Kirjoahvenakvaarion hiekan koko

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Cichlidsonly
Junior Member
Junior Member
Viestit: 180
Liittynyt: 17:31, 17.09.2003

Kirjoahvenakvaarion hiekan koko

Viesti Kirjoittaja Cichlidsonly »

Helou!

Selailin tuossa AW:n hiekkakeskusteluja, joissa ylistettiin 0.1-0.6 kokoista puhallushiekkaa. Kävipä mielessä vaihto moiseen, mutta toimiiko noin pieni hiekka 15-25 cm kokoisilla kirjoahvenilla ja erityisesti tonkijoilla. Eikö toi ole jo liian pientä? Eikö 0.5-1.2 kokoinen ole parempi? 0.1-0.6 tuntuu olevan pienten monnien pitäjien suosiossa, kirjoahvenista ei puhuttu, eikä kai plecoista.

Mitä pitemmän ajan kokemuksia teillä on? Pöllyääkö liikaa tai kertyy nurkkiin tms. Maksaako vaivan vaihtaa pienempään kokoon?

Petri
Maikov
Junior Member
Junior Member
Viestit: 216
Liittynyt: 13:51, 04.12.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Sln

Viesti Kirjoittaja Maikov »

MAMAlla on Oskari-altaassa hienohiekka pohjalla ja altaassa on myös kaksiu isoa plekoa. Mitä olen itse nähnyt niin ihan hyvin on toiminut. Mutta kun on kyse tonkijoista niin mielestäni niille voisi olla parempi jo hieman isompi raekooltaan oleva hiekka.

Korjata saa tämän mielipiteen jos olen väärässä.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2881
Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Kirjoahvenakvaarion hiekan koko

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Cichlidsonly kirjoitti:Kävipä mielessä vaihto moiseen, mutta toimiiko noin pieni hiekka 15-25 cm kokoisilla kirjoahvenilla ja erityisesti tonkijoilla. Eikö toi ole jo liian pientä? Eikö 0.5-1.2 kokoinen ole parempi?
Meillä ahvenilla on altaassaan hyvin hienoa hiekkaa, ja mainiosti näyttää toimivan. Rihmakirjoahvenet yrittävät saada aikaiseksi luolan pohjaan, mikä ei tietenkään onnistu, mutta melkoinen monttu pohjalasiin asti ainakin on valmiina :)

Myös kirjoahvenviikonlopussa esitelmöinyt Thomas Weidner sanoi että nollakoon hiekka on tonkijoille luonnollinen pohjamateriaali.

Miksi tonkijoille sopisi karkeampi, kun en keksi syytä :?
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Toisaalta 0.5-1.2 hiekan käyttäminen antaa edes teoreettiset mahdollisuudet harjoittaa puutarhatoimintaa ripsari ja tonkija-altaassa...
/jari
Cichlidsonly
Junior Member
Junior Member
Viestit: 180
Liittynyt: 17:31, 17.09.2003

Viesti Kirjoittaja Cichlidsonly »

Kokemuksia tässä kyselenkin. Samainen Weidner sanoo kirjassaan, että raekoko ei milloinkaan saisi olla yli 2mm ja että voi käyttää jopa alle 0.5 mm kokoa. Se "voi käyttää" siinä pisti silmään, varsinkin kun sen jälkeen puhuttiin siinä sävyssä että viisikin senttiä paksu kerros toimii kunhan sitä tongitaan riittävästi.

Molemmat koot varmasti käyvät kalojen leikkeihin ja syömätyyliin, mutta jos toinen hiekka pyörii pitkin akvaariota ja toinen ei niin sitten valitsisin sen joka ei pyöri. Ilmeisesti nollasarja ei myrskyä ympäriinsä? Mitähän kokoa Kaizu sun "hyvin hieno" hiekka on?

