Hiekka vaiko Sora?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Toka
Starting Member
Starting Member
Viestit: 34
Liittynyt: 11:24, 21.01.2004
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Rauma

Hiekka vaiko Sora?

Viesti Kirjoittaja Toka »

TERE

Taas keskustellaan kiihkeästi vaihtoehdoista HIEKKA vai SORA

Soran hyvät puolet?

Hiekan hyvät puolet?
PikkuPrinsessa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 19:32, 05.10.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PikkuPrinsessa »

Monniset tykkää hiekasta ja kasvit kasvaa siin paremmin :roll: Ainakin mulla.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Enpä tiedä jaksaako kukaan taas kerran vastata tuohon. Jos sinulla on jokin tarkka kysymys, niin kysy se, mutta jos ei, niin kirjoita tuonne hakuun "hiekka vai sora" ja ruksaat kohdan "Etsi kaikilla annetuilla ehdoilla" ja paina Haku-nappia. 26 osumaa. Sieltä vain lukemaan hiekan ja soran hyvistä ja huonoista puolista. Jos haluat enemmän osumia, niin kirjoita "hiekk* sora*", jolla löytyy 468 osumaa.
Viimeksi muokannut rain-, 16:41, 10.02.2004. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
janutzki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 73
Liittynyt: 15:00, 26.01.2004
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja janutzki »

Itse olen ainakin niin vakuuttunut hiekan paremmuudesta mm. kasvien kannalta ja vaivattomuudessaan, että soran vaihto hiekkaan on edessä :)
Anza
Member
Member
Viestit: 431
Liittynyt: 18:33, 19.10.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anza »

Jep. eli kyllä hieno hiekka on parempi useastakin syystä. Kasvit kasvavat paremmin, monniset ja imumonnit tykkäävät, ja (mielestäni) on paremman näköistäkin, kuten myös helppohoitoisempaa.
Etsi tosiaan haulla, niin löydät varmasti lisätietoa.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Soran hyvä puoli on että vesi läpäisee sitä paremmin. Silloin pohjan biologinen suodatus on parempi, edellyttäen tietenkin veden virtausta.

Huono puoli on että soraa pitää imuroida vedenvaihtojen yhteydessä.
Toisaalta hiekkaakin pitää möyhentää, ellei sitten siellä elä litroittain kierteissarvia.

Itse valitsisin hienon tasakokoisen soran, jos kalalajit sen kelpuuttaisivat. Asia voisi olla toisin, jos altaassa olisi jokin muu tehokas biologinen suodatus.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Minulla on tuossa 60-litrainen kasviakvaario ilman suodatusta hiekkapohjalla. Asukkeina on tällä hetkellä melko herkkiä hunajarihmakaloja, jotka tuntuvat nauttivan olostaan aika reippaasti. Vesiarvot ovat yhtä hyvät kuin samassa altaassa suodatuksen kanssa joskus aiemmin. Allas kypsyi nopeasti ilman ongelmia.

En voi väittää hiekkavalintani vaikuttavan siihen. Kasveja siellä on semmoinen normaali kasviakvaariollinen. En kyllä ikinä uskaltaisi käyttää tuossa altaassa soraa pohjalla.

Mutta suodattamatonta allasta ei toki muutenkaan kannata pitää ellei tiedä mitä tekee. =)
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Millaisesta suodatuksesta tai sen puuttumisesta puhut? Ovatko kierteisarvet hiekassa?

Tuo osoittaa että hiekankin biologinen suodatus voi riittää. Onko vielä hienoakin hiekkaa siellä?
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

liina kirjoitti:Millaisesta suodatuksesta tai sen puuttumisesta puhut? Ovatko kierteisarvet hiekassa?

