Uudet Tunzen pumput hanurista- mitä käytätte??

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Uudet Tunzen pumput hanurista- mitä käytätte??

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Minulla on nyt ollut käytössä yhteensä neljä Tunzen 6305 ja 6205 pumppua noin vuoden ja ne pysähtelevät jatkuvasti. Kaikissa on sama vika. Pienikin kalkkikertymä akselissa tai sen päässä tuntuu kuumentavan pumpun, jonka jälkeen se pysähtyy ja pitää puhdistaa. Ongelma pahenee jos pumput säätää vaihtelevalle virtaukselle ja tästä johtuen olen joutunut käyttämään tasaista virtausta.

Homma on todella ärsyttävää ja sitäpaitsi vaarallista akvaarion kannalta, kun pumput pysähtelevät esim viikonlopun aikana kun olen poissa. Tunze ei ole osannut antaa asiaan mitään selitystä tai korjausta.

Onko muilla ollut vastaavia ongelmia? Mitä vedenkiertopumppuja porukka nykyään käyttää?
Lugonn[71]
Junior Member
Junior Member
Viestit: 152
Liittynyt: 10:29, 24.02.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Luumäki

Re: Uudet Tunzen pumput hanurista- mitä käytätte??

Viesti Kirjoittaja Lugonn[71] »

Itse olen jo monta vuotta käyttänyt kiinteänopeukisia tunzen nano streameja, yksi 1. sukupolven on tosin jo luovuttanut. Nano streamit eivät tietysti oikein isoon altaasen käy, mutta mini altaassani ovat ok. Aina on yksi pumppu puhtaana varalla joten kun tulee puhdistustarve niin ei pääse virtaus kärsimään.
Martin's Mini Reef Merivesiakvaario-portaalissa:
http://kimmo.aqua-web.org/harrastajia.html#lindstrom
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1067
Liittynyt: 23:30, 21.09.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Uudet Tunzen pumput hanurista- mitä käytätte??

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Täällä on käytössä vanhan liiton Tunze 6101 ja 6100 - pumput ja näitä ennen oli pari kappaletta kiinteänopeuksisia 6065:sia. Kun vaihdoin näihin vanhempiin vispilöihin, ymmärsin minkä takia niitä käytetään laajalti tänäkin päivänä. Rakenne on jämäkkä, helposti purettavissa ja irtoavien osien määrä on minimoitu. Akselin puuttuminen rakenteesta vähentää myös kalsiumkarbonaatin aiheuttamia pysähtelyitä. Ulkonäöllään nuo eivät kylläkään koreile ja tuo varsikiinnitys on vähintäänkin arvelluttava. Uudemmista 6065:sta minulta katkesi puolen vuoden käytön jälkeen molemmista roottoreista toinen lapa lähes samanaikaisesti ja Tunzen lähettämät uudet siniset ja kovemmasta muovista tehdyt roottorit pitivät aivan järkyttävää räminää muutaman viikon sisäänajonkin jälkeen. Silloin päätin olla sekaantumatta noihin ja alensin ne vaihtoveden sekoituspumpuiksi.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Uudet Tunzen pumput hanurista- mitä käytätte??

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Noista parista isommasta pallerosta olen kuullut valitusta juurikin tuon kalsiumin keräämisen tiimoilta. Itsellä käytössä pari kpl noita pienempiä 6105 palloja, eikä ainakaan vielä ole mitään moitittavaa. Tosin ovat pärisseet vasta alle 6kk yhtäjaksoisesti.

Millä kalsiumarvoilla muuten nuo turbellet ovat todistettavasti kilkanneet? Ihan 500 nurkilla jo?
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Re: Uudet Tunzen pumput hanurista- mitä käytätte??

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Minulla on kalsium noin 440 ja pumput jatkuvasti jumissa kuten sanottu.
cmmd
Senior Member
Senior Member
Viestit: 672
Liittynyt: 17:54, 23.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Uudet Tunzen pumput hanurista- mitä käytätte??

Viesti Kirjoittaja cmmd »

Mä olen ehkä vähän huono ihminen puhumaan Vortechien puolesta. Kuitenkin jos meinaa ostaa uuden streamin tai kaksi ohjaimella, niin ei se hintaero ole enää kovin "suuri".

esim.

2x Tunze Turbelle Stream 6105 = 2 x 280e = 560e
Multicontroller 7095 = 235e
Yht 795e

tai

2x Vortech mp40W ES = 2 x 439 = 878€
(sisältää langattomat controllerit)

Ominaisuuksissa toki paljon eroja, molemmilla toimii takuupalvelut hyvin, toisella on ehkä ollut enemmän takuutarvetta.
tate
Senior Member
Senior Member
Viestit: 622
Liittynyt: 23:13, 08.02.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Riihikoski

Re: Uudet Tunzen pumput hanurista- mitä käytätte??

