 3 kääpiökynsisammakkoa 120 l altaasta. Netissä paljon lukee että näille ei kelpaa kuin elävät, pakastetut tai kuivatetut surviaisentoukat tai muut hyönteiset, mutta meillä nuo näyttää syövän ihan kaikkea kalojen pohjatableteista lähtien. Nirsoileeko muilla kääpiöt vai meneekö kaikki ruoka?
ruotopuoli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 101
Liittynyt: 09:33, 28.09.2008
Sukupuoli: Nainen

Re: Kynsisammakoiden omistajia?

Viesti Kirjoittaja ruotopuoli »

Ei jostain syystä anna muokata tuota edellistä viestiä joten kirjoitan perään uuden. Hieman blondia nyt ärsyttää kun kirjoitin kolme kertaa nämä vastaukset mutta aina sanoi vain että ei voi lähettää ja viesti katosi taivaan tuuliin. Ensi kerralla kopioin ennen lähettämistä :roll:
Dora kirjoitti: Tähän keskusteluun voikin sitten kätevästi laittaa muutaman mieltä askarruttaneen kysymyksen...?
Mulla on tossa sukarapujen altaassa ihan pientä, mustaa hiekkaa. Pitääkö se vaihtaa isompaan soraan, (olen kuullut että sammakot saattavat niellä hiekkaa ja saada suolentukkeuman)?
Millä ihmeellä mä tukin valaisinkannessa olevan aukon, jottei sammakot pääse livahtamaan karkuun?
Mulla on pohjamateriaalina soraa ja hiekkaa sekaisin ja jotkut kohdat pohjasta on pelkkää hiekkaa. Ongelmia ei ole ollut, mutta muuta en osaa sanoa tuosta hiekan nielemisestä kun itse en ole kuullut. Valaisinkannen aukkoa sun tuskin tarvii tukkia koska kääpiökynsisammakot on akvaattisia, eli elää vedessä nousematta maalle. Ja akvaariota ei täytetä kokonaan, vaan noin 20-25cm.
Heidikalafriikki kirjoitti:Kuinka monta kääpiökynsisammakkoa mahtuu 55 litraseen, vai mahtuuko ollenkaan? Pitääkö niille järjestää vedenpäälle oleilupaikka?
Minimisuositus on 40 litraa parille yksilölle, mutta itse en laittaisi 40 litraiseen yhtäkään. 55 litraiseen voisi mennä pari kolme korkeintaan minun mielestäni. Ja veden päälle eivät siis tarvi oleilupaikkaa koska maalle eivät nouse, mutta jotain kelluvaa kasvia (esim pistiaa) kannattaa laittaa akvaarioon. Nämä nimittäin tykkäävät ankkuroitua roikkumaan jossain kelluvassa ja "levähdellä" siinä.

Tässä teille vielä pari linkkiä joita kannattaa vilkaista
http://www.sammakkolampi.net/kynsisamma ... hirus.html
http://www.herpetomania.fi/marikan_herp ... makko.html
http://www.faunatar.fi/kaapiokynsisammakko
:)
Heidikalafriikki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 15:41, 30.04.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Kynsisammakoiden omistajia?

Viesti Kirjoittaja Heidikalafriikki »

Aa... Nyt valkeni monta asiaa. Mtl on yks sammakko,mut haluisin sille kaverin. Mahtuisko tonne 55litraaseen 2 juovaimumonnin,leväsukaravun ja sammakon lisäks toinen sammakko?
55l akva,kissa ja 2 marsuu
Heidikalafriikki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 15:41, 30.04.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Kynsisammakoiden omistajia?

Viesti Kirjoittaja Heidikalafriikki »

Sain tietää et sammakkoa ei saa pitää muiden lajien kanssa,onko se ihan ehdoton sääntö?
55l akva,kissa ja 2 marsuu
mickey2004
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 12:20, 12.04.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Kynsisammakoiden omistajia?

Viesti Kirjoittaja mickey2004 »

Nostampa tätä ketjua esiin nyt kun suunnittelen mahdollista sammakkolampea, joko 60l ja/tai 180l olisi käytettävissä ja luonnollisesti vain sammakoita ajattelin altaaseen asukkaiksi laittaa. Pyöriikö täällä forumilla ketään kääpiökynsisammakoita omistavia?
Jos täältä moisia löytyy niin olisi mukava kuulla päivittäisistä rutiineista, ymv. asioista.
Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
Tuhi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 18:51, 08.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kynsisammakoiden omistajia?

Viesti Kirjoittaja Tuhi »

Hei!

