Jokisoran vaihto hiekkaan

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Roona
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 15:56, 02.12.2003
Paikkakunta: Turku

Jokisoran vaihto hiekkaan

Viesti Kirjoittaja Roona »

Olen vaihtamassa nyt engl. jokisoran pohjalta Bilteman hiekkapuhallushiekkaan (pienin raekoko). Miten tämä onnistuu kalojen osalta?Minulla ei ole toista akvaariota, mutta joitain astioita on, mihin kalat saisi siksi aikaa. Mutta mutta... hiekan vaihto kyllä melkein edellyttää koko akvan tyhjentämistä. Vai romahtaako se nitraattipitoisuus vaihdon seurauksena? Nyt luulen, että nitraattipitoisuus on liian paljon, sillä ruoanjätteet tippuvat aina soran "sisälle". Sama suodatin tulee kuitenkin myös akvaarioon. En voi vaan uskoa, että hiekanvaihto olisi helppoa [;)] Ja voisin vielä kysäistä, että kuinka paljon hiekkaa menee 65l pönttöön? Ostin 25 kg:n säkin.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Minä tekisin näin:

-Otat 3-4 kpl 10 litran sankkoja joihin akvaariosta vedet.
-Yhteen niistä sankoista jätät suodattimen pörräämään(älä pese suodatinta), ja kahteen muuhun kalat ja kasvit.
-Akvaarion loput vedet lappoat suoraan viemäriin.
-Kun allas on tyhjä, ota vaikka sukkahousun teräosaan sitä vanhaa soraa
kourallinen,pari. Ja laita siihen sankkoon missä suodatin on.
-Laita huuhdeltu/pesty puhallushiekka altaaseen ja sisustele mieleiseksesi.
-Täytä allasta niillä vesillä mitä sinulla on sankoissa, viimeisenä kuitenkin
se sankko missä on ne kalat. Nyt sinulla on se allas suurinpiirtein puolillaan.
-Laita se sukkahousupussi missä on vanhaa soraa altaan pohjalle muutamiksi päiviksi (siinä on niitä bakteereja)
-Lisää tuoretta,samanlämpöistä vettä altaaseen hitaasti valuttamalla.
-Asenna suodatin ja käynnistä.

Vesi voi alkuun olla hiemen sameaa, mutta kirkastunee kun suodatin pääsee toimintaan. Aikaa tuohon koko operaatioon voi mennä pari, kolme tuntia. Ruokinnan kanssa voi olla hiukan maltillinen mutamien päivien ajan. Ja nitriittitesti kannattaa pistää hankintalistalle [;)]
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Roona
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 15:56, 02.12.2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Roona »

Kiitos erittäin tyhjentävästä selostuksesta :D . Juuri tällaista tarvitsin!
Ps. Kaikki perustestit on! Kiiitos :)
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Oleppa hyvä :D
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Toinen keino, jolloin kaloja ei tarvise siirtää, on
1) poistaa kasvit ja muu rekvisiitta akvaarion toisesta päästä.
2) vähentää vesimäärä noin puoleen tai sen alle.
3) ottaa vaikka "kissanhiekkalapiolla" sora pois tuosta kasvittomasta päästä. Hieman yli puolivälin.
4) lisätä uusi hiekkka akvaarion tyhjään pohjapuolistoon hieman alle puoliväliin sillä samalla lapiolla. Tämä vaihe varovasti etteivät kalat jää alle.
5) istuttaa kasvit ja lisätä muu rekvisiitta paikoilleen
6) täyttää akvaario uudella ja käynnistää suodatin.

Seuraavana päivänä sama uudelleen siinä toisessa puoliskossa. Samalla tulee toidettua tuo aktiivilietteen siirtokin hyödyllisinen bakteereineen, kun vesi väkisin samentuu.

