Kypsentelystä epäkypsästi

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2881
Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

tikkuhirviö kirjoitti:Onko niissä kaupallisissa bakteerivalmisteissa bakteereille ruokaa? Miksei niitä voisi käyttää niin kauan, että piikki menee ohi ja sitten vasta laittaa kalat? Eli jos käyttää ammoniakkia, voi ottaa ympin bakteerivalmisteista (esimerkiksi minä en ottaisi noista huonekasveista, koska olen kastellut niitä kalatubialtaista otetulla vedellä), mutta jos näissä valmisteissa on bakuille vielä ruokaakin niin mihin tarvitaan ammoniakkia? Olen joskus käynnistänyt akvaarioni Bactozymillä ja kyllä silloinkin muistaakseni mittailtiin koska se piikki menee ohi vai tuleeko silloin kunnon piikkiä ollenkaan?
Tuolta löytyy muutamista valmisteista jotain tietoa. Esimerkiksi Bactozymin kohdalla mainitaan ettei se sisällä bakteereja vaan se toimii bakteerien luontaisen kasvun kannustimena, mitä sitten tarkoittaakaan...
It contains biopolymers that create a matrix upon which nitrifying bacteria can rapidly multiply. Nitrifiers will generally start to settle on any inert substrate within half an hour. Bactozym enhances this process.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1074
Liittynyt: 12:37, 10.02.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

Eli siis bactozymia ei voi käyttää bakteeriymppinä? Seran nitrivecissä luki että siinä olisi peräti bakuja. Siitä kai saisi paremman ympin.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2881
Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

tikkuhirviö kirjoitti:Eli siis bactozymia ei voi käyttää bakteeriymppinä? Seran nitrivecissä luki että siinä olisi peräti bakuja. Siitä kai saisi paremman ympin.
Näin voi olla. Aiemmin asiasta kaivelin pikakypsytys aiheessa. Mutta nyt ruokatauko, palailen asiaan sen jälkeen jos vielä on tarpeen.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Noista typpibakteereista ja niiden säilyvyydestä.
Ne ovat eläviä organismeja, jotka tarvitsevat sekä happea että ravinteita pysyäkseen hengissä tuossa pakkauksessakaan!
Tehdas voi taata niille tietyn säilyvyyden, kun niitä säilytetään ohjeen mukaisesti, mutta?
Miten kauan aikaa on kulunut niiden pakkaamisesta?
Miten niitä on kuljetuksissa ja eri jakeluportaissa säilytetty.
Pakkaus- tai viimeistä käyttöpäivämerkintää niissä ei taida olla.
Jos niissä on pakastekuivattuja bakteereita, niin niiden herättäminen uudelleen henkiin ja kasvun aloittaminen ottaa oman aikansa.

Kyllä minä vain käyttäisin luonnollisia ymppejä kukka- ja puutarhamultaa.
Saahan tuota kukkamultaa ostaa pakkauksina kaupoistakin, jotta voi kohtapuolin vaihtaa mullat huonekasveille. Saapi se multa olla lannoitettukin; käyttö kun on vain kourallinen; ei siinä paljon kasviravinteita ole. Multa sinänsä sisältää bakteereille kelpaavaa materiaalia humuksen lisäksi.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

jarvij kirjoitti:Kyllä minä vain käyttäisin luonnollisia ymppejä kukka- ja puutarhamultaa.Saahan tuota kukkamultaa ostaa pakkauksina kaupoistakin, jotta voi kohtapuolin vaihtaa mullat huonekasveille. Saapi se multa olla lannoitettukin; käyttö kun on vain kourallinen; ei siinä paljon kasviravinteita ole. Multa sinänsä sisältää bakteereille kelpaavaa materiaalia humuksen lisäksi.
Pussitetut mullat eivät ole 'luonnollista' multaa, vaan tehty eri aineksista, savesta, hiekasta, pikakompostoidusta aineksesta(sähköllä) yms. Kaiken lisäksi valmistukseen kuuluu sterilointi, jottei mitkään siemenet, kasvinalut tai haitalliset eliöt pääse pussiin. Luulisin tuon pussimullan olevan heikkoa ymppiä myös bakteerien osalta. Parempi ottaa elävämpää 'käytettyä' multaa purkista tai kukkapenkistä. Puutarhurille haitallinen ei akvaariossa ole haitallinen. 8-)
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Olkoon siis ostomullan osalta noin. Tutkimustietoa asiasta minulla ei ole.
Puistoista ja puutarhoista voi kuvitella myös multaa saatavan, mutta siellä on sitten kaikenlaista muuta vähemmän toivottavaa mukana ; varsinkin asutuskeskukissa.

