Kasvit heittävät henkensä kypsyvässä pytyssä

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Megahaili
Junior Member
Junior Member
Viestit: 130
Liittynyt: 14:14, 12.01.2004
Paikkakunta: Espoo

Kasvit heittävät henkensä kypsyvässä pytyssä

Viesti Kirjoittaja Megahaili »

Eli menin tekemään sen ratkaisun, että laitoin kypsyvään akvaarioon kasveja.

Viheriöivät ystävät taisivat hermostua kemistinä hosumisestani, sillä vallisnerioista alkoi aurinko paistaa läpi, ja ne tuntuivat sulavan veteen. Niin kutsutusti Tosi Kestävä jättiläismiekkakasvikin näyttää ruskettuvan sieltä täältä. Eli oletan, etteivät vihannekset tykänneet ammoniakista :frown:

Juurille olin survonut 7 balls-kuulia, jotta saisivat edes jotain ravinteita. Voiko kasveille kypsytysvaiheessa laittaa jotain muutakin ravinnetta (esim. suoraan veteen lurautettavia), vai meneekö kypsennys pieleen?

Tässä vaiheessa nitraattia on alkanut jo muodostua, muttei vielä huippuunsa. Nitriitti on vielä kohollaan, muttei vielä nollassa, ja ammoniakin (10% liuoksena) annostus on puolitettu alkuperäisestä. Ymppinä kukkamultavesi ja hyppysellinen kalanruokaa päivittäin.

--------------
Megahaili kirjoitti:Ymppinä kukkamultavesi ja hyppysellinen kalanruokaa päivittäin.
Siis kukkamultavettä lisättiin vain kerran, kypsytyksen alussa. Kalanruokaa hitusen verran päivittäin. :)
Logic is a systematic method of coming to the wrong conclusion with confidence.
- Murphy's First Law of Technology -
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Ei mahda ammoniumia/ammoniakkia vedessä paljon olla, eli sen ei pitäisi kasveja haitata. Liekö sitten vielä liian vähän ravinteita vedessä.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Niksu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 126
Liittynyt: 19:44, 10.01.2004

Viesti Kirjoittaja Niksu »

Ja miten näitä kasviravinteita saisi lisättyä, vai pitäisikö kuulien ja ammoniakilla hoidetun kypsytyksen riittää?
Nimimerkillä Samankaltaisia oireita havaittavissa
Niksu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 126
Liittynyt: 19:44, 10.01.2004

Viesti Kirjoittaja Niksu »

Nyt olen tuijotellut paniikissa kasvejani n. viiden minuutin välein, ja varsinkin Vallisneria näyttää aina vain huonovointisemmalta...
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1313
Liittynyt: 21:53, 23.09.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Niksu kirjoitti:Ja miten näitä kasviravinteita saisi lisättyä, vai pitäisikö kuulien ja ammoniakilla hoidetun kypsytyksen riittää?
Luonnollinen keino on laittaa sitä kalanruokaa altaaseen hajoamaan. Toinen vaihtoehto on PMDD tai joku kaupallinen kasviravinne. Lisäksi itse laitoin kaliumnitraattia jotta kalanruoan mahdollisesti sisältämä fosfori ei pääse tekemään leväinvaasiota. Olen ymmärtänyt että levät pysyvät parhaiten kurissa jos fosfaatti toimii minimitekijänä. Hiilidioksidiakin pitää laittaa kun ei altaassa kaloja ole hengittelemässä.

Helpoin vaihtoehto on siis kypsyttää allas ilman kasveja, toinen vaihtoehto on antaa kasvien riutua kypsytyksen ajan ja kolmas on lisätä akvaarioon tarpeelliset ravinteet itse.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Niksu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 126
Liittynyt: 19:44, 10.01.2004

Viesti Kirjoittaja Niksu »

Hiilidioksidiakin pitää laittaa kun ei altaassa kaloja ole hengittelemässä.
Ja mitenkäs tämä onnistuu? Siihen taisi olla joku laite, mutta onko mitään muita keinoja? Minä kypsytän allastani ammoniakkiliuoksella, ja kypsytys on vasta aluillaan... Taitaapa kasvini olla mennyttä miestä... :(

