Millä puhdistetaan uusi hiekkapuhallushiekka?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Nanni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 23:07, 29.09.2003
Paikkakunta: Vantaa

Millä puhdistetaan uusi hiekkapuhallushiekka?

Viesti Kirjoittaja Nanni »

Kun ois tarkotus semmosta tunkea tohon uuteen/vanhaan akvaan. Mietin tässä vaan että toi sora meni just just tommosella sihdillä/läviköllä, mutta milläs helkkarilla saa putsattua ton 0,1 - 0,7 mm:sen puhallushiekan? Kankaalla? Vai oisko jotain helpompaa?


Isot alkukirjaimet ja välimerkkien hienosäätö
Didi
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 626
Liittynyt: 16:52, 21.10.2001
Paikkakunta: Talo

Viesti Kirjoittaja Didi »

Laitat hiekkaa sankoon ja huuhtelet tarpeeksi pitkään esimerkiksi käsisuihkulla. Kun huuhteluvesi on kirkasta, voit kaataa pestyn hiekan akvaarioon. Joillakuilla on myös tapana laittaa suoraan pesemätön hiekka varovasti akvaarioon, jonne on järjestetty runsas vedenkierto jollakin automaattisella järjestelmällä (esim toinen letku lappoaa vettä viemäriin samalla, kun toisesta letkusta valuu raikasta ja kirkasta vettä tilalle). Tuolla tapaa hiekka huuhtoutuu itsekseen. Tapoja on monia, mieti itse mikä parhaiten sopii sinulle.

Olen varma, että aiheesta löytyy myös haun kautta ruhtinaallisesti tuloksia. Sen verran usein on pohjamateriaalien pesemisestä keskusteltu.
timipi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 95
Liittynyt: 14:04, 18.08.2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja timipi »

Itse pesin puolisen vuotta sitte kaksi suurta muovikassillista rannalta haettua vaaleaa luonnonhiekkaa sankossa: vettä hanasta, käsin kunnon möyrimistä hiekassa jotta roskat nousevat pois ja niin syntyy puhdasta jälkeä - ja kipeä selkä!!! :roll:
AMS
Junior Member
Junior Member
Viestit: 150
Liittynyt: 05:29, 14.07.2003
Paikkakunta: Piikkiö

Viesti Kirjoittaja AMS »

Jos kyseessä esim. Bilteman puhallushiekka niin itse ainakin laitoin suoraan akvaarioon ilman mitään pesuja. Ei irronnut mitään nöyhtää hiekasta eikä ollut mitään vaikutusta veden kirkkauteen ym.
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1074
Liittynyt: 12:37, 10.02.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

Niissä hiekkalaaduissa on tosiaan paljon eroja sen likaisuuden suhteen. Huuhtelisin kaikki ainakin yhteen kertaa, kun omasta Bilteman hiekastakin tuntui nousevan vähän jotain outoa kalvoa ja taas Kauniaisten soran hiekan kanssa meni ämpäritekniikalla ikä ja terveys.
baku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 114
Liittynyt: 20:09, 19.06.2001
Paikkakunta: JKL, Finland

Viesti Kirjoittaja baku »

Itse tein K-raudasta ostetun hiekan kanssa näin: huuhtelin sen muutaman kerran sankossa ja laitoin akvaarioon, jonka täytin sitten vedella. Annoin veden seisoa muutaman päivän ilman suodatusta ja sen jälkeen imuroin hiekan pinnalta sinne laskutunutta pienijakoista hiukkasta. Lisäsin vettä ja suodatin päälle. Kirkasta tuli!
Boheemin Avaramielinen Kotiinkonttaaja ja Unelmoija
Tuukkah
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 12:44, 09.07.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuukkah »

Toverini uskaltautuin hiekkapuhallushiekkansa laskemaan kiekkoaltaaseen ilman huuhtelua... Tulos; ei yhtään havaittavaa oiretta kaloissa. Muistaakseni kyseessä oli juuri tämä Kauniston soran tuote. Kokeilkaa jos uskallatte... 8-)
Megahaili
Junior Member
Junior Member
Viestit: 130
Liittynyt: 14:14, 12.01.2004
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Megahaili »

No minä olen keskellä pesurumbaa, ja kyseessä siis raekoon 0,5-1,2 Kauniston punaruskea hiekka.

