Sirkkojen kasvattaminen kalanruoaksi

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Sirkkojen kasvattaminen kalanruoaksi

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Sain kuningasajatuksen, että jotain sirkkalajiahan voisi kasvattaa tieten tahtoen suurten akvaariokalojen eläväksi einekseksi. Jollakin oli täällä muistaakseni kuvia jostain sauvasirkan poikasista. Esimerkiksi perhoskalojen kannalta tämä voisi olla mainio ratkaisu: oma luomuravintoketju. Mutta mikä sirkkalaji on lisääntymisvauhdiltaan paras ja kasvatukseltaan helpoin?

http://www.thepetfactory.de/index.php/c ... 7a54e33827
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Sirkkojen kasvattaminen kalanruoaksi

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Mika Karjalainen
peltsi92
Member
Member
Viestit: 433
Liittynyt: 16:00, 14.08.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: Sirkkojen kasvattaminen kalanruoaksi

Viesti Kirjoittaja peltsi92 »

Perus kenttäsirkkoja ainakin on helppo kasvattaa, kasvattelin itse silloin kun kameleontin vielä omistin. Noissa ainoo huono puoli että tykkäävät siritellä, itseäni ei häirinnyt vaikka nukuin samassa huoneessa, mutta herkkäunista voi häiritä. Sauvasirkkoja oli joskus lemmikkinä ja ne lisääntyi kanssa hurjalla vauhdilla, mutta niissä ravintoarvot ei varmaan kovin kummoiset ole rakenteensa vuoksi. Tässä linkki pitkään ketjuun kenttiksistä. http://www.herppi.net/topic/9519-kentt% ... ntry208115
mayam
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 23:58, 02.06.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helvetin Tulirotko
Viesti:

Re: Sirkkojen kasvattaminen kalanruoaksi

Viesti Kirjoittaja mayam »

Mä omaan argentiinantorakka- ja jauhomatofarmit, en tosin kaloille, vaan liskolle. Sirkkoja en kanssani samaan taloon ota, ihan järjetön ääni niistä lähtee, plus ovat suht tehokkaita karkaamaan. Normi jauhomadot (ei siis ne jättijauhikset) ovat varmasti maailman yksinkertaisin ruokahyönteislaji, todennäköisesti selviäisivät ydinsodastakin hengissä. :mrgreen: Eivätkä kiipeile, mulla noi on irtokarkkirasioissa, kanteen ja yläreunoihin oon tehny pieniä, ei hyönteisenmentäviä, reikiä ilmanvaihdon takia.

Argentiinantorakoihin päädyinsiitä syystä, että ne eivät kiipeä sileää pintaa pitkin, eivätkä kovin tehokkaasti lisäänny viileässä, vaan vaativat sellaiset +25-30 astetta siihen puuhaan. Kooltaan ne tosin ovat aikuisina niin järjettömän suuria, että mun leoski ei niitä syö, tuskin kovin moni kalakaan. Mutta keskenkasvuiset menevät liskon mahaan. Eivätkä möykkää, niinkuin sirkat.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Sirkkojen kasvattaminen kalanruoaksi

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Eikös tuo jauhopukki/-mato voi levitä huusholliin? Kenttäsirkka siis sirittää? Näin ollen, olisiko tuollainen sauvasirkka järkevä vaihtoehto?
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sirkkojen kasvattaminen kalanruoaksi

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Joo ei sirkkoja, en kestäisi sitä siritystä. Mulla on nyt pieni purkki buffalomatoja, ne menee noille tetroille ja lehtikaloille. Yksi kääpiöpallokala söi kerran yhden mut sen jälkeen ei ole oikein kukaan niistä tajunnut niiden päälle. Joten tetroille syötän, ei oo siis tarkoitus noita sen kummemmin kasvattaa kun niistä tulee jotain koppakuoriaisia sitten. Mikromatoja löytyy myös mutta ne ei taas ole hyönteisiä. :)
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Sirkkojen kasvattaminen kalanruoaksi

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Pilkkitoukista voi kasvattaa kärpäsiä ja nakella niitä sitten kaloille, eivät pidä ääntä.
Ja vahakoisan toukat ovat ihanan pehmeitä herkkuja!
Darw
Junior Member
Junior Member
Viestit: 98
Liittynyt: 23:12, 30.05.2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sirkkojen kasvattaminen kalanruoaksi

Viesti Kirjoittaja Darw »

Jamaikankenttäsirkka on melkoisen äänetön verrattuna ainakin kaksitäpläkenttäsirkkaan (yleisin myytävä kenttäsirkka, lemmikkiliikkeissä tosin vielä yleisempi on tuo kotisirkka). Ja ei sitä sirinää tarvitse kuunnella kuin sen aikaa että sukukypsä sukupolvi ehtii munia uuden sukupolven tuloilleen. [;)]
mayam
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 23:58, 02.06.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helvetin Tulirotko
Viesti:

Re: Sirkkojen kasvattaminen kalanruoaksi

Viesti Kirjoittaja mayam »

Kai noi jauhopunkit/madot voi levitä, mutta ei hirveän suurella todennäköisyydellä. Noi ei kiipeä sileää pystysuoraa seinämää, toisin kuin esim jauhokoisat, joista mulla on tällähetkellä pienoinen ongelma. Mulla on siis irtokarkkilaatikoissa rei-itetyt kannet, ja koskaan ei ole yksikään jauhopunkki päätynyt muualle, kuin liskon suuhun tuolta. Mutta ne jauhokoisat. [}:)] Sain niistä seuralaisia jonkun jauhosatsin mukana, alkuun ne elelivät kuiva-ainekaapissa, mutta nyt oon siirtänyt pakkaseen kaiken kuivatavaran. Nyt ne onnistuvat tunkemaan itsensä jauhomatofarmiin, ja pysyvät sitä kautta hengissä. Toki määrä on vähentynyt, mutta aikaa se vie, kun en noitten torakoitten ja jauhopunkkien takia voi myrkyttääkään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”