Minä olisin kiinnostunut kuulemaan jarvij:n mielipiteen erityisesti tuosta hiilidioksidin tarpeesta. Hänen sivuillaan kasvien laiton kypsymättömään akvaarioon sanottiin olevan aivan "hyväksyttävää", eikä mieleeni ainakaan tule ohjeita hiilidioksidin lisäämisestä...
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Ei tuolla sivulla hiilidioksidin lisäyksestä ohjetta olekaan. Se kun ei ole osa kypsyttämistä. Kasvien lannoittamisesta siellä lienee maininta, ja hiilidioksidi on osa tuota lannotusta, mutta jos kypsentäminen tehdään emäksisessä vedessä, joka on parempa vaihtoehto bakteerien kannalta, niin kasvit saavat hiiltä myös karbonaateista.

Siis lisätään hieman karbonaattikovuutta ainakin kypsytyksen ajaksi. Siihen sopii hyvin tavallinen ruokasooda. Samalla pH:kin hieman nousee.

Kypsennyksen jälkeen voidan sitten muokata akvaarion vesi kaloille sopivaksi.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Niksu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 126
Liittynyt: 19:44, 10.01.2004

Viesti Kirjoittaja Niksu »

Voisiko ruokasooda todella pelastaa kasviparkani? Minkälainen annostus olisi riittävä? Tehdäänkö lisäys päivittäin, viikottain vai riittääkö yksi kerta?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Niksu kirjoitti:Voisiko ruokasooda todella pelastaa kasviparkani? Minkälainen annostus olisi riittävä? Tehdäänkö lisäys päivittäin, viikottain vai riittääkö yksi kerta?
Sinun pitää pystyä mittaamaan veden karbonaattikovuus eli KH.

Sitten voi lisätä veteen ruokasoodaa vaikka teelusikallisen kerrallaan ja mitata uudelleen. Voit nostaa KH:n vaikka viiteen saksalaiseen asteeseen. Kertalisäys riittää periaatteessa koko kypsennyksen ajaksi, mutta se riippuu tietysti siitäkin, miten paljon kasvit sitä käyttävät. Voit siis lisätä tarvittaessa.

Mahdollinen iika karbonaattikovuus kuitenkin poistuu sitten vedenvaihdoissa, kun akvaario on kypsä.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Niksu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 126
Liittynyt: 19:44, 10.01.2004

Viesti Kirjoittaja Niksu »

Minulla on käytössäni Tetran 5 in 1 testi, joka näytti viime mittauksella KH:ksi 3. Asteikon kansalaisuudesta minulla ei (yllättäen) ole mitään hajua. :)
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Niksu kirjoitti:Minulla on käytössäni Tetran 5 in 1 testi, joka näytti viime mittauksella KH:ksi 3. Asteikon kansalaisuudesta minulla ei (yllättäen) ole mitään hajua. :)
se lienee dKH (eli astetta saksalaista kovuutta).
Kovuutta on myös ranskalaista ja jenkkien suosimaa ppm.

Paras olisi kuitenkin alkaliniteetti mval/l.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Niksu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 126
Liittynyt: 19:44, 10.01.2004

Viesti Kirjoittaja Niksu »

Nyt on lisätty ruokasoodaa. Toivottavasti kasvini eivät ole jo menetetty kanta.
Niksu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 126
Liittynyt: 19:44, 10.01.2004

Viesti Kirjoittaja Niksu »

Entistä kurjemmalta näyttävät Vallisneria ja konnanputki. Rasvalehti sen sijaan voi suhteellisen hyvin muihin verrattuna. Missähän vika voisi piillä? Ravinnekuulia on yksi jokaisen kasvin juurella.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Niksu kirjoitti:Entistä kurjemmalta näyttävät Vallisneria ja konnanputki. Rasvalehti sen sijaan voi suhteellisen hyvin muihin verrattuna. Missähän vika voisi piillä? Ravinnekuulia on yksi jokaisen kasvin juurella.
Mitä ovat ammonium- nitriitti- ja nitraattipitoisuudet sekä pH?
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Niksu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 126
Liittynyt: 19:44, 10.01.2004

Viesti Kirjoittaja Niksu »

Ammoniumtestiä minulla ei ole, mutta nitriitti on nollassa ja nitraatti alle 10.
Niin ja pH 7,4.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Niksu kirjoitti:Ammoniumtestiä minulla ei ole, mutta nitriitti on nollassa ja nitraatti alle 10.
Niin ja pH 7,4.
Enpä syytä keksi. Valoakin lienee riittävästi?
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Niksu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 126
Liittynyt: 19:44, 10.01.2004

