Käytännön ohjeita makrokuvaamiseen
Valvoja: Moderaattorit
Käytännön ohjeita makrokuvaamiseen
Olen aivan amatööri kuvaamisen saralla, mutta minulla on palava halu oppia edes jotain. Käytössäni on karvalakkisetti: Canon EOS 500D ja siihen on nyt hankittu Sigman 50mm F2.8 DG Macro. Tällä setillä yritän kokeilla erilaisia vaihtoehtoja. Muuttujia on vain liian paljon:
- Valotusaika: Tämän kohdalla olen havainnut, että joku 1/100 sekuntia on aika hyvä.
- Aukko: Pitäisikö löytää jokin järkevä F-arvo. Syväterävyyttä voisi kuitenkin hieman olla.
- ISO: Ei mitään hajua.
- Salama: Olen havainnut, että salama aiheuttaa enemmän ongelmia kuin se ratkaisee. Tosin syynä voipi olla, ettei minulla ole ulkoista salamaa.
- Tarkennus: Yleensä ottaen manuaalitarkennus on nopeampi tapa saada kuvia. Automaattitarkennus "sahaa".
- Tarkennuksen AF-pisteet: Luulen, että perustila on ainoa järkevä vaihtoehto.
- Valkotasapaino: Tästä ei ole mitään hajua.
Yleensä haluan kuvata 1-20mm kohteita 5-20 cm etäisyyksiltä. Kaikissa altaissa on valaistusta vain alle puolet siitä, mitä yleensä suositellaan.
Seuraavissa kuvissa ovat kohteina olleet Notho-naaras 25mm ja hydra 2-3mm. Altaan koko on 35L ja valaistus 7W Power-LED: Seuraavissa kuvissa on 840-litrainen allas ja siinä 3*58W sekä pikku-LED: Seuraavissa kuvissa altaana on 300-litrainen ja valaistus 2*30W: Erityisesti kannattaa huomata monniskuvan kohdalla, miten syväterävyys on vaikea saavuttaa, mikäli kala ei ole aivan kohtisuorassa linssiin nähden.
...ja viimeisenä poikasallas, jossa ei ole valaistusta, mutta viereisellä pöydällä 40-watin pöytävalaisin: ...eli voisiko tässä nyt kehittää vielä kuvien laatua, noita edellä mainittuja parametrejä säätämällä.
- Valotusaika: Tämän kohdalla olen havainnut, että joku 1/100 sekuntia on aika hyvä.
- Aukko: Pitäisikö löytää jokin järkevä F-arvo. Syväterävyyttä voisi kuitenkin hieman olla.
- ISO: Ei mitään hajua.
- Salama: Olen havainnut, että salama aiheuttaa enemmän ongelmia kuin se ratkaisee. Tosin syynä voipi olla, ettei minulla ole ulkoista salamaa.
- Tarkennus: Yleensä ottaen manuaalitarkennus on nopeampi tapa saada kuvia. Automaattitarkennus "sahaa".
- Tarkennuksen AF-pisteet: Luulen, että perustila on ainoa järkevä vaihtoehto.
- Valkotasapaino: Tästä ei ole mitään hajua.
Yleensä haluan kuvata 1-20mm kohteita 5-20 cm etäisyyksiltä. Kaikissa altaissa on valaistusta vain alle puolet siitä, mitä yleensä suositellaan.
Seuraavissa kuvissa ovat kohteina olleet Notho-naaras 25mm ja hydra 2-3mm. Altaan koko on 35L ja valaistus 7W Power-LED: Seuraavissa kuvissa on 840-litrainen allas ja siinä 3*58W sekä pikku-LED: Seuraavissa kuvissa altaana on 300-litrainen ja valaistus 2*30W: Erityisesti kannattaa huomata monniskuvan kohdalla, miten syväterävyys on vaikea saavuttaa, mikäli kala ei ole aivan kohtisuorassa linssiin nähden.
...ja viimeisenä poikasallas, jossa ei ole valaistusta, mutta viereisellä pöydällä 40-watin pöytävalaisin: ...eli voisiko tässä nyt kehittää vielä kuvien laatua, noita edellä mainittuja parametrejä säätämällä.
Re: Käytännön ohjeita makrokuvaamiseen
Hei, ensinä kannattaisi varmaankin hankkia se ulkoinen salama. Tilaa vaikka ebaysta siihen sitten joku tällainen langaton laukaisin (on varmaankin halvemmallakin ja saataa löytyä Suomestakin, mutta itse hankin jokunen vuosi sitten ja silloin oli kotimaan liikkeissä vähintään viisi kertaa kalliimpia), ettei tarvi pitää langallista salamaa kädessä. Sitten salama akvaarion päälle.