Petri
arr
Member
Member
Viestit: 489
Liittynyt: 14:33, 19.01.2002
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Tampere - TAS

Viesti Kirjoittaja arr »

Kaikkein hienoin mahdollinen hiekkahan on nimenomaan suositeltu pohjamateriaali tonkija-altaaseen, tämä kun on hyvää mutusteltavaa ja kulkee parhaiten kalan kidusten läpi.

Itse tunnustan kuitenkin ainakin toistaiseksi pitäväni helmiäistonkijoitteni altaassa tasakoista, pieni-ja pyöreärakeista soraa. Kalat ovat niin suuria, että pystyvät vaikeuksitta mutustelemaan tätäkin pohjamateriaalia, tosin se ei tietenkään mene kidusten läpi kuten hieno hiekka. Mielestäni kyseinen sora on toiminut tonkija-altaassakin ihan kohtuullisesti, ja soran korvaamaton etunäkökohta on sen pysyminen poissa ulkosuodattimista. Omat suuret tonkijani kaivelevat siinä määrin, että hiekkaa kertyisi takuulla suodattimeen ihan kohtuullisia määriä, ja olen nähnyt siskoni altaan ulkosuodattimen tukkeutuvan hiekasta useita kertoja huomattavasti vaatimattomampien kaivurien toimesta.

Olen siis pitänyt sorapohjaa, koska ylitsepääsemättömiä ongelmia sen kanssa ei ole ollut, eikä suurempia haittatekijoitä ole ilmennyt. Toisaalta hienon hiekan peseminen 500-litraiseen altaaseen ei myöskään ole erityisen houkutteleva ajatus. :roll: Jos nyt olisin allasta perustamassa, valitsisin kuitenkin pohjalle mahdollisimman hienoa hiekkaa. Ehkä tuota ensi kesänä pestään.
"It's an addiction and it can't be fixed"
KtMan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1160
Liittynyt: 22:44, 31.03.2003
Paikkakunta: J:pää/K-UAs

Viesti Kirjoittaja KtMan »

Onkos puhallushiekka liian teräväsärmäistä tonkijoiden (miksei monnistenkin) kiduksille? voiko terävä kivi saada tuhoja aikaan? Luonnon hiekka vissiinkin olis parempaa, mutta onko väliä?

T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2881
Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Cichlidsonly kirjoitti:Ilmeisesti nollasarja ei myrskyä ympäriinsä? Mitähän kokoa Kaizu sun "hyvin hieno" hiekka on?
Itseasiassa siinä taitaa olla tällähetkellä sekaisin kolmeakin erilaista hiekkaa. Pääosin luonnosta haettua selvästi hienompaa hiekkaa kuin kiekkoaltaassani oleva Optiroc "pahahiekka", eli se 0,5 - 1,2 raekokoinen.

Ei tuo ainakaan kovasti ole lennellyt, mutta rihmakirjojen kuoppa on kyllä iso 8O
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1313
Liittynyt: 12:38, 06.11.2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja iekku »

Eläpä hupata, Kaizu :) Luonnonhiekat oli muissa pytyissä. Tuossa affenaariossa on enimmäkseen optirocin hienompaa (0,1-0,6) puhallushiekkaa, hiukkasen sitä karkeampaakin ja tupsaus jotakin kauniston soran hiekkapuhallushiekkaa.
Cichlidsonly
Junior Member
Junior Member
Viestit: 180
Liittynyt: 17:31, 17.09.2003

Viesti Kirjoittaja Cichlidsonly »

:D Optirocin hankintapaikan tiedän, mutta mistähän sitä Kauniston soraa saisi pääkaupunkiseudulta? Jos haluaa näistä isompaa laatua niin sen pitää olla ilmeisesti muuta kuin "pahahiekka"-merkkiä? Myydäänkö muuten luonnonhiekkaa edellämainituissa kalibereissa, jos vaikka kidukset pääsisi vähemmällä?