Tähän mennessä olen pessyt 40 kg ko. hiekkaa. Olen huljutellut, veivannut ja vatkannut sitä pesuvadissa pienissä erissä kymmenenkin kertaa, ennen kuin vesi on alkanut näyttää kirkkaalta.

Ehkä olen liian pedantti, mutta vesi oli todella ruskeaa, sameaa ja roskaistakin ensimmäiset 5 huuhtelukertaa. :o
Logic is a systematic method of coming to the wrong conclusion with confidence.
- Murphy's First Law of Technology -
Tuntematon
Senior Member
Senior Member
Viestit: 588
Liittynyt: 13:26, 11.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuntematon »

Minullakin on pian hiekan peseminen vastassa, tuohon 660litraiseemme.
*Varmasti oikein rattoisaa puuhaa!* :mrgreen:
Grimma
Junior Member
Junior Member
Viestit: 59
Liittynyt: 21:25, 31.08.2002
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Grimma »

Mullakin normaalisti reilut 10 huuhtelukertaa ennenkö kelpaa, mutta Bilteman hiekkoihin riitti noin 3 ja lopputulos oli sama. Sellaisia kokemuksia olen muiltakin kuullut siitä että olisi siisteimmästä päästä.

Ei kannata muuten käsin möyriä sitä hiekkaa, mulla ainakin kynnet hioutui mattapintaiseksi ja oheni niin että lohkesi ja murtuili vielä viikkojen päästä. En ole mikään kynsiä hoitava ihminen, todellakaan, mutta alkoivat olla kipeät! Puolessa välissä vaihdoin siis käsisuihkuun jolla kauhoin hiekkoja tuloksena naarmuinen mattapintainen kromattu käsisuihkun pää ja erittäin vihainen avomies [;)]

Eli siis lasten hiekkalapiolla kannattaa kauhoa hiekkoja siellä vadissa, ei mene kädet, sisustus eikä kotirauha :mrgreen:
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1313
Liittynyt: 21:53, 23.09.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lappeenranta

Hiekan pöllytys

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Minä pöllytin tuon optirokin 0.1-0.7 millisen hiekan ulkona kaatamalla ämpäristä toiseen ja taas ja siis ja 1-2-3-4-5...
Hanki muuttui punaruskeaksi ja äijö myös mutta veden kanssa ei tarvinnut läträtä niin paljoa, kai.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Monsterfish
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 11:24, 14.11.2003

Viesti Kirjoittaja Monsterfish »

Minä pesin optirocin 0,2-0,6 hiekan ämpärissä. Haisi kamalalle ja uskomatonta kuravelliä...
Toisella kädellä pöyhin hiekkaa ja toisella suihkutin sopivalla paineella ämpäriin lisää vettä.
Niinkuin aiemmin jo joku kirjoitti siitä suihkulla pöyhimisestä, niin itse edelliskertaisesta hiekanpesusta viisastuneena en enään tällä kertaa sotkenut sitä ämpäriin ollenkaan, heh.
Vieläkin ritisee hiekat käsisuhkun painikkeessa... :mrgreen:

Vesi vaihtui ämpärissä vähintään viisi kertaa ja pöllyttelyä jatkoin niin kauan, kunnes vesi oli kirkasta ja hiekka pysyi pöyhinnästä huolimatta ämpärin pohjalla. Sitten vaan santa altaaseen. Vesi kirkastui täysin parissa päivässä. Ja se myös pysyy kirkkaana pohjan ajoittaisesta möyhimisestä huolimatta.