Ehdotan siis jonkin viherkasvin hankkimista ikkunalaudalle vaikka ihan tuohon ymppitarkoituksen :mrgreen:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Tuoppi76
Junior Member
Junior Member
Viestit: 164
Liittynyt: 15:36, 24.10.2003

Viesti Kirjoittaja Tuoppi76 »

Tähän olisin vielä kaivannut selitystä:

Kun kypstys tehdään raskaan kaavan mukaan ammoniakilla, ja akvaarioon lisätään sitten täälläkin foorumilla esitetty minimaalinen kalakanta, niin luulisi, että tässä vaiheessa tapahtuu aina jonkin asteinen "ylimääräisten" hajottajabakteerien kuolema ruokapulan seurauksena, joka ei varmastikkaan ole hyväksi vedenlaadulle.

Eikös tilanne ole vähän sama, kun ulkosuodattimen samuttaminen vuorokaudeksi. Suodattimen kun tämän jälkeen pukkaa päälle ja kuollut bakteerimössö saapuu altaaseen, ei varmasti kalojen kannalta hyvä heilu.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Miten minulle tulee tunne että pyrit provosoimaan. Voi olla että olen väärässä.
Pönttösuodatin on suljettu systeemi, ja kyllä sieltä happi loppuu varsin nopeasti bakteerien hengityksen seurauksena jos ja kun sähkökatkos tulee tai sähköt muutoin katkeavat.

Suodattimessa on aina myös bakteereita syövä pien-eliöstö. Jos bakteereilta ruoka loppuu, pieneliöstö syö niiden määrän nopeasti sopivaksi. Kun pieneliöstöltä puolestaan alkaa ruoka vähentyä, syövät isommat pienempänsä vähiin. Akvaarion ekosysteemi siis säätelee itseään, kunhan se ensin on autettu käyntiin. :mrgreen:

Elävät bakteerit hajottavat myös kuolleet bakteerit nopeasti kunhan vain happea riittää.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Tuoppi76
Junior Member
Junior Member
Viestit: 164
Liittynyt: 15:36, 24.10.2003

Viesti Kirjoittaja Tuoppi76 »

jarvij kirjoitti:Miten minulle tulee tunne että pyrit provosoimaan. Voi olla että olen väärässä.
En toki, en toki, kyselen vain kokeneemmilta. Kyseenalaistan toki täällä esitettyjä tietoja, johan koulussakin opetettiin, että kaikki pitää ensin kyseenalaistaa, eikä suinpäin mennä uskomaan kaikkea mitä kuulee :)
Tämähän on aloittelijat alue, luin oikein sääntökirjasta, että täällä saa kysellä tyhmiäkin.
jarvij kirjoitti:Elävät bakteerit hajottavat myös kuolleet bakteerit nopeasti kunhan vain happea riittää.
Tämä selvensikin tapahtumien kulkua huomattavasti. Tilanne on siis kokonaan toinen, kun vedessä on runsaasti happea bakteerien käytettävissä.

Nyt, kun oikein lueskelin noita aiemmin antamiasi linkkejä, alan kyllä pikkuhiljaa vakuuttua ammoniakki-menetelmän tehosta. Aluksi se vain tuntui jotenkin vaikelta ja riskialttiilta.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä vastauksia :mrgreen:
Kypsyneessä akvaariossa syntyy siis koko ajan ammoniakkia. Sitä syntyy kun hajottajabakteerit hajottavat valkuaisaineita ammoniakiksi. Ilman typpibakteereita se olisi eräs valkuaisaineenvaihdumman lopputuote.