Viesti Kirjoittaja tate »

Mä en ole huono ihminen ja olen ollut tyytyväinen Vortech vispilöihin. 3xMP40w ES liikuttaa mulla vettä. Parikin tapausta tiedän noidenkin jumittuneen. Jafar muistaakseni kertoi noiden Tunzejen jymähtäneen pikkasen yli 400 arvossa. Ei paljon hyvää sanaa tullut Espoon suunnilta.
Lopputulos taitaa olla, ettei hyviä enää olekkaan 8O .
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Viestit: 1128
Liittynyt: 14:40, 07.03.2002
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Uudet Tunzen pumput hanurista- mitä käytätte??

Viesti Kirjoittaja K.S »

Mulla 6205 ja toimii koko ajan (junan vessa), en ole puhdistanu.
6105 pumput ovat vieläkin parempia. ;)

Mulla ei ole kalkkivettä käytössä ja se voi olla tosiaan ongelma jos sitä käyttää.
Silloin pitää puhdistaa ja usein.

:)

ps. uudet pumput saat Siniriutasta , koska niitä ei kuulemma saa hanurista!
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Viestit: 1133
Liittynyt: 11:54, 07.02.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uudet Tunzen pumput hanurista- mitä käytätte??

Viesti Kirjoittaja Inia »

Minullakin toimi hyvin 6105 noin vuoden ajan.
Noin kuukausi sitten se yllättäen kärvähti niin että muuntaja savusi.
Sitä edellinen uudenmallinen 6101 meni myös noin vuodessa. Aika surkeeta on.
Vanhanmalliset on toimineet moitteetta vuosia, Resuni myös.
tate
Senior Member
Senior Member
Viestit: 622
Liittynyt: 23:13, 08.02.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Riihikoski

Re: Uudet Tunzen pumput hanurista- mitä käytätte??

Viesti Kirjoittaja tate »

K.S kirjoitti:

Mulla ei ole kalkkivettä käytössä ja se voi olla tosiaan ongelma jos sitä käyttää.
Silloin pitää puhdistaa ja usein.
Pitäisköhän Tunzen päivittää manuaaliaan? EI SAA käyttää kalkkivettä kyseisten pumppujen kanssa. Aika entinen ei koskaan enää palaa, harmi. Vanhanmalliset Tunzet toimi vaikka hiekkalaatikolla!
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Re: Uudet Tunzen pumput hanurista- mitä käytätte??

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Kimi, saako sulta varaosia uusiin tunzeihin..?? viimeisin on että yksi pumppu leikkasi kiinni ja tällä kertaa akselin päässä oleva tiiviste oli palasina.

Olen kuullut Vortecheista että isot mallit pitävät kovaa meteliä. Uudet tunzethan ovat varsin äänettömiä (varsinkin kiinni-leikanneina) :mrgreen:

Kommentteja Vortech äänitasosta?
Gorkki
Starting Member
Starting Member
Viestit: 44
Liittynyt: 15:26, 04.06.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Masku

Re: Uudet Tunzen pumput hanurista- mitä käytätte??

Viesti Kirjoittaja Gorkki »

Minullakin kärvähti Tunzen 6105:sta virtalähde noin kahden kuukauden käytön jälkeen. Lisäksi minun Tunzen Stereamien teho tippuu melko nopesti jos niitä ei koko ajan puhdistele. Mutta ainakin Tunzella toimii mahtavasti takuu asiat. Kaksi kertaa olen Tunzelle lähettänyt sähköpostia ja molemmilla kerroilla olen saanut samantien uuden korvaavan osan ilman mitään kuittien lähettämistä yms. 6105-tapauksessa sain uuden virtalähteen virtalähteen.

Kyllähän minäkin Vortechein mielellään siirtyisin, mutta kun se akvaarion ulkopuolelle tuleva osa on minulle ongelma.
tate
Senior Member
Senior Member
Viestit: 622
Liittynyt: 23:13, 08.02.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Riihikoski

Re: Uudet Tunzen pumput hanurista- mitä käytätte??

Viesti Kirjoittaja tate »

mikkokoo kirjoitti:Kimi, saako sulta varaosia uusiin tunzeihin..?? viimeisin on että yksi pumppu leikkasi kiinni ja tällä kertaa akselin päässä oleva tiiviste oli palasina.

Olen kuullut Vortecheista että isot mallit pitävät kovaa meteliä. Uudet tunzethan ovat varsin äänettömiä (varsinkin kiinni-leikanneina) :mrgreen:

Kommentteja Vortech äänitasosta?
Nelikymppinen pitää eka viikon normaalia kovempaa ääntä, mut sit hiljenee tasaiseksi hurinaksi joka ei häiritse. Nämähän on mielipide asioita joista ei voi kiistellä. Kuuskymppisestä olen kuullut (vmp), et pitäis jonkunmoista ääntä ja ei ole tietoa hiljeneekö ajan kanssa. Sehän on selvää, kun moottori on ulkopuolella allasta, et ei ihan Tunzen tasolle päästä, jotka ovat lähes äänettömiä jopa toimiessaan.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Uudet Tunzen pumput hanurista- mitä käytätte??