Noinkin pienessä altaassa tuo homma ei kaksivaiheisenakaan kovin suuri homma ole. Voihan sen toki näin tehdä vaikka samana päivänäkin eli ensin toinen puoli ja sitten toinen

Tässä on etuna se että vain kasvit ja somisteet joutuu siirtämään joksikin ajaksi muualle, mutta kaloja tarvitse siirrellä. Ne osaavat kyllä välttää tuon lapion kunhan hommassa on varovainen.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Törökala
Member
Member
Viestit: 391
Liittynyt: 22:08, 01.06.2003
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Törökala »

Itse toteutin jokisoran vaihdon Bilteman hiekkaan näin. (akvaario 230l hiekkaa meni n. 45kg)

1) Jaoin akvaarion kahteen osaan kansilaseilla. (Tätä ennen olin hätistellyt kalat toiseeen päähän ja kasvit perään.)
2) Otin soran pois toiselta puolelta ja vaihdoin hiekan tilalle.
3) Istutin kasvit hiekkapuolelle (pohjalannoitteetkin laitoin samalla myös) ja ajoin kalat valmiiseen puolikkaaseen.
4) Sitten toiselta puolelta sorat pois ja hiekat tilalle.
5) Kansilasit pois välistä ja sillä selvä.

Ulkosuodatin oli päällä vaihdon ajan ja tein vielä osittaisen vedenvaihdonkin perään. Koko hommassa meni n. pari tuntia ja vesi oli kirkas seuraavana aamuna. Kaikki kalaset jäivät henkiin ja kierteissarvikotilot möyhentävät nyt hiekkapohjaa.
Järjetöntä elää niin järkevästi että kaduttaa.
Roona
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 15:56, 02.12.2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Roona »

Jeps. Vaihto on nyt tehty. Hyvin onnistui, ja monninen on aivan huumassa tonkimassa pohjaa :) Kiitos neuvoista kaikille!
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Roona kirjoitti:Jeps. Vaihto on nyt tehty. Hyvin onnistui, ja monninen on aivan huumassa tonkimassa pohjaa :) Kiitos neuvoista kaikille!
Kerroppa vielä mitä noista eri vaihtoehdoista käytit, vai teitkö vaihdon jollain muulla tavalla?
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Roona
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 15:56, 02.12.2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Roona »

Tein vaihdon ensimmäisellä menetelmällä. Sen vuoksi, että järjettömän lappoamisenkin jälkeen (joka viikko lapottu) pohjassa oli h*******i likaa. (ehkä hieman yliruokintaa...) Vesi olisi tullut äärettömän likaiseksi. Siispä katsoin parhaaksi ottaa vettä,soraa,kasvit ja fisut talteen ja putsata koko allas. Tämä eka vaihtoehto tuntui myös sopivammalta minun öö... järjelle (?) Kaikki sujui hyvin ja kaikki on nyt hyvin. Hiekkakin oli suht puhdasta jo valmiiksi, joten ei tarvinnut paljon huuhtoa. Tuli muuten TODELLA paremman näköinen ( näin esteettisesti) allas...siis purkki :mrgreen:
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Toteutin itse jokunen aika sitten soran vaihdon hiekkaan näin:

1. pohjasora lapottiin kauttaaltaan hyvin
2. kasvit pohjasta ylös, turhat esineet (kivet...) pois altaasta.
2. sora poistettiin
3. pesty hiekka altaaseen
4. poistuneen veden tilalle vettä
5. tavarat ja kasvit paikoilleen

Suodattimet koko ajan käynnissä. Havainnollistetaan tuota vielä parilla kuvalla (pieniä, joten ei aiheuta kuormitusta modeemeille):


Soran kaapiminen pohjasta meneillään, lopussa:
Kuva

Hiekat kipattu altaaseen, laskettu tuolla samaisella valkoisella ruokakipolla hiekka varovasti altaan pohjalle, ilman että suurin osa murusista jää leijumaan veteen (0,1-0,6mm):
Kuva

Pari tuntia myöhemmin, kun liete painui hiekkaan ja hiekan päällekin osittain sekä suodattimeen. Hyvä ymppi steriiliin hiekkaan (vesiarvoissa ei muutoksia):
Kuva

Iltasella tehdyn vaihto-operaation jäljiltä akvaario aamulla. Vesi täysin kirkasta:
Kuva

Tosin poistin samalla kasveja aika roimalla kädellä. Jätin vain muutaman risun altaaseen.
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viestit: 708
Liittynyt: 22:19, 02.10.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ebes »

Roona kirjoitti:... ja monninen on aivan huumassa tonkimassa pohjaa
Toivottavasti "monninen" yksikössä on vahinko, tai olet tosi pikaisesti hankkimassa samoja lisää. :)
Roona
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 15:56, 02.12.2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Roona »

