Synchiropus splendidus

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sanlei
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 20:19, 16.09.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Seinäjoki

Synchiropus splendidus

Viesti Kirjoittaja Sanlei »

Heissan !

Tämänniminen kala (mandariinikala) on herättänyt mielenkiintoni :) olen siis makeanveden harrastaja ja siirtymässä hiljakseen merivesipuolelle, joten valmista merivesiallasta en vielä omista. Haluaisin kuitenkin tietää, että teillä jos joillakuilla tällainen komistus on, niin onko millainen kaveri pitää? :) millaiset olosuhteet vaatii? Netissä on mielestäni aika heikosti tietoa, mutta sen käsityksen ainakin sain että pyydystää oman elävän ruokansa ja siksi pitäisi sellaisten kalojen kanssa sijoittaa että pysyy hengissä. Jos joku viitsisi vähän valaista minua millaisesta kalasta on kyse, niin tietäisin vähän että kannattaako haaveilla että edes joskus tuollaisen saisi altaaseen pyörimään :) vaativia tovereita varmasti ovat..?

Minulle on tulossa 170l allas, mutta sisällöstä en vielä tietenkään osaa tarkemmin kertoa. Halusin nyt vain tiedustella tästä lajista enemmän, koska olen niitä jo jonkinaikaa ihaillut.. :D
104l vettä
1 taistokoiras
1 taistonaaras
37 taistopoikasta
5 ottoa
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Synchiropus splendidus

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Mandariini vaatii hyvin kypsyneen altaan jossa ei ole muita pieneliöstöä syöviä lajeja kuluttamassa ruokavarastoa. Eli muun kalaston isi syytä olla ruokittavia lajeja jotka eivät aktiivisesti etsi altaan pinnoilla koko ajan syötävää. Pieneliöstön runsautta voi myös lisätä erillisellä refualtaalla tms ratkaisulla. Mandariini itsessään ei ole "vaikea" pidettävä, sillä se hyvin harvoin hyväksyy korvaavaa ruokaa, vaan itse napsii sapuskaa koko valveillaoloajan. Toki pumput pois päältä kannattaa tarjota myös pientä pakasteruokaa jos vaikka oppisi sitäkin syömään.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Sanlei
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 20:19, 16.09.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Synchiropus splendidus

Viesti Kirjoittaja Sanlei »

Kiitos Aqualung! Tämä selvitti jo paljon! :)
104l vettä
1 taistokoiras
1 taistonaaras
37 taistopoikasta
5 ottoa
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Synchiropus splendidus

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Lisäisin, että allas ei voi olla ihan pikkuruinen taikka tyhjä, sillä kiveä pitää olla riittävästi, jotta sitä eliöstöä olisi riittävästi. Tai vaihtoehtoisesti kunnon refu.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Sanlei
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 20:19, 16.09.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Synchiropus splendidus

Viesti Kirjoittaja Sanlei »

Hyvä huomio! Tänks :)
104l vettä
1 taistokoiras
1 taistonaaras
37 taistopoikasta
5 ottoa
Monkey
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 15:23, 10.10.2012
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Synchiropus splendidus

Viesti Kirjoittaja Monkey »

Moi
Osaisiko joku harrastaja kertoa kun puhutaan hyvin kypsyneestä altaasta, kestääkö kypsyminen pitkään? näkyykö se altaassa jotenkin et olis kypsynyt hyvin mandariini kalalle? mites altaan koko vaatimus kun tuolla reeflex:ssä on mandariinille laitettu 500 litraa ja jenkkiläinen Liveaquaria.com ilmoittaa 30 gallonaa joka on minun laskuopilla n.4*30=120?
800L+ala-allas
Rapide1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 22:15, 24.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lohja

Re: Synchiropus splendidus

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Siksi 500 litraa, että sen kokoisessa on noin 50kg kiveä joka tuottaa sille ruokaa... Ei se tilaa vaadi, vaan tilaa vaatii se podikanta...
Rapide1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 22:15, 24.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lohja

Re: Synchiropus splendidus

Viesti Kirjoittaja Rapide1 »

Mä en ottais Mandariinia/Huumekalaa itselleni vieläkään, ja suosittelen että olis experts only
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Synchiropus splendidus

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Jos sattuu sellainen lykky, että saa otuksen, joka jo kaupassa on suostunut syömään annettua ruokaa, niin silloin sopii minusta ei-niin-kokeneellekin harrastajalle. Itselläni tuo oli 800-litraisessa ja vielä varmuuden vuoksi laitoin refun yläpuolelle, että oli kunnolla sapuskaa ja yläaltaasta tullut vesi (+eliöstö) ei edes mennyt minkään roottorin läpi. Itse en ikuna laittaisi alle 300-litraiseen ja 300-litraisessakin saisi olla tosi paljon kiveä ja kunnon refu.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Sanlei
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 20:19, 16.09.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Synchiropus splendidus

Viesti Kirjoittaja Sanlei »

Voinko siis tähän väliin todeta, että en ainakaan nyt tulevaan meriakvaan voi hommata mandariinia? :D koska se on kuitenkin vain n. 170l. Tokikaan en muutenkaan tuonne paljoa asutusta ota, mutta ainakin vuokkokalat olisivat toiveissa. Pitäneekö siis siirtää tämä lajihaave taka-alalle? :)

Ja kiitos kaikille kommentoineille ja neuvoja antaneille !!
104l vettä
1 taistokoiras
1 taistonaaras
37 taistopoikasta
5 ottoa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”