Samoin kalat erittävät kiduksistaan ammoniakkia typpiaineenvaihdunnan lopputuotteena.
Veden pH eli happamuus siiten ratkaisee esiintyykö ammonium myös vapaana ammoniakkina.
Jotta tuo myrkyllinen ammoniakki hajoaisi varsin vaarattomaksi nitraatiksi, pitää vedessä olla riittävästi typpibakteereita. Ongelma on juuri siinä että ne kasvavat hyvin hitaasti.
Tavallisia hajottajabakteereita on akvaariossa varmasti riittävästi; niistä ei tule puutetta, pikemminkin päinvastoin.

Typpibakteerit pitää erikseen kasvattaa, ja koska ve tarvitsevat ammoniakkia, on viisainta lisätä niiden määrä ilman kaloja. Se on turvallista ja varmaa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1074
Liittynyt: 12:37, 10.02.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

Toistaisin vielä yhden kysymykseni:

Mistä muualta sen bakteeriympin voi saada kuin kukkaruukusta, jos ei haluaisi käyttää kaupallisia valmisteita?

Tuli mieleeni, että onko ulkoata haetussa mullassa tähän aikaan vuodessa elinkelpoisia bakteereita ollenkaan? Mites se kanien heinä?

:) <-- Herttainen hymy kirvoittaa kyllästyneimmänkin vastailemaan uuvuttaviin kysymyksiin..
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viestit: 708
Liittynyt: 22:19, 02.10.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ebes »

Jos et uskalla ottaa omista huonekasveista, voithan aina hakea naapurilta, kaverilta, vanhemmilta... :mrgreen:
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1074
Liittynyt: 12:37, 10.02.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

Totta. Ei sitten käväissyt omassa mielessäni. Pitäisi ostaa kaupasta pieni pussi multaa, josta voisi sitten tarjota sen parin kourallisen tilalle. Avoanoppi on lähinpänä ja hänhän pitää mua jo valmiiksi aika hulluna, joten sieltä vaan pyytelemään multaa..

Hetkinen! Saatiinhan me vähän aikaa sitten yksi uusi kasvi, jota ei olla varmasti kasteltu akvaariovedellä! No siitähän sen ympin saisikin. Enpä muistanutkaan. No, täytyy kastella tavisvedellä, jos vaikka tulis käyttöä.
KtMan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1160
Liittynyt: 22:44, 31.03.2003
Paikkakunta: J:pää/K-UAs

Viesti Kirjoittaja KtMan »

Kysympä minäkin kun nyt tuli puheeksi.
Minulla kun on karanteeni/kutu kippo mattosuodattimella, niin kauanko oikein kypsytetty bakteeristo pysyy 'toimitilassa' ilman ruokaa?
Olen toki lähes koko ajan kuormittanut sitä jollain kalalla/kaloilla ja niiden poikasilla, mutta välillä on vain yksi kala ja jos se on pidempään ja sen jälkeen laittaa parven tetroja tarkkailuun, niin voiko nitriittipiikki iskeä hiipuneen 'bakteerikannan yliruokinnasta'? (siis tietysti voi, mutta kauanko hiipuminen mahdollisesti kestää?)
T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1074
Liittynyt: 12:37, 10.02.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

Kuulemma niissä Bactozymeissä on kuitenkin jonkinlaisia bakteereita ja olikos se hirvensarvisuolaa, eli bakteeriruokaa ja jotain kolmatta salaperäistä ainetta. Tämän kuulin Petriltä Akvaariokeskuksessa ja näin oli kuulemma sanonut joku Tetran myyntiesittelijä tai mikä lie Tetraukkeli, en nyt ihan tarkalleen muista. Mutta että näin.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Tuo kolmas salaperäinen aina saattaa olla PVP: kaltaista kolloidia, joka muodostaa ohuen kalvon pinnoille. Se helpottanee typpibakteerien kiinnittymistä.
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/pvp.php

Joka tapauksessa, vaikka tuossa kapselissa (pussissa, nesteessä?) bakteereita ja jotain ammoniumyhdistettä olisikin, on niiden määrä kuitenkin kovin vähäinen siihen määrään nähden mitä kunnolla kypsyneessä akvaariossa on.