Yksi huomautus vielä...
Pesin hiekan vessan lattialla, jolloin ylimääräinen vesi valui lattiaviemäriin. Kun mukana on kuitenkin kohtalainen määrä hienoa hiekkaa, suosittelen muillekkin, kuin itselleni, että yritetään suodattaa mahdollisimman tarkkaan hiekka pois veden seasta, ettei tarvitse kutsua putkimiestä tukkeutuneen viemärin takia... [;)]
JT80
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 20:24, 15.11.2003
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja JT80 »

Mä kyllä hiekkaa putsatessa tekisin sellasen tempun et "pöllyttäisin" sitä vaan pihalla jossain astiassa. Lähtee silleen suurin pöly pois niin selviää vähemmällä pesemisellä.
Jallu74
Junior Member
Junior Member
Viestit: 141
Liittynyt: 15:58, 04.09.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nu-Pu

bilteman hiekka

Viesti Kirjoittaja Jallu74 »

olen laittanut bilteman hiekkaa sekä 320 että 600 litraiseeni niin että hiekat ensin ja sitten vesi. Hiekasta ei ole irronnut sitten minkäänlaista roskaa/nöyhtääkalvoa tms. Tänään laitoin samaa 85 litraseen ja puhtaalta näyttää :mrgreen:
"miten te kuvittelette että voisin olla asiasta itseni kanssa erimieltä?" - sanoi töissä johtajamme
Angeline
Junior Member
Junior Member
Viestit: 151
Liittynyt: 20:13, 06.11.2003
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Angeline »

Kaupasta ostettu hiekka olisi varmaan hyvä huuhtaista, mutta itse olen hakenut luonnosta hiekkakuopalta ja suoraan altaaseen. Parissa viikossa häviää kaikki, jos siellä jotain moskaa sattuu olemaan, itsellä ei kyllä sen kanssa ollut ongelmia.
a0200303
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 19:22, 28.12.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja a0200303 »

Riittääkö siis k-rauta hiekan kanssa ihan vain tuo pesu? Ei siis tarvitse kuumentaa uunissa. Vaikka toisaalta mikäs pöpö tuolla kuivassa hiekassa eläisi, vai? :roll:
Hammaskarppi tyttö
aquado
Member
Member
Viestit: 406
Liittynyt: 21:21, 01.04.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja aquado »

Kyllä pesu on riittänyt. Joko ämpärin kanssa tai sitten vaan hiekat altaan pohjalle ja huljutellen ja vettä vaihdellen, kunnes suurin pölinä vähenee. Jälkimmäinen onnistuu tietysti vain, jos ollaan uutta allasta perustamassa eikä vaihtamassa hiekkoja käynnissä olevaan.
"Jos ei ole vikaa, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha, älä silloinkaan rupea korjaamaan." - Tikrun pieni kirja pomppimisesta
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

a0200303 kirjoitti:Riittääkö siis k-rauta hiekan kanssa ihan vain tuo pesu? Ei siis tarvitse kuumentaa uunissa. Vaikka toisaalta mikäs pöpö tuolla kuivassa hiekassa eläisi, vai? :roll:
Eiköhän tuo jo kuivausvaiheessa ole kertaalleen uunissa käytetty. :mrgreen:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
a0200303
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 19:22, 28.12.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja a0200303 »

Pesin K-raudasta ostamaani hiekkaa eilis iltana. Laitoin 10l ämpärin pohjalle 1/4 hiekkaa ja huljuttelin noin 20 kertaa. Vesi ei ollut aivan kirkasta tämän jälkeen mutta uskaltauduin laittamaan akvaarioon kuitenkin. Sinne vesi ja nyt tuo vesi on ihan sameaa ja ruskeaa. Kirkastuuko se vai pesinkö hiekan huonosti? :(
Hammaskarppi tyttö
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”