Tuo osoittaa että hiekankin biologinen suodatus voi riittää. Onko vielä hienoakin hiekkaa siellä?
Kierteissarvikotiloita on pienehkö määrä hiekassa. Minkäänmoista suodatusta ei siis ole. Hiekka, lannoitteet, vesi, lämmitin, kasvit ja kalat. Hiekka on 0,1-1,2 -millistä, isompien raekokojen ollessa vähemmistönä.
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viestit: 708
Liittynyt: 22:19, 02.10.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ebes »

liina kirjoitti:Huono puoli on että soraa pitää imuroida vedenvaihtojen yhteydessä.
Miten sen nyt ottaa. Omaa sorapohjaani lappoan noin 4 viikon välein niistä kohden missä ei ole mitään esteitä, kantojen, luolien yms alta (eli otan ne pois) lappoan noin 3 kertaa vuodessa. Ei se nyt mikään vaiva ole.
liina kirjoitti:Millaisesta suodatuksesta tai sen puuttumisesta puhut?
Suodattamattomalla tarkoitettaneen "ei suodatinta". Sisä-, ulko-, matto- tai valutussellaista.
liina kirjoitti:Tuo osoittaa että hiekankin biologinen suodatus voi riittää. Onko vielä hienoakin hiekkaa siellä?
Tietääkseni tästä ei ole koskaan ollut epäilystäkään. Ainakaan jos on J. Järven pakonoita uskonut. (Ja muidenkin harrastajien kokemuksen syvää rintaääntä.)
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

rain- kirjoitti:Vesiarvot ovat yhtä hyvät kuin samassa altaassa suodatuksen kanssa joskus aiemmin.
Siis millainen suodatus siinä oli? :mrgreen:
Ebes kirjoitti:
liina kirjoitti:Tuo osoittaa että hiekankin biologinen suodatus voi riittää. Onko vielä hienoakin hiekkaa siellä?
Tietääkseni tästä ei ole koskaan ollut epäilystäkään.
Minä vain sanoin juuri edellä, että soralla on parempi biologinen suodatus, edellyttäen veden virtausta. Toisaalta sanoin että kierteissarvilla on suuri merkitys hiekassa - sitä ainakin tarkoitin.
Viimeksi muokannut 111na, 01:16, 11.02.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

liina kirjoitti:
rain- kirjoitti:Vesiarvot ovat yhtä hyvät kuin samassa altaassa suodatuksen kanssa joskus aiemmin.
Siis millainen suodatus siinä oli? :mrgreen:
Ah, joo. Hmm, joku isohko sisäsuodatin. En muista enää kun myin sen pois.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

rain- kirjoitti:Ah, joo. Hmm, joku isohko sisäsuodatin. En muista enää kun myin sen pois.
Rihmat ei taida perustaa veden liikkeestäkään. Miten se on altaassasi?
Mutta niinhän se taitaa olla, että useimmat suodattimet ovat biologiselta suodatukseltaan turhia, kuten tämäkin kokemus osoittaa.
Ebes kirjoitti:
liina kirjoitti:Tuo osoittaa että hiekankin biologinen suodatus voi riittää.
Tietääkseni tästä ei ole koskaan ollut epäilystäkään. Ainakaan jos on J. Järven pakonoita uskonut. (Ja muidenkin harrastajien kokemuksen syvää rintaääntä.)
On epäilyksiä ja toisia kokemuksia. On päivänselvää että vesi vaihtuu sorassa paremmin ja biologisen suodatuksen teoriaan tutustuneelle on johtopäätös biologisen suodatuksen toimivuudesta tehtävissä. Mitä hienompi hiekka, sitä pahemmin se on tukossa ihan luonnostaan. Vesi ei voi vaihtua siihen tahtiin kuin bakteerit tarvitsevat happea ilman jonkinlaista möyhimistä.

Viime viikolla saimme lukea nitriitin noususta, koska oli lietettä imuroitu hiekan pinnalta liian huolella. Sorassa niin tarkka puhdistus on mahdotonta.* Oliko se eilen, kun sain lukea kokemuksia, kuinka hiekasta nousee kaasukuplia ja että sitä pitää möyhiä. Noita samoja en löytänyt, mutta tässä muita mm. pohjan tukkeutuminen (ilman kierteissarvia - eihän tässä piruja maalailla vaan totuutta tarkennetaan).

Hiekan tukkiutuminen

Pohjan puhdistus

Kirjoahventen hiekka

*Miten on lietteen kanssa, eikö tärkeimmät bakteerit elä pinnoilla, eikä ne lapolla lähde?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Taitaa olla aika kirjoittaa akvaarion pohjamateriaalista, kun näytää noita mihinkään tosiasiaan perustumattomia käsityksiä olla enemmän kuin perusteltuja.