Minulla oli teini-ikäisenä muistaakseni 60l akvaario, siinä platyjä, neontetroja, piikkisilmiä, mustatetroja vaihtelevasti näitä ja muutamia muitakin lajeja kaloja. Siis ei kaikkia kerrallaan vaan vuosien varrella vaihteli lajisto akvaariossani. Mutta muistan, että minulla oli kaksi kääpiökynsisammakkoa yhdessä vaiheessa, sulassa sovussa kalojen kanssa. Minulla nimenomaan oli kääpiölajia nämä sammakot, eivät kasvaneet muistaakseni tulitikkuaskia isommaksi eivätkä syöneet akvaarion kaloja, edes pienimpiä neontetroja. Minusta sammakot viihtyivät hyvin, mutta kyllä nämä minun sammakot herkästi hyppäsivät lattialle haavista ja akvaarion peitelasien raoista :P . Tosin nyt, kun ajattelen asiaa, se johtui varmaankin siitä, että minulla kalojen vuoksi oli akvaario lähes sen yläreunoihin asti täytettynä vedellä, joten sammakoilla oli lyhyt matka hypätä vedestä pois. Kääpiökynsisammakot söivät minusta kaikkea mitä kalatkin enkä niille mitään erityistä antanut. Tubifexkuutioista muistaakseni pitivät, mutta en tiedä vieläkö sellaisia myydään :? . Minun teiniaikaisesta harrastuksestani on jo aikaa yli 20 vuotta ja tässä tämän vuoden puolella olen herättänyt harrastukseni uudelleen henkiin 100l akvaarion muodossa. Aikuisiässä tosin muutaman vuoden ajan oli akvaario. Joten nyt harjoittelen ja yritän oppia kaikkia niitä uusia juttuja, joita on vuosien varrella on akvaarion hoitoon liityen tullut ja yritän muistella vanhoja tietojani ja palauttaa niitä mieleen :D Kivoja otuksia minusta kuitenkin olivat nuo sammakot ja mukavaa oli touhujaan seurata. Sen muistan, vaikka aikaa on kulunutkin PALJON sammakkoajoistani!
128l monen vuoden tauon jälkeen :) 3xkääpiörihmakala, 18xkardinaalitetra, 6xpiikkisilmä, 1xmaatiaispartamonni.
56l: Kääpiörihmakalan poikasia kasvamassa
matti75
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 20:10, 10.11.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Kynsisammakoiden omistajia?

Viesti Kirjoittaja matti75 »

Tuhi:n kanssa samansuuntaiset muistot ja veikkaan että samasta kaupasta on hankinnatkin tehty. Tuliliskotkin asusti punakirjoahventen ja tulipyrstön kanssa ihan sulassa sovussa 128 litraisessa, nykyään ei tulisi kuuloonkaan.
zsukarapu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 16:30, 14.09.2012
Sukupuoli: N/A
Paikkakunta: Turku

Re: Kynsisammakoiden omistajia?

Viesti Kirjoittaja zsukarapu »

Mulla oli myös penskana kääpiökynsisammakoita. Mukavia otuksia, harmillisen nirsoja vaan jotkut yksilöt. Ensin niitä oli kalojen kanssa (kun niitä vielä "sai" pitää niin...), ei ollut mitään ongelmaa, mutta loppui yhteiselo siihen kun altaaseen ostamani suurikokoinen kala nappasi pienemmän sampin puoliksi suuhunsa ja sehän oli sit menoa :(

Tuliliskojenkin kanssa niitä oli, sulassa sovussa elelivät, tularit enemmän maalla aikaansa viettäen ja sampit tietysti vedessä. Paitsi! Voisin kumota kaikkien luulot ja kertoa, että yksi sammakoistani kiipesi kerran aivan oma-aloitteisesti kelluvalle kaarnanpalalle jökötttäen siinä jonkun tunnin verran, ehkä :)

Ruokailu taitaa olla se mielenkiintoisin tapahtuma, jota näiden otusten tekemänä voi seurailla. :)
Lightforce
Member
Member
Viestit: 388
Liittynyt: 15:16, 28.02.2007
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Kynsisammakoiden omistajia?

Viesti Kirjoittaja Lightforce »

Mulla on ollut vuosien saatossa pari kääpiökynsisammakkoa (kalojen kanssa sulassa sovussa) ja nyt on kaksi albiinoa kynsisammakkoa. :)
Sammakot asuttavat 225-litraista allasta, altaassa on myös 4 pientä sateenkaarikalaa (joista kolmen lajinmääritys on kesken...!), muutama leväbarbi kasvamassa, monnisia, 2x partis ja pari miekkapyrstöä. Tämä kalasto tulee hyvin toimeen sammakoiden kanssa, kumpikaan ei syö toisiaan. Sen sijaan havaitsin että miljoonakalat (jotka nukkuvat öisin hiekalla) joutuvat sammakoiden suihin... 8O

En koe että allas likaantuu kovinkaan nopeasti vaikka sammakot ovat sellaisia "puolikokoisia" eli kasvuvaiheessa vielä. Suodatuksena kaksi sisäsuodatinta, Fluval U2 ja kiinalainen 1200l/h suodatin. Lämmitintä en ole altaassa pitänyt.

Sammakot ovat pariskunta, koiras Väinö saapui Tallinnan reissun tuliaisena elokuussa 2012 ja puoliskonsa Vieno löytyi paikallisesta eläinkaupasta reilua vuotta myöhemmin. :) Luonteeltaan koiras on paljon rohkeampi ja enemmän esillä kuin naaras. Naaras ei myöskään ole niin taitava löytämään pohjalle vajonnutta ruokaa.
Liitteet
Vieno
Vieno
vieno2.jpg (244.31 KiB) Katsottu 3849 kertaa
Väinö
Väinö
väinö.jpg (103.99 KiB) Katsottu 3849 kertaa
340 l seura-akvaario (sattarit + haarniskat), 225 l siniravut, 63 l taistelukala. Mukana myös kääpiöpinserit Eeka, Numa, Jusu, Jeni ja Koru.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”