Juu, kyllä tosiaan olen hommaamassa kavereita sille. Ensin muutaman (joulun jälkeen) Ja sitten kun saan rahaa isompaan akvaarioon, niin ostan lisää ja toivottavasti he lisääntyvät sitten itsestään :mrgreen: Tämä yksi monninen tuli tosiaan vahingossa ostettua, kun luotin eläinkaupan tietoihin... "tää on kiva pikku monninen, ei kasva suureksi, kyl tää pärjää yksin plaaplaa"... Olen nyt oppinut (kantapäänkautta) ottamaan enemmän itse selvää asioista. Kiitos AW:n ja teidän kokeneempien :)
RiSa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 132
Liittynyt: 08:59, 23.12.2003
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja RiSa »

Olen kypsytellyt ja sisustanut 112 litraista purkkiani nyt reilun viikon. Pohjalla on tietenkin perussoraa. Olisiko minun parasta vaihtaa sorat nyt heti alkuunsa hiekkaan vai voinko ottaa monnisia tuohon "kivikkoon"? Vesitestit ovat vielä kaupassa, mutta toiveena on saada ensimmäiset kalat loppiaisen jälkeen.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Kyllähän monnisten viikset enempi tuosta hienosta hiekasta tykkäävät [;)]
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
BOESEFANI
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 14:45, 23.12.2003
Paikkakunta: HKI

Viesti Kirjoittaja BOESEFANI »

Olen n 1/2v harrastaja. Millainen tollanen hieno hiekka on lapota? Onko puolet hiekasta siivouksen jälkeen ämpärin pohjalla? Entä kasvien kiinnitys? Haluis meinaan omillekkin Corydoraksille mukavammat oltavat.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Sehän se jippo tuossa puhallushiekassa on ettei sitä tarvitse "peinteisesti"
lapota.

Riittää kun vesienvaihdon aikana lappoletkua varovasti kuljettaa pohjan tuntumassa ja imeskelee pahiten silmään sattuvat jätökset.

Yleensä kyllä jos altaassa on hyvä vedenkierto, niin pahimmat hitulat
ajautuvat hiekan pinnalta suodattimien imuun, koska roskat eivät
samalla tavalla edes vajoa kuin karkeaan soraan.

Silloin kun kasveja altaissa vielä oli, niin mielestäni ei kasvien kiinnitys
sen kummoisemmin eronnut soraan verrattuna, ja kasvoivat ihan hyvin,
elleivät jotkut lajit jopa paremmin.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viestit: 708
Liittynyt: 22:19, 02.10.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ebes »

Hiekkaa ei lapota, siinäpä se juju piileekin. Hoito helpottuu. Hiekka on sen verran tiivistä ettei siinä ole rakoja joihin "törky" voi vajota pilaantumaan. Ja kierteissarvet kuuluu asiaan, ne möyhivät pohjaa niin ettei pilaannu sekään vähän mitä sinne pääsee.

Oliko sekava selitys...? :?

Edit: jahas, en taas huomannut että oltiin jo toisella sivulla... Kaksin aina kaunihimpi..?
BOESEFANI
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 14:45, 23.12.2003
Paikkakunta: HKI

Viesti Kirjoittaja BOESEFANI »

Juu..ei. Ihan selvä..vaan ei sittenkään. Kierteis-sarvet 8O ? Kuulostaa hyvältä. Kerro lisää. Mä luulen et haluu sellasii.
Muuten kyllä oottaa Biiltemannireissu joku kaunis päivä.
sera1
Member
Member
Viestit: 281
Liittynyt: 14:54, 21.02.2003
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja sera1 »

No nämä kierteissarvikotilot on semmoisia pohjahiekan sisuksissa eleleviä tötteröitä, jotka möyhivät pohjahiekkaa, syövät ruuantähteet ja kasvijätteet pois. Kasveihin eivät yleensä kajoa.
Oikein hyödyllisiä otuksia.

Lisää tietoa näistä otuksista löytyy aiemmista keskusteluista joita löydät painamalla tuolla sivun ylälaidassa olevaa "haku" nappulaa.
Laita hakusanaksi kierteissarvikotilo, niin alkaa löytyä juttua.
Hiekan vaihdoista myös löytyy sieltä asiaa melkoisesti :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”