Kyllä hiekka riittää aivan hyvin biologiseksi suodattimeksi kohtuullisesti kuormitetussa akvaariossa,
Tasarakeinen (pesty) hiekka ei mene kovin helposti tukkoon, jos siinä on kierteissarvikotiloita.

Sorapohja menee paljon helpommin tukkoon, koska siihen valuu karkeajakoista jätettä. Hiekkaan se ei mene. Sorapohjaa on siksi imuroitava ja huollettava.

Sorapohjaisessa akvaariossa mekaanisesta suodattimesta on hyötyä, jos se puhdistetaan vähintäin viikottain.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Toka
Starting Member
Starting Member
Viestit: 34
Liittynyt: 11:24, 21.01.2004
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Rauma

Ulkosuodatinko tukkeessa hiekasta?!

Viesti Kirjoittaja Toka »

TERE

Olen seurannut keskusteluja "hiekka vaiko sora" joku tais kertoa, et hiekka tuhoaa ulkosuodattimen tai jotain.. onko totta et vois päästä hienojakoinen hiekka ainakin osittain suodatin koneistoon, ja levittää koko hoidon??

muuten ei ole syytä valita näköjään soraa...
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viestit: 708
Liittynyt: 22:19, 02.10.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ebes »

liina kirjoitti:Viime viikolla saimme lukea nitriitin noususta, koska oli lietettä imuroitu hiekan pinnalta liian huolella. Sorassa niin tarkka puhdistus on mahdotonta.
Juuri nyt en niitä muistelemiani keskusteluja löydä ja alkaa olla kiire töihin, mutta olen lähes satavarma että kyse oli kyllä sorapohjan liiallisesta lappoamisesta.

Eihän hiekan pinnalla edes mitään lietettä lillu!? Ajatella miltä sekin näyttäisi! :D
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1040
Liittynyt: 14:48, 02.11.2001
Paikkakunta: Vaasa / OAS

Re: Ulkosuodatinko tukkeessa hiekasta?!

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

Toka kirjoitti:Olen seurannut keskusteluja "hiekka vaiko sora" joku tais kertoa, et hiekka tuhoaa ulkosuodattimen tai jotain.. onko totta et vois päästä hienojakoinen hiekka ainakin osittain suodatin koneistoon, ja levittää koko hoidon??
Eipä tämä taida olla kovinkaan helposti mahdollista - itse en moisia tapauksia tiedä. Jos jostakin syystä suodattimeen päätyy hiekkaa vaikkapa desin verran, niin eipä se sinne moottoriin asti pääsisi. Se pysähtyisi massoihin ja ylöspäin menevän virran myötä jäisi suodattimen pohjalle.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

jarvij kirjoitti:Taitaa olla aika kirjoittaa akvaarion pohjamateriaalista, kun näytää noita mihinkään tosiasiaan perustumattomia käsityksiä olla enemmän kuin perusteltuja.
Itse ohitit tärkeimmän kysymyksen. Vai viittaatko linkkeihin?
jarvij kirjoitti: Kyllä hiekka riittää aivan hyvin biologiseksi suodattimeksi kohtuullisesti kuormitetussa akvaariossa,
Tasarakeinen (pesty) hiekka ei mene kovin helposti tukkoon, jos siinä on kierteissarvikotiloita.
Aivan kuten sanoin! Naulan kantaan!
jarvij kirjoitti: Sorapohja menee paljon helpommin tukkoon, koska siihen valuu karkeajakoista jätettä. Hiekkaan se ei mene. Sorapohjaa on siksi imuroitava ja huollettava.
Enemmän kuulee kokemuksia hiekan tukkeutumisesta. Tässä suhteessa eroa ei liene.
Sorapohjaa on imuroitava. Se on hyvä että bakteereilla on asuinsijaa.