Piit
dsl
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1387
Liittynyt: 11:41, 22.12.2001
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja dsl »

Cichlidsonly kirjoitti:Optirocin hankintapaikan tiedän, mutta mistähän sitä Kauniston soraa saisi pääkaupunkiseudulta?
Muistaakseni Helsingin Akvaariokeskus möi tuota merkkiä.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
Cichlidsonly
Junior Member
Junior Member
Viestit: 180
Liittynyt: 17:31, 17.09.2003

Viesti Kirjoittaja Cichlidsonly »

Aivan kiitos vinkistä. Ajattelin kuitenkin jostakin rautakaupasta ostaa kohtuulliseen hintaan luokaa 4 euroa / 25 kg, kuten optirocin 0.1-0.6 mm.

P
MAMA
Junior Member
Junior Member
Viestit: 145
Liittynyt: 10:24, 29.11.2002
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MAMA »

Juu, meillä on Oskari altaassa raekooltaan n.1mm hiekkaa muistaakseni ?optirock?. Hiekka toimii muuten ihan kivasti, mutta isojen kirjoahventen ja plekojen jätösten siivoaminen ei onnistu lapolla, koska ne ovat hienoa hiekkaa painavempia. Toisaalta hieno hiekka ei laske jätöksiä sisälleen vaan ne kulkeutuvat suodattimiin. Lappoaminen onnistuu pelkällä 20mm letkulla hiekan pinnasta ja välillä möyhitään hiekkaa lapolla syvemmältä.

Musta tuntuu, että noin 2-3mm raekoko olisi aika mukava isoille kaloille ja myös tonkijoille!
Se on koiralle oikein että koppi vuotaa ja luu on kovaa.
arr
Member
Member
Viestit: 489
Liittynyt: 14:33, 19.01.2002
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Tampere - TAS

Viesti Kirjoittaja arr »

Musta tuntuu, että noin 2-3mm raekoko olisi aika mukava isoille kaloille ja myös tonkijoille!
Itse asiassa juuri tuon kokoista minun altaassani oleva sora on. Pohjamateriaali on tosiaan mielestäni toiminut ihan hyvin isoilla ahvenilla ja monneilla, eikä suurten tonkijoidenkaan kanssa tuosta parin-kolmen millin raekoosta ole ollut pahemmin valittamista.
"It's an addiction and it can't be fixed"
Cichlidsonly
Junior Member
Junior Member
Viestit: 180
Liittynyt: 17:31, 17.09.2003

Viesti Kirjoittaja Cichlidsonly »

Cichlidsonly kirjoitti::D
Optirocin hankintapaikan tiedän, mutta mistähän sitä Kauniston soraa saisi pääkaupunkiseudulta?
Etsivä löytää ja niin edelleen. Soitin Kauniston soraan ja kysyin missä sitä myydään. Espoossa Meritullin k-raudasta sitten ostin 80 kiloa 0.6-1.5 mm hiekkaa. Maksoikin hurjat 6,86 euroa koko potti.

Kertoivat uskottavasti Kauniston sorassa, että heidän hiekkansa kuivataan kaasulla. Hyvä näin. Juuri nyt hiekan vaihto käynnissä ja akvaario täyttymassä.

Petri
kalaneiti
Member
Member
Viestit: 330
Liittynyt: 04:06, 24.10.2003
Paikkakunta: Helsinki

hmm

Viesti Kirjoittaja kalaneiti »

Kertokaahan valistuneemmat, minkä väristä on tämä paljon puhuttu Kauniston sora on? Kun kovasti näyttää nyt siltä, että jätän malawihaaveeni ja vaihdan suunnitelmat tonkijoihin.

Entä onko kokemuksia ns. mustan kiiltohiekan käytöstä tonkijoilla? Sehän ei ihan pyöreää ole vaikkakin pienirakeista, tai siinä 1mm tietämillä. Tilapiani ainakin innoissaan mutustelevat ja puhaltelevat sitä, eikä se ole kovin vaikea pitää puhtaanakaan, ja toisaalta kasvien istutus siihen ei tuota ongelmia.

