Mikäs monnisella?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Mikäs monnisella?

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Tämä lähti tänään taivaaseen, joten sinänsä asialle ei mikään kiire enää.. Mutta ajattelin, että kyselen jos joskus tulee vielä vastaan tai jollain muulla akvaristilla on tällaista kalallaan, josko jotain olisi thtävissä. Pari päivää kala on ollut kummallisen paljon esillä ja lähempää tarkastellessani huomasin aluksi tuon vatsan (no ok, naaraalle ei mikään superiso), mutta samalla huomasin myös nuo silmät, huohotuksen ja nuo pallukat pyrstön tyvessä. Tuo ihokin oli jotenkin kummallisen koholla oleva. Haavilla oli suht helppo ottaa kiinni, ei paljoa taistellut vastaan.

Diagnoosia, anyone?

Kuva

Kuva
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mikäs monnisella?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

http://www.aquahoito.info/suomi/taudit/oirmuk.php

Olen ihan amatööri tässä, mutta tuli mieleeni kalatuberkuloosi. Yllä olevassa linkissä on melko paljon kalasairauksia.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mikäs monnisella?

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Oliskohan tämä nyt se kaasukuplatauti (linkki)?
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3249
Liittynyt: 13:24, 06.11.2003
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula ja Turku
Viesti:

Re: Mikäs monnisella?

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Kalatubia minäkin ehdottaisin.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viestit: 620
Liittynyt: 22:03, 31.08.2003
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Mikäs monnisella?

Viesti Kirjoittaja Morrgan »

Minulla tuli myös ensimmäisenä mieleen kaasukuplatauti. Tuliko oireet vedenvaihdon jälkeen, miten vaihdoit? Minulla meni juuri monnisia harmittavan monta tuohon. Kuplia ihossa ei näkynyt mutta olivat apaattisia, paljon esillä, hengittivät kiivaasti ja päivän tai parin päästä kuolo tuli. Vain yksi tai kaksi monnista oireili kerralla, joten kesti muutama viikko ennen kuin tyhmä pääni yhdisti että vedenvaihto + letkulla suoraan hanasta = monniskuolemia. En ollut aiemmin letkulla vaihtanut, ja kun tämän hoksattuani muutin tapaa miten sillä vettä lisätään, monniskuolemat loppui. Muut kalat oli ok tämän koko episodin aikana.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikäs monnisella?

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Kaasukuplatautia googlailin yöllä pikaisesti ja siellä puhuttiin jotain kummallisesta uintitavasta, mitä tuolla ei ollut. Tuosta Lisan linkistä taasen viisastuneena uskon että tällä oli kaasukuplatauti. Voi öh. Tuo linkissä oleva linkki Badman's Tropical Fishiin kertoo kaiken, kala on ihan samannaköinen kuin omani, jopa nuo silmät pullistuvat samalla tavalla.

Vettä vaihdettu eilen kalan lopetuksen jälkeen ja sitä ennen viikko aiemmin. Vaihdan letkulla ja kuplia tulee kyllä altaaseen erinäisille pinnoille.. Monninen tuli näkyville oireinensa pari pv sitten, eli edellisestä vedenvaihdosta oli kuitenkin jo päiviä.

Tämä on ensimmäinen kala jolla on tällaista ollut, pönttö on ollut about 2 vuotta toiminnassa ja aina olen letkulla vaihtanut. Monnisetkin asuneet täällä melkein alusta asti.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:00, 10.04.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mikäs monnisella?

Viesti Kirjoittaja naatti »

Entäs nuo valkoiset pilkut? Ettei vain olisi samassa valkopilkkutauti?
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikäs monnisella?

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Ne on hiekanjyviä. ;)
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Mikäs monnisella?

Viesti Kirjoittaja bj »

Mä kanssa vaihdan letkulla, tuolla aiemmin mainittiin täyttötapa. Minkälainen tapa auttaa asiaan? Mulla kanssa kuplia tulee aika paljonkin aina, ihan niitä jää laseihin ja kasveihinkin roimasti.

Muutoin tunsin sympatiaa ja empatiaa ja kaikkee sellaista tuota helomonnista kohtaan. Mulla kanssa kun on noita ja helot kuuluvat vuodesta toiseen mun suosikkeihin.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viestit: 620
Liittynyt: 22:03, 31.08.2003
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Mikäs monnisella?