Lisäksi se ammonium, pitäisi ensin muuttaa nitriitiksi, jotta se edelleen voidaan muutttaa nitraatiksi.
Kypsyttäisin akvaarioni kalattomasti ja kunnolla, vaikka noita preparaatteja lisänä käyttäisinkin.

-------------------
KtMan kirjoitti:Kysympä minäkin kun nyt tuli puheeksi.
Minulla kun on karanteeni/kutu kippo mattosuodattimella, niin kauanko oikein kypsytetty bakteeristo pysyy 'toimitilassa' ilman ruokaa?
Olen toki lähes koko ajan kuormittanut sitä jollain kalalla/kaloilla ja niiden poikasilla, mutta välillä on vain yksi kala ja jos se on pidempään ja sen jälkeen laittaa parven tetroja tarkkailuun, niin voiko nitriittipiikki iskeä hiipuneen 'bakteerikannan yliruokinnasta'? (siis tietysti voi, mutta kauanko hiipuminen mahdollisesti kestää?)
T:Krisse
Tähän ei taida kenelläkään olla vastausta tiedossa. Tottakai bakteerien määrä alkaa laskea jos ruoka käy vähiin. Lisäksi akvaariossa on bakteereita ravinnokseen käyttäviä pien eläimiä (yksisoluiset ja rataseläimet jne., vain joitain mainitakseni). Miten kauan bakteeristo sinnittelee vähillä eväillä, se on kovin tapauskohtaista.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Frankie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 14:34, 24.01.2004
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Frankie »

Itsellä on nyt kypsytys ammoniakilla käynnissä ja olisi kiva kuulla täällä olevien asiantuntijoiden mielipiteitä siitä, onko kaikki nyt menossa oikein, vai tarvitaanko jotain toimenpiteitä?

Tässä vähän taustatietoa:
Akvaario 92 l, startattu viime keskiviikkona (21.1.), jolloin lisäsin 5 ml ammoniakkia (10% liuosta, jota saa apteekista), suodatus ja lämmitys olleet siitä asti päällä. Ph tuolloin oli n.6,5.
Ammoniakkia lisätty kaksi seuraavaa päivää 5 ml ja eilen ekan kerran mittasin nitriitin, joka oli 0,8.
Tänään lisäsin ammoniakkia 2,5 ml ja tein nyt päivällä Tetran liuskatestit, missä 5 testiä samassa.
Tässä arvot: PH 7,2, GH <3, KH 3, No3 25, No2 1

Lämpötila on ollut pari päivää 27 asteen tienoilla, pitäisi varmaan asteella parilla laskea?

Ymppinä käytin JBL:n FilterStart:ia ja "multa-vettä".

Niin, ja altaassa on jokisoraa pohjamateriaalina ja pari juurakkoa ja luonnosta haettua kiveä. Kasveja ei vielä ole, kannattaako niitä hommailla vasta kypsytyksen lopussa vai jo nyt?
KtMan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1160
Liittynyt: 22:44, 31.03.2003
Paikkakunta: J:pää/K-UAs

Viesti Kirjoittaja KtMan »

Moi!
Frankie kirjoitti:..Ammoniakkia lisätty kaksi seuraavaa päivää 5 ml...
Ei sitä ammoniakkia lisätä 5ml/akvaario (riippumatta koosta), vaan 5ml/litra ja pyritään pitämään ko. arvossa päivittäisillä lisäyksillä.
Testi auttaisi paljon (NH4).
Frankie kirjoitti:Niin, ja altaassa on jokisoraa pohjamateriaalina ja pari juurakkoa ja luonnosta haettua kiveä. Kasveja ei vielä ole, kannattaako niitä hommailla vasta kypsytyksen lopussa vai jo nyt?
Minä pitäisin altaan pimeänä ja kasvittomana kypsytyksen loppuun asti. Kasvit voi toki istuttaa päivää ennen kalojen tuontia, ettei kaloja stressaa ylimääräiset lotrailut [;)]
T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
kalanna
Junior Member
Junior Member
Viestit: 137
Liittynyt: 15:07, 19.09.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kalanna »