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Eikös 60-sarjalaisessa vortekissa ole jo aktiivijäähdytys moottoriyksikössä, joten se tuskin hiljenee viikon sisäänajolla.

Tunzella tosiaan tuo takuu toimii mallikkaasti. Itsellänikin (molemmissa) 6105 ropeleissa uudenmalliset virtalähteet. Alkuperäisen ostajan forwardoima pakkalista vain oli mailissa liitteenä ja paikallinen taksiyrittäjä soitteli ovikelloa viikon kuluttua.
Vortechissa tosiaan olisi tuo sex-appeal sinällään kunnossa vilkkuvaloineen, mutta pistäpä streamia 45 asteen kulmaan takalasin suhteen.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
sohal
Starting Member
Starting Member
Viestit: 48
Liittynyt: 12:40, 08.10.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Janakkala

Re: Uudet Tunzen pumput hanurista- mitä käytätte??

Viesti Kirjoittaja sohal »

Iwaki on aika kova sana ja eheim.
ocellaris
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 16:34, 24.11.2006
Paikkakunta: Ähtäri

Re: Uudet Tunzen pumput hanurista- mitä käytätte??

Viesti Kirjoittaja ocellaris »

Wanhoja 6100 Tunzeja käytössä, kohtuu huolettomia olleet ainakin tähän asti.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Uudet Tunzen pumput hanurista- mitä käytätte??

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

ocellaris kirjoitti:Wanhoja 6100 Tunzeja käytössä, kohtuu huolettomia olleet ainakin tähän asti.
Joo, sehän se on ironista, että täälläkin vanhin käytössä oleva 6100nen on jo kohta 8 vuotta vanha ja toimii kuin junan vessa. Kaksi uudempaa 610x:ää on hajonnut vuoden käytön jälkeen. Nythän Tunzen on taas alkanut panostaa ainakin mainonnassaan laadukkuutta, joten ehkä asiat ovat muuttumassa parempaan päin.

Uuteen altaaseen pitäisi hankkia pari pumppua lisää, joten onko käyttökokemuksia Turbelle® stream 6125:sista?

Säädettävä: Ei.
Hinta: 160e
For aquariums from 400 to 2,000 litres
Flow rate: 12,000 l/h
Energy consumption: 22 W.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5538
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Uudet Tunzen pumput hanurista- mitä käytätte??

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Itsellä ei tunzesta ole mitään kokemuksia, mutta tätä keskustelua seurattua tulee väkisinkin mieleen eheim. Vanhat 2209 sisäsuodattimet jaksaa porskuttaa vaikka valmistuskin on lopetettu jo iät ja ajat sitte. Länsi-saksan puolelta (kuka vielä muistaa länsi- ja itäsaksan:) ) kotoisin oleva ulkosuodatin tekee työnsä niinkun pitää, mutta näistä tämän päivän vempeleistä ei oo ku lompakontyhjentämiseen ja hermojen menettämiseen.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Re: Uudet Tunzen pumput hanurista- mitä käytätte??

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Iwaki on aika kova sana ja eheim.
Noniin, pumppueksperttikin saatiin keskusteluihin!

Löytyykö Eheimiltä jotain akvaarion sisäiseen vedenkierrätykseen tarkoitettua ja eikös Iwaki ole akvaariopuolella keskittynyt vain ulkopuolisiin kiertopumppuihin..? meinaan että eikös noita ole jälkikäteen aika vaikea saada korvaamaan tunzen hommat..
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Uudet Tunzen pumput hanurista- mitä käytätte??

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Eiks akrylliallas ole jälkikäteen helppo porata itekin! Eikun vaan jenkkityylliin takalasi täyteen reikiä, altaan taakse pari mailia putkia, pari pyörivää virtauksen jakajaa ja kuusi 200W pumppua!
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Uudet Tunzen pumput hanurista- mitä käytätte??

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Toi masteripumppu oceanmotionilla ja reikärivistöllä vaan on NIIN passé jo tuolla RC:n puolella. Miinuksina sähkönkulutus (uudet pumput tosin etenee tässä), putkiston huollettavuus ja vuotoriski sekä riippuvuus yhdestä pumpusta (ISOissa altaissa toki voi olla useampia). Mutta en mä näistä mitään tiedä. :D
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Viestit: 1128
Liittynyt: 14:40, 07.03.2002
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Uudet Tunzen pumput hanurista- mitä käytätte??

Viesti Kirjoittaja K.S »

Monihan ostaa laatikollisen kiertovesipumppuja fishstreetiltä ja jos se brakaa niin roskiin ja paketista uusi tilalle :)
Tunzet toimii hyvin jos ei niitä säädä koko ajan

Ei tarvii edes tehdä reikiä jos haluaa closedloopin, pvc putkea vaan ja imu yläkautta altaasta.
Ivakit on 8-)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”