Kalanruoka riutta-akvaariossa

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
make73
Junior Member
Junior Member
Viestit: 235
Liittynyt: 18:18, 26.05.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Kalanruoka riutta-akvaariossa

Viesti Kirjoittaja make73 »

En ole täysin varma onko tästä aiheesta joskus aiemmin käyty keskustelua mutta ajattelin nyt kuitenkin laittaa uuden otsikon.

Käytetyn kalanruuan vaikutus riuttaaltaan hyvinvoinnille on ehkä sellainen asia että helposti ei tule ajatelleeksi, että onko se nyt niin väliä mitä tai kenen valmistamaa ruokaa sinne altaaseen kippaa.

Itselleni tämän edellämainitun asian todellisuus iski vasten kasvoja tässä ihan lähiaikoina. Olen alusta alkaen käyttänyt Ocean Nutrition tuotteita niin pellettejä, hiutaleita, yms ja nämä tuotteet ovat toimineet kuten pitääkin ilman suuria ongelmia. Viimeaikoina päätin kuitenkin kokeilla jotain toista valmistajaa ja päädyin kokeilemaan New Life spectrum tuotteita, tämä osoittautui pahaksi virheeksi.

Ruokamerkin jälkeen alkoi seuraavia ongelmia ilmestymään 2-3 viikon sisällä, cyanoa alkoi ilmestymään ensimmäistä kertaa, SPS korallit alkoivat voimaan huonosti, anthiakset lopettivat aktiivisen uimisen ja lepäilivät kivien välissä, 1kpl amboiensis kuoli. Kesti aikansa ennen kuin asian todellinen aiheuttaja paikallistettiin, joten tilanne pääsi aika pahaksi. Syyllinen oikeastaan paikallistettiin vasta kun huomasin että iltaruokinnan jälkeen alkoivat korallit limoittamaan itseään, tämän jälkeen tehtiin analyysi kaikista muutoksista joita viime viikkoina oli tehty ja ainoa seikka oli tuo ruokavalmistajan vaihdos. New Life Spectrum valmisteiden käyttäminen lopetettiin ja aloitettiin hidas elpyminen.

Keskusteltuani asiasta erään kauppiaan kanssa niin kävi ilmi että edellä mainittu havainto toi esille myös muutaman muun altaan joilla oli ollut samankaltaisia ongelmia mutta aiheuttajaa ei oltu paikallistettu ennen tätä.

Tämän kirjoituksen tarkoitus ei ole arvostella ketään valmistajaa tai tuotetta sellaisenaan vaan kyseessä on tosielämän huomioista jotka aiheuttivat ongelmia minun altaassani.
Everything is better when its wetter!
Merihemmo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 228
Liittynyt: 17:05, 18.08.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kalanruoka riutta-akvaariossa

Viesti Kirjoittaja Merihemmo »

Itsekin olen huomannut ruuissa eroja, mutta en kuitenkaan ihan tolla magnituudilla kuin makella. Toisilla ruokamerkeille kalojen värit ovat hailakammat kuin toisilla. Parhaat värit olen saanut OmegaOnen sapuskoilla, OceanNutrioinistakaan ei ole huonoja kokemuksia, mutta kaloille tuntuu maistuvan paremmin tuo OmegaOne.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Kalanruoka riutta-akvaariossa

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Täällä ruokitaan pääasiassa OceanNutrionin, NewLifeSpectrumin ja JBL:n ruuilla eikä ongelmia ole havaittu.
Mitä NLS ruokaa tarkemmin kokeilit? ja tuliko mittailtua vesiarvoja tuon ruokintajakson jälkeen? Muutoksia?
Ainoa "ongelma" jota NLS ruuasta on havaittu on, ettei Suomen liikkeistä tunnu löytyvän sopivaa raekokoa :)
Frye
Junior Member
Junior Member
Viestit: 169
Liittynyt: 09:51, 03.03.2010
Akvaarioseurat: Jyväskylän akvaarioseura ry, Suomen merivesiakvaariot (Facebook), @#merivesi.fi
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tikkakoski
Viesti:

Re: Kalanruoka riutta-akvaariossa

Viesti Kirjoittaja Frye »

Mulla on ollut reilun vuoden päivät pääasiallisena ruokana New Life Spectrumin rakeet. Näiden lisäksi menee toisinaan erinäisiä hiutaleita ja levävalmisteita. (O.S.I, JBL, Omega One, ...) Cyanoa tuli suht paljolti kun annoin enempi pakasteita yhdessä välissä. Reilun viikon poissaollessani hoitaja ruokki ainoastaan NLS rakeilla ja cyanot hävis. Nyt olen taas pakasteita syöttänyt toisinaan ja cyanoa on pikkuhiljaa havaittavissa enenevässä määrin. Ei tuota mitenkään älyttömän paljon toki ole ollut. Saman huomion olen tehnyt kun Kalakaverit. Harvassa on sopivan raekoon toimittajat suomenniemellä. Ja siitä yhdestä verkkokaupasta mistä olen löytänyt, ei löydy tarpeeksi isoa purnukkaa [;)]

Olisiko ollut pilaantunut sapuska? Oliko päiväys kunnossa? Tai sitten vaan yhtäkkinen muutos ylipäätään? Tuntuu että välillä ovat henkimaailman asioita nämä touhut.
780 litrainen riutta keskisuomessa.
Merivesiwiki
Merivesifoorumi
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kalanruoka riutta-akvaariossa

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Ei se ruoka välttämättä ole ollut huonoa. Jokainen allas on niin kovin erilainen, tämähän on moneen kertaan todettu asia, joten jossain ruoassa voi olla joku aine joka on juuri omalle riutalle haitallista tai yksinkertaisesti 'liikaa'.Pienikin asia voi saada tuhoja aikaan, kuten itselläni alkukesästä ainokaisen kalan kuoleminen jonnekin kivenkoloon, mikä tappoi 95% kaikista kivikoralleista eikä allas vieläkään ole täysin levätön.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Kalanruoka riutta-akvaariossa

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Löytyikö Make ruokapurkkien kyljestä mitään suurempaa eroa sisällöistä ja/tai koostumusprosenteista? Aika jännä meinaan jos nuin pahasti heilauttaa. Täällä kun menee useampaa eri merkkiä ruokaa altaaseen ilman kummempia vaikutuksia.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
make73
Junior Member
Junior Member
Viestit: 235
Liittynyt: 18:18, 26.05.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Kalanruoka riutta-akvaariossa

Viesti Kirjoittaja make73 »

Aqualung kirjoitti:Löytyikö Make ruokapurkkien kyljestä mitään suurempaa eroa sisällöistä ja/tai koostumusprosenteista?
kyllä mä noita vähän kattelin mutta en mitään ihmeellistä huomannut, ens kerralla kun tulet käymään niin täällä on sulle pari purkkia ruokaa [;)]
Everything is better when its wetter!
tate
Senior Member
Senior Member
Viestit: 622
Liittynyt: 23:13, 08.02.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Riihikoski

Re: Kalanruoka riutta-akvaariossa

Viesti Kirjoittaja tate »

make73 kirjoitti:
Aqualung kirjoitti:Löytyikö Make ruokapurkkien kyljestä mitään suurempaa eroa sisällöistä ja/tai koostumusprosenteista?
kyllä mä noita vähän kattelin mutta en mitään ihmeellistä huomannut, ens kerralla kun tulet käymään niin täällä on sulle pari purkkia ruokaa [;)]
Musta vana Liedosta kohti Hirvensalon saarta on tosiasia :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: . Sulo Vilen ratissa....Halpa,halpa :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”