Valotusajat saa olla lyhyempiäkin, aukko 8 - 16 (tietämäättä mihin tuon putken piirto pystyy) ja ISO aina 100. RAWina kun kuvaat niin ei tarvi murehtia valkotasapainosta. Keskipisteeseen tarkennus jos automaattina, niin ei tarvi arpoa mihin osuu. Manuaali-/automaattitarkennus tilanteen mukaan. Näin ainakin itse napsuttelen
Täältä löytyy muutamia mallikuvia (vielä karvalakkimallisempi kalusto 450D + Tokina 100mm macro )
Valotusajat saa olla lyhyempiäkin, aukko 8 - 16 (tietämäättä mihin tuon putken piirto pystyy) ja ISO aina 100. RAWina kun kuvaat niin ei tarvi murehtia valkotasapainosta. Keskipisteeseen tarkennus jos automaattina, niin ei tarvi arpoa mihin osuu. Manuaali-/automaattitarkennus tilanteen mukaan. Näin ainakin itse napsuttelen
Täältä löytyy muutamia mallikuvia (vielä karvalakkimallisempi kalusto 450D + Tokina 100mm macro )
Re: Käytännön ohjeita makrokuvaamiseen
Alla omia huomioitani, melko aloittelija olen tosin itsekin...
Liikkuville kohteille ja veden läpi kuvattuna tuo 1/100s on mielestäni jo joskus toimiva, vieläkin lyhyempi voi toki mielellään olla jos aukko ja valotilanne sallivat.kirahvi1 kirjoitti:Olen aivan amatööri kuvaamisen saralla, mutta minulla on palava halu oppia edes jotain. Käytössäni on karvalakkisetti: Canon EOS 500D ja siihen on nyt hankittu Sigman 50mm F2.8 DG Macro. Tällä setillä yritän kokeilla erilaisia vaihtoehtoja. Muuttujia on vain liian paljon:
- Valotusaika: Tämän kohdalla olen havainnut, että joku 1/100 sekuntia on aika hyvä.
Tämä löytyy nimenomaan kokeilemalla. Alla olevissa kuvissa aukko f/10.0 (100mm makro, valotusaika 1/100s, herkkyys ISO 500, ulkoinen salama):kirahvi1 kirjoitti: - Aukko: Pitäisikö löytää jokin järkevä F-arvo. Syväterävyyttä voisi kuitenkin hieman olla.
Mitä pienempi, sen parempi. Rungollasi yrittäisin pitää 800 tai alle; tosin jos kuvien käyttökohde ovat pienet nettikuvat (esim 800*600 resoluutiolla), niin silloin suurempaakin ISO-lukua voi yleensä käyttää koska resoluution pienennys "poistaa" kohinaa.kirahvi1 kirjoitti: - ISO: Ei mitään hajua.
Itse pidän ulkoista salamaa siirtokaapelilla (joku tämäntapainen: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... rtokaapeli) varustettuna kalakuvauksen tärkeimpänä apuvälineenä. Salamalla saat lisää valoa (ja siten ISO-lukua, aukkoa ja valotusaikaa pienemmiksi) ja siirtokaapelilla tämän valon tulemaan ylhäältä/yläviistosta (kameran oma salama tulee kalaan suoraan sivulta ja lisäksi saattaa heijastua ikävästi lasista takaisin kameraan).kirahvi1 kirjoitti: - Salama: Olen havainnut, että salama aiheuttaa enemmän ongelmia kuin se ratkaisee. Tosin syynä voipi olla, ettei minulla ole ulkoista salamaa.
Oma käytäntö: käsitarkennus todella läheltä kuvattaessa ja automaattinen jatkuva tarkennus ("AI servo") vähän kauempaa nopeasti liikkuvaa kohdetta kuvattaessa.kirahvi1 kirjoitti: - Tarkennus: Yleensä ottaen manuaalitarkennus on nopeampi tapa saada kuvia. Automaattitarkennus "sahaa".
Itse käytän yhden pisteen tarkennusta ja tämän pisteen sitten kohdistan esim kalan silmään jolloin se tulee todennäköisimmin tarkennetuksi.kirahvi1 kirjoitti: - Tarkennuksen AF-pisteet: Luulen, että perustila on ainoa järkevä vaihtoehto.
Riippuu valaistuksesta (putkien väri, salaman käyttö jne). Kokeilepas seuraavaa: kuvaa RAW-muodossa ja käytä sitten kamerasi mukana tullutta Digital Photo Professional -ohjelmistoa kuvan jälkikäsittelyyn. Siellä voit säätää valkotasapainoa vielä kuvauksen jälkeenkin (esim jos akvaariossasi on päivänvaloputkia, voit kokeilla laittaa valkotasapainoksi esim 6500K tai 10000K ja katsoa kumpi on luonnollisempi). Samalla ohjelmalla saat sitten rajattua ja skaalattua kuvasi ja tallennettua ne JPG-muotoon netti yms -käyttöä varten.kirahvi1 kirjoitti: - Valkotasapaino: Tästä ei ole mitään hajua.