Eikä kommettiakaan siitä missä bakteerit asustavat hiekkapohjassa ja miten niillä riittää happea?
jarvij kirjoitti: Sorapohjaisessa akvaariossa mekaanisesta suodattimesta on hyötyä, jos se puhdistetaan vähintäin viikottain.
Ehkäpä onkin! Minä en ole varsinaisia suodattimia tarvinnut. Olen vain vedenvaihdon yhteydessä imuroinut tarpeen mukaan pohjasta.
Toka kirjoitti:Olen seurannut keskusteluja "hiekka vaiko sora" joku tais kertoa, et hiekka tuhoaa ulkosuodattimen tai jotain.. onko totta et vois päästä hienojakoinen hiekka ainakin osittain suodatin koneistoon, ja levittää koko hoidon??
Minäkin olen kuullut tällaisesta, mutta se on taitanut olla enemmänkin pelkoa kuin tapahtunutta. Toisaalta en laittaisi Eheim 1250 kiertovesipumppua pohjalle, missä on hienoa hiekkaa. Läpihän se hiekka menee siipipyöräkammiosta kuten vesikin. Mutta juuri siksi.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Hiekkakerroksen pinta ja jokunen milli alaspäin on vielä varsin hapekasta. Pintaa bakteereille siinä on jo melkoista sorakerrosta vastaavasti. Kierteissarvet möyhivät tuolle hapekkaalle kerrokselle jatkuvasti lisää paksuutta. Hiekka siis liikkuu hitaasti koko ajan.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Ebes kirjoitti:
liina kirjoitti:Viime viikolla saimme lukea nitriitin noususta, koska oli lietettä imuroitu hiekan pinnalta liian huolella. Sorassa niin tarkka puhdistus on mahdotonta.
Juuri nyt en niitä muistelemiani keskusteluja löydä ja alkaa olla kiire töihin, mutta olen lähes satavarma että kyse oli kyllä sorapohjan liiallisesta lappoamisesta.

Eihän hiekan pinnalla edes mitään lietettä lillu!? Ajatella miltä sekin näyttäisi! :D
Tottakai siinä jotakin lilluu kun lilluu. :mrgreen:

Kysyn vain missä on ns. aktiivilietteelle tilaa nykyisin niin yleisessä kombinaatiossa hieno hiekka ja sisäsuodatin? Tuossa liiallisessa imuroimisjutussa J.Järven epäilys ongelmien syyhyn oli juuri liaallinen lietteen siivous - imurointi pinnalta jos oikein muistan.

Nitrobakteerien sanotaan asustavan pinnoilla ja voivan hyvin vielä 2cm/min. läpivirtauksessa. Aktiivilietteen olen käsittänyt toisenlaiseksi - vai onko ero vain siitä että lietteellä ei ole kotia ja tai se on 'ylimääräistä' bakteeria, irronnut alustastaan?

Siellähän sitä lapottiin pohjaa, _arvaten_ sorapohjaa. Edelleen, jos lietettä voi imuroida liikaa pohjasta, silloinhan se liete on hyödyllistä, mutta missä on hiekkapohjan liete?

Vielä tähän imuroimisesimerkkiin, siinä täytyy olla jotakin muuta häikkää altaassa, sillä hirveästi saa imuroida ja syvältä, että soraa saisi häirittyä imuroimalla.
a0200303
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 19:22, 28.12.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja a0200303 »

Liina muistelee ihan oikein... se liiallinen pohjan siivoaja olin minä. Eli minulla on akvaariossa sorapohja. Ja innokkaana siivoajana noin yleensäkin sitten lappoilin akvaarioni pohjaa 1-2 kertaa viikossa, enkä mitenkään huolimattomasti vaan oikein kunnolla. Aloin sitten kummastella kun nitriitti ei pysy kurissa, ei sitten vaikka kuinka pohjaa puhdistan. Kerroin sitten murheestani, että nitriittiä on kokoajan hieman, ja J.Järvi ja Ktman minua sitten opastivat että olen liian innokas lappoamaan. Tässä linkki kohtaan jossa ihmettellin aihetta: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=21080. :mrgreen:
Hammaskarppi tyttö
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Hyvä, siis soraa. Sehän ei tarkkaan ottaen siellä tullut ilmi, vaan oli arvattava koska sanoit 'lappoavasi pohjaa'. Miten muuten nuo muut arvelevani häiriötekijät, kotilomyrkkyjäkö?