Viesti Kirjoittaja Morrgan »

Silloin kun tuo ongelma oli minulla ajankohtainen, löysin täältä hakemalla neuvoja miten pitäisi vaihtaa. En nyt parin vuoden jälkeen ole täysin varma mitä keskusteluja luin, mutta tämä kuulostaa tutulta.

Eli tuon mukaan ne näkyvät kuplat ei ole vaarallisia vaan jopa toivottuja, sillä silloin ne liuenneet kaasut ovat poistuneet vedestä. Itse laitan melko kovalla paineella vettä tulemaan ja vesi menee letkusta ensin parin litran muovikannuun ja kannusta ämpärin kannen päällä valuen akvaarioon. On ehkä varovaisuuden liioittelua mennä noin monen mutkan kautta, mutta niiden monniskuolemien jälkeen olen mielummin ylivarovainen. Ideana kuitenkin että vesi on ilman kanssa kosketuksessa, lorisee ja kuplia tulee jotta liuenneet kaasut saa pois ennen kun vesi pääsee akvaarioon.
memma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2151
Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikäs monnisella?

Viesti Kirjoittaja memma »

Morrgan kirjoitti:Eli tuon mukaan ne näkyvät kuplat ei ole vaarallisia vaan jopa toivottuja, sillä silloin ne liuenneet kaasut ovat poistuneet vedestä. Itse laitan melko kovalla paineella vettä tulemaan ja vesi menee letkusta ensin parin litran muovikannuun ja kannusta ämpärin kannen päällä valuen akvaarioon.
Itse olen viritellyt vedenvaihtoletkun päähän nippusiteellä kiinni pienen muovikupin (näyttäisipä olevan virtsanäyteastia :) ). Vesi törmää sen pohjaan ennen kuin päätyy (putoaa) altaaseen. Käynnistän myös sisäsuodattimet ja muut virtauspumput heti kun altaassa nouseva vedenpinta antaa myöten, nämä kun sekoittavat pintavettä ja voivat auttaa kaasujen vapautumisessa ulkoilmaan. Ulkosuodattimet ovat toiminnassa koko ajan. Näkyviä kuplia tulee kyllä jonkin verran akvaarion laseihin ja kasveihin ym. mutta ne eivät vaikuttaisi tosiaan olevan kaloille kovin vaarallisia.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikäs monnisella?

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Mä sammutan suodattimet vedenvaihdon ajaksi. Ulkosuodattimen räppään päälle kun laitan uutta vettä, sisäsuodattimet putsaan samalla ja laitan ne päälle kunhan vesi on tarpeeksi korkealla.

Veden poiston teen niin, että imuroin hiekan päältä kaikki möhnät pois ja sen jälkeen laitan letkun päähän tollasen karkean suodatuspalan. Sitten kun on vettä lähtenyt tarpeeksi, nostan letkun ja laitan takas pohjaan (kiven avulla) ja vesi päälle. Eli siis vesi tulee tuon suodatuspalan läpi. Tosin välillä joudun olemaan letkun päässä itse, kun suodatuspala irtoaa.. Tällöin pidän letkua vedenpinnan yläpuolella ja litistän letkua, jotta vesi "rikkoutuisi". Eli voiko ongelma olla tuo tuon suodatuspalan kanssa uuden veden laitto? 8O Tuolla Morrganin linkissä juuri Alix tuosta puhuu... Oh no. Sen kanssa ei näytä tulevan sen enempää ainakaan pinnoille kuplia, mutta eihän sitä tosiaan näe mitä kalojen sisällä tapahtuu. Se vaan tietty helpottaa omaa toimintaa kun ei tarvitse olla vierellä. Toinen vaihtoehto olis tietty hankkia sellanen pesukoneen poistoletkulle tarkotettu juttu, jolla letku pysyisi altaan reunalla.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Mikäs monnisella?

