Valmiit hiilidioksidilevittimet

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pauli1
Junior Member
Junior Member
Viestit: 107
Liittynyt: 18:06, 13.02.2003

Valmiit hiilidioksidilevittimet

Viesti Kirjoittaja pauli1 »

Olen ajatellut tilata vähän akvaariovermeitä Aquaristikshop:sta, mm. hiilidioksidilevittimen. Akvaarioni on 250 litraa ja luulen, että Tetran Co2 Optimat tsydeemit ei riitä, kun siinä lukee, että sitä suositellaan vain 100-litrasiin asti.

Joten mikä olisi hyvä? Olisiko Sanderin vastaavanlainen verme parempi vai Seran tabletit? Sitten olisi vielä se Söchtingin sienenmallinen akvaarion sisään laitettava levitin, jota suositellaan 250-litraisiin asti. Mutta saako sen kanssa levitettyä yhtä paljon hiilidioksidia kuin noiden muitten kanssa?

Älkää sitten mainostako kiljupönttöä, kun sen kanssa räpeltäminen ei huvita, niin ja ne automaattiset säätöjutut on niin kalliita ne voidaan myös unohtaa. Kokemuksia? Ehdotuksia?
Kimbela
Senior Member
Senior Member
Viestit: 522
Liittynyt: 09:45, 02.11.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Orimattila

Tetran Optimat

Viesti Kirjoittaja Kimbela »

Jos laitat niitä Tetran Optimat härveleitä 2-3 niin niiden pitäisi silloin riittää. Taitaa vain olla kallein mahdollinen CO2 lannoitus.
Linux is like wigwam - no Gates no Windows and there is an Apache inside
Angeline
Junior Member
Junior Member
Viestit: 151
Liittynyt: 20:13, 06.11.2003
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Angeline »

Seran tabletit? Mitäs ne on? En ole kuullut ennen..
pauli1
Junior Member
Junior Member
Viestit: 107
Liittynyt: 18:06, 13.02.2003

Viesti Kirjoittaja pauli1 »

Seran tabletit? Mitäs ne on? En ole kuullut ennen..
Ne on semmoisia tabletteja joita laitetaan akvaarion sisällä olevaan pieneen muoviboksiin, joka on imukupeilla lasissa kiinni.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

pauli1 kirjoitti:
Seran tabletit? Mitäs ne on? En ole kuullut ennen..
Ne on semmoisia tabletteja joita laitetaan akvaarion sisällä olevaan pieneen muoviboksiin, joka on imukupeilla lasissa kiinni.
Periaate varsin sama kuin Samarin-hedelmäsuolassa ja poretableteissa. Tabletti liukenee hitaasti ja siitä vapautuu suuri määrä hiilidioksidia. Kysymys onkin sitten mitä se loppu on?
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1356
Liittynyt: 14:13, 30.06.2001
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Mulla on 220 litraisessa JBL:n spiraali. On vaikuttanyt hyvältä, kuplat liukenee silmissä. Olen kyllä käyttänyt kiljupönttöä, mutta kai tuohon saa jonkin muunkin systeemin..?
Tounimaan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 08:53, 02.05.2003
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Tounimaan »

Mulla olis jbl:n spiraali + lisä moduli kaupan. käyttämätön..

kuva

ostettu tampereelta 25.10.03 co2 vario 26.- + lisämoduli 10.-
saat 30:llä ;)

...jäi tarpeettomaksi...
pauli1
Junior Member
Junior Member
Viestit: 107
Liittynyt: 18:06, 13.02.2003

Viesti Kirjoittaja pauli1 »

Sori vuan tounimaan, tilasin nimittäin jo Saksasta JBL Bio Co2 Vario tsydeemit 20 egellä.
Toivottavasti toimivat
Tuoppi76
Junior Member
Junior Member
Viestit: 164
Liittynyt: 15:36, 24.10.2003

Viesti Kirjoittaja Tuoppi76 »

Kuinkas tämän JBL Proflora CO² Vario -systeemin käyttö. Siinähän mukana tulee ilmeisesti vain itse levitin ja pätkä letkua.

Mitä muuta tarvitaan? Käykö letkun päähän esim:
kilju- tai Tetran co2 -pullo.
kalanna
Junior Member
Junior Member
Viestit: 137
Liittynyt: 15:07, 19.09.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kalanna »

Pitääkö tuohon JBL:n spiraaliin kiinnittää myös joku vesiputki pumpusta tai suodattimesta vai vain hiilidioksidiletku esim. kiljupöntöstä?

Jaaha, kysyinköhän nyt ihan samaa kuin edellinen, mutta eri sanoin?
It's not an optical illusion. It only looks like one.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1724
Liittynyt: 16:07, 03.12.2002
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Se JBL:n spiraali toimii mainiosti mm. hiivatepullon kanssa, minulla moinen häkkyrä on 320-litraisessa. Ei kyllä ihan riitä hurjasti kasvaville kasveille, mutta mulla onkin paljon kaloja avittamassa. Ei siihen muuta tarvita kuin se hiilidioksidilähde, ei vesiputkia tms.

Mika
Tuoppi76
Junior Member
Junior Member
Viestit: 164
Liittynyt: 15:36, 24.10.2003

Viesti Kirjoittaja Tuoppi76 »

Jos en nyt aluksi laittaisi kiljua käymään, niin voiko tuota spiraalia käyttää pelkästään Tetran purkilla. Täyttö esim. kerran päivässä.