On totta että mitä pienempi on hiekanjyvä, sitä suurempi on tilavuuteen nähden jyvien pinta-ala. Muutaman millin alla kuitenkin happi jo vähenee.

Asia on vähän niin ja näin. Sekä sora että hiekka toimivat, käytäntö sen osoittaa. Älähdän aina kun väitetään soran tukkeutumisen olevan sen ongelma. :P

Mutta hyvät kysymykset ovat ilmassa edelleen.
Yksi uusi: Mistä saa tasarakeista hiekkaa? 8O (Siis sitä joka ei mene kovin helposti tukkoon. :mrgreen: ) (Hirnutaan nyt, kun on ihan pakko.. anteeksi!)
m.n
Junior Member
Junior Member
Viestit: 136
Liittynyt: 22:30, 23.07.2003
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja m.n »

Haluan todeta tähän sen, että ei se sorakaan mikään huono vaihtoehto ole (siis sellainen jonka kivet ovat pyöristyneet). Itselläni on sama sora toiminut hyvin noin 10 vuotta ilman että on mitään tarvinnut tehdä. Lappoamaan en pysty koska kasvit vievät käytännössä koko pohjapinta-alan. Eli kyllä ne kasvit kasvaa ihan hyvin sorassakin. Mitään tukkeutumista ei ole koskaan tapahtunut. Akvaario on itse asiassa (ja valitettavasti) ylikansoitettu johtuen tilanpuutteen vuoksi luovutuista akvoista mutta haluttomuudesta luopua kaikista kaloista niissä akvaarioissa. Monnitkin ovat viihtyneet eikä mitään vaurioita ole viiksissä havaittavissa, samoin piikkisilmät oleskelevat suurimman osan ajastaan pohjaan kaivautuneena. Aloittaessani akvaarioharrastusta itselleni jäi vähän huonoja viboja hienosta hiekasta. Mutta täytyy todeta että todennäköisesti huonoon alkuun oli aivan muut syyt kuin hienon hiekan valinta. Hienon hiekan etuihin ainakin voisi lukea hinnan. Tarkoitus olisi seuraavaan akvaan käydä ostamassa rautakaupasta halpaa hiekkaa.
ps.jos poikasakvassa haluaa pitää hiekkaa pohjalla on valittava aina hieno hiekka, ei ole kiva katsoa kun poikaset juuttuvat soran sisään.
a0200303
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 19:22, 28.12.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja a0200303 »

Se kotilo ongelma minulla oli ihan alussa, siis heti ensimmäisellä viikolla. Siitä kuursita on nyt aikaa.... ööö 3kk?! Suunnitteen. Oikeastaan minulla ei ollut mitään syytä sitä pohjaa niin penteleesti lapota. Tein sen vain siksi että oikeanlaista tietoa ei ollut ja yritin hoitaa akvaariotani mahdollisimman tunnollisesti. Yritin sen vain pitää puhtaana ja hyvässä kunnossa, jotta kalani voisivat hyvin. Rakkaudesta vedessä eläviin lemmikkeihini. :mrgreen: Ja kuten sanoin minulla on tämä siivoilu muutenkin... jo kotinikin kanssa melkoista. Mutta nyt olen ryhtynyt lurjukseksi enkä lappoa pohjaa viikottain enkä ainakaan useita kertoja viikossa. :roll:
Hammaskarppi tyttö
RaPe
Starting Member
Starting Member
Viestit: 28
Liittynyt: 15:33, 07.04.2006
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja RaPe »

Moi

Kun ei ole ikinä ollut hiekkaa niin nyt uuteen avaarioon voisin koittaa sitä. Olen täältä lukenut että kasveille ja monnisille olisi ainakin hyvä toi hiekka. Mutta jossain sanottiin että kalat näyttää hienoimmat värit tummalla pohjalla. Onko se totta? Kun hunajarihmoja ainakin tulossa niin mietin että varmaan värittöminä ei ole kovin makeita? siis vaikuttaako se vaalea hiekka jotenkin siihen värii?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”