Tosin kallistahan se on (mutta myös pirun hyvän näköstä!) halvimmillaan 27 e / 20 kg vai olikohan 25 kg? Joten tästä syystä kovasti kiinnostaa noinkin halpa vaihtoehto, kun sitä tosiaan n. 60-80 kg uskoisin menevän tonne 460-litraiseeni, jonka perustaminen edessä.
Cichlidsonly
Junior Member
Junior Member
Viestit: 180
Liittynyt: 17:31, 17.09.2003

Viesti Kirjoittaja Cichlidsonly »

Moi!

Palaan vielä tähän aloittamani kysymykseen. Kaksi kuukautta 0,6-1,5 hiekkaa käyttäneenä olen kohtuullisen tyytyväinen. Ainakin ehdottomasti tyytyväisempi kuin soran kanssa. pH pysyy paremmin kohdallaan kuin soran kanssa ainakin toistaiseksi kun hiekka ei ole likaantunut syvemmältä. Imuroida ei ole tarvinnut, koska roskat uivat suodattimeen kun kalat tonkivat pohjaa.

Kuitenkin, Kun seuraavan kerran tyhjennän altaan niin kokeilen kyllä sitä pienempää 0,1-0,6 hiekkaa. Tämä nykyinen tuntuu jotenkin kompromissihiekalta. Näyttää isolta ja on jotenkin liian kirjavan näköinen. Tonkijoille se kyllä kelpaa eli vaihdon syy on lähinnä visuaalinen.

Petri
janina9
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 16:50, 13.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Salo

Musta kiiltävä hiekka

Viesti Kirjoittaja janina9 »

Kalaneiti, joko olet laittanut altaasi valmiiksi? Itse olen kanssa perustamassa tonkija-akvaariota ja tykkäisin kovasti tuosta mustasta hiekasta. Eli onko kenelläkään kokemuksia ed. mainitusta? Ja mistä tuota kyseistä hiekkaa saa tuolla hinnalla, jonka Kalaneiti kertoi? Täällä Turussa eläinkaupassa (Puutorin akvaario) on paljon kalliimpaa.

Janina
VePe
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 14:51, 13.03.2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja VePe »

Hei

Kerronpa minäkin kokemuksistani heinommasta puhallushiekasta tonkija-altaassa. Minulla on ollut kyhmytonkijoillani noin vuoden ajan hienoa puhallushiekkaa ja loistavasti tuntuu toimivan. Ei ole tukkinut vähäisessäkään määrin suodatinta ja on pysynyt siistin näköisenä. Niin ja ennenkaikkea tonkijat tykkää sitä tonkia. On varttumassa noin 50 kappaletta pari viikkoa näkösällä olleitä poikasia.

Kahdessa kiekkoaltaasani on myös samaa hiekkaa ollut myös noin vuoden ja on menestynyt aika hyvin. Toisessa altaassa on liiallisesta pohjaravinteista johtuen ollut hieman pohjalle kasvavasta levästä harmia, mutta imuroimalla veden mukana pintahiekka ämpärin kautta viemäriin on levänkasvukin saatu hallintaan.
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa.. niin paitsi akvaariot
kalaneiti
Member
Member
Viestit: 330
Liittynyt: 04:06, 24.10.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kalaneiti »

Janina, ostin itse "mustan kiiltohiekan" Itäkeskuksen Faunatar-liikkeestä jonne sitä saa säkkitavarana yleensä vain tilaamalla. Tai ainakin itse olen tilannut sitä. Normaalistihan kauppiaat myyvät hiekan litroittain tms jolloin hinta on vielä tuotakin huimasti korkeampi 8O aika tyyristähän tuo oli, kun siihen sitten viimein päädyin. En ruvennut riskeeraamaan ulkosuodattimia puhallushiekan hiekkapölyllä ja onpahan altaat yhtenäisemmän näköisiä keskenään. Suosittelen siis edelleen!

ps. Hinta oli 27, 60 e / 25kg - mulla meni kaksi kokonaista ja yksi vajaa säkki tuohon 140 * 60 pohjaan, tosin sitä vois olla vaikka tuplasti enemmänkin jos rahat ja lattia antais myöten.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”