KtMan kirjoitti: Ei sitä ammoniakkia lisätä 5ml/akvaario (riippumatta koosta), vaan 5ml/litra ja pyritään pitämään ko. arvossa päivittäisillä lisäyksillä.
Ei kai sentään 5 ml/litra vaan 5 mg/l
--> 0,5 g/100 litraa
1 millilitra painaa suunnilleen 1 gramman
--> 5 ml 10-prosenttista litkua / 100 litraa
eli ihan sopivastihan sinne oli lisätty, jos nyt en sittenkin ole jotenkin sekaisin.
It's not an optical illusion. It only looks like one.
KtMan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1160
Liittynyt: 22:44, 31.03.2003
Paikkakunta: J:pää/K-UAs

Viesti Kirjoittaja KtMan »

kalanna kirjoitti:Ei kai sentään 5 ml/litra vaan 5 mg/l
--> 0,5 g/100 litraa
1 millilitra painaa suunnilleen 1 gramman
--> 5 ml 10-prosenttista litkua / 100 litraa
eli ihan sopivastihan sinne oli lisätty, jos nyt en sittenkin ole jotenkin sekaisin.
ÄH!
Juu, ei kai! 8-) (siis mg!)
T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
JussiTre
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 16:56, 09.03.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere

jännä juttu

Viesti Kirjoittaja JussiTre »

Aika jännä miten suurin osa vastatuista viesteistä on HIRVEÄN negatiivisia sävyltään... hauskaa olla alottelija :D
tappajatäti
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 17:37, 26.02.2006
Paikkakunta: Espoo

Re: jännä juttu

Viesti Kirjoittaja tappajatäti »

JussiTre kirjoitti:Aika jännä miten suurin osa vastatuista viesteistä on HIRVEÄN negatiivisia sävyltään... hauskaa olla alottelija :D
Se, mitä olen aiemmilta palstoilta oppinut, on ikuinen ns. viisaiden kädenvääntö. Kun joku asia on uusi ja 500 vuotta on tehty eri tavalla, on aina kaksi koulukuntaa, ja se vanhemman edustaja tuntuu jostain syystä olevan vähemmän puolustuskannalla kuin uudesta asiasta valaistumisen saanut. Lapsentahtiset imettäjät ja kantoliinailijat kiipeävät puuhun puolustaessaan valintojaan, jos joku syöttöjään kellottava vauvaa kärreissä työntelevä kehtaa avata suunsa. Hämmentynyt aloittelija pärjää parhaiten, kun shoppailee parhaat neuvot itselleen eikä välitä koulukunnista liikaa.

Minä kuulin tästä ammoniakkitouhusta vasta pari viikkoa sitten ja turha varmaan sanoakin, mutta ihan "liian myöhään" [;)]. Tiedosta on ollut apua siinä, että olen saanut vanhan akvaarion bakteereja ympiksi molempiin akvoihin, olen käyttänyt -zymejä, lisännyt kalastoa varovaisesti, vaihtanut vesiä ja seurannut nitriittiä, mitä en olisi ikimaailmassa tajunnut aiemmin tehdä. Mutta en ainakaan vielä ole saanut nieltyä ajatusta, että kalat lilluvat aina nitriittiliemessä kärsimässä, jos ei tee tämän uusimman keksinnön mukaan. Itse asiassa parikin erittäin asiantuntevaa alan harrastajaa on sanonut, että joko kunnon kypsytys tai sitten testit+vedenvaihdot ja muu rumba, ainoastaan se, että länttää kasan kaloja kypsymättömään veteen eikä sitten tee mitään, on varma katastrofi. Ehkä hyö sitten vaan ovat vanhan koulukunnan luutuneita edustajia. :roll:
112L
mäkrö
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 18:10, 12.03.2006

Viesti Kirjoittaja mäkrö »

Ostin akvaarion. Desinfioin ja pesin sen. Ostin liikkeestä kasvit ja hiekan. Pesin hiekan ja laitoin akvaarioon ja tuuppasin kasvit joukkoon. Annoin akvaarion olla näin noin kuukauden. EN laittanut minkään sortin kemikaaleja joukkoon tai edes kalanruokaa. Yksi kotilo akvaarioon kuukauden aikana ilmestyi (kasvin mukana oli tullut).