Toisin sanoen varastoiko ko. spiraali co2:sta niinkuin se Tetran levitin ilmesesti tekee.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1724
Liittynyt: 16:07, 03.12.2002
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja mjalava »

On siinä pieni kuppi yläpäässä mutta ei kyllä täytä tuota tarkoitusta. Eli jatkuva hiilidioksidin syöttö ko. häkkyrälle tarvitaan.

Mika
tÄhti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 63
Liittynyt: 00:06, 09.07.2007
Paikkakunta: Tampere

Ferplast CO2 Energy Classic

Viesti Kirjoittaja tÄhti »

Olen harkitsemassa ostavani Ferplast CO2 Energy Classic- hiilidioksidilevittimen. Mietin vain, että voiko tulevaisuudessa siinä samassa pönpelissä käyttää liivate-hiiva seosta vai tarviiko aina ne käymisaineet? Ja muutenkin onko kyseinen laita ollut hintansa värtti? Itse menin ensin hankkimaan Tetra CO-2 Optimat levittimen mutta tajusin, että pidemmän päälle se tulee aika kalliiksi. Olen nimittäin sen verran laiska, että en viittisi alkaa itse tekemään pulloa, hankkimaan takaiskuventtiileitä sun muita vaikka halvemmaksi niin ehkä tulisi.
Eli onko kellään kokemusta tästä tuotteesta.
100l kalasoppaa, 4 viljakäärmettä
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Eiköhän tuohon Fernplastiin käy omatkin hiivatteet.

Itse ostin pullojärjestelmän, paineentasausventtiilit ym. romut on kalliita mutta hiilidioksidipullot puoli-ilmaisia, tulisko kahdelta altaalta ehkä 15 euroa vuosikustannuksiks.

OT:na suosittelisin hiilidioksidilannoitusta harkitsevalle hiilaritestin hankintaa. Esim. tarve ei aina ja kaikkialla ole sama, vaikkapa seisovavetisessä aasialaisessa biotoopissa ei hiilidioksidia juuri haihdu.

Toisaalta myös hiilarin yliannostelu on sekä mahdollista että helppoa, mikä kannattaa testiä seuraamalla sulkea pois.

Yleensä isoa allasta on helpompi lannoittaa, pienempään menee vahingossa moninkertainen määrä hiilaria tarvetta varten, mikä näkyy kalojen hyvinvoinnissa.
Minä juon nyt kahvia!
tÄhti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 63
Liittynyt: 00:06, 09.07.2007
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tÄhti »

Tilanteeni on se, että 160 litrasessa altaassa kävi kato ja siellä on jäljellä vain 1 partamonni, 5 kuparimonnista, 1miljoonakala + 3poikasta ja 2 kardinaalitetraa. Kun kasveja on paljon niin noi kalat eivät voi tuottaa tarpeeksi hiilidioksidia. Ja kohta tulee 100 litraa lisää mihin en ainakaan toistaiseksi laita kaloja, ehkä joskus myöhemmin karanteenialtaana ja kun ison altaan saa kuntoon niin sitten ehkä jotain kalastoa.
Mutta pitääpä kuitenkin toi CO2 testi hommata.
Ja pitää lisätä, että toi ostamani CO2 levitin on vielä paketissa odottamassa sen uuden kasvialtaan saapumista eikä siis ole aiheuttanut tuota kalojen katoa.
100l kalasoppaa, 4 viljakäärmettä
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2040
Liittynyt: 11:12, 28.05.2004
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Huomattakoon että altaassa hiilaria tuottavat paitsi kalat, myös bakteerit.
Minä juon nyt kahvia!
saagelo
Member
Member
Viestit: 418
Liittynyt: 16:15, 25.10.2002
Paikkakunta: Espoo

Re:

Viesti Kirjoittaja saagelo »

Blue kirjoitti:Mulla on 220 litraisessa JBL:n spiraali. On vaikuttanyt hyvältä, kuplat liukenee silmissä. Olen kyllä käyttänyt kiljupönttöä, mutta kai tuohon saa jonkin muunkin systeemin..?
Mulla on alusta asti tullut noista jbl:n spiraaleista vaan isoja kuplia ja välissä monta sekuntia. Näyttää suurin osa pörisevän spiraalin yläpäästä harakoille... Esim. youtuben videoissa kuplat on pieniä ja niitä tulee tiheään tahtiin. Kuplan kokoon ei ole mulla auttanut vekottimen pesu enkä ole muutakaan keksinyt yrittää. Mitähän tolle kannattaisi tehdä? Kiljua olen tehnyt itse varion mukana tulleeseen pulloon ja se pulputtaa vajaan kuukauden, kunnes hidastuu niin, että teen uuden.
ReyaPeya
Junior Member
Junior Member
Viestit: 64
Liittynyt: 18:12, 23.07.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Re: Valmiit hiilidioksidilevittimet

Viesti Kirjoittaja ReyaPeya »

Tää nyt tällainen ihan irrallinen heitto tuohon viimeisimpään ajatukseen, että oma Hagen Nutrafin CO² levitin systeemi alko toimia vasta n. viikon jälkeen kunnolla.. niin että kuplat pieneni silmissä, ennenkuin loppu "jäte" nousi hädintuskin ilmaan. Ohjeessakin neuvottiin, että bakteerien tulemisessa kestää aikansa, eikä toimi heti alussa.
180l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”