Re: Käytännön ohjeita makrokuvaamiseen
Kiitoksia hyvistä vinkeistä ja neuvoista. Laitan tähän nyt lisää kokeiluja, joissa on testailtu ISO-arvoja ja valotusaikoja. Kaikki on otettu ilman salamaa. Suurin osa on otettu manuaalitarkennuksella. Jostain syystä kuvatiedot kertovat aukkoarvoksi f/2.8, vaikka olen kameraan näpännyt sen arvoon 10. Polttoväli siis edelleen 50mm.
Ensimmäiset kuvat kertovat, että ISO-arvon pienennys ei ole ongelmatonta. Valo loppuu kesken. Auto-ISO asettaa arvon yleensä 1600:aan. Seuraavat neljä kuvaa siis on otettu ISO-arvolla 800 koko ajan valotusaikaa pienentäen. Syväterävyys on usein melkoinen ongelma tällä linssillä: ...ja vielä randomia:
Ensimmäiset kuvat kertovat, että ISO-arvon pienennys ei ole ongelmatonta. Valo loppuu kesken. Auto-ISO asettaa arvon yleensä 1600:aan. Seuraavat neljä kuvaa siis on otettu ISO-arvolla 800 koko ajan valotusaikaa pienentäen. Syväterävyys on usein melkoinen ongelma tällä linssillä: ...ja vielä randomia:
Re: Käytännön ohjeita makrokuvaamiseen
Niin loppuu, jos altaassa ei ole aivan törkeän kirkasta valaistusta. Sen takia ulkoinen salama onkin muikkukuvaajan paras apuväline, mielestänikirahvi1 kirjoitti:Kiitoksia hyvistä vinkeistä ja neuvoista. Laitan tähän nyt lisää kokeiluja, joissa on testailtu ISO-arvoja ja valotusaikoja. Kaikki on otettu ilman salamaa.
...
Ensimmäiset kuvat kertovat, että ISO-arvon pienennys ei ole ongelmatonta. Valo loppuu kesken.
Ei ole vain linssistä kiinni vaan käytetystä kennon koosta (APS-C sinun rungossasi), polttovälistä (50mm linssissäsi), aukosta ja etäisyydestä kuvattavaan kohteeseen. Tuolta löytyvällä webbisivulla pystyt katselemaan millainen syväterävyysalue tulee milläkin asetuksella: http://www.dofmaster.com/dofjs.htmlkirahvi1 kirjoitti: Syväterävyys on usein melkoinen ongelma tällä linssillä: ...
Esim jos kuvaat F/10 aukolla 30cm päässä olevaa kohdetta niin syväterävyysalue on 1.15cm. Jos otat hieman etäisyyttä asioihin ja peruutat 40cm etäisyydelle, niin säväterävyysalue samoilla asetuksilla onkin jo 2.15cm; tämän jälkeen voitkin sitten rajata kuvasta liian ympäristön pois mainitsemallani Digital Photo Professional -ohjelmistolla
Aukon pienentämisessä ei sitten välttämättä kannata mennä liiallisuuksiin, difraktio alkaa vaikuttamaan linssin resoluutioon, katsopas vaikka huviksesi http://www.photozone.de/canon-eos/299-s ... ew?start=1 Huom, varoitus: photozone-sivuston linssivertailujen lukeminen voi aiheuttaa lompakolle vaarallista linssikuumetta
-
- Senior Member
- Viestit: 619
- Liittynyt: 07:20, 01.09.2009
- Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Käytännön ohjeita makrokuvaamiseen
Tässäpä omia vinkkejä koulutukseni (valokuvaaja) ja harrastukseni pohjalta:
-Kun kuvaat macro objektiivilla. Syväterävyys on niin olematon, että täydellä aukolla kuvaaminen on aika ongelmallista, nyrkkisääntönä on, että aukkoa tulisi pienentää sinne n. f/9 asti, että syväterävyys riittää.
-Kun aukkoa on pienennetty, huomaat varmaankin, että suljinaika pitenee. Jopa useaan sekunttiin. Tästä syystä jalustan käyttö on aika lailla pakollista.
Ja sitten vaan etsit liikkumattoman kohteen, laitat kameran tukevasti jalustalle, säädä ajastin ottamaan vaikkapa 3 kuvaa, 10 sek viiveellä. Tämä eliminoi tärähdyksen riskit melko hyvin. Myös peilin lukitus ylä-asentoon on suositeltavaa. Samasta syystä.