Viesti Kirjoittaja Niksu »

Kuinka paljon sitten on riittävästi?
Kasvit ovat muuttuneet ikäänkuin läpinäkyviksi, Vallisneria rusehtavaksi.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

RPekka kirjoitti:Luonnollinen keino on laittaa sitä kalanruokaa altaaseen hajoamaan. Toinen vaihtoehto on PMDD tai joku kaupallinen kasviravinne. Lisäksi itse laitoin kaliumnitraattia jotta kalanruoan mahdollisesti sisältämä fosfori ei pääse tekemään leväinvaasiota. Olen ymmärtänyt että levät pysyvät parhaiten kurissa jos fosfaatti toimii minimitekijänä. Hiilidioksidiakin pitää laittaa kun ei altaassa kaloja ole hengittelemässä.

Helpoin vaihtoehto on siis kypsyttää allas ilman kasveja, toinen vaihtoehto on antaa kasvien riutua kypsytyksen ajan ja kolmas on lisätä akvaarioon tarpeelliset ravinteet itse.
Kannattaisiko siis hankkia kaliumnitraattia? Paljonko sitä annostellaan?On kohta altaantäytön aika ja samaan aikaan saan kasveja jo. Jos pitäisinkin niitä saavissa, mutta jos levää tulee liikaa parin viikon aikana..
Jokin kasviravinne pitäisi varmaankin olla vai laitanko kypsytettävään altaaseen vain? Onpas pulma.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Minä en ole kasviravinteita käyttänyt. Kalojen ruoassa on koko paljon kasveillekin tarpeellista. Bakteerit tekevät vain alkuhajoituksen. En menisi lannoittelemaan kypsyvää akvaariota, koska ei ole tietoa siitä, miten bakteerit siihen suhtautuvat.

Ammonium käy kasveillekin ja onhan jo vesijohtovedessäkin yhtä ja toista kasviravinnetta.
Toisaalta kasvien pitäisi ensin juurtua ja sitten vasta alkaa kunnon kasvu. Liika lannoitus ei sekään ole hyväksi.

Kypsynyt akvaario on sitten jo toisella lailla toimiva kokonaisuus
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

jarvij kirjoitti:Minä en ole kasviravinteita käyttänyt. Kalojen ruoassa on koko paljon kasveillekin tarpeellista. Bakteerit tekevät vain alkuhajoituksen. En menisi lannoittelemaan kypsyvää akvaariota, koska ei ole tietoa siitä, miten bakteerit siihen suhtautuvat.
Siis laittaisit kasvitkin mieluummin sinne kuin erilliseen veteen killumaan? Valoja pitäisi pitää päällä ja tuo levänkasvu voi tulla eteen. Kaliumnitraattia?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

liina kirjoitti:
jarvij kirjoitti:Minä en ole kasviravinteita käyttänyt. Kalojen ruoassa on koko paljon kasveillekin tarpeellista. Bakteerit tekevät vain alkuhajoituksen. En menisi lannoittelemaan kypsyvää akvaariota, koska ei ole tietoa siitä, miten bakteerit siihen suhtautuvat.
Siis laittaisit kasvitkin mieluummin sinne kuin erilliseen veteen killumaan? Valoja pitäisi pitää päällä ja tuo levänkasvu voi tulla eteen. Kaliumnitraattia?
Ammoniumia ja kalanruokaa. Valoja 4 + 4 tuntia ja välissä 4 tunnin tauko. Leviä on niin monen lajista että en usko niitä kovin yksinkertaisesti voitavan kaikkia torjua.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Niksu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 126
Liittynyt: 19:44, 10.01.2004

Viesti Kirjoittaja Niksu »

Minä lisäsin kasveilleni ravinnepalloja ja kohotin sitä KH:ta, mutta ne ovat edelleen kamalan näköisiä. Pitäisi varmaan nyppiä pois tuolta ennen kuin alkavat mätänemään altaassa...

Onkohan kalanruoan lisääminen altaaseen tapauksessani jo liikaa? Tuntuu että sinne on heitetty jos jonkinmoista litkua ja palleroa. Toivottavasti en ole pilannut bakteerikasvua kasviravinteilla...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”