Viesti Kirjoittaja bj »

Mä ymmärsin tuosta, et siinä vaiheessa kun kupla muodostuu, ja jos se tapahtuu kalan sisällä, ni se voi olla kohtalokas. Mullakin siis noita kuplia muodostuu pinnoille valtavasti ni onhan siinä iso riski sitten, että niin tapahtuu jonkun kalankin sisällä. Valmiina kuplina ne ei olleetkaan sitten enää haitallisia. Ei tiedä, vaik joskus ois käynytkin vahinko, mutta ei vaan ole osannut yhdistää. Hoippuvasta uinnista kun tulee mieleen uimarakkovaiva. Nyt ei ole ollut kyllä aikoihin mitään, ni ei muista. Noita isompia altaita kun täyttää, on letku ollut altaassa itekseen ja meneehän sen pää veden alle sitten, kun allas täytyy riittävästi. Mulla on tuossa päässä tuommoinen lappoputki ni menee se aika alas. Tarvii koittaa virittää se niin reunalle, että on enempi vaakaan kuin alaspäin. Käytän painona parvekkeen kukkalaatikoin kannatin rautoja ristissä, ne kyllä pitää letkun/lapon paikoillaan aika hyvin, että enempi reunalle sen voisi kyllä laittaa.. Noihin pienempiin altaisiin laitan vettä letkua kädessä pitäen, kun täyttyvät kohtuu ajassa, nyt vasta hokasin, että eipä niissä kuplia juuri olekaan, täyttäessä vaakaan ja vesi rikkoontuu pintaan..
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikäs monnisella?

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Tolla yksilöllä ei ollut mitenkään hoippuvaa uintia, lähinnä huohotti (hapenpuute?) ja pysytteli aika paljon paikallaan (eli en paljoa nähnyt sen liikkuvan, olisihan se voinut ollakin hoippuvaa). Ehkä siksi se pysytteli paikoillaan, ettei kuluttaisi happea. Inhaa kun oon sitten omalla toiminnallani tuon aiheuttanut. :( Mitenhän tuon letkun sais viriteltyä niin, ettei puhaltaisi suoraan hiekkaan? Mulla kun on tota hienointa Biltemaa, se lähtee aika herkästi liikkeelle jos puhaltaa vähänkään siihen suuntaan. Tolla suodatuspalalla se onnistui, koska se jakaa sen veden moneen suuntaan. Letkusta se tulee niin pistemäisesti.

Mä kanssa tuon pienen altaan täytän roikkumalla letkussa, se kun täyttyy niin nopeasti. Siinä pidän jotain muoviastiaa tmv. vettä vasten, koska allas on niin pieni ja helposti lähtee sisustukset (ja asukit! :D ) lentoon.

Olisikohan tuosta voinut parantua jotenkin? Lopetin kalan kun se näytti selvästikin kärsivältä..
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Amos
Senior Member
Senior Member
Viestit: 710
Liittynyt: 01:35, 01.05.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Mikäs monnisella?

Viesti Kirjoittaja Amos »

Käytän juurikin tuollaista pesukoneen poistoputken mutkaa. Ehkäpä voisi laittaa toisen mutkan syvemmälle :roll: , muttei ole ollut tarvetta.

Letkun päässä on hieman avarrettu (ei tarvitse välttämättä avartaa) puutarhaletkun liitin, jonka "päähän olen kaivertanut paikan teesihdin puolikkaalle. Ei tarvitse edes kovin paljoa jyrsiä viilalla tai oikein karkealla hiekkapaperilla. Rautasahen terällä kannattaa tehdä ura parin millin etäisyydelle reunasta, ja sihti oikein napsahtaa paikalleen.
Teesihti on tuollainen puristamalla avattava ja siinä on teräksinen tiheä verkko. Taitaa olla käytössä 4 kpl, eri letkuissa. Sopii myös 3/4 tuuman putken liittimiin. Pienetkään poikaset ei mene läpi, eikä tukkeudu.

Kuva ois tietty kiva.
1000, 100 ja 10 litraa
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1695
Liittynyt: 21:07, 20.12.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikäs monnisella?

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Voi ei mulla on ollut mystisisiä monniskuolemia, tosin ei enää viime aikoina.
Uuden isomman altaan myötä siirryin vaihtamaan vedet letkulla (pari vuotta sitten). Voiko tämä tosiaan aiheuttaa kuolemia?
Ja miten saa vedet vaihdettua niin ettei siitä ole haittaa kaloille? Allas on 312 litrainen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”