Minihohtoahvenet sotajalalla

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
koh-i-nor
Junior Member
Junior Member
Viestit: 248
Liittynyt: 10:04, 12.04.2002
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Minihohtoahvenet sotajalalla

Viesti Kirjoittaja koh-i-nor »

Altaassa on tilaa 69l, kanto, ja yksi kasvi. Näkyvyyttä etulasista lähtien pisimmillään 2cm, niin tehokkaasti jaavansammal on levittäytynyt. Eilen altaassani oli 4 minihohtoahventa, kolme urosta ja yksi naaras. Naarasta potkittiin päähän evin ja hampain jo kolmen pojan porukalla hyvin tehokkaasti. Tilasinpa siis 10 kalaa lisää. Ikävä kyllä tukku toimitti 10 koirasta ja tyttöparka on ihan helisemässä jo nyt. Varsinaisen ongelman aiheuttavat uudet tulokkaat jotka tietenkin haluavat vallata itselleen reviirin. Harmi vain että alkuperäisasukkailla oli jo keskenään hyvin tarkka jako, eikä sopu tunnu antavan sijaa.
Nyt siis ideoita, kiitos. Mitä teen 13 koiraan kanssa? Netistä lukemani perusteella niiden pitäisi mahtua ihan ok tuohon altaaseen, varsinkaan kun eivät jaavansammalelta pääse näkemään toisaan. Enpä vain haluaisi itse joutua olemaan se ainokainen tyttö.. Naaraiden saatavuus taitaa olla ihan nolla, muuten juoksisin kiljuen hakemaan tyttöystäviä vaikka kaikille koirailleni.
-Antti-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 932
Liittynyt: 15:03, 18.07.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja -Antti- »

Mikä kala on minihohtoahven, siis tieteellinen nimi?

Antti
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

-Antti- kirjoitti:Mikä kala on minihohtoahven, siis tieteellinen nimi?

Antti
Elassoma evergladei.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Jotenkin sitä toivoisi että vain kaikkein tutumpien kalojen kohdalla tyydyttäisiin pelkkään suomalaiseen nimeen, mutta muiden osalta käytettäisiin (mainittaisiin ainakin kerran) myös tieteellistä nimeä. Olisi huomattavasti helpompaa hakea lisätietoa vaikka googlella..
Varsinkaan kun tuota uutta kalannimiluetteloa ei ole vielä edes julkaistu, joten sieltäkään ei voi tieteellistä nimeä hakea
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
koh-i-nor
Junior Member
Junior Member
Viestit: 248
Liittynyt: 10:04, 12.04.2002
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja koh-i-nor »

jarvij kirjoitti:Jotenkin sitä toivoisi että vain kaikkein tutumpien kalojen kohdalla tyydyttäisiin pelkkään suomalaiseen nimeen, mutta muiden osalta käytettäisiin (mainittaisiin ainakin kerran) myös tieteellistä nimeä.
Anteeksi, olen pahoillani. Olin vain niin kovin innoissani kalojen söpöstä uudesta nimestä huolissani tytön puolesta etten ymmärtänyt laittaa tieteellistä nimeä mukaan. Elassoma evergladei, kuten Mari jo sanoi.
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1129
Liittynyt: 11:39, 02.11.2001
Paikkakunta: Espoo HAS, Monniklubi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Elassoma evergladei on kyllä ruukannut olla kääpiöaurinkoahven, joissain lähteissä pelkkä kääpiöahven. Muuttuko senkin nimi uudessa lajilistassa?
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1313
Liittynyt: 12:38, 06.11.2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja iekku »

Meidän versiomme tuosta tulevasta listasta ei sisältänyt ko. kalaa ollenkaan 8O
koh-i-nor
Junior Member
Junior Member
Viestit: 248
Liittynyt: 10:04, 12.04.2002
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja koh-i-nor »

Liisa S kirjoitti:Elassoma evergladei on kyllä ruukannut olla kääpiöaurinkoahven, joissain lähteissä pelkkä kääpiöahven. Muuttuko senkin nimi uudessa lajilistassa?
Tuon nimen Markku sanoi sille Turussa TAY.n synttäribileissä. Eli mitä ilmeisimmin muuttuu.
-Antti-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 932
Liittynyt: 15:03, 18.07.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja -Antti- »

Mun listan mukaan: hohtominiahven. Heimon kalat ovat siis kaiketi tulevaisuudessa miniahvenia. Itse olisin tykännyt tosta kääpiöaurinkoahven -nimestä heimolle, olkoonkin että se on pitkä nimi. Olisi kertonut useimmille heti mistä ovat kotoisin ja ketä muistuttavat. Tuntuu, että kaloille on annettu paljon uusia "kivempia" nimiä... :? Vanha haluaa kimurantteja kuvaavia nimiä! :mrgreen:

Antti
nannu
Member
Member
Viestit: 389
Liittynyt: 00:55, 08.01.2003
Paikkakunta: Oulun eteläinen

Viesti Kirjoittaja nannu »

Oih..onko näitä Suomestakin saatavina! Kovaan veteen sopiva miniahven..vau.. jotain, jota olen haikaillut! Miltä ne sinulla näyttävät, kun nettikuvissa on vaihtelua? Verrattuna esim noiden linkkien kuviin?
http://www.fishbase.org/Photos/Thumbnai ... fm?ID=3364

Ja mihin Helsingin liikkeessä näitä tilattiin? Vai ovatko siis sinulla jo ne kaikki 13 fisua?

Miten nirsoja ovat syömään, olen lukenut, etteivät nämä juuri muuta huoli kuin elävää ruokaa?
nekkis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 17:30, 03.08.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nekkis »

Kyllä noi fishbasen kuvat vastaavat minun mielestäni todellisuutta hyvin, siltähän nuo otukset näyttävät tuolla pussissa mistä ovat altaaseen matkalla kohta... Ihania :) Eivät tosiaan syö hiutaleita, koh sanoi että surviainen maistuu.
koh-i-nor
Junior Member
Junior Member
Viestit: 248
Liittynyt: 10:04, 12.04.2002
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja koh-i-nor »

Kyllä, kaloja löytyy Suomesta enemmänkin ja olen juuri tilaamassa itselleni 10 naarasta lisää. Ja Nekkikselle meni ylimääräisistä pojistani kuusi, jos vaikka saisin altaaseen jonkinlaisen kauhun tasapainon.
Majqua
Senior Member
Senior Member
Viestit: 937
Liittynyt: 00:01, 06.08.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Majqua »

Millaisissa vesiarvoissa kalat ovat teillä viihtyneet?
crimson
Starting Member
Starting Member
Viestit: 48
Liittynyt: 13:41, 08.04.2003

Viesti Kirjoittaja crimson »

Juu, nl-aqua:sta löytyy 5euroa zipale, oli pakko ottaa mukaan, toistaiseksi ovat tulleet toimeen apistojen ja corydoras hastatusten kanssa. Ph 7 ja Kh 2 ja lämpötila 25astetta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”