Ostin kaikki kalat kerralla. Yksi oli alusta asti heikkona, liekö ollut tautinen tms. Luulin kyseessä olevan evärutto ja lääkitsin tämän mukaan. Platy kuoli.

Heti ensimmäisen viikon aikana yksi platy poiki. Yksi poikanen jäi ainakin eloon ja puikkelehti kuukausikaupalla pusikoissa.

Myös mustalyyramollit tekivät poikasia. Pahaksi onneksi nämä joutuivat kalojen suihin. Samaan syssyyn lähti liian rohkeaksi äitynyt platyn poikanenkin.

Nyt platyt tekivät taas poikasia. Seitsemän poikasta tänään aamulla siirsin poikasaltaaseen.

Minulla ei ole mitään kotitestejä, paitsi ph. Kalat ovat todella pirteitä ja vesi on kirkasta. Vedestä vaihdan noin 30% kolme kertaa kuukaudessa pohjanpuhdistuksen yhteydessä.

En enää myöskään laita kasvilannoitetta veteen.

Tuntuu jopa oudolta tuollaiset "keinotekoiset" kypsytykset yms. kemikaalit. Alussa en tarpeeksi usein vaihtanut vettä ja nitraattiarvot olivat hieman koholla. Ostin nitraatinpoistajaa. Samaan syssyyn lääkitsin sitä sairasta platya ja laitoin tällöin vielä kasvilannoitettakin viikottain. Alkoi tuntumaan, että akvaario on täynnä kemikaaleja.
Tittis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1307
Liittynyt: 19:55, 25.12.2003
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Eikö riitä, jos akvaan saa vanhasta altaasta vettä aluksi? Esim.1/5 akvaarion vesimäärästä? Siis tietenkin niin, että akva on sen kk ilman fisuja, mutta eikö tuo toisen akvaarion vesi ole ihan yhtä hyvää siellä uudessakin altaassa? Jos esimerkiksi vaihtaa vanhasta altaasta poistetun veden uuteen pyttyyn joka vko..?
*laa la laa*
memma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2151
Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja memma »

Tittis kirjoitti:Eikö riitä, jos akvaan saa vanhasta altaasta vettä aluksi? Esim.1/5 akvaarion vesimäärästä? Siis tietenkin niin, että akva on sen kk ilman fisuja, mutta eikö tuo toisen akvaarion vesi ole ihan yhtä hyvää siellä uudessakin altaassa? Jos esimerkiksi vaihtaa vanhasta altaasta poistetun veden uuteen pyttyyn joka vko..?
Toisen akvaarion vesi on tosiaan ihan yhtä hyvää uudessakin akvaariossa. Eli sisältää kalojen ulosteita ja vesibakteereita (mahdollisia taudinaiheuttajia) riittävästi ja ylikin [;)] -Ja näiden jätteiden takia sitä vettä pitää ylipäätään vaihtaa siitä ensimmäisestä altaasta pois.

Altaan kypsymisen kannalta ei vanhalla vedellä ole mitään tekoa, sillä typpibakteerit elävät pinnoilla (suodattimessa, pohjassa ym.), eivät vapaassa vedessä. Vanhaa kakkavettä ei siis kannata altaasta toiseen siirtää, vaan ottaa ihan uutta hanasta [;)] Kypsästä altaasta otetussa vedessä on jäljellä typpiyhdisteistä vain nitraattia (typenkierron lopputuote), joten jos haluaa typpibakteereille ruokaa se kannattaa järjestää ammoniumista alkaen.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”