Itse en juurikaan kuvaa kalojani, tosin enemmän näitä luonnossa vastaan tulevia öhkömönkiäisiä. Tuossa pari kuvaa, jotka on otettu edellämainitulla systeemillä.
Ai niin, ja kalustona siis: Canon EOS 1100D, Tamron SP AF 90mm Macro sekä Manfrotton jämäkämänen jalusta.
-Kun kuvaat macro objektiivilla. Syväterävyys on niin olematon, että täydellä aukolla kuvaaminen on aika ongelmallista, nyrkkisääntönä on, että aukkoa tulisi pienentää sinne n. f/9 asti, että syväterävyys riittää.
-Kun aukkoa on pienennetty, huomaat varmaankin, että suljinaika pitenee. Jopa useaan sekunttiin. Tästä syystä jalustan käyttö on aika lailla pakollista.
Ja sitten vaan etsit liikkumattoman kohteen, laitat kameran tukevasti jalustalle, säädä ajastin ottamaan vaikkapa 3 kuvaa, 10 sek viiveellä. Tämä eliminoi tärähdyksen riskit melko hyvin. Myös peilin lukitus ylä-asentoon on suositeltavaa. Samasta syystä.
Itse en juurikaan kuvaa kalojani, tosin enemmän näitä luonnossa vastaan tulevia öhkömönkiäisiä. Tuossa pari kuvaa, jotka on otettu edellämainitulla systeemillä.
Ai niin, ja kalustona siis: Canon EOS 1100D, Tamron SP AF 90mm Macro sekä Manfrotton jämäkämänen jalusta.
Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
Re: Käytännön ohjeita makrokuvaamiseen
Hienoja kuvia. Metsästä löytyy kaikenlaista. Minun täytyykin soveltaa tuota ohjettasi mätimunien kuvaamisessa. Ne lienevät altaissa ainoita, jotka ovat täysin paikallaan. Esimerkiksi hydran lonkerot liikkuvat koko ajan, vaikka se muuten olisi testikappaleena passeli olio.
-
- Senior Member
- Viestit: 619
- Liittynyt: 07:20, 01.09.2009
- Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Käytännön ohjeita makrokuvaamiseen
Juu tosiaan monien otusten kanssa on tuo liike hieman ongelmallista, monesti olen itse joutunut menemään kokonaan pois huoneesta ja ottamaan kuvan kaukolaukaisimella, sen verran herkkää touhua se on, varsinkin kun APS-C koon kennossa tuo oma kakkulani vastaa jo 144mm macroa, pienikin tärähdys tekee auttamatta kuvasta epäterävän. Mutta kärsivällisyys on päivän sana!
----
Ai niin, unohdin mainita, että olipa macro kuin macro, niin automaatti tarkennus on aikalailla onnetonta. Käsitarkennus on paras vaihtoehto, ainakin jos pysytään alle 2000 euron kakkuloissa...
----
Ai niin, unohdin mainita, että olipa macro kuin macro, niin automaatti tarkennus on aikalailla onnetonta. Käsitarkennus on paras vaihtoehto, ainakin jos pysytään alle 2000 euron kakkuloissa...
Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
-
- Advanced Member
- Viestit: 1081
- Liittynyt: 07:19, 09.06.2004
- Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: Käytännön ohjeita makrokuvaamiseen
Kuten jo sanottu, salama on makrokuvaamisessa pakollinen, monesti jopa ulkona. Monnien kidat on helppoja kohteita kun pysyvät paikoillaan joskus jopa sekunteja.
Hydran kuvaa ei nyt ole tähän hätään mutta pari mätimunaa. ISO200, 1/90, f13
Linkkinä koska kuva liian iso ISO400, 1/60, f19
Hydran kuvaa ei nyt ole tähän hätään mutta pari mätimunaa. ISO200, 1/90, f13
Linkkinä koska kuva liian iso ISO400, 1/60, f19
-
- Senior Member
- Viestit: 508
- Liittynyt: 18:00, 18.02.2002
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Oulu
Re: Käytännön ohjeita makrokuvaamiseen
Ei se ihan noin yksioikoista ole. Minula on Nikonin D7000 ja siinä niinikään Tamronin 90mm makro ja automaattitarkennusta voi käyttää ihan hyvin, kun kohteena on koko kala. Ei minulla tule ainakaan mitään käsin tarkentamisesta, kun kuvaan liikkuvia kaloja. Äärimmäisen lähelle mentäessä esim. etulasissa kiinni olevaa monnia tai kotiloa kuvatessa voi sitten koittaa tarkentaa käsinkin.catfish freak kirjoitti: ----
Ai niin, unohdin mainita, että olipa macro kuin macro, niin automaatti tarkennus on aikalailla onnetonta. Käsitarkennus on paras vaihtoehto, ainakin jos pysytään alle 2000 euron kakkuloissa...