Piikkisilmien poikaset?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1687
Liittynyt: 15:57, 13.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Piikkisilmien poikaset?

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Onko mahdollista saada piikkisilmät lisääntymään akvaario-oloissa?
Luin jostain uudehkosta akvaariokirjasta että ne voivat lisääntyä, ja se ei ole ongelma, sillä piikkisilmiä on pidettävä parvena ja siten parin muodostuminen ei ole vaikeaa.
Onko kenelläkään piikkisilmät lisääntyneet?
Miten piikkisilmäpoikasia kuuluisi ruokkia?
Kuinka nopeasti ne kasvavat?
2109
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 13:17, 28.06.2003
Paikkakunta: nöykkiö
Viesti:

Niin

Viesti Kirjoittaja 2109 »

Kyllä piikkisilmien ainakin pitäisi pystyä lisääntymään akvaario-oloissa.
Ja parvessa! Minulla ne eivät ole (ainakaan vielä) lisääntyneet, mutta eihän sitä tiiä.
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1313
Liittynyt: 12:38, 06.11.2001
Paikkakunta: Kuopio

Re: Niin

Viesti Kirjoittaja iekku »

2109 kirjoitti:Kyllä piikkisilmien ainakin pitäisi pystyä lisääntymään akvaario-oloissa.
Ja parvessa! Minulla ne eivät ole (ainakaan vielä) lisääntyneet, mutta eihän sitä tiiä.
Pitäisi kyllä, mutta onko se mahdollista, sitä ei ainakaan kukaan ole vielä näyttänyt todeksi.

Leväbarbien lisääntyminen on toinen vastaava mysteeri. Joillakin ovat jopa kuteneet, mutta jälkikasvua ei ole vielä missään näkynyt?
Korva
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1053
Liittynyt: 07:18, 22.12.2003
Paikkakunta: Vantaa

Piikisilmien lisääntyminen

Viesti Kirjoittaja Korva »

Muistan n. seitsemän vuotta sitten kun pari piikkisilmää päätti tehdä kyseisenä kesänä hieman vihreää kutua 40 litraiseen akvaariooni :D
Omituista mutta kyseiset piikisilmät kuoli (siis vanhemmat)
Kudusta tuli pieniä piikkisilmiä aikamoinen määrä.....
Ostin sitten 100litraisen akvan niille :D
Ja 40 kymppinen jäi karanteeki akvaks
eläintenystävä
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 14:49, 20.10.2002
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja eläintenystävä »

Meillä on tuolla 530-litraisessa altaassa 6 piikkisilmää ja olen nyt kuukauden sisällä huomannut, että siellä on yksi naaras ja loput koiraita. Noin viikon välein koiraat ajavat naarasta takaa ja tarttuvat sen rintaeviin. Näin ne sitten uivat kylki kyljessä vähän matkaa. En ole kuitenkaan huomannut, että olisivat kuteneet. Tekisi kuitenkin mieli kokeilla kudetusta toisessa akvaariossa. Mitkä olisivat ihanteelliset vesiarvot ja lämpötila? Kasvillisuus?
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Ötökkäperäistä ravintoa, kasveja runsaasti pinnalla. Kutevat ilmeisesti pintakasvien sekaan.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Minulla kutivat muistaakseni Riccian sisuksiin. Ikäväkseni tajusin samana päivänä tapahtuneen parveilun ja vihreät pallurat muniksi vasta paljon myöhemmin (reippaasti sen jälkeen kun olin karsinut pintakasvustoa). Kun luulin niitä vihreitä palluroita joksikin kotilon jutuiksi tai vastaaviksi :/

Survaria, kasvipöheikköjä pinnalle, turveuutetta, vettä vaikka puolet altaan korkeudesta. Lämpötilaa joko nostaa tai laskea muutamalla asteella. Eli niitä perusjuttuja se huomioiden, että kutevat pintakasvien lomaan.

Täällä on noita samaisia vinkkejä: Loaches - Cobitinae
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”